Kişilik Kuramları ve Gelişim İstikrar ve Değişim Yakın İlişkiler.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Prof. Dr. Gülçimen YURTSEVER Yaşar Üniversitesi İşletme Bölümü
SUPER’ İN MESLEKİ GELİŞİM KURAMI
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
5. BÖLÜM GELİŞİMSEL YAKLAŞIMLAR
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
Personel seçme sürecinin özellikleri
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Çok Kültürlü Bir Bakış Açısına Göre Çocuklar
Fiziksel ve sosyal-duygusal gelişim
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler B) Gelişimin Doğası Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler Gelişim Dönemleri.
Sağlık Ortamlarında İletişim
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Bolum 4- 2.
ERGENLİK DÖNEMİ A Y - 1 Ergenlik Çağı Ne Zamandır?
Ebeveynlik Kuram ve Araştırmalarıı
BEBEKLİK ve YÜRÜME ÇAĞINDA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM
BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM. BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM.
BEYİN ve BİLİŞSEL GELİŞİM
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
BÖLÜM 8 AİLELER. BÖLÜM 8 AİLELER AİLELER Ergenlerin ve Beliren Yetişkinlerin Ebeveynleriyle İlişkileri Aile Süreçleri Ergenlerin ve Beliren Yetişkinlerin.
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
BÖLÜM 1 Giriş. BÖLÜM 1 Giriş Tüm Dünyada Bugünün Ergenleri Giriş Bölüm 1 GİRİŞ Tarihsel Bakış Açısı Tüm Dünyada Bugünün Ergenleri Gelişimin Doğası.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
Bireysel ve Örgütsel Perspektiften Kariyer Devreleri
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
Psikososyal Gelişim Kuramı
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
Çayeli Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
GENETİK ve ÇEVRESEL TEMELLER
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
FEMİNİST TERAPİSİ.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Mesleki Rehberlik Kuramları
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Kadın Girişimciler.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
KİŞİLİK GELİŞİMİ. KİŞİLİK Kişilik, bireyi diğer bireylerden ayırt eden, tutarlı olarak sergilenen, bireye özgü özellikler bütünüdür. Kişilik= Huy + Karakter.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
AİLEDE İLETİŞİM.
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
Kişilik Gelişimi Dr. Gökçe Karaman Benli
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
SOSYOLOJİK TAHAYYÜL VE WRIGHT MILLS
Sunum transkripti:

Kişilik Kuramları ve Gelişim İstikrar ve Değişim Yakın İlişkiler

A) Kişilik Kuramları ve Gelişim Orta yaşı kavramlaştırmanın en iyi yolu nedir? Bir dönem mi, ya da kriz mi? Yaşam olaylarından yaygın olarak orta yaş dönemi nasıl etkilenmiştir? Orta yaşlı yetişkinlerin yaşam stresleri ve kişisel kontrol farklılıkları daha genç ve daha yaşlılara göre daha mı fazladır? Bireylerin orta yaş dönemi boyunca, kültürleri ve cinsiyetleri kişilik bağlamında bir dönüm noktası mıdır?

a) Yetişkinlik Dönemleri Yetişkinlik kuramları getirdikleri bakış açıları ile orta yaş döneminde gelişimsel krizlerin anlaşılmasına katkıda bulunmuştur. Yetişkin gelişim aşamalarını tanımlayan iki önemli kuram vardır. Bunlar, Erik Erikson’un psikososyal gelişim dönemleri kuramı ve Daniel Levinsons’un insan yaşamının dönemleri (mevsimleri)’dir.

Erikson’ın Üretkenliğe Karşı Verimsizlik Dönemi: Erikson (1968) yaşam boyu gelişim kuramında, üretkenliğe karşı verimsizlik dönemi yaşamın 7. evresi olup, bu dönemde orta yaş yetişkinlerinin önemli sorunlarla karşılaştığını söylemektedir.

Levinson’un Bir Erkeğin Yaşam Dönemleri: Bir Erkeğin’ın Yaşam Dönemleri (Mevsimleri) (1978), klinik psikolog Daniel Lewinson 40 yaşındaki erkeklerle yapılan görüşmelerin sonuçlarına dayanmaktadır.

b) Yaşam-olayları Yaklaşımı Yaşla bağlantılı aşamalar, yetişkin kişilik gelişimini incelemede önemli bir yöntemdir. Yetişkin kişilik gelişimini kavramsallaştırmada ikinci bir yöntem, yaşam olaylarına odaklanmaktır.

Çağdaş yaşam-olayları yaklaşımı: Bu yaklaşımda yaşam olayının bireyin gelişimini etkilemesi, sadece olayın kendisine değil, aynı zamanda dolaylı değişkenlere, bireyin yaşam olayına uyumuna, yaşam dönemi ve sosyo-tarihsel bağlama bağlıdır.

c) Orta Yaş Döneminde Stres Ve Kişisel Kontrol Orta yaşın, yetişkinlerin çoğunun sarsıcı bir kriz geçirdiği dönem olmadığı ve bir kriz geçirseler de bunun stresli yaşam olayları ile ilişkili olduğu konusunda kesin kanıt vardır.

d) Orta Yaş Gelişim Bağlamları Şimdi yaşam bağlamının üç yönünün, orta yaş yetişkinliği sırasında gelişimi nasıl etkilediğini inceleyelim: Tarihsel bağlam (grup etkileri), cinsiyet ve kültür.

Tarihsel Bağlam (Kuşak Etkiler): Bazı gelişimciler, farklı grupların yaşam dilimini nasıl geçirdiği konusunda, değişen tarihsel dönemler ve farklı sosyal beklentilerin etkili olduğu sonucuna varıyorlar- aynı yıl veya dönemde doğan birey grupları- (Schaie, 2010, 2011).

Sosyal saat: Bireylerden evlenmek, çocuk yapmak veya bir kariyer kurmak gibi, yaşam görevlerini yerlerine getirmeleri beklenen zaman dilimi.

Cinsiyet Bağlamı: Eleştirmenler yetişkin gelişimlerini içeren dönem teorilerinin, erkekleri ön plana çıkardığını söyler. Kültürel Bağlam: Bir çok kültürde özellikle sanayileşmemiş kültürlerde, orta yaş kavramı net değildir veya bazı durumlarda eksiktir.

B) İstikrar ve Değişim a) Boylamsal Çalışmalar Yetişkin gelişiminde, durağanlık veya değişim boyutlarını anlamamıza yardım eden dört çalışmayı inceleyeceğiz: Costa ve McCrae’nin Baltimore Çalışması, Berkeley’in Boylamsal Çalışmaları, Helson’un Mills Üniversitesi Çalışması ve Vaillant’ın Çalışmaları.

Costa ve McCrae’nin Baltimore Çalışması: Kişiliğin beş büyük faktörüne yoğunlaşırlar ki bunlar, yaşantıya açıklık (opennes experience), sorumluluk (conscientiousness), dışa dönüklük (extraversion), yumuşak başlılık (agreeablaness) ve nevrotizm-duygusal denge (emotional stability).

Kişiliğin beş büyük faktörü: Duygusal denge, dışa dönüklük, yaşantıya açıklık, yumuşak başlılık ve sorumluluk.

Berkeley Boylamsal Çalışması: Berkeley boylamsal çalışmasında, 500’den fazla çocuk ve ebeveyn üzerinde ilk olarak 1920’lerin sonlarında ve 1930’ların başlarında çalışma yapıldı. “Orta Yaş Döneminde Şu An ve Geçmiş (Eichorn ve diğerleri, 1981)” adlı kitap bu bireylerin orta yaşa gelince gösterdikleri profili yansıtır.

Hellons’un Mills Üniversitesi Çalışması: Öncelikle 1950’lerin sonlarında California’daki Mills Üniversitesi’nde yaşça büyük olan 132 kadın üzerinde çalıştılar ve daha sonra kadınlar 30’lu, 40’lı ve 50’li yaşlara gelince de çalışmalarını sürdürdüler

George Vailant’ın Çalışmaları: George Vailant tarafından gerçekleştirilen boylamsal çalışmalar şu ana kadar belirtilen çalışmalardan biraz daha farklı bir soruyu incelememize yardım ediyor: …

b) Sonuçlar Son araştırmalar kişilikteki stabilitenin 30’lu yaşlarda kurulmaya başladığı görüşüyle çelişir (McAdams & Olson, 2010; Roberts, & Mroczek, 2008; Roberts, Wood, & Caspi, 2008; Roberts & others, 2009). Çok sayıdaki insanın kişilik özelliğinde, bazı süregelen gelişimsel değişiklikler olsa da, bireysel düzeyde, insanlar kendilerine özgü kişilik özelliklerini barındıran kalıpları gösterebilir (bu kalıplar; kendilerine has gelişimsel dönemlerin temel noktasıyla ilişkili hayat tecrübelerini yansıtabilir)

C) Yakın İlişkiler Orta yaş ilişkilerine dönük araştırmamıza başlamak için, orta-yaştaki yetişkinlerde aşk ve evlilik konularını inceleyelim.

a) Orta Yaşta Aşk Ve Evlilik İlişkiler olgunlaştıkça özellikle orta yetişkinlik döneminde güven, sadaket ve karşılıklı duygusal ilgi daha önemli hale gelir.

b) Boş Yuva Ve Yeniden Doldurulması Bir ailede önemli bir durum da bir çocuğu yetişkinlik yaşamına başlatmaktır. Çocuğun evden ayrılmasıyla ebeveynler yeni düzenlemelerle yüzleşir. Boş yuva sendromu: Çocuklar evden ayrıldıktan sonra aileler arasında evlilik doyumu azalır, çünkü aileler çocuklarından oldukça fazla mutluluk alırlar.

b) Kardeş İlişkileri Ve Arkadaşlıklar Kardeş ilişkileri çoğu yetişkinin yaşamı boyunca sürer (Dunn, 2007). Günümüz yetişkinlerinin %85’inin hayatta en az bir kardeşi vardır. Yetişkinlik döneminde kardeş ilişkileri oldukça yakın, duyarsız veya aşırı rekabetçi olabilir.

c) Büyük Ebeveynlik Yaşam süresinin uzaması, büyük ebeveynliğin doğasını da etkiliyor (Szinovacz, 2009). 1990’de 10 yaşıdaki çocukların sadece %4’ünün hayatta dört büyük ebeveyni varken bu rakam 2000’de %40 üzerine çıkmıştır.

d) Nesillerarası İlişkiler Orta yaş dönemindeki yetişkinler, genç ve yaşlıların hayatında önemli rol oynamaktadır (Birditt ve diğerleri, 2010; Ha & Ingersoll-Dayton, 2008; Fingerman ve diğerleri, 2008, 2009). Orta yaştaki yetişkinler daha genç kuşakla deneyimlerini paylaşır ve onlara değerlerini aktarırlar.