VERİLERİN DERLENMESİ VE SUNUMU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

ALİ YALKIN İLKÖĞRETİM OKULU 2/A SINIFI ÇALIŞMA SAYFASI
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Birlikler ve onluklar Aşağıdaki tabloyu inceleyerek, sonuçları üzerinde konuşalım.
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
Tanımlayıcı İstatistikler
Nicel / Nitel Verilerde Konum ve Değişim Ölçüleri
Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
ORHAN EREN İLKOKULU 1-A.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
1/20 BÖLME İŞLEMİ A B C D : 4 işleminde, bölüm kaçtır?
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
Hafta 02: Verinin Görsel Analizi (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
Problem Çözme Ve Problem Çözme Stratejileri Ödevi Cihan GÖÇ
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
Formül Hazırlama ve Kullanma
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
7.SINIF MATEMATİK DERSİ “TABLO VE GRAFİKLER”
1/20 GRAFİKLER Yandaki grafik, hangi çeşit grafiktir? Şekil Sütun Çizgi Daire KIZ ERKEK   Her resim 4 öğrenciyi gösteriyor A B C D.
ORAN ve ORANTI DOĞRU ORANTI c a x b c . b = a . x.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Değişkenlik Ölçüleri.
Frekans Dağılımı ve Grafikleme
Ek-2 Örnekler.
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
SÜREKLİ ŞANS DEĞİŞKENLERİNİN OLASILIK YOĞUNLUK FONKSİYONLARI
Diferansiyel Denklemler
FONKSİYONLAR f : A B.
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
100 Yetişkine İlişkin Kolesterol Değerleri
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
Tuğçe ÖZTOP İlköğretim Matematik Öğretmenliği 2. sınıf
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
İSMİN HALLERİ.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU İLK OKULU.
1/22 GEOMETRİ (Dikdörtgen) Aşağıdaki şekillerden hangisi dikdörtgendir? AB C D.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
CEBİRSEL İFADELERİ ÇARPANLARINA AYIRMA
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
1 İSTATİSTİK. 2 Kavramlar ve Sayısal Bilginin Özetlenmesi İstatistik nedir? Tanımlar İş Hayatındaki Önemi Sayısal Bilginin Özetlenmesi Anakütle — Örneklem.
1 İSTATİSTİK. 2 İstatistik Nedir? Tanım 1: İstatistik bilimi, verilerin toplanması, düzenlenmesi, özetlenmesi, takdimi, analizi ve bu analizler aracılığıyla.
Kİ-KARE DAĞILIMI VE TESTİ
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
VERİLERİN TOPLANMASI, DÜZENLENMESİ VE TABLO VE GRAFİKLER YARDIMIYLA SUNUMU İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ.
Sıklık Tabloları ve Tek Değişkenli Grafikler
Yrd. Doç. Dr. Tijen ÖVER ÖZÇELİK
Uygulama 3.
Analitik olmayan ortalamalar Bu gruptaki ortalamalar serinin bütün değerlerini dikkate almayıp, sadece belli birkaç değerini, özellikle ortadaki değerleri.
OLASILIK ve İSTATİSTİK BÖLÜM 2 AÇIKLAYICI (BETİMLEYİCİ) İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Fatih TOSUNOĞLU.
1 Sayısal Data’nın Sunumu. 2 Data Sunumu Özet Tablo Nokta Grafik Pasta Grafik Sayısal Data Sunumu Çubuk Grafik Nitel Data Gövde&Yaprak Gösterim Frekans.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
VERİLERİN DERLENMESİ VE SUNUMU
Veri Düzenleme Grafiksel Gösterimler ve Merkezi Eğilim Ölçüleri
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
İstatistik Ders Notları.
Sunum transkripti:

VERİLERİN DERLENMESİ VE SUNUMU Bölüm 2 VERİLERİN DERLENMESİ VE SUNUMU

Verilerin Derlenmesi ve Sunulması Anakütleden alınan örnek yardımıyla elde edilen veriler derlendikten sonra çizelgeler ve grafikler halinde bir diğer analize hazır olmak üzere gerekli karar vericilere sunulur.

Frekans Dağılışları Verileri (bireysel veya gruplar halinde) ilgili frekans yada sayılarına göre sıralamaktır.

Frekans Tanımı Bir kategori için frekans, kategori içine düşen ölçümlerin toplam sayısıdır. Belirli bir kategori için frekans, kategori i diyelim, fi sembolüyle gösterilir.

Göreli Frekans Dağılışları Bir kategori için göreli frekans, ölçümlerin toplam sayısına bölünmüş kategorinin frekansıdır. Göreli frekans = Sınıf frekansı Bütün frekansların toplamı Göreli yerine nispi ve relatif ifadeleri de kullanılır.

Frekans Dağılışı Örneği Paket (kg) Adet(frekans) Göreli Frekans 1 5 5 / 50 = 0,10 2 8 8 / 50 = 0,16 5 15 15 / 50 = 0,30 8 12 12 / 50 = 0,24 10 6 6 / 50 = 0,12 20 4 4 / 50 = 0,16 Toplam 50 1,00

Verilerin Organizasyonu Kategorik ve Kesikli Değişken Verileri Sürekli Değişken Verileri Tablo Metotları Grafik Metotları Grafik Metotları Tablo Metotları 1.Frekans Dağ. 2.Göreli Frekans Dağılışı 3.Çubuk gr. 4.Daire gr. 5.Çizgi gr. 6.Frekans Dağ. 7.Göreli Frekans Dağ. 8.Birikimli Göreli Frekans Dağ. 9.Histogram 10.Frekans Poligonu

Basit Veri Araştırma veya analizlerde kullanılmak üzere elde edilen veri sayısı az ise bu tür veri yapılarına BASİT VERİ adı verilir. Verilerin büyükten küçüğe veya küçükten büyüğe sıralanmasıyla oluşturulan veridir.

Basit Veri Örnek: İzmir ilinde ilköğretim ikinci sınıfta okuyan öğrenciler üzerinde yapılan bir araştırmada rasgele 8 öğrenci seçilmiş ve ailenizde kaç çocuk vardır sorusuna aşağıdaki gibi cevap vermişlerdir. 1,3,2,1,4,5,6,2 Buradaki basit veri; 1,1,2,2,3,4,5,6 şeklindedir

Gruplanmış Veri Verilerin kategorik veya kesikli olduğu durumlarda (adet belirten tamsayı değerleri gibi) verilerin aynı tamsayı değerlerinin bir grup olarak kabul edildiği veridir. Örnek : Bir un fabrikasının satış mağazasında bir gün içinde satılan un paketlerinin gramajlarına göre göre satış adetleri; 1 kg 5 adet 2 kg 8 adet 5 kg 15 adet 8 kg 12 adet 10 kg 6 adet 20 kg 4 adet

Gruplanmış Veri Tabloları Gruplanmış verileri sunum için frekans dağılışı ve göreli frekans dağılışı kullanılabilir. Göreli frekanslar her bir grubun bütün içerisindeki miktarı yüzde olarak ifade eden değerlerdir. Paket (kg) Adet(frekans) Göreli Frekans 1 5 5 / 50 = 0,10 2 8 8 / 50 = 0,16 5 15 15 / 50 = 0,30 8 12 12 / 50 = 0,24 10 6 6 / 50 = 0,12 20 4 4 / 50 = 0,16 Toplam 50 1,00

Gruplanmış Veri Grafikleri - I Gruplanmış serilerde şans değişkeninin kesikli olmasından dolayı verileri bir grafik halinde özetlemek amacıyla ÇUBUK, ÇİZGİ ve DAİRE(PASTA) grafikleri kullanılır.

Gruplanmış Veri Grafikleri - II

Gruplanmış Veri Grafikleri - III

Sınıflanmış Veri Verilerin çoğunlukla sürekli şans değişkeni verisi olduğu durumlarda her bir verinin belirli kurallara göre oluşturulan bir sınıfa kaydedilerek sınıflandırıldığı veridir. Örnek: Bir sınıftaki öğrencilerin boylarının, 150 ≤ x < 155 ( 150- 155’den az) 155 ≤ x < 160 ( 155- 160’den az) 160 ≤ x < 165 ( 160- 165’den az) gibi sınıflara ayrılması.

Sınıflanmış Veri Tabloları-I Sınıflanmış verilerde değişken sürekli olduğundan dolayı verileri bir tablo şeklinde ifade etmek amacıyla frekans, göreli frekans ve birikimli göreli frekans dağılımları kullanılır.

Frekans Dağılışlarının Hazırlanması (Sürekli Değişken Verileri İçin) Adım 1 : Kaç adet veri olduğu sayılır, Adım 2 : Veriler küçükten büyüğe sıralanır, Adım 3 : Değişim Aralığı hesaplanır, (En Büyük Değer-En Küçük Değer) Adım 4: Sınıf sayısı belirlenir, (Tipik olarak 5-20 arası veya örnek hacminin karekökü esas alınabilir)

Adım5: Sınıf aralığı hesaplanır, Değişim Aralığı / Sınıf Sayısı Adım6: Sınıfların başlangıç noktaları belirlenir. İlk sınıfın alt değeri en küçük sayıdan daha küçük ve bu sayıyı içerecek şekilde belirlenir. Adım7: Her sınıfa düşen veri adedi sayılır, Adım8: Frekans dağılışı oluşturulur.

Frekans Dağılışı Hazırlama Örneği Bir sınıftaki öğrencilerin boyları hakkında bir araştırma yapılmaktadır. Bu amaçla 50 öğrencinin boyları ölçülerek kaydedilmiştir. Öğrencilerin boyları bir sonraki çizelgede sıralanmıştır.

Boy Verileri 151 161 168 173 182 154 162 169 174 183 155 164 175 184 165 170 176 185 156 166 177 158 171 178 188 189 159 167 172 180 192 181 195 198

Sınıflanmış Veri Tabloları-II Sınıf Frekans Göreli Fre. Birikimli Göreli Fre. 150-157’den az 5 5 / 50 = 0,10 0,10 157-164’den az 7 7 / 50 = 0,14 0,24 164-171’den az 13 13 / 50 = 0,26 0,50 171-178’den az 10 10 / 50 = 0,20 0,70 178-185’den az 8 8 / 50 = 0,16 0,86 185-192’den az 4 4 / 50 = 0,08 0,94 192-199’den az 3 3 / 50 = 0,06 1,00 Toplam 50 1,00

Sınıflanmış Veri Grafiği Sınıflanmış verilerde değişkenin sürekli olmasından dolayı verileri bir grafik halinde özetlemek amacıyla sıklıkla HİSTOGRAM kullanılır. Frekans dağılışlarının elde edilmesinin önemli nedenlerinden biri ilgilenilen değişkenin nasıl bir dağılış gösterdiği hakkında bilgi sahibi olmaktır. Örneğin dağılış şekilsel olarak çift tepeli bir görünüm arz ediyorsa örneklenen anakütlenin ilgilenilen özellik bakımından karışık olduğunu gösterebilir.

Birikimli Çizgi Grafiği Kümülatif frekansları kullanarak çizilen grafik türüdür.

Nokta Grafiği Veri içerisindeki bütün değerleri bir ölçeğe göre çizilen grafik türüdür.

Pareto Grafiği Sıklık frekansına göre nitel verleri sıralayarak çizilen çubuk grafiğidir.

Saçılım(serpilme) Diyagramı (x,y) gibi veri çiftini yatay eksende x ve düşey eksende y olacak şekilde çizilen grafik türüdür.

Zaman Serisi Grafiği Farklı zaman noktalarından elde edilmiş verileri kullanarak çizilen grafik türüdür.