ÇOCUKLUK ÇAĞINDA SIK GÖRÜLEN RUHSAL SORUNLAR VE DEHB

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE KURUM ve AİLENİN ÖNEMİ
Advertisements

HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU DİKKAT EKSİKLİĞİ HAZIRLAYAN:Şahimerdan DURMUŞ
ÇOCUK VE GENÇLİK DÖNEMİNDE PSİKOLOJİK
Şİddet Muhammet GÜLER.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
ÇOCUKLUK DÖNEMİ BOZUKLUKLARI
Yrd. Doç. Dr. Şaziye Senem Başgül Çocuk ve Ergen Psikiyatristi
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep
12 yaşında erkek çocuk DEHB Bileşik tip tedavi öncesi
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
YIKICI DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
FARKI BİRLİKTE YAŞAYALIM
ÇOCUKLUK ÇAĞINDA SIK GÖRÜLEN RUHSAL SORUNLAR VE DEHB
İlkokul Çocuklarının Özellikleri ve Ailelere Öneriler
HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
TİK BOZUKLUKLARI.
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
Yetişkinlerde Dikkat Eksikliği/ Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB)
Çocuk Psikiyatrisinde acil durumlar
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
Mesane kontrolü gündüz 2-3 yaş gece 3-4 yaş civarında kazanılmaktadır.
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Ş ÜKRAN ÖZTÜRK PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN ET İ HOLD İ NG İ LKÖ Ğ RET İ M OKULU PDR SERV İ S İ
ATATÜK İLKÖĞRETİM OKULU
ERGENLİK DÖNEMİ VE GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
ADAPAZARI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
SUÇ VE ŞİDDET.
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
AİLE İÇİ ŞİDDET.
Ergenlikte Bağımlılığı Önleme
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
YEME BOZUKLUKLARI.
BAĞIMLI KİŞİLİK VE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu.
PATOLOJİK PSİKOLOJİ DERSİ
OTİZM.
Dikkat Eksikliği HiperAktivite Bozukluğu (DEHB)
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Bölüm 8 Depresif Bozukluklar, Bipolar Bozukluklar ve Okul Çağındaki Çocuk ve Gençlerde İntiharın Önlenmesi.
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
AYŞE ATIL İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ
Otizm, Otizmli Çocuklarda Davranış Problemleri
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
Tik bozukluğu. Tik bozukluğu nedir? Tikler ani ve tekrarlayıcı kas kasılmaları sonucu yarı istemli bir şekilde ortaya çıkan hareket ve sesler olarak tanımlanabilir.
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Psikiyatride öykü alma ve muayene
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLANÇOCUKLAR
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
DAVRANIM BOZUKLUĞU.
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler

Sağlık Bilimleri Fakültesi
Davranım Bozukluğu.
Sunum transkripti:

ÇOCUKLUK ÇAĞINDA SIK GÖRÜLEN RUHSAL SORUNLAR VE DEHB BİLİŞSEL__DAVRANIŞÇI TERAPİ BAKIŞIYLA….

SORUN ALANLARI DEHB-DB-KOKGB Kaygı Bozuklukları Depresyon Dışa atım bozuklukları Tik Bozuklukları Otizm Uyku Bozuklukları

1. Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB)

DEHB Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (DEHB), üç temel özelliği; ● Dikkati toplamakta güçlük, ● Aşırı hareketlilik, ● Dürtüsellik (impulsivite) olan, ve yürütücü işlevleri içine alan bilişsel işlevlerde bozuklukla giden nöropsikiyatrik bir psikopatolojidir.

DİKKAT EKSİKLİĞİ ÖNDE OLAN TİP AŞIRI HAREKETLİLİK ÖNDE OLAN TİP DEHB ALT TİPLERİ DİKKAT EKSİKLİĞİ ÖNDE OLAN TİP AŞIRI HAREKETLİLİK ÖNDE OLAN TİP BİRLEŞİK TİP

DEHB Belirti grupları Dikkatsizlik Dikkatini vermez Başladığı işi bitirmez Organize olamaz Sürekli çaba gerektiren görevlerden kaçınır Bir şeyleri kaybeder, unutkandır Dikkati kolayca dağılır Hiperaktivite Yerinde duramaz Sınıfta sırasında oturamaz Aşırı koşma/tırmanma eğilimindedir Sakin bir şekilde oynayamaz/çalışamaz Sürekli hareket eder Çoğu zaman çok konuşur Dürtüsellik Çoğu zaman çok konuşur Yanıtları ağzından kaçırır Sırasını bekleyemez Başkalarının sözünü keser Başkalarının yaptıklarının arasına girer Semptom Grupları DEHB’nin ve DEHB’nin daha ağır bir formu olan hiperkinetik bozukluğun (HKD) temel semptomları gelişime uygun olmayan düzeylerdeki dikkatsizlik, hiperaktivite ve dürtüselliktir. DSM-IV’e göre DEHB tanısı için en azından bir semptom grubundan (dikkatsizlik ya da hiperaktivite-dürtüsellik) altı ya da daha fazla sayıda semptomun mevcut olması gerekir. ICD-10’a göre HKD tanısı için üç kategorinin hepsindeki ve birden fazla konumdaki (ev, okul, vb.) semptomların mevcut olması gerekir. Bundan dolayı ICD-10’un HKD kriterleri, DSM-IV’ün DEHB kriterlerinden çok daha ağır bir durumu tanımlamaktadır.

DEHB-epidemioloji ( Sıklık, Dağılım ) ● DEHB çocukluk çağında en sık tanı konulan psikiyatrik bozukluktur. ● Çocuk ve ergende % 3-10 ● En sık alt tip bileşik tiptir. En sık okul yaşındaki erkeklerde görülür. ● Erkeklerde 3-5 kat daha fazladır. ● Okul öncesi; hiperaktivite/dürtüsellik, İlköğretim; bileşik tip, Lise ve erişkinde; dikkatsizliğin önde olduğu tip ise daha sıktır.

DEHB-Klinik Özellikler-I Bebeklikte; ● Az ve düzensiz uyku ● Yeme sorunları ● Huzursuzluk, ● Çok ağlama, ● Kolay yatıştırılamama,

Erken Çocukluk ● Aşırı hareketlilik, olaylara düşünmeden dalma, korku hissetmeme ● Sık kavga ve kazalara yatkınlık ● Söz dinlememe, çok konuşma, sabırsızlık ● Başına buyruk davranma, dikkatsizlik ● İlişki sorunları

Çocukluk ● Dikkatsizlik, ödevlere karşı isteksizlik, sık eşya kaybetme, ● Öğrenme güçlükleri ● Aşırı hareketlilik, ● Dürtüsel tehlikeli davranışlar, kaza ve yaralanmalar, ● Düşük kendilik algısı

Ergenlik ● Ders çalışamama, dikkatsizlik, unutkanlık, zamanı organize edememe, ● Gerginlik, huzursuzluk, ● Tehlikeli aktiviteler (Cinsel riskli davranışlar, kavgaya katılma, alkol-madde kötüye kullanımı) ● Zayıf sosyal ilişkiler kurma, ● Düşük kendilik algısı, depresif yakınmalar, ● Antisosyal ve saldırgan davranışlar sergileme

DEHB-Etiyoloji ( Nedenleri ) -I DEHB, etiyolojisi tam olarak bilinmeyen, patofizyolojisiyle ilişkili çok sayıda inceleme ve kuramın olduğu, heterojen bir bozukluktur.

DEHB’ye EŞLİK EDEBİLECEK BOZUKLUKLAR DEHB KARŞI GELME BOZUKLUĞU (%35-65) DAVRANIM BOZUKLUĞU (%20-45) ÖZEL ÖĞRENME BOZUKLUĞU (%20-35) DEPRESYON (%3-75) ANKSİYETE BOZUKLUĞU (%5-15)

DEHB'de TANI SÜREÇLERİ Muayene Testler Aile ve çocukla ilk görüşme, bilgi alma Ailenin doldurduğu ölçekler Okul ve öğretmenden alınan bilgiler ve öğretmenin doldurduğu ölçekler Çocuğun değerlendirilmesi Muayene Testler

DEHB-Gidiş ve Sonlanım ● DEHB tanısı almış çocukların yarısında ya da fazlasında, ergenlik dönemi bozukluktan etkilenmiş ergenlerin ise yarısı ya da fazlasında, erişkinlik döneminde de DEHB belirtileri devam etmektedir. ● DEHB tanısı almış çocuklardaki belirtilerin erişkin yaşlarda devam etme oranı %10-79 arasında değişmektedir.

DEHB-Gidiş ve Sonlanım-II ● Çocuk ve ergenlerde; Sigara ve alkol-madde kullanımı, agresyon, kanun dışı eylemlerde bulunma gibi antisosyal davranışlar, depresyon, anksiyete bozuklukları, internet bağımlılığı

DEHB İLE BAŞA ÇIKMAK !!!

Tedavi ● DEHB’de birincil tedavi seçeneği psikostimülan ilaçlar ve psikostimülan dışı ilaç seçeneklerini içeren farmakolojik tedavidir. ● İlaç tedavisiyle birlikte hasta ve aile eğitimi, bilişsel ve davranışsal yaklaşımlar da tedavinin içinde yer almaktadır. KOÇLUK…

İLAÇ TEDAVİSİ MSS Uyarıcıları (Psikostimülanlar) Metilfenidat (Ritalin, Concerta) Dekstroamfetamin (Dexedrin) Amfetamin/Dekstroamfetamin (Adderall) Pemolin (Cylert) Atomoksetin (strattera) İmipramin (Tofranil)

Davranım bozukluğu

DB Davranım bozukluğu (DB); ● İnsan ve hayvanlara karşı saldırganlık, ● Eşyalara zarar verme, ● Dolandırıcılık/ hırsızlık, ● Kuralları ciddi biçimde ihlal etme ile tanımlanan bir patolojidir.

DB Erkeklerde % 6-10, kızlarda % 2-9 oranında görülmektedir. ● Erkeklerde 4-12 kat daha fazladır. ● Ergenliğe doğru sıklığında artış olmaktadır. ● Genel nüfusta % 5 DB saptanmaktadır.

DB-Klinik Özellikler-I 2 alt tipi bulunmaktadır: “Çocuklukta başlayan tip” “Ergenlikte başlayan tip” Çocuklukta başlayan tip; Erkeklerde daha sıktır ve daha kalıcı olma eğilimi vardır. İleride antisosyal k.b. riski yüksektir.

DB-Klinik Özellikler-II İnsan/hayvanlara saldırganlık Eşyalara zarar verme Kabadayılık, göz dağı verme Kavga başlatma Fiziksel yaralama, insan ve hayvanlara fiziksel acımasızlık Başkasının gözü önünde çalma Cinsel etkinlikte bulunma için zorlama Ciddi hasar vermek amacıyla isteyerek yangın çıkarma İsteyerek başkasının malına mülküne zarar verme

DB-Klinik Özellikler-III Dolandırıcılık ya da hırsızlık Kuralları ciddi biçimde bozma Bir başkasının evine, arabasına zorla girmiştir. Çıkar, bir şeyi elde etmek için, yükümlülüklerinden kaçınmak için çoğunlukla yalan söyler. Kimse görmeden değerli şeyler çalmıştır. 13 yaş öncesi başlayarak, ailenin yasaklamasına karşın çoğu zaman geceyi dışarıda geçirme. Ana-babanın evinde yaşarken en az iki gece evden kaçma (uzun süre geri dönmemişse bir kez). 13 yaşından önce başlayarak çoğu zaman okuldan kaçma.

Karşıt olma karşı gelme bozukluğu KOKGB “Sık sık hiddetlenme”, “büyüklerle sık sık tartışmaya girme”, “büyüklerin istek ve kurallarına karşı gelme”, “isteyerek başkasını kızdıran şeyler yapma”, “kendi yaramazlığı için başkalarını suçlama”, “alınganlık, kolay kızdırılma”, “kincilik, intikam almak isteme” özellikleri taşıyan bir psikopatolojidir.

DB&KOKGB-Etiyoloji Düşük sosyoekonomik düzey, işlevselliği bozuk aileler, aile içi şiddet, istismar, güvensiz bağlanma, zor mizaç, ailede alkol/madde bağımlılığı ve antisosyal kişilik bozukluğu, büyüme sırasında aşırı cezalandırma ya da sınır koymama gibi psikososyal etkenler.