İHRACATÇILAR İÇİN LOJİSTİK
LOJİSTİK Müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamak üzere her türlü ürünün, servis hizmetinin ve bilgi akışının, başlangıç noktasından (kaynağından) tüketildiği son noktaya (nihai tüketiciye) kadar olan tedarik zinciri içindeki hareketinin etkili ve verimli bir şekilde planlanması, uygulanması, taşınması, depolanması ve kontrol altında tutulmasıdır. * The Council of Logistics Management (CLM)
Lojistik sadece taşıma olarak algılanmamalıdır. LOJİSTİK YÖNETİMİ Lojistik sadece taşıma olarak algılanmamalıdır. Lojistik, içinde taşımanın haricinde bir çok unsuru barındıran bir sürecin tümü için geçerli bir kavramdır.
LOJİSTİK DIŞ TEDARİKÇİ DIŞ MÜŞTERİ İÇ TEDARİKÇİ İÇ MÜŞTERİ Gelen Yük Lojistiği Malzeme Yönetimi Giden Yük Lojistiği İÇ MÜŞTERİ LOJİSTİK
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Tedarikçi Distribütör Tüketici Üretici Perakendeci SATICI ALICI MALZEME BİLGİ PARA
LOJİSTİK FONKSİYONLAR - Taşıma - Depolama - Stok Yönetimi Temel Fonksiyonlar: Destek Fonksiyonlar: - Satış sonrası servis - Fabrika/depo yer seçimi - Talep tahmini/planlama - Bilgi yönetimi - Ambalajlama - Sipariş işleme, elleçleme - Atık parça yönetimi - Satın alma, gümrükleme
TAŞIMACILIK TÜRLERİNİ KIYASLAMA MODLARI DEMİRYOLU KARAYOLU DENİZYOLU HAVAYOLU BORU HATTI MALİYET 3 4 1 5 2 HIZ ESNEKLİK YÜK MİKTARI ULAŞIM WALTERS, Donald , Logistics 2003
YAPISAL ARAÇ BİLGİLERİ
GEMİ TÜRLERİ Kuru yük gemileri: Genellikle vinçli olur Ambar kapakları olur Yaşam mahalleri yüksek olmaz Çok büyük boyutlu olmaz
GEMİ TÜRLERİ 2. Dökme yük gemileri Vinçli ya da vinçsiz olabilir Dar ambar ağızları olur Büyük boyutlu olur Yaşam mahalleri alçak olur
GEMİ TÜRLERİ 3. Petrol tankerleri Ambar kapağı olmaz Büyük boyutlu olur Güvertede çok sayıda boru devresi olur
GEMİ TÜRLERİ 4. Araba gemisi : Bordası çok yüksek olur Yanda ve kıçta rampası olur Üst güvertesinde çok sayıda havalandırma manikası olur
GEMİ TÜRLERİ 5. Yolcu gemisi : Gövde ve üst yapı komple birleşik olur Çok sayıda filikası olur
GEMİ TÜRLERİ 6. Konteyner gemisi Vinçli ya da vinçsiz olabilir Çok geniş ambar kapakları çok dar güverteleri olur Yaşam mahalleri yüksek olur
GEMİ TÜRLERİ 7. Ro-Ro gemisi : Bordası yüksek olur Genellikle sadece kıç rampası olur
KONTEYNER Çeşitli bir çok malın tek bir yükleme ve taşıma ünitesi hâline getirmesine yardım etmesi Taşıma ünitesi olarak yükleme ve indirme işlemlerinin hızlı ve sağlıklı bir şekilde yerine getirilmesine olanak sağlama Taşıma aracına bağlı olmaksızın bir araçtan diğerine teknik bir takım araçlarla aktarılabilmesi Taşımanın seri olması için uluslararası standart ölçüler bulunması dayanıklı ve uzun ömürlü olması
KONTEYNER TÜRLERİ
KONTEYNER TÜRLERİ
KONTEYNER TÜRLERİ
KONTEYNER TÜRLERİ
KONTEYNER TÜRLERİ
KONTEYNER TÜRLERİ
KONTEYNER TÜRLERİ
KONTEYNER TÜRLERİ
KONTEYNER YAPISI
KONTEYNER YÜKLEMESİ YAPARKEN Yükün ağırlığı tabana eşit yayılmalıdır. Boşaltmanın hızlı gerçekleştirilmesi için aynı türden yükler bir arada yüklenmelidir. Üst üste yüklemenin uygunluğuna dikkat. Yükün hareket etmemesi için bağlama, yerleştirme, sıkıştırma ve desteklenmesi için güçlü malzemeler kullanılmalıdır.
KONTEYNER YÜKLEMESİ YAPARKEN Tehlikeli madde taşıyan konteynerler uygun ve açık bir biçimde işaretlenmelidir. Eşyanın ağırlık merkezi konteynerin ağırlık merkezinde değilse taşıyıcı uyarılmalıdır. Konteyner kapasitesi ne kadarsa o kadar yük konulmalı, kesinlikle bu sınır aşılmamalıdır. Konteyner ve araçların kapıları, güvenilirliğin sağlanabilmesi için mühürlenmelidir.
KONTEYNER KONTROLÜ Su geçirip geçirmediği Temizliği Yan panel, taban tahtası hasarları Kapının kapanma, kilitlenme, mühürlenmesi Yükün özelliğine uygun olup olmadı Koku kontrolü Taşıyıcı iskeletteki hasarların kontrolü
Container Terminal Operations http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=XVeExQhDO10
TIR VE DORSE TÜRLERİ
TIR VE DORSE TÜRLERİ
TIR VE DORSE TÜRLERİ Araç taşıyıcı dorse: Konteyner taşıyıcı dorse:
TIR VE DORSE TÜRLERİ Açık kasa havuzlu dorse : Ağır tonajlı yükleri taşıma dorsesi :
TIR VE DORSE TÜRLERİ Frigofik dorse :
TREYLER ÖLÇÜLERİ
TREYLER ÖLÇÜLERİ
KARAYOLU TAŞIMACILIĞI AVANTAJLARI Kapıdan kapıya teslim durumundan dolayı eşya az elleçlenir ve daha az yıpranır. Müşterinin istediği ve karayolunun olduğu her noktaya taşıma seçeneği Türkiye’de araç sayısı fazla olmasından dolayı yüksek rekabet ve düşük navlun olasılığı Daha düzenli ve sık sefer imkanı
YÜKLEYİCİYE SAĞLADIĞI FAYDALAR Süratli sevkiyat gereksinimlerini karşılama Gelişmiş karayolu ağları ile hızlı ve güvenli Karayolu lojistik firmalarının daha esnek yapısı ile eşyaya özel uygulama geliştirme Maliyet tahminlemesinin daha kolay yapılması Lojistik firmaların gelişmiş hizmetlerinden dolayı işletmelerin kendi işlerine konsantre olması
OLUMSUZ YÖNLERİ Numune ve benzeri küçük hacimli taşımalarda malların toplanması ve dağıtımı zaman ve maliyet yönünden olumsuzluk yaratmaktadır. Ağır ve yüksek hacimli eşyanın karayolu taşıma mevzuatına uygun olmaması. Uluslararası taşımalarda yükün transit geçtiği ülkelerde uyulması gereken gümrük mevzuatı
YÜKLEME PLANI Nakliye araçlarına yükleme yapılmadan önce sevk edilecek ürünlerin hangi araçlara, hangi sıra ile yükleneceğinin planlanması ve bu planların talimat hâline getirilerek yükleme ve elleçleme elemanlarına bildirilmesi gerekir.
YÜKLEME PLANINDA BULUNMASI GEREKENLER Ürüne ve ambalajına ait bilgiler (en, boy, yükseklik, ağırlık vb.) Ürünün yapısal özelliği (katı, sıvı vb.) Araca ait bilgiler (en, boy, yükseklik, aks sayısı, istihap haddi vb.) Ürünün ve ambalajının çevrilebilme özelliği Üzerine başka bir ürünün konulma izni Sevkiyat sırasında müşteri/tedarikçi önceliği Palet ve kutu maliyetleri
YÜKLEME YAPARKEN Aracı doldurmayacak siparişler maliyeti uygun olacak şekilde farklı yükle birleştirilecektir. Yükleme planı ile ürünlerin araca yüklenmesi sırasında teslim yerlerine göre istif yapılır. Aracın tabanı kaydırmaz malzeme ile kaplanabilir. Yük özellikleri önceden tespit edilerek araç içinde en emniyetli yere istiflenir.
YÜKLEME YAPARKEN Yükün, araçların sahip olduğu dingillerin her birine izin verilen minimum ve maksimum miktarlarda dağılmasının hem güvenlik açısından hem de ekonomik bir taşıma performansı açısından büyük yararları vardır.
YÜKLEME YAPARKEN Bir arada bulunması sakıncalı olan ürünler aynı araca yüklenmemelidir. Çuval ve paketler doğrudan aracın kasası ile temas etmemelidir. Paletler üst üste yükleme yapılmadan önce tabandaki paketlerin üzerine kontrplak veya strafor konulmalıdır. Mümkün olduğunca ağır ambalajlı ürünler alt sıralara, hafif olanlar ise üste koyulmalıdır.
YÜKLEME YAPARKEN Soğuktan etkilenebilecek eşyalar kış aylarında araç kasasının orta kısmına yüklenerek soğuğun etkisi en aza indirilmelidir. Brandanın temiz olmasına ve yırtık, delik gibi ürüne zarar verebilecek kusuru olmamalıdır. Aracın, eşyanın yüklenmesine uygunluğu kontrol edilmelidir. Araç hacminden daha az miktardaki yükler için hava yastıkları kullanılmalıdır.
HAVA YOLU TAŞIMACILIĞI
ULUSLARARASI HAVAYOLU TAŞIYICILARI BİRLİĞİ Güvenli, düzenli ve ekonomik taşımacılığın geliştirilmesi, yolcu ve kargo ücretlerinin saptanması, koordinasyonun sağlanması, hava taşıtlarının teknik donanımı ile ilgili usul ve prosedürlerin belirlenmesi amacıyla hava taşıyıcıları tarafından kurulmuştur.
HAVAYOLUNUN ÜSTÜN YÖNLERİ Yüksek hızda taşımayla teslim süresinin kısalması, Ülkeler arasındaki politik ve bürokratik olumsuzluklardan en az seviyede etkilenmesi, Küçük miktarlardaki eşyanın naklinde en uygun ulaşım türü olması, Dünya geneline yayılmış havaalanı ağının varlığı, Yüksek emniyet ve güvenilirlik, Kargoların elleçleme ve yüklenmesinde gösterilen özen,
HAVAYOLUNUN EKSİK YÖNLERİ Uçakların ağırlık ve hacim sınırları nedeniyle diğer taşıma türlerine oranla daha yüksek taşıma maliyeti ortaya çıkmaktadır, Havayolu kargo taşımacılığı, her türlü yükün nakli için uygun değildir, Büyük miktarlardaki yükün iletiminde havayolundan yararlanılması mümkün değildir, Havayolu ile nakledilen bir yükün, alıcının deposuna iletiminde karayolunun kullanılması zorunludur,
HAVAYOLU YÜK TÜRLERİ
HAVAYOLU YÜK TÜRLERİ
HAVAYOLU YÜK TÜRLERİ
HAVAYOLU YÜK TÜRLERİ
HAVAYOLU YÜK TÜRLERİ
HAVAYOLU YÜK TÜRLERİ
KARGO UÇAKLARI
KARGO UÇAKLARI
KARGO UÇAKLARI
KARGO UÇAKLARI
KARGO UÇAKLARI
KARGO UÇAKLARI
KARGO UÇAKLARI
KARGO UÇAKLARI
DEMİRYOLU TAŞIMASI
DEMİRYOLU TAŞIMASI AVANTAJLARI Çevreye duyarlı bir taşımacılık türüdür. Karayolu trafik yükünü hafifletir. Uzun dönem sabit fiyat garantisi olabilir. Uluslar arası transit geçişler daha kolay olur. Transit süre uzun ama sefer süreleri sabittir. Ağır tonajlı ve havaleli yükler için çok uygun bir taşıma türüdür.
DEMİRYOLU TAŞIMASI DEZAVANTAJLARI Bazı bölgeler için transit süreler denizden de daha uzun olabilir. Yurtdışından hızlı gelse de Türkiye içi parkurda teslimat süresi uzamaktadır. Kapıdan kapıya teslimde demiryolu Avrupa ülkelerinde fabrika içine kadar uzayabilirken Türkiye’de bu mümkün değildir Demiryolu ile taşıma sonrası ara nakliye gerekli olmaktadır.
VAGON TÜRLERİ
VAGON TÜRLERİ
VAGON TÜRLERİ
VAGON TÜRLERİ
MULTI MODEL TAŞIMA
MULTI MODEL TAŞIMA
TAŞIMA ORGANİZASYONU Eşyanın teslim alınması; müşterinin deposundan ya da işletmesinden veyahut limanda teslim alınarak gemiye yüklenir. Taşıyıcı, eşya ile ilgili irsaliyeyi kontrol ederek imzalar, eşya ile ilgili tüm belgeleri ve eşyayı teslim alır.
TAŞIMA ORGANİZASYONU Eşya ile ilgili belgelerin teslim alınması; Deniz yolu ile taşıma sözleşmesinde yükü taşıtan, yükün teslim edilmesi gereken süre içinde yükün taşınması için gerekli belgelerin hepsini eksiksiz kaptana, karada yükü kabul hâlinde ise yükü kabul edene vermeye mecburdur (TTK Md.1049).
TAŞIMA ORGANİZASYONU Eşyanın teslim alınması; Taşıtan (gönderen) bekleme süresi sonuna kadar eğer eşyayı ya da yükü teslim etmezse taşıyan bundan dolayı sözleşmeden doğan taahhütlerine bağlı kalmaz. Ayrıca bekleme süresinin dolmasından önce tahakkuk etmiş alacaklarını ve özellikle sürastarya ücreti talep edebilir (TTK Md.1044)
YÜKLEME ORGANİZASYONU Yükleme yeri; Yükleme yeri, geminin yükü almak üzere, yükleme limanı dâhilinde yanaşacağı ya da demirleyeceği yerdir. Charter sözleşmelerinde yükleme limanı hemen belirtildiği hâlde, yükleme yerini belirtilmeyebilir.
YÜKLEME ORGANİZASYONU Yükleme zamanı; Yüklemenin mümkün olan en kısa sürede bitirilmesi hem gönderici hem de taşıyıcı için avantajlı bir durumdur. Çoğu zaman tahmini bilgi verilir. Taşıtan bir an önce yüklemenin tamamlanmasını ve tahsilat işlemlerine başlanmayı ister.
YÜKLEME ORGANİZASYONU Eşyanın gemiye yüklenmesi işi; Yükün taşıtan tarafından gemiye getirilmesi ve gemi tarafından da teslim alınması “yükleme” işlemini ifade eder. Taşıyan, yükün ölçü, sayı ve tartısı, yani miktarı hakkındaki bilgilerin gerçeğe uygun şekilde yapılmasından çeşitli şekilde yarar sağlar.
YÜKLEME ORGANİZASYONU Kaptanın yetkisi; Eşya gemiyi ya da diğer yükü tehlikeye sokarsa kaptan bunları karaya çıkarmaya ve acil durumlarda denize atmaya yetkilidir. Bu durumda kaptan karşı tarafa tazminat ödemez ve navlun alacağı da ortadan kalkmaz (TTK Md.1024).
YÜKLEME ORGANİZASYONU Yükleme masrafları; Taşıtan ve taşıyan yükleme işlem ve masraflarını dış ticarette teslim şekillerine göre iştirak ederler ve bunları paylaşırlar. Buna göre masrafları kendisine ait olmak üzere gemiye kadar getirmek taşıtana, bundan sonrası yani yükü buradan alıp gemiye yüklemek, istif etmek ve bunlara ait masraflar taşıyana aittir (TTK Md.1021–1061).
ÖZET BEYAN Taşıt aracı ve gümrüğe sunulan eşya ile ilgili genel bilgilerin yer aldığı ve taşıyıcı veya temsilcisi tarafından yapılan beyandır. Özet beyana orijinal manifesto veya ana konşimentonun eklenmesi zorunludur.
ÇIKIŞ İHBARNAMESİ Gemiye yükletilerek çıkışı yapılacak konteyneri sahipleri, işletmecisi ya da bunların temsilcileri, düzenlemiş oldukları Konteyner Kayıt ve Takip Formunu çıkış gümrüğüne ibraz ederler.
EŞYA TAKİBİ Geminin sefere çıkmasından itibaren, eşya varış limanına varana kadar günlük takibi yapılır ve herhangi bir problemin ortaya çıkması hâlinde ya da gecikme durumunda müşteriye ve taşıyıcı acentelere haber verilir.
SEFER YOLU (ROTA) Kaptan ve taşıyan, yolculukta sözleşme ile tayin edilmiş olan yolu izlemek durumundadır. Savaş, fırtına gibi beklenmedik durumlar, insan hayatını kurtarma, yükü kurtarma vb hallerin dışında rotanın değiştirilmesi tazminat hakkı doğurur.
SEFER SIRASINDAKİ MASRAFLAR Taraflar arasında herhangi bir karar alınmamışsa yolculuk sırasında olağan ve fevkalade masraflar sadece taşıyana aittir. Taşıyan navlun sözleşmesi gereğince, masraf doğuracak unsurları önceden belirleyerek ya da düşünerek bu gibi masrafları hesapladığı navluna ekleyebilir.
VARIŞ İHBARI Gönderilene, gönderilen birden fazla ise hepsine yapılır ve bir şekle tabi değildir.
GEMİ TAHLİYE İŞLEMLERİ Boşaltma, yükün teslim alması için gönderilenin emrine hazır tutulmak maksadıyla boşaltma limanında gemiden anlaşmaya göre karaya veya layterlere çıkarılmasıdır.
TAHLİYE MASRAFLARI Yükün gemiden vinçle çıkarılması veya küpeşteden dökülmesi faaliyeti ve bunun masrafları taşıyana, rıhtım veya mavnada vinçten teslim alınması faaliyetleri ve bunun masrafları da gönderilene aittir.
TERMİNAL VE LİMAN HİZMETLERİ Gemiye verilen hizmetler; Kılavuzlama, römorkör, murinbot ve servis motoru hizmeti, palamar, şamandıra hizmetleri, yanaşma yeri, demir yeri kirası, gemi ambarlarını açılıp kapatılması, yükleme boşaltma donanımlarının hazırlanması, malzeme, kumanya, su hizmetleri, gemiden çöp, balast suyu alınması. 91
TERMİNAL VE LİMAN HİZMETLERİ Yüke verilen hizmetler; Yükleme - boşaltma hizmetleri, gemi veya gemi içinde aktarma (shifting) hizmetleri, gemiden gemiye aktarma (limbo) hizmetleri, terminal hizmetleri, ardiye hizmetleri, temizlik ve tamir işlemleri.
NAVLUN TEKLİFİ ALMA Armatör / Acente / Forwarder ayrımı : Armatör : Geminin ve konteynerlerin sahibi ya da kiralayanıdır. Acente : Belirli bir coğrafyada armatör adına hareket etme hakkına kanunen sahip olan işletmedir. Forwarder : Armatörlerin gemilerine yük bularak buradan gelir elde eden navlun komisyoncularıdır. 93 93
İHRACAT NAVLUN TEKLİFİ Murat Bey merhaba, Sigapore limanı için navlun teklifimiz şöyledir. İzmir - Singapore 20' USD 700 40' USD 1000 t/t : 30 gün via Taranto ve Tanjung Pelepas Navlun teklifimize BAF, CAF ve primaj dahildir.BAF ve CAF oranlarında yasanacak degisiklikler tarafiniza bilgi verilerek navluna yansitilacaktir. Navlun teklifimize varis limanlarindaki liman masraflari dahil degildir. Navlun teklifimiz 31/01/2009 tarihine kadar geçerlidir. Navlun teklifimiz prepaid yüklemeler için geçerlidir. 40’lık navlun teklifimiz 40HC ekipman içinde geçerlidir.Seferlerimiz haftalıktır. Liman masrafları: Geçici Kabul ücreti : USD 85 + KDV / konteyner FREE IN ücreti : USD 140 / konteyner ISPS/L ücreti : USD 20 / konteyner Konşimento ücreti : USD 25 / konşimento Evergreen Line yalnizca FCL/FCL yükleme kabul etmektedir. Saha yüklemelerinde konteyner numarası bildirilmemektedir. Cut-off saatinden once yuklemesi ve gümrüksel islemleri tamamlanamayan yukler,ardiye masraflari yukleyiciye ait olmak üzere ilk uygun gemimizekaydirilacaktir. Tehlikeli yuk rezervasyon taleplerinizde rezervasyon formumuza ek olarak yukun IMO detaylarini iceren bilgilerin tarafimiza gecilmesi gerekmektedir 94 94
İTHALAT NAVLUN TEKLİFİ Merhaba Murat Bey, Laem Chabang- Izmir usd 400/20' Box ( Baf& Caf dahil ) Nhava Sheva- Izmir usd 625/20' Box ( Baf& Caf dahil ) Navlun teklifimiz ABC hattimiz ile 31/01/2009 tarihine kadar yanıcı ve kimyasal (nonimco) olmayan mallariniz icin gemilerde yer ve ekipman olmasi durumunda geçerlidir.BAF ve CAF oranlarında olabilecek değişiklikler tarafınıza yansıtılacaktır. Izmir liman masraflari: Free out : usd 155/ konteyner Tahliye nezaret : usd 55/20'& usd 77/40’ Ordino ücreti : usd 70+ kdv/ kons. Geçici Kabul : usd 85+ kdv/ konteyner ISPS/D : usd 20/ konteyner Demuraj : Gemi geliş tarihi başlangıç kabul edilmek üzere ilk 14( on dört ) gün serbest daha sonra konteyner boşalana dek armatörün tarifesi gereği tahsil edilir. Ödeme : Liman masrafları ve navlun peşin olarak tahsil edilir. Depo ücreti olarak YTL 1000/ teu çek alınır. 95 95
LİMAN / DEPO DOLUM Acenta ile yüklemenin organizasyonu için tarih - posta belirlenmesi Yapılacak yüklemeye uygun konteynerin serdirilmesi Araçların limana yönlendirilmesi Bekleme cezaları Dolum türleri Kazalar / aktarma / tutanak / resim Lashing Survey / Gözetmen Mühür takılması
LİMAN / DEPO DOLUM Sevk irsaliyesi ve konteyner numarası eşleştirilmesi Konteynerin dolu saha istifine alınması Yükleme notasının geçilmesi / yükleme notasının incelenmesi ( akreditifli yükleme için verilecek örnek ) Konteynerin gemiye yüklenmesi Konşimento draftı / onay Liman dolum yüklemede local masrafların analizi Konşimentonun acenteden teslim alınması.Konşimento üzerindeki detayların akreditif açısından incelenmesi Konşimento – Fatura – Dolaşım Evrağı – Çeki listesi ve istenilen diğer evraklarla birlikte setlenerek ödeme şekline göre bankaya veya müşteriye gönderilmesi
LİMAN DOLUM RESİMLER
FABRİKA DOLUM Acenta ile yükleme organizasyonu . Cut off - ETA - Free time Booking no ile liman / depoya araç yönlendirme Konteynerin teslim alınması , kondisyon kontrolü , payload kontrolü Mühür teslim alınması Boş konteynerin fabrikaya taşınması Fabrikada dolum işleminin gerçekleştirilmesi Mühürün takılması , mühür numarasının önemi. Limana dolu sevk Yükleme talimatının geçilmesi
FABRİKA DOLUM Konteynerin limanda dolu sahada istife koyulması. İhracat gümrük işlemlerinin tamamlanması Konteynerin gemiye yüklenmesi Konşimento draftı ve onay Fabrika dolum yüklemede local masrafların analizi. Konşimentonun acenteden teslim alınması Konşimento – Fatura – Dolaşım Evrağı – Çeki listesi ve istenilen diğer evraklarla birlikte setlenerek ödeme şekline göre bankaya veya müşteriye gönderilmesi
İTHALAT Yükleyici ile acentenin iletişimi Yüklemeyi organize etmeleri Konteynerlerin gemiye yüklenmesi , yükleyicinin local masrafları ödemesi ve konşimentonun teslim alınması Konteynerlerin varış limanına gelişi Gemiden tahliye edilmesi İthalat local masrafların analizi ve ordino İthalat gümrük işlemlerinin tamamlanması , Limanda boşaltma / geçici kabul , depo çeki Hasar var ise kapı çıkış tutanağı Supalan
TESLİM ŞEKLİNE GÖRE LOJİSTİK OPERASYON FOB ihracat operasyonun detaylarının incelenmesi 102 102
TAŞIMA SÖZLEŞMELERİ Deniz taşımalarında : Ocean Bill of Lading (B/L) , Deniz Konşimentosu Demiryolu taşımalarında : Railway Bill (RWB) , Demiryolu Taşıma Senedi Havayolu taşımalarında : Airway Bill (AWB) , Havayolu Taşıma Senedi Karayolu taşımalarında : Truck Bill of Lading ya da CMR , Karayolu Taşıma Senedi
TAŞIMA SÖZLEŞMESİNİN TARAFLARI Taşıma sözleşmesinin tarafları : a. Gönderen: Taşınan malın sahibi olan ya da onun adına hareket eden , sözleşmeyi kendi adına yapan kişi. b. Taşıyıcı: Taşımacılık işini meslek edinmiş , ücret karşılığı mal taşıma işini üstlenmiş kişi.
TAŞIMA SÖZLEŞMESİNİN TARAFLARI Taşıma sözleşmesinin diğer ilgilileri : a. Gönderilen: Malın teslim edileceği kişidir b. Taşınacak malın sahipleri : Gönderilen her zaman malın sahibi olmayabilir. Mal, sözleşme veya ödeme şekline bağlı olarak banka adına ya da farklı bir kişi/kuruma gönderilebilir. Bu durumda malın sahibi “ Final consignee “ gibi bir başlık altında evrak üzerinde gösterilebilir. c. Bildirimin yapılacağı taraf : Yapılan taşımadan bilgi sahibi olması gerekenler.
TAŞINACAK MAL İLE İLGİLİ BİLGİLER Malın kap adedi : Taşıyıcıya teslim edilen malın malın kaç adet ya da kaç paket olduğunu gösterir. Malın tanımı : Malların adı ya da cinsini belirten bölümdür. Malın ağırlığı : Nakliyecinin taşıyacağı ağırlık olmasından dolayı önemlidir. Malın brüt ağırlığı belirtilmelidir. Malın hacmi : Araçta kaplayacağı yer olması açısından önemlidir. Bazı durumlarda navlun hesabını direkt olarak etkilemektedir.
TAŞIMA TÜRÜ VE ARACIN ADI Demiryolu taşımalarında vagon numaraları Karayolu taşımalarında kamyon ya da römorkun plakası Denizyolu taşımalarında geminin adı Havayolu taşımalarında ilgili uçak şirketi ve konşimento nosu gösterilmektedir.
MALIN ÇIKIŞ, AKTARMA, VARIŞ YERLERİ Malın taşıyıcıya teslim edildiği ve taşımanın başladığı yer , Taşıma esnasında araç değiştirme söz konusu olacaksa aktarmanın yapılacağı yer Malın nakliyeci tarafından gönderilene teslim edileceği yer taşıma senedi üzerinde belirtilir. Taşıyıcı varış yerinde malı teslim ederek taşıma bedelini almaya hak kazanır.
TAŞIYICININ YÜKÜMLÜLÜKLERİ Eşyayı koruma : Taşıyıcı, malı bütün taşıma süresince korumalı ve devraldığı biçimde teslim etmelidir. Ziyan, malın çalınması, kaybolması, yanması, yetkililerin el koyması durumlarıdır. Zayi, malın bütün değerini kaybedecek şekilde hasara uğramasıdır. Hasar, malın değerini düşürecek her türlü maddi kötüleşme hasardır. Belirli sürede taşıma : Malın taşıma sözleşmesinde , ticari uygulamalarda ya da uluslararası kurallarla belirlenen zamanda taşınıp gönderilene teslimi.
TAŞIYICININ YÜKÜMLÜLÜKLERİ Gönderenin talimatlarına uyma: Taşıma öncesinde ya da sırasında ; gönderilenin değiştirilmesi, varış yerinin değiştirilmesi, malın kendisine iadesi, malın bekletilmesi vb talimatlar verilen talimatlara uymak. İhbar borcu : Taşımanın ya da teslimin herhangi bir sebepten gerçekleştirilememesi durumunda bunun taraflara bildirilmesi Ara taşıyıcılardan doğan sorumluluklar : Yardımcıların, taşımada kullandığı kişilerin ya da ara taşıyıcıların kusurlarından, taşıma sözleşmesinde belirtilen nakliyeci sorumludur.
TAŞIYICININ YÜKÜMLÜLÜKLERİ Taşıyıcının tazminat ödemesi : Taşıma sırasında malın kayba, hasara uğramasından ya da geç teslim edilmesinden doğan zararı tazmin etmek ile yükümlüdür. Böyle bir durumda taşıma sözleşmesinde malın değeri var ise bu değer üzerinden yoksa piyasa değeri üzerinden veya ticari faturada belirtilen değer üzerinden tazminat ödenir. Taşıyıcının sorumluluğu sigortası: Taşıyıcı yukarıda belirtilen zararları bu sigorta ile teminat altına alabilir.
TAŞIYICININ SORUMLULUĞUNU ORTADAN KALDIRAN HALLER Denizin veya gemi işletmesine elverişli diğer suların tehlike ve kazaları (fırtına, kötü deniz ve hava koşulları, dalgalar, siste yatma, gemiye deniz suyu girmesi, kaya ve kum tepeciklerine çarpma, karaya oturma vb.) Savaş olayları, karışıklık ve ayaklanmalar, kamu düşmanlarının hareketleri, yetkili makamların emirleri veya karantina sınırlamaları, terörist eylemler, deniz korsanlarının müdahaleleri, zoralım, millileştirme işlemleri. Mahkemelerin el koyma kararları, gemi ve yüke yönelik her türlü haciz, zoralım, el koyma kararları.
TAŞIYICININ SORUMLULUĞUNU ORTADAN KALDIRAN HALLER Grev, lokavt ve diğer çalışma engelleri (bunların sorumsuzluk hali olması için sözleşmenin yerine getirilmesine engel oluşturacak boyutta olması ve taşıyanın kusurundan doğmamış olması gerekmektedir) Yükletenin veya yükün sahibiyle acentenin veya temsilcisinin hareket veya ihmalleri. Denizde can ve mal kurtarma girişimi. Hacim ve tartı itibariyle kendiliğinden eksilme (fire) veya malın gizli ayıpları ya da malın kendisine özgü cins ve niteliği.
Deniz Konşimentosu: Malı yükletene verilen, emre ya da nama düzenlenebilen, malların gemiye alındığını gösteren bir makbuz olmakla beraber yükleme kaydı konulduğunda bir taşıma sözleşmesidir. Malın mülkiyetini belirtir, ciro ile devredilebilir. Malın sadece teslim alındığını gösteren tesellüm konşimentosu, yüklendiğini gösteren ise yükleme konşimentosu denir. Alıcı için önemli olan yükleme konşimentosudur ve düzenlenme tarihi malın yükleme tarihidir. Kıymetli evraktır.
Konşimento tarihi, akreditifin son yükleme tarihi ve sigortanın başlangıç tarihi açısından dikkate alınmalıdır. ‘Clean on board’ ibaresi malların dış görünüş itibariyle iyi durumda teslim alındığının göstergesidir. Eğer kutularda ya da ambalajda bir bozukluk var ise konşimento üzerine hasarı belirten bir kayıt atılır. Navlun peşin ödenmiş ise ‘freight prepaid’, varış limanında ödenecekse ‘freight payable at destination’ ya da ‘freight collect’ ibarelerini taşır. Orijinaller ve suretler halinde basılırlar. Bunların hepsinin kastedildiği durumlarda ‘full set’ ibaresi kullanılır. ‘To the name of’ nama yazılı ; sadece ismi yazılı firma kullanabilir, ciro edilemez. ‘To the order of’ emre yazılı ; senedin cirosu ile devir edilebilir. To order’ hamiline ; senet kimin elinde ise mal ona teslim edilir.
Karayolu taşıma senedi: Uluslararası CMR (Convention Marchandises Routiers) anlaşmasına uygun yapılan taşımanın göstergesidir Malların taşınmak için iyi durumda teslim alındığını ve taşıma sözleşmesinin yapıldığını gösterir. Malların mülkiyetini temsil etmez, ciro edilemez. Yükleten , mal beraberi ve taşıyıcı nüshaları olarak 3 nüsha düzenlenir.
Havayolu taşıma senedi: Malların taşınmak için teslim alındığını gösterir. Malın mülkiyetini temsil etmez, ciro edilemez. 3 orijinal (yükleten, alıcı, taşıyıcı) 9 nüsha olarak düzenlenir. 3 nolu yükleten nüshası banka işlemlerinde kullanılır.
Trenyolu taşıma senedi: “Malların demiryolu ile taşınmasına ilişkin uluslararası anlaşma" CIM anlaşmasına tabii olarak düzenlenir Malların mülkiyetini temsil etmez, ciro edilemez. 1. nüsha mal beraberi gider, 2. nüsha yükletene verilir. Mallar alıcısına, taşıma senedini ibraz etmeden kimlik bilgileri doğrultusunda verilebileceğinden, alıcının banka olarak görünmesinde fayda vardır
TAŞIMA SİGORTASI Nakliyat sigortaları, bir yerden diğerine nakledilen, ticari nitelikte olan veya olmayan eşyanın, taşıma sırasında karşılaşabileceği kayıp, hasar ve zararlar karşı yaptırılan bir sigorta türüdür.
EMTİA TAŞIMA SİGORTASI Malın, kara, deniz, hava ve demir yollarında taşınması sırasında meydana gelecek hasarlarını ve kayıplarını teminatına alır.
CONTAINER SHIP ACCIDENT http://www.youtube.com/watch?v=Bzq1AtyV8Tg
EMTİA TAŞIMA SİGORTALARI TEMİNATLARI Taşımanın yapılacağı araç türüne göre değişmekle beraber, genel olarak, 3 değişik teminat şekli bulunur; Tam ziya teminatı Dar teminat Geniş teminat
TAM ZİYA TEMİNATI Yükü taşıyan gemi, kamyon, uçak veya trenin fiilen ve mutlak surette tamamen hasarlanması sonucunda, taşınan malların fiilen ve tamamen hasarlanması durumunu teminata alır. Örneğin, bir geminin tamamen batması, bir uçağın düşmesi, bir kamyonun şarampole yuvarlanıp ağır hasarlanması gibi haller.
DAR TEMİNAT Taşıma esnasında aracın hasarlanması ve malların da bu sebeple hasarlanmasını teminat altına alır. Taşıma aracına göre, kamyon klozu, demiryolu klozu, deniz için de C klozu adlarını alır. Havayolu ile yapılan taşımaların dar teminat ile sigortalanması mümkün olmamaktadır.
DAR TEMİNAT Kamyon Klozu: kamyon veya treylerin, karayolunda herhangi bir sabit veya hareketli cisme çarpması, çarpışması, devrilmesi, yanması ile bazı doğal tehlikeler sonucu (yıldırım, sel, dere taşması, çiğ, toprak ve dağ heyelanı, köprü yıkılması ve yol çökmesi) taşınan malın hasarlanması durumunu temin eder.
Demiryolu Klozu: Bu kloz, malların demiryolu ile DAR TEMİNAT Demiryolu Klozu: Bu kloz, malların demiryolu ile nakilleri sırasında ateş, yıldırım, sel, dere taşması, çığ, toprak kayması, dağ heyelanı, yol çökmesi, hat veya tünel veyahut demiryoluna ait diğer yapıların çökmesi, katarlar arasındaki çarpışma, çarpma, hattan çıkma, devrilme, vagonların bağlama zincirlerinin kopması veya katarın bunlara benzer bir tehlikeye maruz kalması sonucu uğrayacağı zarar ve hasarları temin eder.
DAR TEMİNAT Institute Cargo Clauses (C): Yangın veya patlama , gemi veya diğer deniz taşıtının oturması, karaya vurması, batması veya alabora olmasına , gemi, diğer deniz taşıtı veya kara taşıtının sudan başka bir nesne ile çatışması veya temasına karşı tehlike limanında yükün boşaltılmasına makul olarak yüklenebilen [atfedilebilen] zıya veya hasarını kapsar. Ayrıca müşterek avarya fedakarlığı ile denize mal atılması sebebiyle uğradığı zararı kapsar.
GENİŞ TEMİNAT (ALL RISK) Aşağıdaki durumlar dışındaki bütün risklerin kapsandığı sigorta türüdür. Gecikme sebebiyle hasarlar Ürün özelliklerinden ileri gelen hasarlar : bozulma, fire, çürüme, kurtlanma vb. Ürünün gizli kusuru, imalat hatası, kötü malzeme kullanılmış olması Ambalaj yetersizliği, yanlış konteyner seçimi Sigortalının ya da çalışanlarını ağır ihmali, kusuru Radyoaktif kirlenme-bulaşma
İSTİSNAİ DURUMLAR Denize elverişsizlik klozu: Deniz taşıtının denize elverişsizliğinden kaynaklanan ziya ve hasarlar. Savaş istisnası klozu: savaş, iç savaş, ihtilal, ayaklanma, isyan, zorla tutma, el koyma, alıkoyma (korsanlık hariç), terk edilmiş mayınlar, silahlardan kaynaklanan ziya ve hasarlar. Grev istisnası klozu: grevciler, lokavt ilan edilmiş işçiler, halk hareketleri, terörist saldırılardan kaynaklanan ziya ve hasarlar.
EK PRİM ÖDENEBİLECEK DURUMLAR Geniş teminatta, mallar tehlike derecelerine gruplara ayrılır ve bunlara ek prim ödenir. 10 yaşından büyük tankerler ve 15 yaşından büyük gemilerle yapılan taşımalarda ek prim ödenir. Bu sebeple poliçede gemi ismi bulunmalıdır. Normalde teminat kapsamına girmeyen ara nakliyeler veya beklemeler. Deniz, demir, karayolunda soğutmalı ekipman ile yapılan frigofik sevkiyatlarda. Sevkiyatın normalde gerçekleştiğinden farklı bir durumda gerek duyulan aktarmalarda.
TEMİNATIN BAŞLANGIÇ VE BİTİŞ ZAMANI Kamyon klozunda: Teminat, mallar araç üstüne konulduğunda başlar, poliçede gösterilen yere varış ile sona erer.Yükleme ve boşaltmadaki riskler kapsanmak istenirse ek prim ödenmeli ve poliçe üzerinde belirtilmelidir. Demiryolu klozunda: Teminat, vagon üstüne konulduğunda ya da konulmak için teslim alınıp depolandığında başlar malların alıcıya teslimiyle ya da uygun şekilde depolanmasıyla sona erer. Eğer bunlar gerçekleşemediyse varıştan sonraki 60. günün sonunda biter.
TEMİNATIN BAŞLANGIÇ VE BİTİŞ ZAMANI Denizyolu taşımacılığında : İster C ister A klozu olsun, malların poliçede gösterilen yerde teslim edilmesiyle başlar yine poliçedeki varış noktasındaki depoya teslim ile biter.Fakat örneğin teslim şekline göre FOB satılan bir mal gemide teslim edileceğinden teminat malların gemiye yüklenmesiyle başlar ve karşı limanda gemi üzerinde teslim ile son bulur. Malların gemiden boşaltılmasından itibaren 60 gün içinde teslim edilmesi gerekir. Bu süre içinde (C)klozu ile sadece yangın riski teminat altındadır; geniş teminat (A)klozu ise geniş teminat ile alınmış tüm teminatlar için geçerlidir. Bununla birlikte sigortalı önceden haber vererek, ek prim karşılığında bu süreyi uzatabilir.
POLİÇEDE YER ALAN BİLGİLER Sigortalının adı, soyadı, varsa ticari unvanı, Malın cinsi, markası, koli adedi, ağırlığı, ambalaj durumu Sigortalanan tutar Yükleme ve varış yeri Taşıma aracının türü ve işareti ( gemi adı, kamyon plakası, vagon numarası, uçuş numarası ) Taşıyıcının adı / ünvanı Yükleme tarihi İstenilen teminat türü
ÖRNEK HASAR OLAYI DETAILS OF THE CONTAINER NO. FCIU 314989-4 Subject: FCIU3149894 Damaged Export Container in Izmir Port PRELIMINARY REPORT Upon receiving urgent invitation from the local agent Messrs.CSS, proceeded and attended at Alsancak port , Izmir /Turkiye on 08 September 2010 in respect of alleged damage to the container no. FCIU 314989-4 and found : INCIDENT It was noted that the container no : FCIU 314989-4 (20’) was discharged from wagon and was stowed/loaded to truck plate no.35 AK 9457 which was to transport the container to the pier for loading on board M/V “MARY SCHULTE” at Alsancak port , Izmir / TURKIYE. Whilst the truck was proceeding/ manoeuvring within the port towards the vessel , the container no. FCIU 314989-4 fallen from the truck and sustained damages on 07.09.2010 at 22:00 hrs. View of container no. FCIU 314989-4 as lying on the ground.Present at survey were Mr.Mete CAN and the representatives of the port FOUND Examination was carried out and found : The container no. FCIU 314989-4 was found fallen down on to left side and the door was sealed with the seal no.EMCCCR5570 which was intact. A container stacker was employed and the container was brought to upright position. DETAILS OF THE CONTAINER NO. FCIU 314989-4 CONTAINER NO : FCIU 314989-4 TYPE : 1CC-188A22G1 MANF. NO : ZCMC11107388 TARE/ GROSS / NET : 2.220 / 30.480 / 28.260 YAPIM YILI : 03/2007 OWNER : FLORENS
Rıght panel : Sound Left panel : Panel plate was found deformed between corrugations in about 3 metres length . Front panel : Sound Aft (door ) : Sound Top panel : Slightly Set –out at parts. Bottom : Sound Bottom cross members : nos. 10,11,12 bent. Corner beams : Sound Top / bottom beams: Sound Seal no.EMCCCR5570 After the container was brought to upright position , the seal was broken and the door was opened and found DETAILS OF THE CARGO DESCRIPTION : CLASSIC TRAVERTINE BLOCK TOTAL 56 Pieces, 647.700 m.tons IN 29 CONTAINERS SHIPPER : XYZ LOJISTIK LTD. STI - IZMIR CONSIGNEE : HONOUR LANE SHIPPING LTD, NOTIFY : VERSAL MARBLE AND GRANITE GROUP LOAD PORT : IZMIR / TURKEY DISCH PORT : QINGDAO / CHINA Examination was carried out on the cargo and found that one block of the travertine were broken at top in about 500 mm thickness and breakages were sustained at the bottom.
The details of the subject block was noted as Volume:11.29 m3, weight : 22.720 kgs. The stowage position of the block was found in the middle of the container sitting on two pieces wooden plank without any chocking/lashing. As per verbal information received from the truck driver; the container fallen down due to breakage of the trucks trailer section which was taken away from the port after the incident. Therefore the trailer section of the truck could not be examined. Due to this incident the cargo could not be loaded on board the vessel and the other 28 units containers were also not loaded on board the vessel due to they were in same parcel. After rearrangement of the documents the cargo planned to be loaded on board the next vessel. Regarding status of the damaged cargo ; no information could be obtained and noted that the shipper will decided after the coming national holiday ( between 09 and 10 September 2010) . The cargo may be loaded into another container or may be transported back to their factory for resizing process. Repairs to be effected on the container will consist of part renewal of the left side panel and repair of bottom cross members.