VERGİ (devam).

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Vergi ile İlgili Kavramlar
Advertisements

Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
Bireysel Emeklilik Sistemine Yönelik Vergi Düzenlemeleri İstanbul 2002.
Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri
DOLAYSIZ VERGİLER VAKIFLARIN VERGİLENDİRİLMESİ
SERMAYE( KAYNAK) MALİYETİ
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI (1)
Vergi Ödeme Gücü ve Ulaşma Yolları
ÖRTÜLÜ SERMAYE KAVRAMI
KAMU MALİYESİ Yrd.Doç.Dr.M.Umur TOSUN.
ETKİN ve EŞİT VERGİLENDİRME
Dönemi.
2013 YILINDA UYGULANACAK YENİ YASAL DÜZENLEMELER
NEDEN AYRI BİR GVK VE KVK VAR?
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
BÜTÇE AÇIKLARI.
GELİR VERGİSİ KANUNU SEMİNERİ
ARZ YÖNLÜ İKTİSAT.
sermayenin karlılığı=vergi sonrası kar/öz kaynakx100
ARZ YÖNLÜ İKTİSATÇILARIN MALİ YÖNÜ VE KAMU TERCİHİ TEORİSİ
SAYILI TEKNOLOJİ GELİŞTİRME BÖLGELERİNDE FAALİYETTE BULUNAN MÜKELLEFLERİN DİKKAT E T MES İ G EREKEN HUSUSLAR.
VERGİ HUKUKUNUN GENEL ESASLARI
FİNANSMAN GİDER KISITLAMASI UYGULAMASI Mustafa SEZEN Yeminli Mali Müşavir
ENFLASYON MUHASEBESİ NEDEN TALEP EDİLİYOR?. Enflasyonun başlıca zararları.
KAMU HARCAMALARI ve GELİRLERİ
TASARRUF Tasarruf Fonksiyonu
FİNANSAL KARAR TÜRLERİ
 GVK 94 üncü maddesi GENEL TEVKİFAT uygulaması olmakla birlikte 2006 yılı başından itibaren uygulamaya giren GVK Geçici 67’inci maddesi de SPESİFİK-KISMİ-
Süleyman hacIfettahoğlu Ayşe Özer
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
KOOPERATİFLERDE VERGİLENDİRME
İşletmeyi neden kurarız ?
Klasik iktisadi yaklaşım
ÖĞR. GÖR. AYNUR ARSLAN BURŞUK DERS 6
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
Ar-Ge FAALİYETLERİNE İLİŞKİN VERGİSEL TEŞVİKLER
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Gelir Vergisi.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
MİLLİ GELİRİN HESABI.
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI
Av. Prof. Dr. Mustafa AKKAYA. VERGİ HUKUKU TİCARET HUKUKU.
Mühendislik Ekonomisi
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
Sermaye Maliyeti *Firmalar sadece özkaynaklarını projelerin
TÜRK VERGİ SİSTEMİ 1. ÜNİTE:
İktİsadİ ve Hukukİ sİstemler ve polİtİkalar
KISIM 2 Finansal Yönetimde Temel Kavramlar BÖLÜM 3 Finansal Tablolar, Nakit Akışı ve Vergiler.
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
Toplam çıktı Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. toplam gelir Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
ADI : RİFAT ÇABAS SINIF :MALİYE BÖLÜMÜ ŞUBE :E NO : DERS : EĞİTİMDE TEKNOLOJİ KULLANIMI DERSİN ÖĞRT:SUAT ÇAPUK MUHASEBE VE FİNANSMAN VERGİ.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 5 EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
15/Şubat/2017 Platform Çalışması
YENİ TEŞVİK SİSTEMİ (BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMASI)
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
NAKİT SERMAYE ARTIRIMINDA İNDİRİM
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
TVS’NİN ANALİZİ Prof. Dr. Selda AYDIN.
Sunum transkripti:

VERGİ (devam)

Vergide Yararlanma ve Ödeme Gücü İlkesi Kamu maliyesi içerisinde bazı genellemeler yapılarak, eşit durumda olanların eşit işleme tabi tutulması, yani “yatay eşitlik” şeklinde ifadesini bulan bir yaklaşım kabul edilmiştir. Bu yaklaşım, sahip olunan iktisadi unsurların yapısı ve bileşiminin belirlenmesini öngörür. Feldstein ve Musgrave; iki kişinin refah düzeyi verginin konulmasından önce eşit idi ise, verginin konulmasından sonra da eşit refaha sahip olmaları gerektiği yönündedir.

Yararlanma ilkesi, vergilerin; kamu faaliyet ve hizmetlerinden sağlanan yararın göz önünde bulundurulmasını ya da alınmasını öngörmektedir. Yararlanma ilkesinde, kamu malları ve hizmetleri, özel mal ve hizmetlerdeki koşullara benzer şekilde piyasa talebi tarafından belirlenecek ve tüm maliyet, kullanıcılar veya yararlanıcılar üzerine yüklenecektir.

Mükelleflerin gelir ve servet düzeyleri biribirinden farklıdır Mükelleflerin gelir ve servet düzeyleri biribirinden farklıdır. Vergilendirme sırasında bu farklılığın dikkate alınması, herkesin mali gücüne göre vergilendirilmesi, vergi adaletinin temel gereğidir. Kişinin yaşamını sürdürmeye ancak yetecek gelirinin vergilendirilmemesi ise şarttır. Aksi taktirde vergi sonucu mükellefler, vergi yükünü aşırı bir şekilde duyarlar ve yaşamlarından fedakarlık etmek zorunda kalırlar.

Vergi Ödeme Gücüne Ulaşma Yolları Pigou, Dalton gibi bazı bilim adamları, bir maldan fazla iktisab olunduğunda, eklenen fazla birime atfedilen faydanın azaldığını (azalan marjinal fayda) ve geliri düşük bir kimsenin bir lirasına atfettiği faydaya kıyasla daha fazla olduğunu göz önünde tutarak artan oranlı vergilemeyi destekleyici yönde akla yakın ve kabuledilebilir bir görüş ileri sürmüşlerdir.

Buna göre, fedakarlığın eşitlenmesi için, geliri üzerinden, yüksek gelirli düşük gelirliye kıyasla daha fazla vergi ödemelidir. Kişiler arasında karşılaştırma yapmak sorununu ortaya çıkaran bu görüş yüksek gelirlinin ne kadar fazla vergi ödemesi gerektiği sorusunu açıklığa kavuşturmuş değildir. Vergilemede potansiyel kazancın dikkate alınması doğru ve tarafsız bir yaklaşım değildir. Bir bina boş kalmış olsa bile tam gelir elde ettiği düşüncesi ortaya çıkar.Boş bir mülkün sahibi tamamen dolu olan bir binanın sahibi gibi vergi kapsamına girmiş olur.

Vergi Ödeme Gücü Açısından Konu ve Matrahın Seçimi Hobbes, Mill, Fischer ve Kaldor, ödeme gücünün belirlenmesinde harcamaların esas alınmasını ileri sürmüşlerdir. Hareket noktaları, vergileme açısından bireylerin katkıları (emek, sermaye arzı vb.) yerine, ekonomiden çektiği, mal ve hizmet tüketimi üzerinden vergilendirilmesinin daha doğru olacağıdır.

Kaldor’a göre, tüketim gelirden daha çok daha iyi bir vergi konusudur Kaldor’a göre, tüketim gelirden daha çok daha iyi bir vergi konusudur. Tüketim bir birey tarafından kişisel tüketim için ekonomiden çekilen kaynakları gösterir. Gelirin tüketilmeyen yani tasarruf edilen kısmı, ülkenin sermaye stokuna ve toplam üretim kapasitesine eklenir. Kişinin gelirinden daha fazlasını (borç sağlaması, eski tasarruflarını kullanması gibi) tüketimi halinde; ülkenin sermaye stokunu azaltacağından yüksek vergi ödemelidir.

Vergi Ödeme Gücüne Ulaşmak Açısından Teknikler Özellikle gelir vergisi açısından ödeme gücüne ulaşmada kullanılan araçlar; En az geçim indirimi Artan oranlı vergi tarifeleri Gelirin kaynağının göz önünde bulundurulması (ayırma ilkesi) Muafiyet ve İstisnalar

En az geçim indirimi, kişinin kendisinin ve ailesinin yaşamını asgari düzeyde sürdürmesi için gerekli gelirin vergilendirilmemesini ifade etmektedir. Uygulama Şekilleri Matrahtan İndirim Sistemi Vergiden İndirim (Dekot) Sistemi Bölme (Katsayı) Sistemi

Matrahtan indirim sistemi, mükellefin gelirinden en az geçim indirimi tutarının düşülmesi ve kalan kısmın vergilendirilmesi şeklinde gerçekleştirilen uygulamadır. Buna göre örneğin bir mükellefin yıllık toplam geliri 30 YTL. Ve yararlanacağı yasalarla öngörülmüş en az geçim indirimi tutarı 5 YTL. ise, başkaca indirim bulunmadığı varsayımı altında 25 YTL. üzerinden vergi hesaplanacak değeri oluşturacaktır. V = Ov (Gt-It)

Önce mükellefin vergilendirilmesi söz konusu geliri, vergi tarifesine göre vergilendirilmekte,; daha sonra; en az geçim indiriminin tarifeye göre bulunan vergisi toplam vergiden düşülmektedir. Buna Vergiden indirim ya da dekot sistemi denilmektedir. V = (Gt-Ov1)-(İt-Ov2)

Bölme (Katsayı) Sistemi, Aile gelirinin aile bireyleri sayısında bölümlenmesinden sonra vergilendirilmesini öngören sistemdir. V = (Ovt.Gt/k).k