Konuşma- Dinleme Sözel iletişimde konuşma becerilerinin yanı sıra dinleme becerileri de önem taşımaktadır. Etkili konuşma ve dinleme becerilerine sahip.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRENCİ VE YAŞAM KOÇLUĞU PROGRAMI
Advertisements

Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
Satışta İletişimin Rolü
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
Halkla İlişkiler Sıtkı ASLANHAN.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
SOSYAL BİLGİLER 7.SINIF KONU: İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
DİNLEYİŞ SESBİLİM GÖREVSEL SESBİLİM
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
Copyright © 2010, 2007, 2004 Pearson Education, Inc UNİTE 5 Dinleme ve Cevap verme 1.
İLETİŞİM.
DİNLEME.
«İletişim Kavramı ve İletişim Süreci» YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
Yorumla-Yansıt İfadeleri (YYİ)
İletişimde Süreç Yaklaşımı
Hasta Memnuniyeti-İletişim
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
Etkin Çalışma Yöntemleri.
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
İletişim Sanatı 1.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Sözlükte "iletişim" ne demek?
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
Etkili İletişim Teknikleri: İletişim Becerileri ve Yapılan Hatalar
İletişim ve Empati.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
CAN KULAĞI Ramazan Bayraktar.
DİNLEME TÜRLERİ VE ETKİN DİNLEME
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
MİDYAT ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
Sosyal Bilgiler İletişim
İLETİŞİM VE EMPATİ.
İletişim Süreci ve Türleri
DİNLEME.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
İLETİŞİM NEDİR.
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
En uzak mesafe ne Afrika’dır
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
Empati.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
Etkili İletişim Becerileri Hazırlayan =Büşra Kocaman
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
ETKİN İLETİŞİM VE ETKİN İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
İLETİŞİMİN TEMEL BECERİLERİ
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

Konuşma- Dinleme Sözel iletişimde konuşma becerilerinin yanı sıra dinleme becerileri de önem taşımaktadır. Etkili konuşma ve dinleme becerilerine sahip olan bireyler, toplum içinde daima aranan ve itibar gören bireyler arasındadır.

Dinlemek ne demek? Dinlemek: Sesleri anlamlara dönüştürmek Dinlemek sosyal ve profesyonel başarı için gerekli bir beceri.

Dinleme Dinleme, en az konuşma kadar önemlidir. Özellikle sözel iletişimde iyi bir dinleyici olmak şarttır. Yazılı bir iletişimde okunulan bir yazı anlaşılmadığında tekrar tekrar okunabilir, oysa dinlemede bu şans yoktur.

Dinlemek-Duymak Dinleme duymaktan farklıdır. Duymak, ses dalgalarının kulak zarına çarpmasıdır, gelen mesajların bir ses dalgası olmasıdır. Dinleme ise kaynağın kodlayarak gönderdiği mesajı anlamaya çalışmak, kod açmak, işittiğimizi anlamak ve muhafaza etmektir. Bazen duyduğumuzu hatırlamayız. Çünkü, dinlememişizdir. İyi bir dinlemede sadece sözcüklerin kod açımına değil, kaynağın beden diline de (el kol hareketleri, mimikler, ses tonu vb.) dikkat etmek gerekir.

Etkin dinleme için ilkeler Dinlerken siz de konuşmayın Dinlemeye konsantre olun Empati gösterin Sadece kelimeleri değil, kaynağın düşüncelerini de anlamaya çalışın Karşınızdakinin sözünü kesmeyin Dikkatinizi konuşmacıya verin, göz teması kurun İyi anlaşılmayan konuları not alın, soru sorun, aydınlatın Kaynağın nasıl anlattığından çok, ne anlattığına bakın Dinlerken zaman zaman tekrarlar yapın Anlamadığınızda yorum yapmayın

Dinleme İletişim süregiden bir süreçtir ve tek bir iletiden söz etmek güçtür. Gönderici ve alıcının iletişim tarzları farklı olabilir. Bireysel ve kültürel girdilerde farklılıklar Fizyolojik ve psikolojik yapıda farklılıklar Aktarılan iletideki farklılıklar Kanal seçimindeki farklılıklar . . .

Dinleme Eve’in göğsünden bir cerrahi operasyonla bir kitle alınıyor. Kız kardeşine, arkadaşına ve kocasına bir operasyon geçirmenin ve bedenindeki bu değişikliğin ona ne kadar kötü hissettirdiğini ifade ediyor.

Dinleme Kız kardeşinin ve arkadaşının tepkileri Kocasının tepkisi Seni anlıyorum. Ben de ameliyat olduğumda benzer duygular hissetmiştim. Bedeninin bir bölgesinin tahrip edildiğini hissediyor olmalısın. Kocasının tepkisi Estetik ameliyat yaptırabilir ve göğsünde meydana gelen tahribatı düzelttirebilirsin.

Dinlemek aktif bir süreçtir İletişim davranışları içinde dinleme konuşmadan sonra en uyarıcı etkinlik. Küçük grup tartışmalarında genellikle konuşanların tartışmadan aldıkları doyum daha yüksek.

Konuşmak için dinlemek Araştırma bulgularına göre konuşmak dinlemekten daha eğlenceli görünüyor. Konuşmanın işlevleri daha çekici olabilir. Sosyal tanınma sağlanmak Dikkat çekmek İlgilendiğin konuyu sürdürmek Dinlemenin gündelik yaşamdaki payı ne?

Düşündüğümüzden çok dinliyoruz Üniversite öğrencileri uyanık oldukları zamanın % 53’ünü dinleyerek geçiriyor (Barker ve ark., 1981). Yazma % 14 Okuma % 17 Konuşma % 16 Dinleme % 53

Dinlemek ne demek? Dinleme dört temel bileşeni içeren karmaşık bir süreçtir. Duyma Dikkat Anlama Anımsama

Duyma Dışarıdan gelen mekanik enerjinin (ses) alınmasını ve işlenmesini içeren fizyolojik bir süreç İnsan konuşma frekansı 125-8000 Hz. Birçok sözcüğün frekansı 1000-7000 Hz.

Fizyolojik süreçler Ses kulakta sinir sisteminde taşınabileceği nöral sinyallere dönüştürülür. Merkezi sinir sistemine iletilir. Beyinde işlenir. Duyum ve algılama süreçleri gerçekleşir.

Sesin niteliği Ortamdaki ses şiddeti kalıcı ve geçici işitme kayıplarına neden olabilir. İnsan kulağı 55-85 dB şiddetindeki sesleri problemsiz olarak işleyebilir. Gürültülü bir konser (~100 dB) işitme kaybı yaratabilir.

Algılama ve bütünlük Sesler beyinde anlamlı birimler ve bütünler halinde işlenir. Sözcükler Tümceler Gramer kuralları Anlamlar

İşlemleme hızı Konuşmacının hızı duyma ve işleme sürecini etkiler Ortalama bir konuşmacı dakikada 100-150 sözcük üretir. İnsanlar dakikada 400-500 sözcüğü işleyebilir.

İşlemleme hızı Duyduklarımızı (bilgiyi) işleme hızımız konuşanın düşüncelerini aktarma hızından 4 kat fazla. Bu bir avantaj gibi görünse de dinleme sırasında “boş zaman” yaratıyor. Sonuç: Sıkılmaya ve hayal kurmaya başlayabiliriz. Etkili dinleme azalır.

Dikkat ve konsantrasyon Dikkat: Bir uyarana yöneltilen bilinçli farkındalık Dışarıdaki tüm uyaranlara bilinçli biçimde dikkat edemeyiz. Dışarıdaki bazı uyaranlara da istemesek de dikkat ederiz.

Konsantrasyon Konsantrasyon: Yoğun dikkat Birini dinlerken başka bir işle uğraşmak? Aynı anda iki işi yapabildiğimizin göstergesi? Kabalık? Başka bir işle uğraşırken aynı anda bir insanı dinlemek neredeyse imkansız? Ben en son ne söyledim? Sessiz kalabilmek iletişimde önemli bir araç.

Seçici dikkat Seçici dikkat:Belirli bir uyarana odaklanırken diğer uyaranları filtre etmek Dikkat dağıtıcılar: Uyaranlar sinir sistemimize girmek için birbiriyle yarışır Verimli ders çalışma için önerilen çalışma ortamının özellikleri? Posterler Kız-erkek arkadaşların fotoğrafları Aile fotoğrafları Müzik Pencere kenarları

Seçici dikkat Sinir sistemi bazı uyaranları filtre eder. Kriter? Yaşamsal değer Bizimle olan ilgisi Şiddeti Değişkenliği

Birçok insan aynı anda konuşurken bir tek insanı nasıl dinleyebiliriz? Sürekliliği olan bir iletiye odaklanabilmek sürekli kesintiye uğrayan iletilere odaklanmaktan daha kolay. Aynı kulağa gelen tek bir ileti ya da birden fazla ileti performansı farklı etkiler.

Eşik ve motivasyon Tüm uyaranları işitebilmek mümkün değil. Sinir siteminin sınırlılıkları var. Motivasyon ve alarmda olma durumu duymayı etkileyebilir. Annenin bebek sesine uyanması Kalabalık ve gürültülü bir ortamda adımızın söylendiğini duymamız.

Anlama Duyduğumuz sözcüklere iletiyi gönderen kaynağın amaçladığına benzer bir anlam yükleme süreci. Anlama sürecini etkileyen bir çok etken var Yargılama Değerlendirme Onaylama Beklentiler Benzer deneyimler Geçmiş deneyimler İletinin içeriği Motivasyon

Hatırlama Sonradan kullanılmak üzere bilginin depolanması 3 tür bellek - Duyumsal bellek (çok kısa süreli) - Kısa süreli bellek (KSB-çalışan bellek) - Uzun süreli bellek (USB)

Duyumsal bellek Çok kısa süreli (birkaç saniye) Dikkat verilmezse birkaç saniyede unutulur. Kapasitesi çok yüksektir. Başlangıç analizleri genellikle fiziksel özellikler açısından yapılır. Gerekli dikkat verildiğinde alınan girdi analiz edilip kısa süreli belleğe gönderilir.

Kısa Süreli Bellek (çalışan bellek), Bilgiyi kısa süreli olarak saklar Kapasitesi sınırlıdır. Aksatılmaya çok duyarlıdır. Dikkatin dağılması ile bilginin kaybolma olasılığı yüksektir. Bilgi kayboldu mu hatırlanma olasılığı yoktur. KSB’deki materyal öbekler halinde gruplanarak KSB’nin kapasitesi bir miktar arttırılabilir. Anlamlı ya da yeterince tekrar edilen bilgiler USB’ğe gönderilir. Bilgiyi KSB’te tutmak için yapılan tekrarın niteliği bilginin kalıcı olmasıyla yakından ilişkilidir.

Uzun Süreli Bellek Kuramsal olarak kapasitesi sınırsızdır. Bilgilerin oldukça uzun süre depolandığı bellektir. Bilgilerin bazıları unutulsa da, büyük kısmı yıllarca kalır. Bilgiler sürekli düzenlenir, eski bilgiler örgütlenir, yeni kazanılan bilgilerle yeni düzenlemeler yapılır.

Uzun Süreli Bellek Deneyimlerimiz, değerlerimiz, inançlarımız bu bellekte saklanır. Ürünler ve markalar ile ilgili düşünceler, deneyimler bu bellekte saklanır. Bilginin kısa süreli bellekten uzun süreli belleğe girebilmesi, uyarıcının anlamı hakkında düşünmeyi ve bellekte bulunan bilgi ile ilişkilendirmeyi gerektirir.

Uzun Süreli Bellek Kısa, dikkat çekici ve akılda kalıcı reklam müziklerinin önemli görevi, duyumsal bellekten kısa süreli oradan da uzun süreli belleğe aktarma yapma sürecini kolaylaştırmasıdır. Uzun süreli bellekten kaynaklanan hatırlama problemlerinin birkaç temel nedeni vardır. Kodlama Depolama

Duyduklarımız ve Hatırladıklarımız Bir materyalin Duyulmasından hemen sonra % 50’sini, Sekiz saat sonra % 35’ini, İki ay sonra % 25’ini hatırlayabiliyoruz. [Ancak ideal koşullarda yeterince dikkatle dinlenmiş kısa ve karmaşık olmayan bir ileti için]

Dinleme türleri Eğlenceli dinleme Ayırt edici dinleme Eleştirel dinleme Empatik dinleme

Dinleme türleri Eğlenceli dinleme: resmi olmayan sosyal ortamlarda veya TV izlerken, müzik dinlerken kullandığımız dinleme yöntemi. Ayırt edici dinleme: Temelde anlamak ve sonrasında hatırlamak amacıyla kullanılan dinleme yöntemi. Sınıfta İşte Toplantıda Yönergeler ve açıklamalar hakkında

Eleştirel dinleme Yanlı olduğundan şüphe ettiğimiz ve bir konu hakkında seçim yapmamız gereken durumlarda kullanılan dinleme yöntemi. Delillerin yeterliğinin sorgulanması Gerçeklerle varsayımların ayırt edilmesi Düşünme ve mantık hatalarının ayıklanması

Eleştirel dinlemede kullanılan araçlar Analojiler Örnekler İstatistikler Tanıklıklar ve alıntılar

Analojiler İki durum ya da kavram arasında parallellikler kurmak Madde kullanımı suçundan tutuklanan gençlerin sayısındaki artışla ilgili bir tartışma “yasaların esnetilmesi tutuklama sayılarında azalmaya neden olabilir. Öte yandan bu terlemeyi azaltmak için kravatın gevşetilmesi gibi olacaktır”

İstatistikler Olay ya da düşünceleri betimlemekte kullanılan sayısal ifadeler. Yanlı olabilirler ya da kötüye kullanılabilirler. Sadece genç çiftler arasındaki yüksek boşanma oranlarını vermek (aslında yaşı büyükler arasındaki boşanma oranları da yüksek olabilir) Kopya çeken öğrencilerin oranıyla ilgili bir araştırma sonucunu kullanırken, başkaları da yaptığı için kopya çekmenin kabul edilebilir bir davranış olduğunu önermiş olmak