MİMARİ TASARIMDA METAFOR ( DEYİMSEL) YÖNTEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK NASIL ÖĞRENİR?.
Advertisements

Sesinden Tanıyabilir miyiz ?
Klasik Yapılarda Yüzey Tatbikatı ve Onarımı
KAPLUMBAĞA Mehmet Raci KILIÇ.
MATEMATİK DERSİ PROJE ÖDEVİ
ALTIN ORAN Yeşim Matara.
ASIL EKSİKLİK Asıl eksiklik, eksik olduğumuzu düşünmekti. Asıl eksiklik, çareyi başkasında aramaktı.
Mobilya ve Oda Tasarımı
OLGUNLAŞMAK Can DÜNDAR.
SEM MÜHENDİSLİK & MİMARLIK tel: www. semmuhendislik
SANAT KURAMLARI.
KONU:HAYVANLARI SINIFLANDIRALIM Hayvanlar İkiye Ayrılır
GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE EVLER
SANA(R)T HAYATIM.
Hazırlayan : Buse Şen 9/D 104. Harika mimari yapılara sahip olan Capetown Ayrıca Güney Afrika’nın da başkentidir. Masa Dağı ve AVM si Waterfront’la ününe.
HER SESİN BİR KAYNAĞI VARDIR
Işık kirliliği ve deniz kaplumbağaları
METAFOR Metafor : Gerçeğin alternatif kavramlarla ifade edilmesidir.
OLGUNLAŞMAK Can DÜNDAR.
GOTİK MİMARİ BELÇİKA- HOLLANDA Mimarlık-2 Fatma GÜRHAN
Çevremizdeki Canlılar-Hayvanlar
HAYVANLAR CANLIDIR İnsanlar, bitkiler ve hayvanlar dünyadaki canlı varlıklardır. Canlı varlıkların beslenme, hareket etme,solunum yapma, büyüme, çoğalma.
MİmarlIKTA BENZETME (ANALOJİ) YAKLAŞIMI
ATLIOĞLU İLKÖĞRETİM OKULU
Geometri'nin Kullanım Alanları
Yalnız sana borçluyum bugün dünyada varsam:
Estetik ZKÜ Estetik Ders Notları Mustafa Eyriboyun.
HAYVANLAR ALEMİ.
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
MİMARLIKTA BENZETME (ANALOJİ) YAKLAŞIMI
KÜBRA GÜLTEN KAYNAKLAR: 1)Mimarlık tarihi ders notları 1
JAPONYA TOPLUMSAL KOŞULLAR
Anlamlandırma.
ITAS 213 SUNUM TEKNİKLERİ Konu; İç Mekan Örneği
MİMARİ TASARIMDA METAFOR ( DEYİMSEL) YÖNTEMİ
HAYVANLAR HAKKINDA İLGİNÇ BİLGİLER
GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE EVLER VE DEKORASYON
OMURGALI VE OMURGASIZ HAYVANLAR
ÇİN İlk yaşam MÖ 3000 yıllarında başlamıştır.
Tümevarım, gözlenen tek tek olgulardan yola çıkarak genel yargılara ulaşmaktır. Başa bir deyişle tümevarım özelden genele giden bir akıl yürütme türüdür.
ÇİN İlk yaşam İÖ 3000 yıllarında başlamıştır.
Hazırlayan: Naz Yılmaz
PETER BEHRENS 1868 yılında Hamburg'da doğan Peter Behrens Karlsruhe ve Düsseldorf Sanat Akademisi'nde (Kunstschule) okumaya başlamadan önce, Hamburg
BİÇİMSEL (İKONİK) YAKLAŞIMLAR
? ? ? ? ? ? FRANK GEHRY FRANK GEHRY FRANK GEHRY
Dorothea Lange ‘Göçmen Annesi’
DOĞAN KUBAN MELİS AKAYDIN
TÜMDENGELİM (DEDÜKSİYON) YÖNTEMİ
ASIL EKSİKLİK.
Santıago calatrava valls
Kızılderili Reisi Seattle’ın, kabilesinin yaşadığı toprakları satın almak isteyen ABD başkanı’na
BİTKİ VE HAYVAN DOSTLARIMIZ
İnsanlar, Mekânlar ve Çevreler: Coğrafya BÖLÜM 8.
BÜLENT FATİN ÖZMEN Dünyanın en ilginç yapıları 23 NİSAN 2009.
İSİMLER (ADLAR) Varlıkları veya kavramları karşılayan sözcüklerdir.
1900 ‘LÜ YILLARDA 5000 ALMAN’IN ÇALIŞTIĞI KÖY-BELEMEDİK TARİHİ 1888 yılında II. Abdulhamit ile Alman İmparatoru Kaiser Willhem tarafından imzalanan sözleşmeyle.
Almanlar’ın Jugendstil, Fransızlar’ın Art Nouveau, İngilizler’in Modern Style dedikleri gençlik üslubu 20.yüzyılın başlangıcında NewYork’tan Türkiye’ye.
B TEMASI BENİM EŞSİZ YUVAM B TEMASI BENİM EŞSİZ YUVAM.
Canlıların Çeşitliliği
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
ÇİN İlk yaşam MÖ 3000 yıllarında başlamıştır.
PAGODA EVLERI ÇIN’IN FEODAL TOPLUMUNUN EKONOMIK VE KÜLTÜREL GELIŞIMININ TANG HANEDANı DÖNEMINDE DORUĞA ÇıKMASıNıN YANı SıRA MIMARLıK TEKNIĞI VE SANAT.
Resimle İlgili Meslekler
JAPONYA TOPLUMSAL KOŞULLAR
AÇIK-KOYU / IŞIK GÖLGE.
- Coğrafi konum (yeryüzü şekli, iklim…) Dinsel inanışlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

MİMARİ TASARIMDA METAFOR ( DEYİMSEL) YÖNTEMİ MEHMET GÖVEN 201010403018 ANIL BAYRAM 201010403032

Binalar bize neden bir şeyleri çağrıştırır? İnsanlar birtakım şeyler arasında metaforik ilişkiler kurmayı, bir şeyleri bir şeylere benzetmeyi severler ve bu yöntemi çeşitli alanlarda oldukça sık kullanırlar. Yapılan kimi benzetmelerin, kurulan kimi metaforların ise terimleri, hayvanlar ve mimarlıktır; yani kentlerin, binaların, mekânların ya da daha başka birtakım mimari öğelerin, yapı birimlerinin birtakım hayvanlara benzetilmesi söz konusudur. Madem binaların ve nesnelerin işlevlerini gerektiği gibi yerine getirmeleri kadar bize anlattıkları da onlara duyduğumuz hayranlığın derecesini belirliyor; o zaman da şu soruyu biraz daha ayrıntılı ele almak gerekiyor

Nasıl oluyor da taş, çelik, beton, ahşap ve cam belli bir forma bürünüp birtakım duygu, düşünce ve kavramları bize yansıtabilecek, hatta bizde zaman zaman çok önemli ve dokunaklı şeyler anlattıkları izlenimini yaratabilecek hale geliyor? Nasıl işliyor bu acayip süreç? Çevremize bu gözle bakmaya başlayınca, mobilyalarımızı ya da evlerimizi, canlı varlıklara benzetmekte zorlanmayacağımızı anlarız. Sürahimize bakınca bir penguen, çaydanlığımıza bakınca tıknaz, kendini önemseyen bir adam, çalışma masamıza bakınca zarif bir geyik, yemek masamıza bakınca da bir öküz aklımıza gelebilir.

Kimileri ise daha da ileri gitmişler, insanların mimarlığı hayvanları taklit ederek öğrendiklerini, yani bir anlamda, hayvanların insanlara mimarlık konusunda hocalık yaptıklarını söylemişlerdir. Örneğin, Orta Afrika’nın Batı bölgesinde yaşayan Fali halkının inancına göre, öğretmen bir kaplumbağadır, çünkü bu ilkel topluma göre insanların inşa ettikleri ve içinde yaşadıkları evin modeli onlara o hayvan tarafından verilir. Bu kavmin atası olan ilk çift, ilk evi, kaplumbağanın verdiği bilgiler doğrultusunda, onun denetimi altında yapmıştır. Bu konutların planı, kaplumbağanın bedensel yapısını çağrıştırır.

Victor Hugo, adını bu binadan alan ünlü romanında şunları yazar: “Ona sanki kilise sallanıyormuş, canlanıyormuş, yaşıyormuş gibi geliyordu ve her kolon, sanki koskocaman bir ayak oluyordu. Ve sanki dev katedral, ayakları olan kolonlarla yürüyen, iki kulenin hortumu olduğu bir çeşit olağanüstü filden başka bir şey değildi.”

Alfred Messel’in Berlin’de inşa ettiği Wertheim Mağazası’nın çatısından bir çift kuşkulu göz bizi süzer. Paris’teki Castel Beranger’i çevreleyen demir parmaklıklar sinek bacaklarını andırır. Mimarı : Hector GUIMARD

Sydney Opera Binası’nın (Jorn Utzon) kabuklarını yelkenlere benzetenlerin yanı sıra, çiftleşen kaplumbağalara benzetenler vardır.

Gateshead Millenyum Köprüsü’nün tasarımını yapan Wilkinson Eyre mimarlık ofisinden Chris Wilkinson bu soruyu “Bu sadece tesadüfi bir esinlenme değil; hayvanların organizması ile yapının strüktürü arasındaki paralellikleri araştırıyoruz” diye yanıtlıyor. Yani zoomorfik mimarlar doğaya sadece biçimsel anlamda ilham almak için bakmıyorlar. Belki de sadece, doğanın çok önceden keşfettiği bazı gerçekleri onun izinden giderek bulmaya çalışıyorlar. Kimi, doğanın yarattığı mucize çözümlerden strüktürel ilhamlar alıyor. Kimi, organik formları kişisel mimari dil olarak benimsiyor.

Bazıları ise, dev hayvan heykellerini anımsatan yapılarla kentsel semboller yaratıyor. Fonksiyonel, estetik ya da analojik, hangi yönden olursa olsun bütün yollar mimarideki en güncel ve en “tartışmalı” akıma, hayvan formlarına öykünen “zoomorfoloji”ye çıkıyor. Renzo Piano’nun Kansai Havalimanı’nın iç mekânında dev bir balinanın midesindeymiş gibi hissedip, devasa omurgasına hayran kalıyoruz. Koca havaalanı ise, kıvrak hareketlerle, eski çağlardan gelerek yeryüzüne yeni inmiş, upuzun bacaklı, büyük bir tarih öncesi kuşuna benziyor.

Bir yeri mekân yapan orada yaşayan insandır Bir yeri mekân yapan orada yaşayan insandır. Etrafımda gördüğüm şeyler benden bir parça olmalı, bana uymalı… Mekân gittikçe bana benzemeli. Ancak o zaman aradığım motivasyonu bulabilirim.” İşte bu kaygılar ve arzular Mehmet Aksoy’a kent dışında, Polonezköy’den birkaç kilometre uzaklıkta tasarımı kendisine ait olan özel bir atölye-ev inşa ettirdi. Aksoy evin tasarımını yaparken Mısır firavunlarının bereket sembolü olan kutsal böcek “scarab”, bizdeki bahtsız adıyla “bokböceği” formundan esinlenmiş.

Eero Saarinen’in projelendirdiği New York’taki “TWA Terminal” havalimanı ile Calatrava’nın Lyons, Satolas’taki tren istasyonu dev betonarme kanatlarıyla ve Hans Hollein’in dev bir kabuklu deniz hayvanını çağrıştıran Fransa’daki Vulcania binası bu eğilimin en güncel örneklerinden bazıları.

Dans Eden Ev Hollanda kökenli bir sigorta şirketi olan Nationale Nederlanden’in Çek Cumhuriyeti’nin başkenti Prag’ın şehir merkezinde inşa ettirdiği binasına verilen takma isimdir. Hırvat ve Çek kökenli bir mimar olan Vlado Milunić’in Kanada kökenli bir mimar olan Frank Gehry ile işbirliği yaparak boş olan ve nehir kıyısında yer alan bir alanda tasarladığı binadır.

Bu alandaki yapı 1945’teki Çek Bombardımanı’daki harap olmasından beri boş duruyordu. 1992 yılında başlanan inşaat 1996 yılında tamamlandı. Orjinal olarak Fred Astaire ve Ginger Rogers’a adandığı ve dans eden iki partneri sembolizce ettiği için Fred and Ginger olarak adlandırılan bu yapı bölgede yaygın olan Barok, Gotik ve Art Nouveau binalar arasında oldukça dikkati çekiyor. Yapıya verilen başka bir isim de "Sarhoş Ev"’dir.

Tren İstasyonu Lyon, Fransa   1990-94 yılları arasında inşa edilen Lyon Satolas Havaalanı Tren İstasyonu dev boyutlu bir böceği andırıyor. Yapı içerisinde doğal ışık elde edebilmek için tasarımda bol bol cam kullanılmış.

Sydney. Sage Sanat Merkezi, Norman Foster, Gateshead Bu yapı dev bir solucanı andırmaktadır.