ZÜBEYDE HANIM İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK SERVİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ZAMANI ETKİLİ KULLANMA VE PLAN YAPMA
Advertisements

A TEMASI OKUL HEYECANIM
Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
ÇATALCA ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
Şİddet Muhammet GÜLER.
YARATICI ÖĞRENCİ YETİŞTİRME Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENME.
ÇOCUĞA SINIR KOYMAK (OCAK 2012)
ÖZGÜVENİ GELİŞTİREN ETKENLER
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
ÖZEL BABAOĞLU İ.Ö.O. REHBERLİK SERVİSİ Anne – Baba – Çocuk İletişimi Seminerini SUNAR. SUNAR. Psikolojik Danışman Psikolojik Danışman Abdullah ŞENCAN Abdullah.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
“ÇOCUKLARDA DAVRANIŞ DEĞİŞİKLİĞİ NASIL SAĞLANIR” BAHAR DOĞAN UTKU KOLEJİ REHBERLİK BİRİMİ.
ÇOCUKLARDA OLUMLU DAVRANIŞ GELİŞTİRME
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR Davranışlarımızla çocuğumuza model olmalıyız.
ÇOCUĞA OLUMLU DAVRANIŞ KAZANDIRMA
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME TEKNİKLERİ PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
HOŞGELDİNİZ.
ÇOCUKTA İSTENMEYEN DAVRANIŞLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
Ş ÜKRAN ÖZTÜRK PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN ET İ HOLD İ NG İ LKÖ Ğ RET İ M OKULU PDR SERV İ S İ
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE ÖĞRENCİLERİMİZE BAZI ÖNERİLER
ÇOCUKLARDA OLUMLU DAVRANIŞ KAZANDIRMA
ÇOCUKLARDA OKUL BAŞARISIZLIĞI
ÇOCUKLARDA DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME TEKNİKLERİ.
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri
Mola, çocuk bakımından her türlü etkinliğin kısa bir süreliğine durdurulmasıdır.
ETKİLİ ÇATIŞMA ÇÖZME BASAMAKLARI
ANNE BABA TUTUMLARI.
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
DİSİPLİNDE MOLA (düşündürme) YÖNTEMİ
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
ÇOCUKLARDA OLUMSUZ DAVRANIŞLARI AZALTMA YÖNTEMLERİ
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
HOŞGELDİNİZ.
BAŞARIYI ETK İ LEYEN ETMENLER Burcu PEZÜK Psikolojik Danışman.
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE BAŞETME YÖNTEMLERİ
1. SINIF VELİSİ OLMAK.
SINIF YÖNETİMİ.
Kişisel Rehberlik Uygulamaları
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
KOLLARI SIVAYALIM.
"Bu proje T.C. Avrupa Birliği Bakanlığı, AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığınca (Ulusal Ajans, yürütülen Erasmus+
AİLE(FARKINDALIK) EĞİTİMLERİ. Kişilik Oluşumunu Etkileyen Faktörler 2 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ5 ANNE, BABA, KARDEŞ ARKADAŞ, KOMŞU, AKRABA.
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME YÖNTEMLERİ
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME TEKNİKLERİ PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
REHBERLİK HİZMETLERİ BÖLÜMÜ
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
1. SINIF VELİSİ OLMAK.
FATMA YILDIZ REHBER ÖĞRETMEN
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
Sunum transkripti:

ZÜBEYDE HANIM İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK SERVİSİ DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME TEKNİKLERİ ZÜBEYDE HANIM İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK SERVİSİ PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN MAHİR GÜLŞEN

Çocuklarınız davranışlarını kontrol edemiyorsanız; o zaman bu davranışları onlar için, “SİZ ŞEKİLLENDİRMELİSİNİZ”

BİR ANNE BABA ÇOCUĞUNUN OLUMSUZ DAVRANIŞLARINI NASIL DEĞİŞTİRİR BİR ANNE BABA ÇOCUĞUNUN OLUMSUZ DAVRANIŞLARINI NASIL DEĞİŞTİRİR? NASIL DÜZELTİR?

SORUN DAVRANIŞI MI. KİŞİLİĞİ Mİ SORUN DAVRANIŞI MI? KİŞİLİĞİ Mİ? Can açgözlüdür Kişilik, Can başkalarının tabağından yiyecek alıyor Davranış.

OLUMSUZ DAVRANIŞI KALDIRMADA İZLENECEK YOLLAR 1-Olumsuz davranışın tanımı yapılmalıdır Sorun tanımlanıp davranış basit basamaklara indirgenmelidir. Böylece amacımız belli olur. Davranıştaki problem Nedir? (Kime göre problem öğretmene göre mi aile ye göre mi?) Can yaramaz bir çocuktur. YARAMAZLIK NEDİR?

2-Her bir basamağın eğitimine geçilmeden önce, çocuktan ne yapması istendiği açıkça KISA ve NET ifadelerle söylenmelidir. EVDE KOŞMANI İSTEMİYORUM.(Neden,Alternatif çözüm) Çocuğa ne yapması istendiği model olunarak (bizzat yaparak) gösterilmelidir. Dişlerimiz bu şekilde fırçalanmalı. -Olumsuz davranışın oluşum zamanı ,sıklığı veya süresi saptanmalıdır. KARDEŞİNİ CİMCİKLEMESİ Davranış zamanı; misafirler geldiğinde Davranışın sıklığı; kaç kere yapılıyor? Davranışın süresi: Davranış ne kadar sürüyor?

4-Olumsuz davranış sırasında ne olduğuna bakılmalıdır. 3-Olumsuz davranışın öncesinde ne olduğuna bakılmalıdır. SEBEBİ NEDİR? (Kıskanma, ilgi çekme) 4-Olumsuz davranış sırasında ne olduğuna bakılmalıdır. Kim? Nasıl tepki veriyor? 5-Olumsuz davranış sonrasında ne olduğuna bakılmalıdır. Her zaman aynı tepkiyi mi veriyorsunuz? 6-istenen olumlu davranış gerçekleştiğinde çocuk ödüllendiriliyor mu?

UNUTMAYIN! İLK ZAMANLAR DAVRANIŞIN ŞİDDETİ (Kötüye gitmesi) ARTACAK SONRA İYİLEŞECEKTİR.

ÖDÜLLENDİRİN Çocuğunuzu başını derde sokmadığı için ödüllendirmeyin ancak doğru davranış sergilediğinde ödüllendirin.

BU ÖDÜLLER ; Simgesel ödüller Sözel ödüller Etkinlik ödülleri

PEKİŞTİRME Olumlu Pekiştirme *Birincil pekiştireçler (yiyecek,içecek,uyku) *İkincil Pekiştireçler Nesnel pekiştireçler (oyuncak,eşye,araç) Etkinlik pekiştireçleri (şarkı söyleme, oyun oynama) Sosyal pekiştireçler (gülümseme, okşama, övme) Sembol pekiştireçler (yıldız, kupon, marka)

Kontrol tekniği Anlaşılıp- anlaşılmadığını? Duyulup- duyulmadığını? Davranışsal aşamaya geçme zamanının sınırlandırılmasıdır?

NASIL YAPILIR? Söylediğimi anladın mı? İsteklerim açık mı? Benim söylediklerimi duydun mu? Benim söylediklerimi kendi sözcüklerinle tekrarlar mısın? Örn: Ayşe, televizyonu kapatma ve elleri yıkama zamanı geldi.

SAKİNLEŞME TEKNİĞİ Etkili problem çözümünde kullanılan bir yöntemdir. Sakinleşme, benlik kontrolünün geri kazanılması için, öfkeli ve bezmiş tutum- davranışların durdurulmasında kullanılır.Bu durumu mola zamanı olarak da algılayabiliriz. Örn:” Sanırım her ikimizde biraz sakinleşmek için zamana ihtiyacımız var. Beni odanda bekle, beş dakika sonra konuşalım”

Tekrar Dene Tekniği Basit bir yanlış davranıştan sonra, kesin sınır koyulması ve çocuğun doğru davranışı ‘tekrar denemesine imkân tanınması gerekir. Eğer çocuk direnirse, bu teknikten esnekçe sınırlandırılmış seçimler ya da mantıksal sonuçlar aşamasına geçmeliyiz. Örneğin;Kapıyı çalıp girmesini isteme. Ellerini yıkayıp gel.

MOLA SÜRECİ Mola yöntemi çocuklara doğru mesajlar iletir. Yanlış davranışı durdurur.Mola, çok açık bir davranışsal mesajdır. Hepsinden öte, mola yöntemi süreçtekilerin hiçbirinin duygularını incitmeden amaca ulaşılmasını sağlar.

Ne yazık ki, mola yöntemi oldukça yanlış anlaşılmıştır Mola yönteminin cezası bir yaklaşımla sunuluş şekli şöyle olacaktır: (Ana-baba bağırarak) “Şimdi odana git! Sessizce yatağında otur ve ben sana söyleyene kadar da dışarı çıkma! En ufak bir ses duymak istemiyorum.” Cezacı molalar oldukça uzun süreli (birkaç saat veya tüm bir akşam) olur ve öfkeli bir hava ile sürdürülür.

Diğer aşırı uçtaki serbest ana-babalar ise; (Ana-baba önerir) “Bence bir süre için odana gitseydin iyi olacaktı. Tamam mı? Hazır olduğunu hissettiğinde çıkabilirsin.” (Çocuk zamana karar verir ve bu da genellikle de çok kısa olur.

Mola aslında “pekiştireçlerden uzakta geçirilen zaman”dır. Arkadaşlarla oynama, televizyon seyretme, eğlenceli işler yapma, oyunlar oynama, ailenin diğer üyeleriyle birlikte olma ya da her istediğini özgürce yapabilme gibi zevk veren etkinliklere harcanan zamanların tümü. Ödevin bitirmediğin sürece bilgisayarda oyun oynayamazsın.

Mola Kullanmanın Kuralları Üç yaşından itibaren ergenlik yılları boyunca bile pek çok değişik durumda uygulanabilir. Molayı kararlılıkla sunar ve mantıksal bir sonuç olarak uygularsanız çok etkili bir yöntem olduğunu göreceksiniz.

1.Kullanmadan önce çocuklarınıza molanın ne olduğunu anlatın. 2. Uygun bir mola yeri saptayın. 3. Bir saat kullanın. 4.Sınırların test edilmesi durumunda, sınırlandırılmış seçenekleri olan bir mola uygulayın.

5.Kurallar ihlâl edildiğinde, mola yöntemini doğrudan uygulayın. 6. Mola yönteminden sonra temiz bir sayfa açın. 7.İhtiyacınız olduğu sürece mola yöntemini kullanın.

Molayı Ne Zaman Kullanmalı? 1. Sınırları test eden davranışlar 2. Saygısız davranışlar 3. Meydan okuyan davranışlar 4. Kin dolu ve inciten davranışlar 5. Şiddet dolu ve saldırgan davranışlar 6. Öfke nöbetleri

KURALLARIN SONUÇLARIN VE ÖDÜLLERİN TANIMLANMASI Kuralları, kurallara uyulmadığı zaman sonuçlarını uyulduğunda ödülleri onlara anlatın.

ÇOCUĞUN UYUMLU DAVRANIŞINI ARTIRMA Çocuk istenen davranışı yapmaya başladığı zaman onun bu davranışa devam etmesi yönünde pekiştirici sözler söyleyin.

İyi Davranışları Övün Başlarda, beklediğinize azıcık yakın olan davranışları bile övün. Ufak şeylerle başlayın; Verilen bir işi doğru yapma” Siz telefonda konuşurken sessiz kalabilme Uyarılmadan ödeve başlamak gibi. Davranış doğru olarak her tekrarlanışta övgünüzü belirtmekten çekinmeyin. Açık ve anlaşılabilir konuşun. Böylece çocuk, hangi davranışının ne sebeple övgü aldığını anlayabilsin ve tekrarlama isteği duysun; Örneğin: “Bu sabah pek usluydun.” yerine, “Bu sabah gürültü yapmadığın ve biraz uyumama izin verdiğin için teşekkür ederim.”

Rahatsız Edici ama Zararsız Davranışları Görmezden Gelin Nelerin zararsız olduğuna karar verin ve onları görmezden gelin. Rahatsız edici davranışların aksini yaptığında övün; örneğin: Eğer çocuğunuz kapıları çarpıyorsa ve siz de bunu görmezden gelmeye karar verdiyseniz, kapıyı çarpmadığında, “Kapıyı yavaşça kapadığın için teşekkür ederim.” demelisiniz.

Çocuğunuzla Konuşurken Olumlu Kelimeler Kullanın Son bulmasını istediğiniz davranışı tekrarlamayın. Örneğin: “Ona derhal sıraya geç!” yerine, “Lütfen sırana geç” demelisiniz. OLUMSUZ KELİMELER ÖĞRETMEMİŞ OLURSUNUZ.

İstenmeyen Davranışların Bir Bedeli Olsun ( tepkinin bedeli ) Sakın acımasız cezalar vermeyin. Odasına yollayın, kazanmış olduğu haklarında kısıntı yapın ya da anlaşma yoluna gidin. Ama asla kurallarınızdan ödün verip sözünüzden dönmeyin!

CEZA Cezanın etkili olabilmesi için; Bir kez cezalandırılan davranış her zaman cezalandırılmalıdır. Ceza istenmeyen davranışın hemen ardından verilmelidir. Cezalandırılan davranış hiçbir zaman ödüllendirilmemelidir. Çok sık ve şiddetli cezalar verilmemelidir. Fiziksel cezaların, öğrenilebileceği ve şiddet olarak geri gelebileceği unutulmamalıdır.Unutmayın bu yöntem tehlikelidir.Şiddetin nasıl yapıldığını öğretiyor olmayasınız.

Eğer istenmeyen davranışlar, zaman zaman tepki verilmeyerek ödüllendirilirse (yani çocuk istediğini elde ederse) iş bir kumarbazın kumar oynama tutkusu gibi alışkanlık yaratacaktır, çünkü çocukta daima “ya bu sefer de görmezden gelinirse” düşüncesi yerleşecektir.

Tek Bir iş Verin Çocuğunuza isteğinizi bir kez de kendi ağzıyla tekrarlatın, işi bitirmesini bekleyin ondan sonra diğer bir iş verin.

Duygu durum kutuları Ödev kutusu Kayıp eşya kutusu Jeton / puan sistemi Renkli kartlar Davranış bildirim kartları Ödül köşeleri Mola köşesi

SABIRLA DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM MAHİR GÜLŞEN PSİKOLOJİK DANIŞMAN ve REHBER ÖĞRETMEN SABIRLA DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM