OLUMLU DAVRANIS KAZANDIRMA ve AiLE TUTUMLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTİM BAŞARISINI ARTTIRMADA ANNE BABANIN ROLÜ
Advertisements

YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
REHBERLİK.
ÇOCUKLARIMIZIN EVDEKİ ÇELIŞMALARINA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
ANNE BABA TUTUMLARI.
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
OLUMLU DAVRANIŞ GELİŞTİRMEDE
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
Nusaybin Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
BAL PETEĞİ ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
BAŞARIDA AİLENİN ROLÜ.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
AİLE TUTUMLARI.
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
ETKİLİ ANA-BABA EĞİTİMİ
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ.
ANNE BABALAR EV ÖDEVLERİNE NASIL YARDIMCI OLABİLİRLER?
HURİYE SEFEROĞLU PSİKOLOJİK DANIŞMAN
OLUMLU DAVRANIŞ KAZANDIRMA
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
HOŞGELDİNİZ.
Çocuğu doyuran, büyüten, eğiten ve ilk terbiyeyi veren anne, verdiği eserin sorumlusudur. (anonim)
ANNE BABA TUTUMLARI.
1. SINIF VELİSİ OLMAK.
Kişisel Rehberlik Uygulamaları
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
ULUDAĞ İLKÖĞRETİM OKULU
Çatışma Çözme ve Arabuluculuk
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
Haklarımı Biliyorum, Düşüncelerimi Açıklıyorum
EĞİTİM BAŞARISINI ARTTIRMADA ANNE BABANIN ROLÜ
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
ANNE BABA ve ERGEN İLETİŞİMİ
1. SINIF VELİSİ OLMAK.
EBEVEYNLERİN ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMESİ
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
ANNE BABA TUTUMLARI ÖDÜL-CEZA DİSİPLİN HAVVA DURUKAN
BAŞARIDA AİLENİN ROLÜ SAMET YAN. “ BAŞARI ” Nedir? Belirlenen bir hedefe ulaşılması durumu. “ BAŞARILI İNSAN ” Kimdir? Hedefine ulaşan kişi.
Sunum transkripti:

OLUMLU DAVRANIS KAZANDIRMA ve AiLE TUTUMLARI

SUNUM AKIŞI Kişilik - Kişiliğin parçaları Çocukla iletişim Davranış kazandırma Olumlu disiplin yöntemleri - Nasıl eleştirelim? - Nasıl takdir edelim SUNUM AKIŞI

Aile tutumları - Baskıcı aile tutumu - Tavizkar aile tutumu - İlgisiz aile tutumu - Yetkin aile tutumu Kural koyma SUNUM AKIŞI

KİŞİLİK Bir kişinin kendine özgü duygu, düşünce ve değerleri ile, Toplumsal hayatı içinde edindiği alışkanlık ve davranışlarının bütünü ‘kişilik’ olarak tanımlanır. KİŞİLİK

Kişilik, doğar doğmaz edinilmez. Çocuklar, çevreleriyle etkileşime girerler ve ‘neyin doğru neyin yanlış’ olduğu konusunda fikir sahibi olurlar. KİŞİLİK

Çocuğun etrafında etkili olan birçok kişi ve kurum vardır Çocuğun etrafında etkili olan birçok kişi ve kurum vardır. Çocuğun ilk ve en yoğun temasta bulunduğu kişiler, çocuğun kişiliğinde en etkili çevredir. Çocukla temasta bulunan ilk iki halkada aile ve yakın çevre; üçüncü halkada okul ve öğretmen yer alır. KİŞİLİK

Çocuğun çevresindeki en yakınındaki halkalar olumsuz davranışlarının nelere mal olabileceğini fark etmeli ve öncelikle kendilerine ayna tutmalıdır. KİŞİLİK

Anne baba davranışlarının taklit edilmesi, Çünkü; Anne baba davranışlarının taklit edilmesi, Anne babanın sözlü ve sözsüz mesajları, Otorite konumundaki kişilerin davranış ve mesajları, Çevre, toplum ve toplum gelenekleri, kuralları çocuğun kişiliğini etkiler. KİŞİLİK

KİŞİLİĞİN PARÇALARI Duygu ve ihtiyaçlar, Düşünme, soru sorma, araştırma ve bilgilenme, Değerler. KİŞİLİĞİN PARÇALARI

Kişilik gelişiminin sağlıklı olabilmesi için, anne babanın çocukla ilişkisinde 3 farklı durumunu göstermesi ve çocuğun da bu 3 farklı durumunu göstermesine izin vermesi gerekir. KİŞİLİĞİN PARÇALARI

Duygularınızı ve ihtiyaçlarınızı çocuğunuza ifade edin: böylece çocuğunuz hem sizi daha iyi anlar hem de kendisinin birey olarak kabul edildiğini fark eder. ÇOCUKLA İLETİŞİM

Düşüncelerini sorun ve düşüncelerine saygı duyun: çocuğun kişilik parçalarından düşünen yanı harekete geçecektir. ÇOCUKLA İLETİŞİM

Önce ihtiyaçlarınızdan ve duygularınızdan bahsedin: çocuğunuzla çatışmanızı engelleyecektir. ÇOCUKLA İLETİŞİM

Doğrudan öğüt vermek yerine öykü, örnek olay veya bir yaşantınızı paylaşmanız iletişim açısından işe yarayacaktır. ÇOCUKLA İLETİŞİM

Davranış; canlıların, dış dünyaya karşı gösterdikleri her türlü bilişsel, duyuşsal ve psikomotor (bedensel-fiziksel) tepki; çevrede ve/veya çevreyle olan ilişkisinde değişiklik yaratan eylemlerdir. Davranış değişikliği; insan davranışını değiştirmeye yönelik olarak kullanılan tekniklerin ortak adıdır. Davranış değişikliğinin gerçekleşmesinde, davranışın sonuçları belirleyici olur. DAVRANIŞ KAZANDIRMA

OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ Örnek olay: çocuğunuzun cebinde sigara buldunuz. Olumlu disiplin yöntemlerini nasıl uygularız? Olumlu örnek olma: Anne baba sigara içmez. İyi alışkanlıklar kazandırma: spor ve sosyal faaliyetlere katılan çocuk sigara içilen ortamlarda daha az bulunur. OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ

OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ Önleyici açıklamalar yapmak ve önlemler almak: çocuğunuz, bir arkadaşı sigara teklif ettiğinde nasıl hayır diyeceğini bilmelidir. Güven vermek, teşvik etmek, takdir etmek: ‘Sigara çok yoğun kullanılırken, içmediğin için çok mutluyum; ilerde de içmeyeceğini umuyorum’ diyebilirsiniz. Hayır diyebilme ve sınır koyma: ‘Bu benim için kabul edilebilir değil, sigara içerek kendine zarar vermen benim için kabul edilemez’ diyebilirsiniz. OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ

OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ Nedenini düşünme: Sigarayı neden içiyor, problemleri mi var? Sorup öğrenmelisiniz. Dikkatini başka yöne çekme: İlgisini çeken başka aktiviteler keşfedebilirsiniz. İstenmeyen davranışın nedenini ve sonuçlarını açıklamak: Bir sağlık uzmanından yardım alarak bunu sağlayabilirsiniz. OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ

OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ İstenmeyen davranışın yerine başka davranış önermek: Sigara içmek yerine canın istediğinde su içebilirsin! Görmezden gelme ve olumluyu takdir etme: Sigarayı bulduğunuzda sakin olun ve göz ardı edin; içmediği veya içmeyeceği için takdir edin. Seçenekler sunmak: İsterse bir uzmanla görüştürün veya temiz havası olan bir yerde 3 günlük kamp kurun! OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ

OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ Telafi etmesini sağlamak: Sigara konusunda uygulanamaz. Anlaşma yapmak birlikte kural oluşturmak: Sigara konusunda uygulanamaz. Davranışın sonucunu yaşatmak: Sigara konusunda uygulanamaz. OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ

OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ Olumlu disiplin yöntemlerini uygularken çocukların yaşlarını dikkate almak gerekir. 7-10 yaş: Uyumlu ve öğrenmeye daha açıktır. Anne babanın yakın ilgisinden hoşlanır. 11-14 yaş: Yeni şeyler denemek ve uygulamak isterler. Karar vermekte zorlanırlar. Bazen anne babanın yanında olmasını isterken bazen de istemezler. 15-19 yaş: Fark edilmek, önemsenmek isterler. Daha çok anne babasız zaman geçirmek isterler. OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ

Eleştirinin ölçütleri ve sebep-sonucu açıklanırsa etkili olur. Eleştiri kişiliğe değil, davranışa yapılmalıdır. Bazen eleştiri için beklemek gerekir. Eleştiriler grup önünde değil, tek başına iken yapılmalıdır. Davranışın size ve diğer kişilere etkisi söylenmelidir. Eleştirirken çocuğa da söz hakkı tanınmalıdır. NASIL ELEŞTİRELİM?

Standartlaşmış takdir ifadeleri yerine ‘kişiye özel’ takdir ifadeleri kullanın. Hem kişiliği hem de davranışı; anında takdir edin. Hem grup önünde hem de tek başınayken takdir edin. Takdirin nedenini; olumlu davranışın size ve diğer insanlara etkisini, hissettirdiklerini cömertçe söyleyin. Çocuğa da söz hakkı tanıyın. NASIL TAKDİR EDELİM?

Anne babalar çocukları karşısında maddi, manevi, fiziksel, zihinsel vb Anne babalar çocukları karşısında maddi, manevi, fiziksel, zihinsel vb. olarak daha güçlüdür. Bu güç istenmeyen ve zorlayıcı olarak kullanılırsa çocukta olumsuz duygu ve yaşantılara sebep olur. Takdir ve eleştirinin doğru şekilde yapılması; gücün, çocuğu da güçlendirmesini sağlar. AİLE TUTUMLARI

Bir ilişkide gücün nasıl kullanıldığı, öncelikle kişilerin birbirini nasıl algıladıklarına bağlıdır. Anne babalar da çocuk yetiştirirken çocukları nasıl algılayıp kabul ediyorsa, ona uygun bir aile tutumu kullanır. İstenmeyen davranışlar yapıldığında kullanılan üç tutum vardır: baskıcı, tavizkar ve ilgisiz. AİLE TUTUMLARI

Anne baba çocuğun söyleneni yapması için çocuk üzerinde güç kullanır ve istediğini zorla yaptırır. Aşırı korumak, kontrol etmek, sürekli akıl vermek, bağırmak, tehdit etmek, sevgiyi esirgemek, ceza, maddi ödül baskıcı tutum yöntemleridir. BASKICI TUTUM

Baskıcı tutumun sonucunda çocuk; korkar, üzülür, kendini değersiz hisseder, içine kapanabilir, isyankar davranabilir, baskıyı bir ödeşme aracı olarak görebilir, anne babasıyla iletişimi azaltır. BASKICI TUTUM

Baskıcı tutumun sonucunda anne baba; çaresizlik, pişmanlık hissedebilir. Bir sonraki istenmeyen davranışta ilgisiz veya tavizkar davranabilir. BASKICI TUTUM

Çocukların, isteklerini yaptırmak için anne baba üzerinde güçlerini olumsuz olarak kullanmalarıdır. TAVİZKAR TUTUM

İstekleri gerçekleşmediğinde isyan edebilir veya içine kapanabilir. Tavizkar tutumun sonucunda çocuk; yapay bir özgürlük ve güç yaşar. Şantaj, ağlama, sızlanma ve kaba kuvvetle sorunlarını çözmeye çalışır. Anne babanın ve diğer insanların hak ve ihtiyaçları olabileceğini fark edemez. İstekleri gerçekleşmediğinde isyan edebilir veya içine kapanabilir. Büyüyünce bencil ve doyumsuz olabilirler. TAVİZKAR TUTUM

Tavizkar tutumun sonucunda anne baba; kendini yetersiz ve aciz hisseder. Bir süre sonra çocuğa karşı öfke hissedebilir. TAVİZKAR TUTUM

Çocuğun olumlu ve olumsuz her türlü davranışına kayıtsız kalmak ilgisiz anne baba tutumudur. Anne babalar çocuğun sorumluluklarını birbirlerinin üzerine atmaya eğilimlidirler.  İLGİSİZ TUTUM

İlgisiz tutumun sonucunda çocuk; mutsuz değersiz, yetersiz ve yalnız hisseder. Anne babanın rehberliğinden yoksun olduğu için yaşam için gerekli olan becerileri edinemez. Gelecekte sosyal becerilerinde ve ilişkilerinde sorunlar yaşayabilir. İLGİSİZ TUTUM

İlgisiz tutumun sonucunda anne baba; çocuğun neler yaşadığını bilemez İlgisiz tutumun sonucunda anne baba; çocuğun neler yaşadığını bilemez. Çocukla sağlıklı bir ilişki kuramaz. İLGİSİZ TUTUM

Anne babanın çocuğu olumlu/uygun iletişim ve disiplin yöntemlerini kullanarak yetiştirdiği aile tutumudur. Anne baba ve çocuk gücü, birbirlerine karşı olumsuz kullanmazlar; birbirlerinin istek ve ihtiyaçlarına ilgisiz kalmazlar. Güç, çocuğu güçlendirmek ve desteklemek için kullanılır. YETKİN TUTUM

Herkesin duygu ve düşünceleri dinlenir, önemsenir. Baskı ve taviz olmadan, güç çatışmasına girmeden sağlıklı ilişki kurulur. Herkesin duygu ve düşünceleri dinlenir, önemsenir. Hem ‘hayır’ hem de ‘evet’ açıklanır; olumlu disiplin yöntemlerini kullanır. YETKİN TUTUM

Kendine özgü bir birey olarak kabul edilir, Çocuk; Kendine özgü bir birey olarak kabul edilir, Merak ve girişkenlik güdülerine saygı gösterilir, Kendini ihtiyaçlarını bilip sorumluluk alabilmesi için güven duyulur. YETKİN TUTUM

Düşünme becerisi artar. Kendine ve çevresine güvenir. Sorumluluk alır. Yetkin tutumda çocuk; Sorun çözmeyi öğrenir. Düşünme becerisi artar. Kendine ve çevresine güvenir. Sorumluluk alır. Anne baba ile karşılıklı ve yakın ilişki kurarak hem kendini anlatır hem de onları anlar. YETKİN TUTUM

Yetkin tutumda anne baba çocuğa uygun sınırlar, kurallar koyarak çocuğu korur. Anne baba çocuğa güven ve destek vererek onun kendine güvenini artırır. KURAL KOYMA

Kuralların nedenleri ve sonuçları açıklanmalıdır. Esnek ve esnetilmeyecek kuralların neler olduğu tanımlanmalıdır. Çocuğun yaşı değiştikçe kurallar yenilenmelidir. Kuralların beraber belirlenmesi önemlidir. Kural ve sınır varsa seçenekler sunulmalıdır. KURAL KOYMA

Çocuk kendinden ne istendiğini bilmelidir. Anne babalar çizdikleri sınırlar içinde çocuklarının her ne yaparsa yapsın ona değer verdiklerini ve kabul ettiklerini bilmelerini sağlamalıdır. Çocuk kendinden ne istendiğini bilmelidir. Kız ve erkek çocuklara eşit davranmak ve yaşlarına uygun sorumluluklar vermek; sağlıklı bir gelişim içinde, kendine güvenen çocuklar yetişmesini sağlar. KURAL KOYMA

mutlu ve ufku daha geniş çocuklar yetiştireceğiz. Birlikte, mutlu ve ufku daha geniş çocuklar yetiştireceğiz.