ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

(Gelecek zaman) Bu eve ………..
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Birlikler ve onluklar Aşağıdaki tabloyu inceleyerek, sonuçları üzerinde konuşalım.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU
BESLENMEDE DANIŞMANLIK EĞİTİMİ Dinleme ve Öğrenme Becerileri
4 Kare Problemi 4 Kare Problemi Hazır mısın? B A Bu şekle iyi bak
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
İ.Ü.İstanbul Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
Copyright © 2010, 2007, 2004 Pearson Education, Inc UNİTE 5 Dinleme ve Cevap verme 1.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
ZAMBAK 1 SORU BANKASI UĞUR CESUR 1 ZAMBAK 1 SORU BANKASI ÖZEL SORULARI Hazırlayan: UĞUR CESUR.
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
İLETİŞİM.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
Problem Çözme Ve Problem Çözme Stratejileri Ödevi Cihan GÖÇ
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Ek-2 Örnekler.
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
Diferansiyel Denklemler
İLETİŞİM Kendimizi anlatma ve karşımızdakini anlama çabası ile sözlü ya da sözsüz olarak kurulan ilişki biçimidir.
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
İSMİN HALLERİ.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
zamanı belirlenmiş amaçlar ve saptanmış öncelikler doğrultusunda programlı kullanmak. eğlenme dinlenme aile sevdiklerim hobilerim Yeni reçete…….. Etkili.
İletişim ve Empati.
DUYMAK MI, DİNLEMEK Mİ?.
EMPATİ NEDİR?.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
İLETİŞİM.
CEBİRSEL İFADELERİ ÇARPANLARINA AYIRMA
Trabzon Bölge 9. Sınıf Anketleri
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
MİDYAT ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
İLETİŞİM VE EMPATİ.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
EMPATİ ve ETKİLİ DİNLEME
SEMPATİ.
BAŞKALARINI TANIMA VE EMPATİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
DİĞERGAMLIK AYŞEGÜL ŞULE KARAR.
Sağlıklı İletişimin Vazgeçilmez Öğeleri
Kişisel Rehberlik.
Bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması,
Gökçe Erinç Büyükşengür
İLETİŞİMİN TEMEL BECERİLERİ
EMPATİK İLETİŞİM 1.
EMPATİ HAZIRLAYAN: Efe Demir BOZKURT OKULU: Özel Antakya Ata Koleji
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
EMPATİK İLETİŞİM.
SEMPATİ. Eroğlu, Feyzullah, 1996, Davranış Bilimleri, Beta Yayıncılık, Syf.159 Sempati, karşımızdaki kişiyle duygu ve düşünce bakımından tam bir örtüşme.
Sunum transkripti:

ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş

Kişilerarası ilişkilerde çok önemli bir yere sahip olan empati kavramının çeşitli tanımlamaları yapılmıştır.

Empati TDK’ya göre duygudaşlık , eşduyum Empati bir kimsenin algısal dünyasına girmek, duygularını doğru bir şekilde anlayarak duygu değişimlerine duyarlı olmak.

Bu tanım kapsamında empati 3 temel öğeden oluşmakta Bir insanın kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak, olaylara onun bakış açısıyla bakmak

2. öğe Karşıdakinin duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlamak ve hissetmek, Düşüncelerimiz !

3. öğe O kişiyi anladığını ona ifade etmek. Karşılıklılık – Anlayış Tek taraflı – Karşıdakini düşünme

Empatik iletişim süreci, empati kurulan kişinin özelliklerine, verilen sinyale ve empati kuran kişiye bağlıdır. Sempati - Yakınlık Antipati - Yargılama

Kişinin karşısındakinin iç yaşantıları, duygu ve düşünceleri ile doğrudan temas halinde olmamasına rağmen onu nasıl anladığı bir tartışma konusudur.

Empatinin boyutlarından biri olan empatik ilgi zor durumda olan kişilere karşı ilgi, şefkat ve sıcaklık duyguları gösterme eğilimini ifade eder.

Empatinin diğer bir boyutu olan kişisel sıkıntı ise zor durumda olan kişinin gözlemlenmesi sonucunda oluşan kişisel gerilim ve kaygıyı ifade etmektedir.

Empatinin başka bir boyutu olan hayal gücü ise kitaplar, filmler ve oyunlardaki hayali karakterler ile yer değiştirerek onların duygu ve davranışlarıyla özdeşleşme eğilimini ifade etmektedir.

Empati kurma becerileri yüksek olan kişilerin saldırganlık düzeylerinin düşük, problem çözme davranışlarının yüksek ve özsaygılarının yüksek olduğu görülmüştür.

Empati olumlu sosyal davranışların gelişimi için önemli bir belirleyicidir.

Bebekler üzerinde yapılan incelemelere göre, doğuştan empati yeteneğimiz yüksek olmakla birlikte, uygun şartlarda hızla kaybedilebilen bir yetenektir.

Empati yeteneğini sonradan kazanabilmenin yolu: açık uçlu sorular sormak ( cevaplayanı konuşturacak / yorum yaptıracak sorular) yavaş hareket etmek ve yorumda bulunmak, hızlı yargılara varmaktan kaçınmak,

Empati yeteneğini sonradan kazanabilmenin yolu: kendi davranış ve düşüncelerimizi anlamaya çalışmak, geçmişten ders almak, olayları akışına bırakmak ve kendimiz ve karşımızdakilerin davranışları için belli sınırlar oluşturmaktır.

Etkili iletişim ile ilgisi Anlayış yakınlık belirten tutum: Umursamaz tutumun karşıtı duygudaşlıktır.

İletişimde kişinin karşısındakinin duygu ve düşüncelerine ilgi ve anlayış göstermesi, bunları önemsemesi, başka bir deyişle karşısındakinin duygularını, düşüncelerini ve içinde bulunduğu durumu sanki kendi sorunları gibi görmesi duygudaşlık olarak anlandırılır.

İletişimde bu tür bir tutum ağır bastıkça savunuculuk azalır, açık iletişim kendini gösterir. Ancak, duygudaşlıktan başkalarının işine burnunu sokma anlaşılmamalıdır.

Özel yaşamınıza burnunu sokmaktan öte sizinle ilgilenmeyen bir kimse sorununuzu öğrendikten sonra ya sürekli öğüt vererek sizi belirli biçimde davranmaya zorlar ya da dedikodu yaparak sorununuzu başkalarına duyurur. Bunun dışında sizinle paylaştığı başka bir şey yoktur.

Bu tür kimseler çoğu kez karşılarındaki kişiyi denetlemeye kalkarlar; anlayıştan ve gerçekten yakın olma duygusundan yoksundurlar. Duygudaşlıkta kişinin durumunu anlama ve bu anlayışa ulaştıktan sonra onu kabul etme, yalnız bırakma eğilimi vardır.

Dinleme beceresi: eşduyum /empati Kendinizi, karşınızdaki kişinin yerine koyun. Dikkatle dinleyin ve konuşurken gerçekte ne düşündüğünü anlamaya çalışın.

Karşınızdaki kişinin ne hissettiğini de anlamaya çalışın. Beden diline dikkat edin. Gergin mi görünüyor, kızgın mı, kırgın mı? Bunu anlamaya çalışın. Karşınızdaki kişinin ne söylediğinden ve bunları nasıl söylediğinden onun hissettiklerini anlamaya çalışın ve ne anladığınız konusunda geribildirim verin.

Karşınızdaki kişinin ne hissettiğini doğru anlayıp anlamadığınınızı sınamak için soru sorun.

Karşınızdaki kişinin duygularını kabul edin. Düşmanca bir tutum takınmayın, eleştirici olmayın, savunmaya geçmeyin. Karşınızdakinin söyleyeceklerini duymak istediğinizi belirtin.

Dinlediğiniz için teşekkür ederim…