ZEKA KURAMLARI VE ÇOKLU YAKLAŞIMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel Gelişim?.
Advertisements

Bölüm 4 Bilişsel Gelişimi.
ZEKA VE ÇOKLU ZEKA Dr.Samiye Kuzudişli.
Bilişsel Öğrenme Kuramı
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
DUYGUSAL ZEKA.
Çoklu Zeka Kuramı (Theory of Multiple Intelligences)
HIZLI DOĞRU EKONOMİK ÇÖZÜMLER İÇİN…
Çocukta Hastalık Algısı
ÇOKLU ZEKA.
BİLİŞSEL GELİŞİM Piaget Bruner Vygotsky.
BİLİŞSEL GELİŞİM.
MÜZİKSEL/RİTMİK ZEKÂ.
VYGOTSY’NİN DÜŞÜNCE VE DİL GELİŞİMİ ÜZERİNE GÖRÜŞLERİ
PİAGET’E GÖRE BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
ÇOKLU ZEKA KURAMI (MULTİPLE İNTELLİGENCE MI TEORY)
ERGENLİK DÖNEMİNDE BİLİŞSEL GELİŞİM
BÖLÜM 15 Algı ve Okul.
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME VE ZEKÂ Prof.Dr.Mustafa Ergün.
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
Fiziksel ve sosyal-duygusal gelişim
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
Tuncay Yavuz ÖZDEMİR Eğitim Psikolojisi/BÖTE
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4
ÇOKLU ZEKA KURAMI (MULTIPLY INTELLIGENCES)
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Okul Öncesi Eğitimden İlköğretime Geçiş.
Zihinsel Yetersizliği Olanların Değerlendirilmesi
Öğrencilerimi ne kadar tanıyorum? Adım…, müzik dinlemek, …olmak istiyorum.. Ben Mesut, babam …, Adım …, hobilerim… Merhaba ben.
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
BÖLÜM 9 ERKEN ÇOCUKLUKTA BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 9 ERKEN ÇOCUKLUKTA BİLİŞSEL GELİŞİM.
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4 BİLİŞSEL GELİŞİM
BİLİŞSEL VE DİL GELİŞİMİ
Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması.
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler 0-2 ay (refleks tepkiler) Ay (Birinci Devri Tepkiler) Ay (İkinci Devri Tepkiler) 8.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
EĞİTİMDE ÇOKLU ZEKA KURAMI A.Zeka Nedir Ne Değildir? Zeka, kimi zaman bir testten alınan puan, kimi zaman çevreye uyum sağlama ve kimi zaman problem çözme.
Lev Vygotsky.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
Sembolik Düşünce Nedir
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
BİLİŞSEL GELİŞİM BİLİŞ; düşünme, öğrenme ve hatırlama süreçlerine denir. “BİLİŞSEL” sözcüğü, akıl ve bilgi, bellek, akıl yürütme, anımsama, unutma, sorun.
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
PSİKOLOJİK TESTLER.
Zeka Testleri.
BİLİŞSEL GELİŞİM Jean Piaget (Bruner - Vygotsky) Zeki TAŞ Öğr. Gör.
ZEKA TÜRLERİ Beynimiz iki lobdan oluşmaktadır. Sol beyinde:Sözcükler,sayılar,man tık ve irdelemek. Sağ beyinde:İmgeler,renk,hayal kurmak...
Zeka Dr. Ege Akgün.
HIZLI DOĞRU EKONOMİK ÇÖZÜMLER İÇİN…
Bilişsel Gelişim.
- Bilişsel Gelişim Kuramı
Çoklu Zeka Kuramı.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
BİREYSEL FARKLILIKLAR
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÇOKLU ZEKA TEORİSİ Dr. Gökçe Karaman Benli.
ZEKA (Dilsel, Görsel, Müziksel, Matematiksel) ve YARATICILIK Hazırlayan:İrem Yürük- ÇOMÜ (Sınıf Öğretmenliği) 1.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

ZEKA KURAMLARI VE ÇOKLU YAKLAŞIMLAR

Bir soru? Zeki insanın özellikleri nelerdir?

Zeka & Yaratıcılık Zeka birçok yeteneğin karışımından, yaratıcılık ise daha çok bir yeteneğin gelişmesinden meydana gelir. Zeka ve yaratıcılık genellikle 120 IQ den sonra paralel olmayan bir gelişme sergiler. Öğretmenler öğrencilerin yaratıcılıklarını desteklemelidirler.

Zekaya İlişkin Görüşler Psikometrik yaklaşımlar Gelişimsel yaklaşımlar Biyo-ekolojik yaklaşımlar Çoklu yaklaşımlar

Psikometrik Yaklaşımlar Zekayı nicel, tek ve bütünleşik bir kavram olarak görür. Zekanın değerlendirilmesinde takvim yaşı ve zihin yaşını esas alır. İlk zeka testi (Stanford-Binet, 1916) zekayı tek faktörlü olarak ele aldı. Wechester testi (1940) zekanın birçok yönü olabileceğini vurgulamıştır. Eğitim sistemi içinde genel olarak karşılaştırmalar yapma açısından yararlı uygulamaları olmuştur.

Gelişimsel Yaklaşımlar Piaget’e göre zeka çevreye uyum sağlama sürecidir. Birey başlangıçta denge durumundadır. Yeni karşılaştığı bilgi ve durumlar dengesini bozar. Özümleme ve düzenleme (uyumsama) yoluyla çevreye uyum sağlar ve yeniden denge oluşur. Böylece zihin gelişimi devam eder.

Piaget’in Zihin Gelişimi Kuramında yer alan dönemler ve özellikleri İşlem Öncesi Dönem (3-6 Yaş) Ben merkezci bir düşünme vardır Korunum kavramı henüz kazanılmamıştır Dil gelişimi ve sembolik düşünce artar Odaklanma ve tersine dönebilirliği anlayamama söz konusudur Belirli bir kurala göre sınıflama ve gruplama vardır. Ancak farklı bir kurala göre yeni sınıflama yapılamaz Duyu Hareket Dönemi (0-2 Yaş) Konuşma ve sembolik düşünme başlar Düşünme motor ve işlemlerde kendini gösterir Nesne devamlılığı anlaşılır Motor ve duyusal etkinlikler daha iyi koordine edilir Taklit yeteneği gelişir Somut İşlemler Dönemi (7-11 Yaş) Korunum, tersine dönebilirlik ve odaklaşma ile ilgili yetersizlikler ortadan kalkar Sembolik düşünme hızla gelişir Ben merkezcilik ortadan kalkar Niceliksel akıl yürütme artar İki ya da daha fazla grup üst ya da alt grupta toplanabilir, ayrılabilir. Soyut İşlemler Dönemi (12 yaş ve üzeri) Nesne ve olaylar göz önünde olmadığı halde soyut düşünülebilir Hipotezler vasıtasıyla düşünülebilir Analiz, sentez ve değerlendirme düzeyinde soyutlamalar yapılabilir Soyut problemler sistematik olarak sınanabilir Ulaşılan sonuçlardan genellemeler yapılabilir

Vygotsky ve zeka gelişimi Sosyal yapılandırmacılık (constructivism) Yakınsal gelişim alanı (proximal zone) Piaget’ ten ayrı olarak kavramları ikiye ayırır: Kendiliğinden edinilen kavramlar (anne, baba, kardeş vs) Öğretilen kavramlar (savaş, barış, sömürü vs)

Vygotsky’ ye göre gelişim dönemleri ve vurgulanan özellikler 0-2 Yaş Duygusal kontakt 2 Yaş Nesnelerin manupulasyonu 3-7 Yaş Rol oynama ve sembolik etkinlikler 7-11 Yaş Okuldaki formal çalışmaların vurgulanması 12-18 Yaş Kişiler arası ilişkilerin ve kariyer açılımlarının kaynaştırılması

Biyo-ekolojik Yaklaşımlar Zekanın biyo-ekolojik ya da psikolojik perspektifi, zekayı tek faktör teorisi ile açıklamaktan ziyade zekanın, farklı şekillerle açıklanmasını destekler. Ceci zekanın işleyişinde biyolojik ve çevresel etkenlerin birbirinden ayrı değerlendirilemeyeceğini savunmakta ve bu ilişkiyi ortak yaşam ilişkisi olarak görmektedir.

Çoklu Yaklaşımlar Triarşik Zeka Kuramı (Stenberg) Çoklu Zeka Kuramı

Triarşik Zeka Kuramı Stenberg IQ testlerinin problemler taşıdığını ifade eder. Zekayı tanımlarken, birbiriyle etkileşen farklı bileşenlerden oluştuğunu öne sürer Bireyin iç ve dış dünyası ile deneyimlerinin zekayla ilişkili olduğunu savunmuştur Zekayı tanımlarken süreç boyutunu ön plana çıkarır. Stenberg e göre zeka; bireyin zihinsel olarak kendi kendini yönetme kapasitesidir. Triarşik kuram bileşimsel, bağlamsal ve deneyimsel olmak üzere üç ana alt alan içermektedir.

BİLGİ KAZANIM BİLEŞENLERİ PERFORMANS BİLEŞENLERİ Bileşimsel alan BİLGİ KAZANIM BİLEŞENLERİ Duyusaldan zihinsele “Nasıl yapacağını planlama” METABİLEŞENLER Zihinselden zihinsele “Ne yapacağını planlama” PERFORMANS BİLEŞENLERİ Zihinselden duygusala “Yapma”

Çoklu Zeka Kuramı

Zekaya ilişkin eski ve yeni bakış açıları Sabittir Niceliksel olarak ölçülebilir Tekildir Gerçek yaşamdan soyutlanarak ölçülür Öğrencileri sıralamak ve olası başarılarını kestirmek için kullanılır Zeka: Geliştirilebilir Sayısal olarak hesaplanamaz (bir işi yaparken gözlenir) Gerçek yaşam durumlarında ölçülür Çeşitli yollarla ortaya konabilir Bireyin iç dünyasını ve gizil güçlerini anlamak için kullanılır