Hadis Usûlü 2. Ders (2. hafta)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hadis Usûlü 12. Ders (14. hafta)
Advertisements

SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ
Çocuk ve Ergenlere DİN ÖĞRETİMİ
RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Ebû Hüreyre -radıyallahu anh-dan rivâyet olunduğuna göre Resûl-i Ekrem -sallallahu aleyhi ve sellem-Efendimiz Hazretleri buyurmuşlardır ki: “Cum’a gününde.
SENETTEKİ KOPUKLUĞA GÖRE ZAYIF HADİS ÇEŞİTLERİ
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
عَنِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ  قَالَ أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ  بِمَنْكِبِي فَقَالَ كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيلٍ وَكَانَ ابْنُ
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ (6 Saat). Bu SEMİNERDE vaazlarda hadis seçimi ve kullanımına ilişkin esaslar ile bir konu ile ilgili hadislerin hangi kaynaklardan.
Evet, bildiniz: “Bismillahirrahmanirrahim” yazıyor.
Merfû hadise örnek: Muvatta, Vukutu’s-salât, 5.
Hadis Usûlü 11. Ders (13. hafta)
İSLAMİ TERİMLERİN AÇIKLAMALARI
حَدَّثَنِي عَبْدُ العَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، (*) Senedin başı (R6)
Hadis Usûlü 3. Ders (3. hafta)
İletişim Duası بسم الله الرحمن الرحيم اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى قَالَ:
SIHHATİNE GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، قَالَ (R7)
حَدَّثَنِي حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى التُّجِيبِيُّ، (R7)
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ قَالَ حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا وَتَزَيَّنُوا لِلْعَرْضِ الْأَكْبَرِ وَإِنَّمَا يَخِفُّ الْحِسَابُ يَوْمَ
Fiillerde Kişi Fiillerde Zaman
DEĞERLER EĞİTİMİ HAKSIZ KAZANÇ
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLAR İLE İLGİLİ HADİS VE AYETLER
Tedavi olduğunuz şeylerin en hayırlısı hacamat olmaktır
HADİS ÇEŞİTLERİ/TÜRLERİ
HADİS İLMİ VE TEMEL KAVRAMLARI
aile reisi olarak peygamberimiz ve çocuk yetiştirme becerisi
Sıhhat Derecesine Göre
NEVEVÎ. الحديث الأول عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله تعالى عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله تعالى عليه وعلى آله وسلم يقول : « إنَّما.
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
C – Tabiûn ve Tebeü’t-tabiîn Dönemi
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
Nakil Dönemi 6. Ders.
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
T.C. DOĞANKENT MÜFTÜLÜĞÜ Recep ŞAHAN/Doğankent Müftüsü
Son Dönem -devam 11. Ders.
Rahmân, Rahîm olan Allah’ın ismiyle.
1 1.ÜNİTE KUR’AN’A GÖRE HZ. MUHAMMED’(sav)İN KONUMU SAYFA:
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
Rivayet Dönemi 2. Ders.
RAMAZAN AYININ KAZANIMLARININ KORUNMASI Hazırlayan Kadir HATİPOĞLU KAZIM KARABEKİR MERKEZ CAMİ İMAM – HATİBİ BAĞCILAR İSTANBUL.
GÜZEL AHLÂK. Öyleyse ey Resulüm: فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلاَ تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ Öyleyse ey Resulüm, sen.
EĞİTİM HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (Hizmet İçi Eğitim ve Rehberlik Daire Başkanlığı) VAAZLARDA HADİSLERDEN YARARLANMA ESASLARI Sunum: Abdurrahman AKKUŞ.
DERSİN ADI:Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
1 ÖNEMLİ İTİKADI MEZHEPLER  1- Ehl-i Sünnet Kavramı  2- Ehl-i Bid’at Kavramı.
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
REGAİP KANDİLİ HAZIRLAYAN:
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi
UMRE İBADETİ ÜLÜĞÜ.
Sahih hadislerin anlaşılma problemi
HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi.
İbn Ömer’in Azatlısı Nafi Hakkındaki İddialar ve Eleştirisi
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
İslam Medeniyetinde VAKIF VE SOSYAL DAYANIŞMA
Din Kardeşliği ve Önemi
Bugün neler öğreneceğiz?
RİVAYET DÖNEMİ HİCRİ ASIRLAR ÖZELLİKLERİ.
ZEKÂT; Kelime anlamı: ‘Artma, çoğalma, arınma ve bereket’
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
İMÂNLA İLGİLİ HADİS-İ ŞERİFLER عن عبدالله بن عمرو رَضِيَ اللّهُ عَنْهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ
FİİLER Abdulcelil KAHVECI
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
Sunum transkripti:

Hadis Usûlü 2. Ders (2. hafta) TEMEL KAVRAMLAR Yrd. Doç. Dr. Ali KUZUDİŞLİ

Hadisin sözlük anlamı dört grupta toplanabilir: A. Hadis (الحَدِيثُ ) Hadisin sözlük anlamı dört grupta toplanabilir: Söz, konuşma-anlatma, nakil. Olay, hâdise. İbdâ, yeni bir şey olmak, yeni bir şey icat etmek. Yeni, eskinin zıddı. Kur’an’da bu kelime bazı ayetlerde yer almaktadır. Örneğin: (فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ عَلَىٰ آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهَٰذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا) Kehf 18/6. Hz. Peygamber de bir hadisinde şöyle buyurmuştur: (إن أحْسَنَ الحَديثِ كتابُ الله) Buhârî, Sahîh, Edeb 70; Müslim, Sahîh, Cum’a 43.

A. Hadis (الحَدِيثُ ) -devam Hadisin ıstılah (terim) anlamı: Hadisin, dar ve geniş olmak üzere iki tür tanımı vardır. Hadis dar anlamda, Hz. Peygamber’e izafe edilen söz, fiil, yaratılış veya huyla ilgili vasıflardır. Geniş anlamda, hadis kaynaklarında yer alan ve senet ve metinden oluşan kayıtlardır.

1. Hadisin Unsurları Sözlü hadis: Hz. Peygamber’e izafe edilen sözlerdir. (تركت فيكم أمرين لن تضِلوا ما تمسكتم بهما كتابُ الله وسنة نبيه) Malik, Muvatta, Kader 3. Fiilî hadis: Hz. Peygamber’in fiil ve uygulamalarını bildiren rivayetlerdir. (عن عائشة قالت : كان رسول الله إذا عمِل عملا أَثْبَتَهُ ) Müslim, Sahîh, Müsafirîn 141. Takrîrî hadis: Bilgisi dahilinde yapılan bir işe, Hz. Peygamber’in engel olmamasıdır. (عن عائشة، قالت: «جاء حبش يَزْفِنُونَ في يوم عيد في المسجد، فدعاني النبي صلى الله عليه وسلم، فوضعت رأسي على مَنْكِبِهِ، فجعلت أَنْظُرُ إلى لَعِبِهم، حتى كنت أنا التي أَنْصَرِفُ عن النظر إليهم») Müslim, Sahîh, îdeyn 20

1. Hadisin Unsurları -devam Hulkî hadis: Hz. Peygamber’in ahlâkî ve davranışsal özelliklerini bildiren rivayetlerdir. (كان رسول الله أجودَ الناس وكان أجود ما يكون في رمضانَ ) Buhârî, Sahîh, Bed’ü’l-vahy, 5. Hılkî hadis: Hz. Peygamber’in fiziksel özelliklerini bildiren rivayetlerdir. (كان رسول الله أحسنَ الناس وجها وأحسنَه خَلقا ليس بالطَّوِيل البائِنِ ولا بالقصير ) Buhârî, Sahîh, Menâkıb 23.

İsnadın yaygınlaşması hicri birinci asrın ortalarından sonradır. 2. Hadisin Yapısı -devam Senet (السند): Hadisi birbirine rivayet ederek sonrakilere ulaştıran kimselerin tarihi sırayla zikredildikleri kısım. Çoğulu (الإسناد) kelimesinden (الأسانيد)’dir. İsnadın yaygınlaşması hicri birinci asrın ortalarından sonradır. Senedin Önemi: Hadisin sahih bir biçimde sonraki nesillere ulaşmasını sağlamaktır. Hadisin sahihini sahih olmayanından ayırabilmektir. Abdullah b. el-Mübârek: “İsnat dindendir. Eğer isnat olmasaydı, herkes aklına geleni rastgele rivayet etmeye kalkışırdı.” demiştir.

2. Hadisin Yapısı -devam حَدَّثَنَا الْحُمَيْدِىُّ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ الأَنْصَارِىُّ قَالَ أَخْبَرَنِى مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ التَّيْمِىُّ أَنَّهُ سَمِعَ عَلْقَمَةَ بْنَ وَقَّاصٍ اللَّيْثِىَّ يَقُولُ سَمِعْتُ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ - رضى الله عنه - عَلَى الْمِنْبَرِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم – يَقُولُ: « إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى ، فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا يُصِيبُهَا أَوْ إِلَى امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ » (Buhârî, Sahih, Bed’ü’l-vahy 1/1.) SENED METİN

2. Hadisin Yapısı -devam SENEDİN BAŞI RAVİLER حَدَّثَنَا الْحُمَيْدِىُّ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ الأَنْصَارِىُّ قَالَ أَخْبَرَنِى مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ التَّيْمِىُّ أَنَّهُ سَمِعَ عَلْقَمَةَ بْنَ وَقَّاصٍ اللَّيْثِىَّ يَقُولُ سَمِعْتُ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ - رضى الله عنه - عَلَى الْمِنْبَرِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم – يَقُولُ: SENEDİN SONU SENED

Senedle ilgili terimler isnad, tarik, vecih, ravi. 2. Hadisin Yapısı -devam Senedle ilgili terimler isnad, tarik, vecih, ravi. Âli isnad, nâzil isnad Silsiletü’z-zeheb, Esahhü’l-esânîd, Ecvedü’l- esânîd. Muttasıl veya mevsûl isnad Mu‘an‘an, müennen Müselsel Tahvil (ح)

B. Sünnet (السنة) Sözlük anlamı: Yol, usul, adet, bir kimsenin alışkanlık haline getirdiği davranışları. Terim anlamı: Hadisçilerin ıstılahında hadis terimiyle aynıdır. Bununla birlikte hadis ile sünnet arasında bazı nüanslar bulunmaktadır. Sünnet kelimesinin en önemli özelliği, süreklilik ve yaygınlık ifade etmesidir.

C. Haber ve Eser (الخبر والأثر) Haber: Bir olayı veya sözü bildirmek, nakletmek demektir. Hadis ve haber eş anlamlı olarak kullanılmakla birlikte, haberin hadisten daha genel olduğunu söyleyenler bulunmaktadır. Eser: İz, belirti demektir. Hadisle eşanlamlı kullanılmakla birlikte, kimilerine göre Hz. Peygamber’den gelen rivayetlere hadis, diğerlerinden gelenlere eser denilmektedir.

2. Hafta dersinin sonu Kur’an’da h-d-s kökünden türeyen kelimeleri tarayarak onların anlamlarını dört grupta toplayınız. « إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى ، فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا يُصِيبُهَا أَوْ إِلَى امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ » (Buhârî, Sahih, Bed’ü’l-vahy 1/1.) hadisini ezberleyiniz.