AŞIK TARZI HALK EDEBİYATI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ŞİİR BİLGİSİ.
Advertisements

DOSTLAR BENİ HATIRLASIN
AŞIK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ (KOŞMA). OZANLARIMIZ.
MÜZİK PERFORMANS ÖDEVİ
ŞİİRDE YAPI Her edebi yapıtta bir "iç yapı " bir de "dış yapı" söz konusudur.Toplumların gelişim sürecinde sanata bakış açılarına göre, bunlardan bire.
Şiir ve Gelenek.
ARUZ ÖLÇÜSÜ.
ÂŞIK ŞİİRİ SEÇİL MERT.
KOŞMA KAYIKÇI KUL MUSTAFA.
ŞİİR BİLGİSİ ZEHRA YOLCU 6-A.
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
HALK EDEBİYATI.
Kına Gecesi Manileri Kınayı getir aney Parmağın batır aney Bu gece misafirem Koynunda yatır aney.
ÂŞIK EDEBİYATI’NDA NAZIM
Türk Halk Müziği.
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
Sanatsız kalan bir ulusun hayat damarlarından biri kopmuş demektir.
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
GÖZLER GÖRMEZSE GÖNÜL NASIL GÖRÜR ?
1. Dil sade ve özentisizdir. HALK EDEBİYATI 1. Dil sade ve özentisizdir. 2. Nazım birimi dörtlük, ölçü hece ölçüsüdür. 3. Çoğunlukla yarım uyak ve.
HALK EDEBİYATI.
GÖZLER GÖRMEZSE GÖNÜL NASIL GÖRÜR ?
SES BİLGİSİ.
Ay Dostlar Ben giderim adım kalır Dostlar beni hatırlasın Dügün olur
9. Sınıf Türk Edebiyatı 24-28/02/2014 HALK HİKAYELERİ.
HALK ŞAİRLERİ.
Aşık Erzurumlu Emrah (Erzurum)?-(Nİksar) yy Aşık Edebiyatı.
HOCA DEHHANİ GAZEL-XIII. YÜZYIL SAYFA:
Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri
DİNİ TASAVVUFİ (TEKKE) EDEBİYATI
, ÖĞRETMEN.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
AŞIK VEYSEL ŞATIROĞLU
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ DESTAN DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
RUBAİ Fars edebiyatından alınmış nazım biçimidir.
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
HALK EDEBİYATI.

Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
HALK ŞİİRİ ÜÇ BAŞLIK ALTINDA İNCELENİR 1.ANONİM HALK ŞİİRİ (ninni, türkü, mani) 2. ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ (koşma, semai,varsağı, destan) 3.DİNİ- TASAVVUFİ.
ŞARKI Divan şiirine Türklerin kazandır- dığı bir nazım şeklidir. Divan şiirinde bestelenmeye uy- gun ölçü kalıpları ile yazılan ve çoğunlukla 4 dizelik.
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
Yusuf Emre Atalay Şehit Kaya Aldoğan Anadolu Lisesi Aydın / Kuşadası.
YOL HAVASI
Turklerin İslam dinini kabul etmelerinden sonra, halk arasında İslam öncesi Türk edebiyatı geleneğinin sürdürülmesiyle gelişen edebiyat türüdür. Türklerin.
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
RUBAİ Divan edebiyatında dört dizede tam bir anlam ifade eden, kendine özgü vezni olan nazım biçimidir.İran kaynaklıdır.
COŞKU ve HEYECANI DİLE GETİREN METİNLER(ŞİİR)
AŞIK TARZI HALK EDEBİYATI
HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI ÖLÇÜ HECE ÖLÇÜSÜ
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
KARACAOĞLAN.
HAZIRLAYAN: HAZIRLAYAN: FURKAN TAFLAN FURKAN TAFLAN 10-G G 265.
KARACOĞLAN.  17'nci yüzyılda yaşadığı sanılıyor. Göçebe Türkmen obalarında yetişti. Asıl adının İsmail, Halil ya da Hasan olduğu yolunda görüşler var.
( ).  1904 yılında İstanbul’da doğmuştur.  Bahriye Mektebi, İstanbul Üniversitesi Felsefe bölümünde öğrenim gördü.  17 yaşında ‘’İstanbul.
Türk Halk Müziği. TÜRKÜ NE ANLAMA GELİR? Toplumların hayatından kaynaklanan duygu, düşünce ve zevklerini işleyerek dile getiren, ait oldukları toplumun.
Türk Halk Müziği. TÜRKÜ NE ANLAMA GELİR? Toplumların hayatından kaynaklanan duygu, düşünce ve zevklerini işleyerek dile getiren, ait oldukları toplumun.
Türk Halk Müziği. TÜRKÜ NE ANLAMA GELİR? Toplumların hayatından kaynaklanan duygu, düşünce ve zevklerini işleyerek dile getiren, ait oldukları toplumun.
 Aşık Veysel Şatıroğlu, 1894 yılında Sivas'ın Şarkışla ilçesine bağlı Sivrialan köyünde dünyaya geldi. Annesi Gülizar, babası "Karaca" lakaplı Ahmet.
Türk Halk Müziği. TÜRKÜ NE ANLAMA GELİR? Toplumların hayatından kaynaklanan duygu, düşünce ve zevklerini işleyerek dile getiren, ait oldukları toplumun.
ARUZ ÖLÇÜSÜ.
HALK EDEBİYATI ANONİM HALK EDEBİYATI AŞIK EDEBİYATI TASAVVUF EDEBİYATI
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
KARACAOĞLAN
Sunum transkripti:

AŞIK TARZI HALK EDEBİYATI ve NAZIM ŞEKİLLERİ

GENEL ÖZELLİKLERİ Halkın “âşık” veya “ozan” dediği saz şairleri tarafından oluşturulmuştur. Âşıklar köylerde, şehirlerde veya asker ocaklarında yetişmişlerdir. Genellikle okuma yazma bilmeyen âşıklar usta- çırak ilişkisiyle yetişmişlerdir. Aşk, toplumsal olaylar, doğa güzellikleri işlenen başlıca konulardır.

GENEL ÖZELLİKLERİ Çoğunlukla sözlü olmasına rağmen şairler, şiirlerini “cönk” dedikleri defterlerde toplamışlardır. Âşık edebiyatı dini etki taşımadan oluşmuş, din dışı bir edebiyattır. Şiirler dörtlüklerle, hece ölçüsüyle ve daha çok yarım uyaklı olarak söylenmiştir.

GENEL ÖZELLİKLERİ Saz eşliğinde söylenen şiirlere içten bir söyleyiş hâkimdir. Âşık edebiyatında, halkın konuştuğu sade bir Türkçe kullanılmıştır. Koşma, varsağı, semai, destan nazım şekilleri kullanılmıştır.

GENEL ÖZELLİKLERİ Âşık Edebiyatı'nın yüzyıllara göre en önemli temsilcileri şunlardır: 16. yüzyıl: Köroğlu, Kul Mehmet, Aşık Garip, Aşık Kerem 17.yüzyıl: Karacaoğlan, Kayıkçı Kul Mustafa, Aşık Ömer, Kuloğlu, Ercişli Emrah 18.yüzyıl: Gevheri 19.yüzyıl: Dertli, Dadaloğlu, Erzurumlu Emrah, Bayburtlu Zihni, Seyrani, Ruhsati 20.yüzyıl: Âşık Veysel, Âşık Ali İzzet, Âşık Murat Çobanoğlu, Âşık Reyhanî, Âşık Şeref Taşlıova.

SEMAİ Halk şiirinde hecenin 8’li ölçüsü ile koşma biçiminde düzenlenen ve özel bir ezgi ile söylenen şiirlerdir. Genellikle en az 3, en fazla 5-6 dörtlükten oluşurlar. Çoğunlukla doğa, güzellik, ayrılık, kavuşma gibi duygusal ve lirik temaları işlerler.  8’li hece ölçüsüyle yazılırlar.

SEMAİ İlk dörtlüğü aaab, abab, aaba, abcb şeklinde diğer dörtlükler dddb, eeeb, fffb şeklindedir. Karacaoğlan’ın semaileri çok ünlüdür. https://www.youtube.com/watch?v=z3bs26PttNo

SEMAİ ÖRNEĞİ Gönül Gurbet Ele Çıkma (Erzurumlu Emrah) Gönül gurbet ele çıkma Ya gelinir ya gelinmez Her dilbere meyil verme Ya sevilir ya sevilmez Yöğrüktür bizim atımız Yardan atlattı zatımız Gurbet ilde kıymatımız Ya bilinir ya bilinmez Bahçemizde nar ağacı Kimi tatlı kimi acı Gönüldeki dert ilacı Ya bulunur ya bulunmaz Deryalarda olur bahri Doldur ver içem zehri Sunam gurbet elin kahrı Ya çekilir ya çekilmez Emrah der ki düştüm dile Bülbül figan eder güle Güzel sevmek bir sarp kale Ya alınır ya alınmaz

VARSAĞI Güney Anadolu bölgesinde yaşayan Varsak Türklerinin özel bir ezgiyle söyledikleri türkülerden gelişmiş bir biçimdir. Hecenin 8’li kalıbıyla söylenen koçaklama tarzı şiirlerdir. Dörtlük sayısı genellikle 3 veya 5’tir. Kafiye örgüsü xaxa, bbba, ccca… şeklindedir.

Her yönüyle semaiye benzeyen varsağılar, onlardan ilk dörtlükte kullanılan bre, behey, hey, hey gidi gibi ünlemlerle ayrılır. Varsağılar yiğitçe, mertçe bir üslupla söylenir. https://www.youtube.com/watch?v=Jkwh9V37aR w

VARSAĞI ÖRNEĞİ VARSAĞI (Karacaoğlan) Yürü bre yalan dünya Sana konan göçer bir gün İnsan bir ekine misal Seni eken biçer bir gün Ağalar, içmesi hoştur O da züğürtlere güçtür Can kafeste duran kuştur Elbet uçar gider bir gün Yeryüzünde yeşil yaprak Yer altında kefen yırtmak Yastığımız kara toprak O da bizi atar bir gün Bindirirler cansız ata İndirirler tuta tuta Var dünyadan yol ahrete Yelken gider salın bir gün Karacaoğlan der nâşıma Çok işler gelir başıma Mezarımın baş taşına Baykuş konar öter bir gün