OKULA UYUM VE OKUL FOBİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
OKULA BAŞLAMA SÜRECİNDE ÇOCUK VE AİLE
Advertisements

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
Şİddet Muhammet GÜLER.
ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
2 DERS – 3 İSTANBUL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ ORYANTASYON PROGRAMI 10EYLÜL2012.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
OKULA BAŞLAMA SÜRECİNDE ÇOCUK VE AİLE
HOŞGELDİNİZ.
ÇOCUKLARIMIZIN EVDEKİ ÇELIŞMALARINA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Yönetimde stres kaynakları
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
Okul Korkusu, Anneden Ayrılma, Aşırı Bağlılık
OKUL KORKUSU(FOBİSİ) İLKNUR NURKAN
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
OKULA UYUM SÜRECİ.
SINAV KAYGISI SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
7 YAŞIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
İÇERİK BOŞANMA BOŞANMIŞ ANNE OLMAK BOŞANMIŞ BABA OLMAK BOŞANMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
O ŞİMDİ OKULLU Miyase ERİKÇİ.
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
İLKOKULA BAŞLAMA Denizli Rehberlik ve Araştırma Merkezi
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
ZEYNEP YILMAZ PSİKOLOJİK DANIŞMAN
OKULA UYUM SÜRECİ.
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
HOŞGELDİNİZ.
Çocuğu doyuran, büyüten, eğiten ve ilk terbiyeyi veren anne, verdiği eserin sorumlusudur. (anonim)
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
MURAT İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ OKULA YENİ BAŞLAYAN ÇOCUKLAR.
A.PAKSOY ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
MAREŞAL ÇAKMAK İLK OKULU
BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ UYUM PROGRAMI BURSA 2015.
SINAV SÜRECİNDE ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
ERGENLİK DÖNEMİ.
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİ
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
Okul Öncesi Dönemde Rehberlik Hizmetinin Özellikleri
ÇOCUĞUM OKULA GİTMEK İSTEMİYOR! EYVAH!!!. Öncelikle hatırlamamız gereken her çocuğun birbirinden çok farklı olduğu ve sorunlarınında farklı nitelik ve.
EĞİTİM BAŞARISINI ARTIRMADA AİLENİN ROLÜ
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
MESLEK TERCİHİNDE AİLE Dr.M.Zeki İLGAR Biruni Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dr.M.Zeki İLGAR.
VELİ UYUM PROGRAMI BURSA 2015.
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Rehberlik Servisi.
ANA BABA VE ERGENLİK.
ANNE BABA ve ERGEN İLETİŞİMİ
OKULA İLK GİTTİĞİNİZ GÜNÜ HATIRLIYOR MUSUNUZ?
OKUL FOBİSİ.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
STRES YÖNETİMİ
Sunum transkripti:

OKULA UYUM VE OKUL FOBİSİ BELKIS HİTAY ANAOKUL REHBERLİK SERVİSİ

•"Bir düzine sağlıklı bebek verin bana, kendi özel dünyamda onları yetiştireceğim. Onlar için herhangi bir şey istemeden, onları doktor, avukat, sanatçı, esnaf hatta dilenci veya hırsız olarak yetiştirebilirim.“ John WATSON

Okul çocuğun hayatındaki önemli bir başlangıçtır Okul çocuğun hayatındaki önemli bir başlangıçtır. Çocuğun ev dışındaki dünyaya ilk adımıdır. Bu yeni başlangıcı hem çocuklar hem de ebeveynleri büyük hevesle karşılarlar. Çünkü okul, çocuk için farklı olan birçok etkinliği gerçekleştiği, birçok konuda merakını giderdiği yerdir. Aynı zamanda yeni arkadaşlar edinme, farklı şeyler öğrenmek, farklı çevreye girmektir. Anne baba için ise çocuklarının büyüyor olması nedeni ile gurur verici bir olaydır.

Fakat madalyonun birde diğer yüzü vardır Fakat madalyonun birde diğer yüzü vardır. O ana kadar ailesini özellikle oyundan her kafasını kaldırdığın da karşısında bulduğu annesini (veya çocuğa bakan kişiyi) görmeyecektir. Bununla birlikte daha önce deneyimlemediği bir çevreye anne babası olmaksızın giriyor olmak çocukta ciddi bir kaygı ve panik halini de yaratabilmektedir.

Okul fobisi; okul çağına gelmiş çocuğun, okula gitmek istememesi ve dolaylı davranışlarla direnç göstermesidir. Bu süreçteki her çocuk okula isteksizliğini bazı tipik bedensel yakınmalarla sergiler. Okulla gidiş saatlerine yakın gözlenen daha sonra kendiliğinden yok olan mide bulantıları, baş–karın ağrıları, mide krampları, titreme, hırçınlık, huysuzluk, ağlama nöbetleri, uykusuzluk bu çocukların tipik davranışlarıdır. Bu yolla da ebeveynlerini okula gitmeme konusunda ikna etmeye çalışırlar.

okul korkusu olan çocukları “gerçek okul durumundan korkma ve kaçınmadan çok, bağlı oldukları kişinin yokluğu veya kaybından ya da güven duydukları ortamdan (ev vb.) uzak kalmaktan korkanlar” olarak belirtmektedir.

Dolayısıyla okul fobisinin özünde yatan sebep ebeveynlerinden ayrılma korkusudur.

Çocuk hiç tanımadığı bir yerde, hiç tanımadığı bir otoriteyle(öğretmen) yalnız kaldığında korkar ve ailesinin yanında sıcak evinde olmayı ister. Bir gün aniden okula gitmek istemediğini söyleyebilir; bunun için birçok gerekçe de sıralayabilir. Anneden ayrı kalma ve terk edilme korkusuyla ilişkilidir. Çocuk annenin yokluğunda kendisine ve annesine bir zarar geleceği,terk edileceğinden korkar Ayrılma kaygısı yaşayan çocuklar anneye bağımlıdır. Anne, çocuğunu fazlasıyla koruyup kolladığı için, çocuk da anneden ayrı bir ortamda kendisini korunmasız, savunmasız hisseder ve dolayısıyla yalnız kalmak istemez

OKULKORKUSUNUN NEDENLERİ

Aileden Kaynaklanan Nedenler ebeveynlerin çocuklarından ayrıldıklarında yaşadığı kaygılarını çocuğa da bulaştırmaları. bir ebeveynin ölümü ya da hastalığı, boşanma Aşırı koruyucu, aşırı denetleyici ebeveynler.Bu tutumdaki ebeveynler çocuklarını memnun etme çabası içinde olduklarından ,onların sorumluluk alma bilincini geciktirirler. evdeki çatışmalı ortam ebeveynler tarafından çocuğa fiziksel şiddet uygulanması okula başlayana kadar ailesi dışında bir sosyal hayati olmayan çocuklarda arkadaş deneyimi olmayan çocuklarda Aşırı koruyucu – baskıcı tutumda yetiştirilen çocuklar başarı kaygısı olan, uslu, uyumlu, aşırı onay bekleyen, bağımlı kişilik özellikleri sergiler. Okul fobisi yaşayan çocuklar özellikle annelerine çok bağımlıdır.

Anne ve çocuk arasındaki karşılıklı bağımlılık

Kardeş doğumu,kardeş kıskançlığı

Belirtileri Okula gitmeyi reddetmesi Hasta olmadığı halde hasta olduğunu söylemesi okul sabahında karın ağrısı, baş ağrısı, mide bulantısı, ağlama, bağırma, öfke nöbetleri, agresif davranışlar görülür ve evde kalmasına izin verilince bunlar birdenbire kaybolur Okulla ilgili son derece ilgisiz ve isteksiz olması Okula gitmediği için suçluluk duymuyorsa Sebepsiz yere ağlaması,kavga etmesi Alınganlık ve sinirlilikte artış olması Uyku düzeni bozulur Arkadaş edinmezler

Çocukta Okul Fobisini Önlemek İçin Yapmamız Gerekenler; * Öncelikle okul öncesi dönemde çocuklarımızın bizi taklit ederek bir şeyler öğrendiğini aklımızdan çıkarmamalıyız. Çocuklarımızın olduğu ortamlarda her hangi bir nesne veya olayla ilgili korkularımızı dile getirmemeliyiz. Çünkü korku taklit yoluyla edinilebilecek bir durumdur. * Aşırı koruyucu- baskıcı tutumlar da bulunmamalıyız. Evi içi etkinliklerde onlara yapabilecekleri ölçüsünde küçük sorumluluklar vermeliyiz. ( çiçekleri sulamak, hayvan beslemek, masadan kendi yemek tabağını kaldırmak gibi)

* Aile de hastalık, sosyo-ekonomik kriz, kardeş doğuşu, göç, okul veya öğretmen değişikliği gibi kritik durumlara çocukları önceden hazırlamalıyız. * Erken çocukluk döneminde çocuğun öz bakım ile ilgili becerileri kazanmalarını sağlamalıyız. Yani çorabını biz giydirmeyeceğiz. Onun giymesine yardımcı olacağız. Kendi başına bir şeyler başarıyor olmak, çocukta güven duygusunu destekleyecek bir süreçtir. * Okul çağına kadar çocuğumuzun tuvalet eğitimini tamamlamasını sağlamalıyız.

* Kendi akranları ile etkileşim sürecine girebileceği ortamlar oluşturmalıyız. * Okulla ilgili çocuk öyküleri okuyarak, öykü canlandırma çalışmaları yapabiliriz. Kendi çocukluğumuzda okula ilk başlangıçta yaşadığınız pozitif deneyimleri paylaşabiliriz.çock anne babanın duygu ve davranışlarını kopyalarlar. Okul hakkında konuşurken okulun eğlenceli ve keyifli bir yer olduğu orada onu seven öğretmeni ve arkadaşları olacağı ve çok yararlı bilgiler öğreneceği olmalı.

Çocuğun korkuları beden diliyle ifade ettiğini unutmayın (karın ağrısı gibi), fizik sağlığı ile ilgili temel kontrolleri yaparak (ateşini ölçmek gibi) ona güven vermeliyiz, sağlığı yerinde ise okula götürmeliyiz. Sınıfa girmese dahi her gün düzenli olarak okula götürmeliyiz. Öbür türlü istemeden korkusunu desteklemiş oluruz. Çocuğumuzu bizden ayrı güvenli ortamlarda vakit geçirmeye teşvik etmeliyiz. Arkadaşlık ve oyun alışkanlıklarını geliştirme konusunda desteklemeliyiz.

Çocuk okul ve öğretmenle tehdit edilmemeli Mümkün olduğunca çocuğun yanına sınıfa sık sık girilmemeli.öğretmenin tavsiyeleri dikkate alınmalı. Çocuğun okulda daha önceden tanıdığı bir arkadaşının yanına götürülebilinir bu onun herkes burada anlayışını geliştirir. Sorunları kafanızda büyütmeyin okuldan çocuğun çekinmesi yahut kaçması büyük bir sorun değildir.. ÇÖZÜLEBİLİNİR

Teşekkürler….