Psikososyal Okul Projesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
Advertisements

UZ. DR. GÖNÜL ERDAL DAĞISTANLI
STRES YÖNETİMİ.
NESLİHAN AKÇER PSİKOLOG STRESS & BAŞETME YÖNTEMLERİ
SINAV KAYGISI ve BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Şİddet Muhammet GÜLER.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI
AŞIRI SINAV KAYGISI.
FARKI BİRLİKTE YAŞAYALIM
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
1. Alkol, madde kullanan 2.OKULDAN KAÇAN 3.Suç işleyen ya da işleme eğilimi olan.
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
PSİKO SOSYAL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
Yönetimde stres kaynakları
TRAVMATİK YAŞAM OLAYLARI VE
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER
Artık benim için yaşamak bir ıstırap. Eskiden çok değer verdiğim şeyler dahi anlamını kaybetti. En ufak şeylerden zevk alırdım. Şimdi dünyaları verseler.
SINAV KAYGISI VE BAŞ ETME YOLLARI
Psikososyal Okul Projesi
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI KAYGI KAYGI; üzüntü, sıkıntı, korku, başarısızlık duygusu, sonucu bilememe ve yargılanma gibi heyecanların birini veya çoğunu içerebilir.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
SINAV KAYGISI SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
PSİKOSOSYAL VELİ SEMİNERİ
“Stres ve Başa Çıkma Yöntemleri”
AİLE İÇİ ŞİDDET.
Kaygı Nedir? Nedeni belirsiz korkuya kaygı denir. Kaygıda korkudan farklı olarak fiziksel açıdan tehdit eden bir uyaran söz konusu değildir. Kaygı.
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI.
Psikososyal Müdahale Hizmetleri
Psikososyal Müdahale Hizmetleri
Travma Nedir? Post Travmatik Stres Bozukluğu.
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur. İstediğini alamama, haksız davranışlara.
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ Zamanı iyi kullanamama Kötü çalışma alışkanlıkları Beklenti düzeyi Görev ve sorumlulukları erteleme Başarısız olma ve değerlendirilme.
Psikososyal Müdahale Hizmetleri
Psikososyal Müdahale Hizmetleri
KONTROL ETMEK YA DA KONTROL EDİLMEK !
1 MERSİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ Okul Psikolojik Danışmanı PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ ………………………………İLKÖĞRETİM.
Anksiyete ve depresyonla karışan durumlar Prof. Dr. Kültegin Ögel Acıbadem Üniversitesi
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Psikososyal Müdahale Hizmetleri
PSİKOSOSYAL DESTEK EĞİTİM SUNUSU
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü Ruh Sağlığı Programları Şubesi
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Türk Psikologlar Derneği İstanbul Şubesi
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
Psikososyal Okul Projesi
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
STRES YÖNETİMİ
Travma Sonrası Genel Tepkiler
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Sunum transkripti:

Psikososyal Okul Projesi Travma ve etkileri semineri 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

Travma/zorlu Yaşam Olayları Yaşamımız için, Vücudumuzun bütünlüğü için, Sevdiklerimiz için, Yaşam ve değer sistemlerimiz için ciddi bir tehdit içeren olağandışı her türlü olaydır. 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Travma Türleri 1. Ani, beklenmedik bir şekilde ortaya çıkan, sınırlı bir süre devam eden, başı ve sonu belli olan olaylar Örnek: doğal afetler,kazalar,ani kayıplar 2. Öngörülebilen, tekrarlayıcı ve sürekli yaşanan tehlikeler Örnek: savaş, cinsel taciz, politik baskılar, takibe alınma, şiddet kullanılan koşullarda yaşama, işkence, eziyet, hapis yaşamı, vb 3. Her iki travma / zorlu yaşam olaylarının bir arada görüldüğü durumlar Örnek: bir doğal afetten sonra ev içi şiddetin artması, ekonomik krizler gibi 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Savaş Ya Da Kaç Tepkisi Fiziksel Enerji ve oksijen kullanımının beyine yönlendirilmesi Kalp hızı artışı Kan basıncı artışı Solunumun hızlanması Davranışsal Uyanıklık ve seçici dikkat Heyecan / kaygı İştah ve üreme duygusunda azalma Tehlikeyi anımsama 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Terör Korku Alarm Uyanıklık Sakin Travmatik Olay Disosiyasyon Ya da kurtulan Destekle Normal Desteğe rağmen etkilenme Desteksiz etkilenme Erken Travma Yanıtı 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

Travma Sonrası Genel Tepkiler Çaresizlik Herşeyin kontrolden çıktığı düşüncesi Utanç duygusu Suçluluk duygusu Ürkeklik, korkaklık Endişe, tasa Hiddet, öfke Katılık, duygusuzluk Zayıflık, kırılganlık Umutsuzluğa düşme Güvensizlik Değersizlik Şaşkınlık Kendine acıma Anlamsızlık, boşluk İntikam duygusu Ne olduğunu anlayamama 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Travmatik olaydan sağ olarak kurtulmuş olmaya ilişkin duygu ve düşünceler Mutlu Müteşekkir, minnettar Rahatlık Gururlu Şanslı olduğunu düşünme Enerjik olma 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Fizyolojik Tepkiler Yorgunluk, bitkinlik Uykusuzluk ve uyku sorunları Aşırı uyarılmışlık Somatik yakınmalar Bağışıklık sisteminin bozulması İştah bozuklukları 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Duygusal Tepkiler Şok Korku ve kaygılar Olayın tekrarlanması korkusu Yaralanmaktan ve ölmekten korkma Ailelerinden ayrı kalmaktan ya da yalnız kalmaktan korkma Gerçek hayatta ya da hayali yapılan yanlışlara verilen bir ceza olmasından korkma 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Duygusal Tepkiler 2 Üzüntü Kendini suçlama Öfke ve huzursuzluk Anlaşılamama duygusu Çaresizlik Gerginlik, sinirlilik Ayrışma (disosiyasyon) Çökkünlük 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Bilişsel Tepkiler Algısal Çarpıtmalar Zaman kavramının algılanmasındaki değişiklik: Sanki zaman duruyormuş ya da çok hızlı geçiyormuş gibi Olaya ilişkin zaman sırasında karışıklık (özellikle çocuklarda gözlenir) Travma/zorlu yaşam olayları yordamaya ilişkin işaretlere duyarlılık 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Görsel çarpıtmalar: Uzaklaşan görüntüler, artan detaylar İşitsel çarpıtmalar: zayıflayan ya da güçlenen sesler Gerçek dışılık ve rahatsız edici imgeler Beden algısında değişiklik 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

İnanç Sistemindeki Değişiklikler YAŞAM İÇİN GEREKLİ OLAN İNANÇLAR Dünya güvenli bir yerdir. Evim en güvenli yerdir. (çocuklarda) Dünya adildir. Benimle ilgilenecekler. (çocuklarda) Bana bakan yetişkinler beni koruyacaklar. (çocuklarda) Ben değerliyim. Kötü olaylar benim başıma gelmez. 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Sarsılan İnançlar 1 Güvende değilim ve bir daha asla güvende olmayacağım. Kendi evim ve başka hiç bir yer benim için güvenli değil. Benim dünyam acımasız bir dünya ve bu dünyada neler olacağını önceden kestirmek imkansız. Kimse benimle gerçekten ilgilenemez; artık yalnızım. Tehlikelerden korunmam mümkün değil. 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Sarsılan İnançlar 2 İyi bir insan olmadığım için, kendimi böyle güvencesiz ve çaresiz hissetmeyi hakediyorum. Bu felaket benim yüzümden oldu. Ben kötüyüm ve bu yıkım da bana verilmiş bir ceza. Bu bir daha olacak ve benim elimden hiç birşey gelmeyecek. 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Sosyal Etkiler Yer ve düzen değişikliği Ev, iş ve okul kaybı Komşuluk ve arkadaşlık kaybı Maddi kayıplar Alışkanlıkların kaybı 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB) Belirtileri Aşırı uyarılmışlık İstenmediği halde tekrarlayan anılar Kaçınma davranışları KRONİK TSSB Depresif ruh durumu Suçluluk duyguları Toplumdan/diğer insanlardan uzaklaşma Madde bağımlılığı tehlikesi 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

TSSB’nun Ortaya Çıkmasını Etkileyen Etmenler Olaya İlişkin Etmenler Eğer travma/zorlu yaşam olayları: yaşamı tehdit olarak algılanıyorsa bireyin yaşam deneyiminin dışında ise günlük, sıradan, normal bir olay değilse birey tamamen kontrolünü kaybediyorsa yaşam beklentilerini yıkma özelliği taşıyorsa (yaşam ait beklediği güzel şeylerin yıkılması) ölüme şahit oluyorsa travma sonrası stres bozukluğuna yol açabilir. 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Ortama İlişkin Etmenler YAKINLIK: Kişinin olaya yakınlık derecesi (fiziksel yakınlık Duygusal olarak yakınlık derecesi (psikolojik yakınlık) SÜRE: Travma / zorlu yaşam olaylarına maruz kalma süresi 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Bireye İlişkin Etmenler Ego gücü ve baş etme becerileri zayıf ise Varolan destek kaynaklarının niteliği olumsuz ise Önceki deneyimleri (daha önce de travma/zorlu yaşam olaylarına maruz kalmışsa) 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

Yaşa Bağlı Stres Tepkileri Aşırı hareketlilik, hareketsizlik Seslere karşı aşırı duyarlılık Huzursuzluk ve kafa karışıklığı Konuşma güçlükleri Beslenme sorunları Karın ağrıları Sakarlık Olayı yeniden canlandırma Ölme isteği Cennete gitme isteği 1-6 Yaş Arası Yatak ıslatma, ağlama Hareketsizlik, donukluk Parmak emme Annenin dibinden ayrılamama Bağırsak kontrolünün kaybedilmesi Karanlıktan, hayvanlardan, yalnız kalmaktan, kalabalıktan korkma Dikkatsizlik 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ 7- 11 Yaş Arası Yatak ıslatma Akıl dışı korkular Huzursuzluk Söz dinlememe Annenin dibinden ayrılamama Baş ağrıları, karın ağrıları Görme veya duyma sorunları Okula gitmeyi reddetme Düşük başarı Kavga etme İlgi Kaybı Konsantrasyon eksikliği, dikkatin kolay dağılması Kabuğuna çekilme Şiddet içeren fanteziler veya oyunlar Olayı yeniden canlandırma Sakarlık İştah bozuklukları Fazla hareketlilik/hareketsizlik Dikkatsizlik Ölme isteği 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ 12-18 Yaş Arası Kabuğuna çekilme ve kendini soyutlama Baş ağrıları, karın ağrıları Kaçma Depresyon ve üzüntü İntihar düşünceleri Hırsızlık, suç işleme Uyku düzeninde değişiklik, uykusuzluk, aşırı uyku, kabuslar Okul sorunları Kafa karışıklığı Şiddet içeren fantaziler Olay hakkında konuşmaktan kaçınma Uyuşturucu ve/veya alkol kullanımı Cinsel dışa vurum Sakarlık ve dikkatsizlik İlişki zorlukları İştahta değişiklik Saldırganlık Riske girme eğilimi Fazla hareketlilik, hareketsizlik Huzursuzluk 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Ele Alış Biçimi Bilgilendirme: Psikoeğitim Tepkilerin normalleştirilmesi: Psikolojik Bilgilendirme ve Anlamlandırma Bilişsel davranışçı teknikler (bireysel ya da grup): Gevşeme, soluk denetimi, aşamalı maruz kalma gibi Oyun terapileri, sözsüz anlatım teknikleri: Sınıf Temelli Müdahale, psikodrama İlaçla tedavi 4/12/2017 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ