ILETISIM TEMELLI MARKA YÖNETIMI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

GİRİŞİMCİLİK Mustafa Özhan KALAÇ.
MARKA VE KURUMSAL İMAJ TASARIMI
Elektronik Ticaret Şule Özmen
Strateji Tasarımı İlker acar.
Yrd. Doç. Dr. Alparslan ÖZMEN
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Elektronik Ticaret Şule Özmen
Kurumsal İletişim: İşletmelerin amaçlarını gerçekleştirmek için uyguladıkları stratejileri ve planladıkları iletişim çalışmalarının bir entegrasyonudur.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Bölümlendirme Hedef Pazar Konumlandırma
HİZMET PAZARLAMASI Yrd.Doç.Dr. Alparslan Özmen
MARKA YÖNETİMİ HAFTA V.
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
REKLAMCILIK Hafta 5.
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
KİMLİK OLUŞTURUN VE MÜŞTERİLERİ ETKİLEYİN Bir marka varlığı yaratmak için web sitenizi, ürününüzü ve hizmetinizi ayırt etmelisiniz. Aynı zamanda müşterilerinizin.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Marka Konumlandırma Brand Positioning
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
KALİTE YÖNETİMİ (EĞİTİMDE).
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI LOYALTY.
KURUMSAL İTİBAR YÖNETİMİ ve SOSYAL SORUMLULUK
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
PAZARLAMANIN TANIMI VE PAZARLAMA ANLAYIŞI
HİZMET PAZARLAMASI Yrd.Doç.Dr. Alparslan Özmen
BÖLÜM 8. İtibar kavramı, Türk Dil Kurumu’nun Türkçe Sözlüğü’nde şöyle tanımlanmıştır: Saygı görme, değerli, güvenilir olma durumu, saygınlık, prestij.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ İİBF TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ DERS NOTLARI
CHAPTER 2: BRANDS & BRAND MANAGEMENT
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Yeni Pazarlama Teknikleri
HİZMET PAZARLAMASI Yrd.Doç.Dr. Alparslan Özmen
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI.
Müşteri İlişkileri Yönetimi Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI. KİMLİK Mİ KİŞİLİK Mİ? KİMLİK - Kim olduğunuz - Kendiniz Hakkında ne düşündüğünüz - Kendinizi nasıl sunduğunuz Ya da Böyle.
İŞ DÜNYASINDA MARKALAŞMA
Reklamın Amaçları.
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA
Strategic Business Planning for Commercial Producers
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİNİN YENİ BOYUTLARI
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA. “Müşteri değeri olgusu, müşteri tatmini unsurlarına ek olarak, ürünün rakipler arasından nasıl seçildiğini, seçim kriterlerinin.
1 9 Marka Değeri Yaratma.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
Deneyimsel Bir yaklaşımla MARKA YÖNETIMI
Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti
Reklam Stratejileri Radyo Ve Tv’de Reklam Yapım Teknikleri Dersi Ödevi
PAZARLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE PAZARLAMA ANLAYIŞLARI
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
TURİZM PAZARLAMASINDA GÜNCEL YALAŞIMLAR
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
MARKA YÖNETİMİ Vazgeçme Çağında Yüksek Sadakat Markaları Yaratmak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Pazarlama İletişimi
Sunum transkripti:

ILETISIM TEMELLI MARKA YÖNETIMI Alparslan Özmen 10.04.2017

CHAPTER 5: BRANDS & BRAND MANAGEMENT 5. BÖLÜM MARKA DENKLİĞİ 10.04.2017 Alparslan Özmen

MARKA DENKLİĞİ NEDİR? Marka denkliği, bir ürün aracılığı ile bir kuruma ve o kurumun müşterilerine sunulan değeri artıran veya azaltan; bir markanın adına ve sembollerine bağlı marka aktif ve pasif varlıkları dizisidir. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Bir markayı rakiplerinden üstün kılan şeyler konumunda olan varlıkların, marka denkliğinin temelini oluşturmaları için, markanın adı ve sembolleri ile bağlantılı olmaları gerekir. Aaker; marka denkliğini oluşturan varlıkların; marka farkındalığı, algılanan kalite, çağrışımlar, sadakat ve patentler, alamatifarikalar gibi teşcilli varlıklardan oluştuğunu ileri sürmektedir. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Sonuç olarak, tüketici algılamalarına dayalı farkındalık, algılanan kalite, çağrışım, tutum, sadakat ve tescilli marka varlıklarının bütünleşmesinden oluşan marka denkliğinin, finansal bir yönü de bulunmaktadır. Bu finansal yön bir yandan denkliğin sonucu diğer yandan ise, denkliği oluşturan unsurlardan birisidir. 10.04.2017 Alparslan Özmen

MARKA DENKLİĞİ UNSURLARI Marka denkliğini oluşturan unsurlar şu şekilde ele alınacaktır: 1-Marka Farkındalığı 2-Marka Çağrışımları 3-Algılanan Kalite 4-Marka Tutumu 5-Marka Sadakati 6-Marka Değeri 10.04.2017 Alparslan Özmen

MARKA FARKINDALIĞI Marka Farkındalığı; “tanıma” ve “hatırlama” kapsamında değerlendirilir. Markanın tanınması, kişilerin onu daha önceden görmüş veya duymuş olmalarından ötürü biçimsel ve içeriksel özelliklerine dayanarak rakiplerden ayırt edebilmesidir. Örneğin; yakasında timsah resmi olan bir tişört görüldüğünde, Lacoste denmesi markanın tanınması anlamına gelir. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Marka hatırlaması ise, belirli bir ürünün işlevine gereksinim duyulduğunda akla o işlevi gerçekleştirme yetisine sahip bir markanın gelmesidir. Örneğin; kişinin çok susadığı için bir içeceğe gereksinim duyduğunda aklına Coca Cola’nın gelmesidir. Tanıma ve hatırlamanın birlikte gerçekleşmesi ise, farkındalığın oluşması anlamına gelir. Bir markaya ilişkin farkındalığın çok güçlü olması ise, “marka aşinalığı” olarak tanımlanmaktadır. 10.04.2017 Alparslan Özmen

MARKA ÇAĞRIŞIMLARI Marka Çağrışımları, tüketiciler için markanın anlamını içeren ve belleklerinde yer alan marka bilgi alanına bağlı olan, markayla ilgili çeşitli ifadelerdir. Aaker ise; marka çağrışımlarını, “tüketicinin belleğinde markayla bağlantılı olan her şey” olarak tanımlamaktadır. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Marka yöneticileri; marka konumlandırma ve marka genişletme çalışmalarında markaya yönelik olumlu hisler yaratmada ve belirli bir markayı satmanın yanı sıra o markayı kullanmanın sağlayacağı faydaları önermede marka çağrışımlarını kullanmaktadırlar. Tüketiciler ise, marka çağrışımlarından; belleklerinde markayla ilgili bilgileri işlemek, organize etmek, hatırlamak ve satın alma kararında destek olarak kullanmak amacıyla yararlanmaktadırlar. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Marka çağrışımlarının etkili olabilmeleri tüketiciler tarafından beğenilmelerine bağlıdır. Çağrışımın beğenilmesi ise, tüketiciler tarafından istenen niteliklere gönderme yapılmasını gerektirir. Çağrışımın istenilen nitelikte olması ise üç faktöre bağlıdır: 1-Tüketicilerin marka çağrışımına verdikleri önem 2-Tüketicilerin marka çağrışımını diğer çağrışımlardan farklı görmeleri 3-Tüketicilerin marka çağrışımını inandırıcı bulmaları 10.04.2017 Alparslan Özmen

Marka Çağrışımlarının İşlevleri Hedef kitlenin beklentilerine uygun ve rakiplerinden farklı nitelikte çağrışımlarla beslenen markalar, güçlü bir konuma sahip olurlar. Çağrışımlara sahip olmanın, imaj oluşturmanın; imaj oluşturmanın ise, sadakat yaratmanın ön koşulu olması, çağrışımın işlevlerinin ne denli kapsamlı ve önemli olduğunu gösterir. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Marka Çağrışımlarının temel işlevleri şunlardır: 1-Markaya ilişkin bilgilerin iletilmesini ve mevcut bilgilerin hatırlanmasını sağlama 2-Markanın rakiplerden farklılaşmasını sağlama 3-Markaya ilişkin olumlu duyguların oluşmasını sağlama 4-Satın alma nedeni oluşturma 5-Marka genişletmeye ortam hazırlama 10.04.2017 Alparslan Özmen

ALGILANAN KALİTE KALİTE; “açıkça belirtilen veya belirtilmeyen gereksinimleri karşılayabilecek niteliklere sahip olan ürünlerin özelliklerinin görülebilir ayırıcı niteliklerinin birleşimidir” şeklinde tanımlanmaktadır. Kalite, “gerçek kalite” ve “algılanan kalite” olarak ikiye ayrılmaktadır. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Gerçek kalite; bir ürünün tasarımında, üretiminde, dağıtımında ve kurulan ilişkilerde şartnamelere uygunluk açısından mükemmelliği başarmaktır. Algılanan kalite ise, müşterinin çeşitli özellikleri ve koşulları doğrultusunda beliren psikolojik tatmin sağlayıcı özelliklere ilişkin algılamalarını içermekte olup sübjektif bir kavramdır. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Algılanan Kalite Nedir? Bir ürünün ve markanın müşteri tarafından istek ve gereksinimlerini karşılar nitelikte görülme derecesi “ALGILANAN KALİTE” dir. Kısacası, algılanan kalite, ürün ve markanın müşteri tarafından görülüş tarzıdır. Bu nedenle, bir markaya ilişkin algılanan kalite kişiden kişiye değişebilir. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Markaya ilişkin kalite algısının oluşumunda, markanın ait olduğu ürünün kalitesiyle örtüştürülebilmesi önem taşır. Çünkü, markanın gerçek kalitesi düşük olan bir ürünle özdeşleştirilmesi, markanın kalite algısını da olumsuz etkiler. Bir markaya yönelik kalite algısının istenilen düzeyde olabilmesi için bir marka da olması gereken temel özellikler şunlardır: 10.04.2017 Alparslan Özmen

1-Performans 2-Güvenilirlik 3-Estetik 4-Kullanışlılık 5-Devamlılık 6-Güvenlik 7-Mükemmellik 8-Toplumsal Duyarlık 9-Ayırıcı Özellik 10-İlişki 11-Tanınmışlık 10.04.2017 Alparslan Özmen

MARKA TUTUMU Kişilerin bir markaya verdikleri değerler bütünü, markaya göndermeler yapan çağrışımlar ve bu çağrışımların bütünleşmesinden oluşan imaj, marka tutumunun uzantısıdır. Bu bağlamda, marka tutumu denklik ile ilişkilidir. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Bu öğrenmenin güçlenmesi ise, marka aşinalığını sağlar. Markanın tanınması ve hatırlanması sürecini gerçekleştiren farkındalığın oluşumu ile marka ile ilgili bazı bilgilerin öğrenilmesi gerçekleşir. Bu öğrenmenin güçlenmesi ise, marka aşinalığını sağlar. Marka aşinalığı aracılığıyla bellekte depolanmış bilgiler ile bağlantı kuran mesajlar, çağrışımların yaratımını tetikler. Bu süreç sonunda ise, marka tutumu meydana gelir. Güçlü bir marka tutumunun sonucu ise, marka sadakatidir. 10.04.2017 Alparslan Özmen

MARKA SADAKATİ Marka Sadakati, belirli bir markadan memnun kalan tüketicilerin aynı markayı tekrar satın alma niyetlerinin ölçümlenmesi olarak tanımlanabilir. Ancak marka sadakatini sadece bir markayı satın alma ile eşdeğer tutmak doğru değildir. Çünkü bir markayı tekrar tekrar satın alma, sadakatin yanı sıra rutin satın almanın da bir uzantısı olabilir. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Özellikle hızlı tüketilen ve kolayda mal niteliğine sahip olan ürünlerde, tüketiciler bir markaya bağlanmadan aynı markaları satın alma eğilimi gösterebilirler. Jacoby’ye göre marka sadakati; birden fazla marka grubu arasından bir markanın bir karar verme birimi tarafından zaman içerisinde gerçekleştirilen gelişigüzel olmayan davranışsal tepkisi olup, aynı zamanda psikolojik bir sürecin fonksiyonudur. 10.04.2017 Alparslan Özmen

3-Zaman içerisinde gerçekleştirilme Sadakatten söz edebilmek için gerekli koşullar şu şekilde açıklanabilir: 1-Tesadüfi olmama 2-Davranışsal tepki 3-Zaman içerisinde gerçekleştirilme 4-Bir karar verme birimi tarafından gerçekleştirilme 5-Markalar seti arasından bir markayı seçme 6-Psikolojik bir süreç niteliğinde olma 10.04.2017 Alparslan Özmen

İlk güdü, tüketicinin markanın belli bir teklifinden sağladığı yarar, Çeşitli araştırmalar, markaya duygusal bir bağlanma gerçekleştiği takdirde, marka sadakatinin kendiliğinden gerçekleştiğini ortaya koymaktadır. Bir tüketicinin bir markayı tekrar satın almasında etkili olan iki güdü bulunmaktadır. İlk güdü, tüketicinin markanın belli bir teklifinden sağladığı yarar, İkinci güdü ise, tüketicinin belli bir markaya yönelik duygusal bağlılığı şeklinde gerçekleşmektedir. 10.04.2017 Alparslan Özmen

MARKA DEĞERİ (FİNANSAL DEĞER) Yoğun rekabetin yaşandığı ve ürünler arasında farklılaşacak alanların giderek daraldığı günümüzde farklılaşacak en önemli alanın MARKA DENKLİĞİ olduğu görülmektedir. Markaya hedef kitle gözünde denklik yükleyip saptanan amaçlar paralelinde değer oluşturma marka konumlandırmasının temel amacıdır. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Marka değeri yaratmanın anahtarı, doğru konumlandırılmış bir markadır. Günümüzde müşteriler için önemli olan markanın gerçekte nasıl olduğu değil, markanın nasıl olduğuna ilişkin algılardır. Bu nedenle markaların müşteri sadakatini sağlayarak talebi esnekleştirmemeleri ve böylece rakiplerinden sıyrılabilmeleri, yelpazesi altındaki ürünlerini, denkliğe sahip bir marka olarak satmaları ile mümkündür. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Bir markanın kimlik haklarının parasal değeri, belirli bir zaman diliminde pazardan elde edeceği gelir ve varsa menkul kıymetler yelpazesinde yer alan enstrümanlarının finansal karşılığı, o markanın değeri olarak nitelendirilebilir. Kısaca, marka değeri, markanın finansal getirileri anlamına gelir. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Marka değerinin, marka denkliğinin sonucu konumunda bulunması nedeniyle, markaların likidite ihtiyaçlarını kolaylıkla karşılayabilmeleri, finansal değerinin maksimizasyonu ve farklı çevreler gözünde kredibilitesinin artırımı için, öncelikle marka denkliği çalışmalarına önem verilmesi gerekmektedir. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Marka Değerinin oluşum sürecini ikiye ayırmak mümkündür: 1-Pazar Değeri: Marka denkliğinin güçlü olması, markanın müşteri ve Pazar payının yüksek olmasının en önemli nedenlerinden birisidir. Markanın tescilli varlıkları konumunda olan marka ismi, semboller, renkler vb. taşınmaz varlıklarının finansal değerinin yüksek olmasının kaynağı, denkliğin gücüdür. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Kısacası; kurumsal marka veya ürün markası denkliğinin güçlü olmasının bir diğer yararı, marka adının değerinin yüksek olmasını sağlamasıdır. Gerçekten de hedef kitle tarafından tanınan, sevilen, saygınlığı olan markaların isimlerinin veya logo, ticari karakter gibi herhangi bir sembollerinin piyasa değeri oldukça yüksektir. Marka adının ve sembollerinin piyasa değerinin yüksekliği ise, marka haklarını kısmen veya tamamen devretme durumlarında işletmeye büyük kazanç sağlar. 10.04.2017 Alparslan Özmen

2-Menkul Kıymet Değeri: Marka değeri yaratma alanlarından birisi markaların menkul değerleridir. Güçlü bir marka denkliği, markanın hisse senedi değerinin yüksek olmasına, pay sahiplerinin sayısının istenilen oranda artmasına ve pay sahibi bağlılığı oluşmasına büyük katkıda bulunur. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Markalar, özellikle halka açılma öncesi ve sonrasında menkul değerlerinin piyasa değerini maksimize edebilmek için finansal çevrede, mevcut ve potansiyel yatırımcılarda güven ve bağlılık oluşturmak zorundadırlar. Yani, bu tür kurumların finansal ürün olarak nitelenebilecek menkul kıymetlerine kredibilite sağlayarak değer yükseltme çalışmasında bulunma amacını gerçekleştirmeleri için ilgili hedef kitle ile iletişim kurmaları gerekmektedir. 10.04.2017 Alparslan Özmen

Bu bağlamda markaların, finansal ürünlerine değer yüklemenin yanı sıra gerek kurumsal gerekse ürün markası denkliği oluşturarak marka değeri yaratmalarının varlıklarının sürekliliği için zorunlu olduğu söylenebilir. 10.04.2017 Alparslan Özmen

DINLEDIGINIZ IÇIN TEŞEKKÜR EDERIM A.ÖZMEN 10.04.2017 Alparslan Özmen