Orta Yetişkinliğin Doğası Fiziksel Gelişim Bilişsel Gelişim Kariyer, İş ve Boş Zaman Din ve Hayatın Anlamı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
OSTEOPOROZ (KEMİK ERİMESİ)
•Göz bebeğiniz çocuklarınızı ne kadar seviyorsunuz? •Onların sağlığı ve gelişimi her şeyden önemli değil mi? •Peki ya ebeveynleriniz? •Onların sağlığını,
? ? ? Bugünlerde şu soruları kendinize soruyor musunuz?
KALİTELİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ Demet TAŞDAN.
ERGENLİK DÖNEMİNDE YAŞANAN FİZİKSEL DEĞİŞİMLER
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
KADIN VE AİLE SAĞLIĞI HİZMETLERİ
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Yrd. Doç. Dr. Yasemİn ÇAYIR
ZARARLI ALIŞKANLIKLAR VE MADDE BAĞIMLILIĞI
ÇOCUKLARDA FİZİKSEL AKTİVİTE VE FİZİKSEL UYGUNLUK
Atmosferin Katmanları
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
Birinci Basamakta “cinsellik ve cinsel işlev bozuklukları”
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
İLERİ YAŞ KADIN SAĞLIĞI
0-1 YAŞ DÖNEMİNDE BESLENME
REHBERLİK DERSİ III.
Cinsel İşlev Bozukluklarına
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler B) Gelişimin Doğası Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler Gelişim Dönemleri.
BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
Yaşlı Yetişkinlerde Bilişsel İşlevler Dil Gelişimi İş ve Emeklilik Zihinsel Sağlık Din.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
ÖĞRENİM ÇAĞI GELİŞİM DÖNEMİ
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
GERİATRİ.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
OTİZM.
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
BÖLÜM 8 ERKEN ÇOCUKLUKTA FİZİKSEL GELİŞİM. BÖLÜM 8 ERKEN ÇOCUKLUKTA FİZİKSEL GELİŞİM.
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
EGZERSİZİN BEKLENMEYEN 10 FAYDASI.
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
Ergenlik Dönemindeki Gelişim Görevleri (12-18 yaş)
ERGENLİK.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ EĞİTİMİ
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ Hayat Boyu Rehberlik
KLİMAKTERİK DÖNEM Kadınların üreme çağından over fonksiyonlarının kaybolduğu çağa geçtiği bir yaşam dönemidir yaşta başlar-ihtiyarlığın başlangıcı.
ERGENLİK DÖNEMİ VE DİN EĞİTİMİ. ERGENLİK Yetişkinliğe doğru büyüyen Bir geçiş dönemidir (biyolojik, psikolojik, toplumsal, ekonomik) Yaşam döngüsünün.
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
MÜSKÜLER DİSTROFİ (KAS DİSTROFİSİ) Zeliha IŞIK
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Birinci Basamakta “cinsellik ve cinsel işlev bozuklukları”
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
REHBERLİK DERSİ III.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Spor hareketleri dönemi
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

Orta Yetişkinliğin Doğası Fiziksel Gelişim Bilişsel Gelişim Kariyer, İş ve Boş Zaman Din ve Hayatın Anlamı

A) Orta Yetişkinliğin Doğası Bugün orta yaş 100 yıl önce olduğu gibi mi yaşanır? Sadece 25 yıl önce mi? Orta yetişkinlik nasıl tanımlanabilir ve onun temel özelliklerinden bazıları nelerdir?

a) Değişen Orta Yaş Daha çok insan ileri yaşa kadar yaşadıkça, orta yaşın daha sonra ortaya çıkabileceğini düşünürüz. Gelişimcilerin, orta yaşı çalışmaya başlamalarının temel nedeni, bu döneme giren kişilerin sayısındaki ani artıştır.

b) Orta Yetişkinliğin Tanımlanması Yaş sınırı kesin şekilde olmamasına rağmen, biz orta yetişkinliği ortalama 40-45 yaşlarında başlayan ve 60-65 yaşlarına kadar uzayan gelişimsel dönem olarak düşünürüz.

Orta yetişkinlik: Ortalama 40-45 yaşlarında başlayan ve 60-65 yaşlarına uzanan gelişimsel dönemdir.

B) Fiziksel Gelişim Hangi fiziksel değişimler orta yetişkinliği tanımlar? Orta yaşlı yetişkinler ne kadar sağlıklıdır? Orta yaştaki temel ölüm nedenleri nelerdir? Orta yetişkinlikte bireylerin cinsel faaliyetleri nasıldır?

a) Fiziksel Değişimler İlk ergenlikte meydana gelen ani fiziksel değişimler ve yaşlılıktaki ani bozulmanın aksine, orta yaşta fiziksel değişimler genellikle daha yavaştır.

Gözle Görülür İşaretler ? Boy ve Kilo ? Kuvvet, Eklemler ve Kemikler ? Görme ve Duyma ? Kardiovasküler Sistem ? Uyku ?

b) Sağlık Ve Hastalık Orta yetişkinlikte, kazaların sıklığı düşer ve çocukluk, ergenlik ya da ilk yetişkinlik yıllarına göre gribe ve alerjilere karşı daha az duyarlı olurlar.

Kronik hastalıklar, yavaş başlaması ve uzun sürmesi ile tanımlanır Kronik hastalıklar, yavaş başlaması ve uzun sürmesi ile tanımlanır. Kronik hastalıklar ilk yetişkinlikte nadirdir, orta yetişkinlikte artar ve ileri yetişkinlikte yaygın olur.

c) Ölüm Oranları Enfeksiyon hastalıkları 20. yüzyılın ortalarına kadar ölümün temel nedeni olmuştur. Enfeksiyon hastalıkları oranı azaldıkça, bireylerin orta yaşa kadar yaşadığı, kronik bozuklukların arttığı görülmüştür

d) Cinsellik Orta yaşa doğru, kadınların ve erkeklerin cinselliğinde ne türden değişiklikler tanımlanır? Klimakterik, doğurganlığın azaldığı orta yaşa geçişi tanımlamak için kullanılan terimdir. Kadın ve erkeklerdeki klimakterikteki önemli farklılıkları araştıralım.

Klimakterik: Doğurganlığın azaldığı orta yaşa geçiş. Menopoz: Çoğumuz menopoz hakkında bir şeyler biliriz. Fakat bildiklerimiz doğru mu? Menopoz nedir? Ne zaman olur ve yan etkileri nelerdir?

Menopoz: Kadınların menstural döneminin bitmesi, genellikle 40’lı yaşların sonları ya da 50’li yaşlardır.

Orta Yaşlı Erkeklerde Hormonal Değişiklikler: Erkekler, kadınların yaşadığı menapoz gibi bir şey mi yaşarlar? Yani, erkek menopozu var mıdır? Orta yetişkinlik boyunca, cinsel hormon düzeyleri ve aktivitelerinde biraz azalma olmasına rağmen, çoğu erkek çocuk yapma kapasitesini kaybetmez

Erektil fonksiyon bozukluğu: Tatmin edici cinsel performansa yol açan ereksiyonun sağlanmaması ve sürdürülmemesidir.

Cinsel Tutum ve Davranışlar: Orta yetişkinlikte kadınların ve erkeklerin cinsel fonksiyon yeteneklerinde biyolojik olarak çok az azalma olmasına rağmen, cinsel faaliyetler genellikle ilk yetişkinlikten daha seyrek olarak ortaya çıkar

C) Bilişsel Gelişim Orta yaşlı yetişkinler 20’li ve 30’lu yaşlarındaki kadar iyi göremeyebilir, hızlı koşamayabilir ya da sağlıklı olmayabilir. Fakat onların bilişsel becerileri nasıldır? Orta yetişkinliğe girerken ve orta yetişkinliğe doğru düşer mi? Bu soruya cevap vermek için, zekâdaki ve bilgi işlemedeki olası bilişsel değişimleri inceleyeceğiz.

a) Zekâ Orta yetişkinlikte zekâda olası değişikliklere ilişkin araştırmalarımız, akıcı ve kristalize zekâ kavramlarına, Seattle Boylamsal Çalışmasına ve kuşak etkilerine odaklanmıştır.

Kristalize zekâ: Horn’a göre orta yetişkinlikte artan birikmiş bilgi ve sözel yeteneklerdir. Akıcı zekâ: Horn’a göre orta yetişkinlikten sonra düşmeye başlayan soyut muhakeme yapabilme yeteneğidir.

ŞEKİL 15.5 AKICI VE KRİSTALİZE ZEKÂNIN YAŞAM BOYU GELİŞİMİ: Horn’a göre, kristalize zekâ (birikmiş öğrenme deneyimlerine dayanır) yaşam boyunca artar fakat akıcı zekâ (bilgiyi algılama ve değişimleme yeteneği) orta yetişkinlikten sonra sabit şekilde düşer. Arka Sayfada…

b) Bilgi İşleme Süreci Orta yaşta yer alan bilgi işleme sürecindeki değişimler arasında, bilgi işleme hızı, bellek, uzmanlık ve pratik problem çözme becerileri vardır.

Bilgi İşleme Hızı: Schaie’nin (1994, 1996) Seattle Boylamsal Çalışmasında gördüğümüz gibi, algısal hız ilk yetişkinlikte düşmeye başlar ve orta yetişkinlikte düşmeye devam eder. Bilgi hızını ölçmenin yaygın yolu, ışığı görür görmez, bireylerin butona bastığı reaksiyon zamanıdır.

Çalışma belleği: Karar verirken, problem çözerken ve dili anlarken insanların bilgileri değişimlediği ve topladığı, zihinsel ‘çalışma sırası’ (work bench).

Pratik Problem Çözme: Günlük problemleri çözme bilişin diğer önemli yönüdür (Magrett & Deshparda-Kamat, 2009).

D) Kariyer, İş ve Boş Zaman Orta yaşta çalışanların karşılaştığı bazı konular nelerdir? Orta yaşlı yetişkinlerin hayatında boş zamanın rolü nedir?

a) Orta Yaşta İş Birçok insan için, orta yaş şu anki işin yansıtma, ölçülme ve değerlendirilme zamanı ve gelecekte ne yapacağını planlama zamanıdır. Önemli bir konu, insanların şu anda yaptıkları işe devam edip etmeyeceği ya da mesleklerini ve kariyerlerini değiştirip değiştirmeyeceğidir.

b) Kariyer Sorunları Ve Değişiklikler Günümüzde orta yaşlı çalışanlar 21. yüzyılda önemli sorunlarla karşılaşmıştır (Blossfeld, 2009). Bunlar, çalışmanın evrenselliğini, bilgi teknolojilerindeki hızlı gelişimi, organizasyonların küçülmesi, erken emeklilik ve emeklilik maaşı ve sağlıkla ilgili endişeleri içerir.

c) Boş Zaman Yetişkin olarak sadece işimizde nasıl iyi çalışacağımızı değil, nasıl rahatlayacağımızı ve boş zamanımızda nasıl eğleneceğimizi de öğrenmeye ihtiyacımız vardır (Gibson, 2009).

Boş zaman: Bireylerin işlerinden sonraki zamanlarda etkinlikleri ve kendi seçtikleri ilgileriyle uğraştıkları hoş zamanlardır.

E) Din ve Hayatın Anlamı Yetişkin olarak gelişimimizde dinin rolü nedir? Birçok orta yaşlı yetişkin için hayatın anlamı önemli bir konu mudur?

a) Din Ve Yetişkin Hayatı MacArthur’un Orta Yaş Gelişim Çalışmasında, Amerika Birleşik Devletleri’ndeki orta yaşlı yetişkinlerin yüzde 70’den fazlası dindar olduğunu ve dinselliğin (spirituality) hayatlarının önemli bir parçası olduğunu düşünür.

Din, birçok Amerikalının yaşamının önemli bir boyutudur Din, birçok Amerikalının yaşamının önemli bir boyutudur. Kadınlar dine erkeklerden daha fazla ilgi gösterir. Dini ilgilerdeki bireysel farklılıkları düşünmek önemlidir.

Anlamlandırma yoluyla başa çıkma: Özellikle sevdiği biri öldüğündeki kronik stres zamanında, stresli durumun anlamını değiştirmek için inançlar, değerler ve amaçları oluşturmayı içerir.

b) Din Ve Sağlık Dinin fiziksel sağlık üzerindeki etkileri neler olabilir? Bazı mezhepler ve dini cemaatlar, tıbbi tavsiyeleri göz ardı eden, sağlığa zarar veren davranışları yapmaları için insanları teşvik ederler.

c) Hayatın Anlamı Avusturyalı psikiyatrist Viktor Frankl’ın annesi, babası, erkek kardeşi ve karısı toplama kamplarında ve gaz odalarında, Polonya’daki Auschwith’de öldü. Frankl toplama kampında hayatta kaldı ve hayatın anlamı hakkında yazmaya devam etti. İnsanın Anlam Arayışı kitabında, Frankl (1984) insanın biricikliğini ve hayatın sonluluğunu vurgulamıştır.

Frankl, varolmamızın sonluluğu ve ölümün kesinliğinin hayata anlam kattığını araştırmıştır. Hayatın sonu olmasaydı, zaman sonsuza dek süreceği için hayatımızı sadece hoşlandığımız şeyleri yaparak geçirirdik.