Fayda maksimizasyonu Tercihler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Advertisements

ders 3 esneklİk Mankiw 2007, BL. 5
Bazı Kavramlar Piyasa, Pazar (Market) Talep (Demand) Arz (Supply)
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
Bölüm 21 Maliye Politikası ve Dış Ticaret
Esneklik (elastisite) ve Uygulamaları
ARZ VE TALEP II: PİYASALAR VE REFAH
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
1) Otomatik Denkleşme Mekanizmaları A. Fiyat Denkleşme
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
Üretim Teknolojisi ve Maliyetler
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
ECON 101 İKTİSADA GİRİŞ Prof. Dr. Nejat Erk.
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
ÇEVRESEL PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNDE EKONOMİK ANALİZLER
ULUSLARARASI İKTİSAT DERS-6 SLAYT GÖSTERİSİ
TÜKETİCİ DENGESİ VE TALEP
Üretim Karar Süreleri Firmanın amacı k^arın maksimizasyonu (azamileştirilmesidir) Bazı kararlar şirket için hayati önemlidir. Bazı kararlar tersine çevrilemez.
FİRMA DAVRANIŞI VE ENDÜSTRİYEL ORGANİZASYON
Tüketici tercihinde 4 ana unsur
1 CHAPTER.
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
6 Hanehalkı Davranışı ve Tüketici Tercihi B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
DEÜ.İİBF-İktisat Bölümü
4 ESNEKLİK CHAPTER.
Bölüm 14 Bilişim (Bilgi) Teknolojileri Information Technology.
23 Toplam Harcama ve Denge Çıktı Düzeyi BÖLÜM İÇERİĞİ
Talep Analizleri Marjinal Fayda Yaklaşımı Yrd.Doç Dr. Dilek Seymen
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
Talebin fiyat esnekliği
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
İSTİHDAM HACMİNİ VE MİLLİ GELİRİ BELİRLEYEN DEĞİŞKENLER
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
3. BÖLÜM Piyasa Talebi ve Talep Esnekliği
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
8 Kısa Dönem Maliyetler ve Çıktı Kararları B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
AKÖREN ALİ RIZA ERCAN MYO
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
HÜKÜMETLERİN FİYAT KONTROLLERİ
EŞ ÜRÜN ANALİZİ.
Mühendislik Ekonomisi
Tüketici Dengesi.
Tüketici Dengesi.
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
TALEP DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
 Bölüm 5: Talep Teorisi Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Toplam çıktı Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. toplam gelir Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
ULUSLARARASI TİCARET TEORİSİ ANALİZLERİ: ARZ VE TALEP MODELLERİ
Ordinal Fayda Teorisi Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
İKİNCİ BÖLÜM: TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
PİYASA DENGESİ Doç.Dr.Gülbiye Y. YAŞAR.
6 Hanehalkı Davranışı ve Tüketici Tercihi B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
DÖVİZ VE DÖVİZ PİYASASI
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
S.1.Aşağıdakilerden hangisi tüketim fonksiyonunu etkileyen değişkenlerden biri değildir? A) Harcanabilir gelir düzeyi B) Enflasyonla ilgili tahminler.
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
Sunum transkripti:

Fayda maksimizasyonu Tercihler Hanehalkının tercihleri mal/hizmet tüketiminden elde edilen faydayı belirler. Bir mal ve hizmet tüketiminden elde edilen haz, mutluluk veya keyif almaya fayda denilir. Toplam Fayda Malların tüketiminden edilen faydaya toplam fayda denilir.Daha fazla tüketimden daha fazla toplam fayda elde ederiz.

Fayda maksimizasyonu Yandaki tabloda 2 cins tüketim malı var.Sinema ve Soda. Her ikisinden daha çok tüketildiğinde toplam fayda artıyor.(Total Utility=toplam fayda demek). Mesela 2 film gördüğümüzde TU=50. 3 şişe soda 123 toplam fayda veriyor bize.

Fayda maksimizasyonu Marjinal Fayda Marjinal fayda bir mal veya hizmetten br birim fazla veya bir birim az tüketildiği zaman toplam faydada meydana gelecek olan değişmeye marjinal fayda denilir. Mal veya hizmetten giderek daha fazla tüketildiğinde marjinal fayda azalmaktadır. Bu duruma azalan marjinal fayda kanunu demekteyiz.

Fayda maksimizasyonu Yandaki tablo durumu açıklıyor mal miktar olarak her arttığında marjinal fayda(ilave fayda) azalıyor. Bu sadece bu iki mal için değil tükettiğimiz tüm mallar için geçerli. Daha fazla tüketim daha büyük toplam fayda demek ancak marjinal fayda azalmakta.

Fayda maksimizasyonu Soda tüketim miktarı arttıkça toplam fayda artıyor ama azalarak artıyor.. Soda miktarı 0 ‘dan 1 ‘e çıktığında Toplam fayda 50 aynı zamanda Marjinal fayda da =50-0=50. Alt başlık:Toplam Fayda

Fayda maksimizasyonu Bu grafik ise marjinal faydaya ait.. Burada durum farklı her ekstra tüketim daha az marjinal fayda demek.Mesela 1’inci soda 75,2inci soda 48 marrjinal fayda veriyor.Her ilave soda toplam faydayı daha az artırıyor demek. Al başlık:marjinal fayda

Fayda maksimizasyonu Marjinal fayda teorisinde tüketici elde edeceği faydayı maksimize eder (azamileştirmeye çalışır). Tüketici dengesi kuralı Satın alınabilecek mal bileşiminin (soda, sinema bileti) tüketiciye sağlayacağı toplam faydanın en yüksek olduğu nokta. Buna tüketic dengesi denir.Bunu bulabilmek için malların fiyatlarını ve tüketicinin gelirini de bilmek lazım.

Fayda maksimizasyonu Yandaki tabloda örnek veriliyor. Lisa’nın $40 lık geliri var ve bu geliri bu 2 mal arasında bölüştürecek. Sinema bilet fiyatı $8 soda fiyatı $4. Her bir alternatif (A,B,C..) tüketicinin elindeki parayla ne kadar bilet alacağı ve soda içeceğini gösteriyor.

Fayda maksimizasyonu Lisa öyle bir mal kombinasyonu seçiyorki elde edeği fayda en yüksek olacak aynı zamanda imkanları dahilinde olacak. Bu seçenek 2 film gördüğünde ve 6 şişe soda tükettiğinde oluşuyor. 2 filimden 90 birim fayda , 6 şişe sodadan 225 birim fayda alıyor.Toplamları ise =90+225=315 ile en yüksek.

6 cases of soda. 1 dolarlık harcamın marjinal faydası. Ancak bu dengeyi bulmanın daha temel bir kuralı var. Gelirin tamamını harcamak. 1 dolarlık marjinal faydayı bulmak lazım. 1 dolarlık marjinal fayda marjinal faydanın malın fiyatına bölünmesiyle bulunur.

Fayda maksimizasyonu Kural: Sinemanın marjinal faydasına MUM . Sodanın marjinal fayasına MUS . Sinema fiyatına PM . Sodanın fiyatına PS ....diye isim verirsek: Sinema için 1 dolarlık harcamanın marjinal fayadsı is MUM/PM . Soda içinde MUS/PS olarak bulunur.

Fayda maksimizasyonu Total fayda aşagıdaki durumda maksimize edilir: MUM/PM = MUS/PS Tabloda bakalım. Her seçenek satın alınabilir. (toplam $40 ediyor). C sırasında denge durumu bulunur: MUM/PM = MUS/PS = 5.

Fayda maksimizasyonu Eğer MUM/PM > MUS/PS, O zaman sodaya daha az,sinemaya daha fazla harcama yapılacak. Sinema arttıkça MUM azalıyor ve soda azaldıkça da MUS artıyor. Ancak ve ancak MUM/PM = MUS/PS, eşitliğinde artık bundan daha iyi bir noktaya gelemiyor tüketici.

Fayda maksimizasyonu Eğer MUS/PS > MUM/PM, O zaman Soda tüketimi artar sinema azalır.. MUS azalır ve MUM artar Ancak MUM/PM = MUS/PS, olduğunda harcamalar artık değiştirlmez.

Marjinal Fayda öngörüleri Sinema bileti fiyatı azaldığında Bir malın fiyatı azaldığında talebi artıyor demiştik.Bunun fayda maksimizasyonu ya da tüketici dengesiyle ilişkisi nedir? Örneğin, sinema bilet fiyatı düşerse biliyoruzki MUM/PM yükselir, bu durumda şöyle bir dengesizlik oluşur: MUM/PM > MUS/PS. Tekrar dengeye gelmek için sinema harcamaları o şekilde artacaktır ki sinemanın marjinal faydası azalsın ve tekrar bu eşitlik aşağıdaki şekilde oluşsun. Bu durumda MUM ↓ ve eşitlik MUM/PM = MUS/PS tekrar oluşur.

Marjinal Fayda öngörüleri Bir malın fiyatındaki değişme diğer mala olan talebi etkiler demiştik. Şimdi gördük ki sinema bilet fiyatı düşerse, MUM/PM artar, ve tüketici miktarları yeinden ayarlamadan önce şu durumda bulunmaktadır: MUM/PM > MUS/PS. Tüketici dengesine dönmek için (maximum toplam fayda) tüketici tüketilen soda miktarını azaltarak onun marjinal faydasını artırır ve MUM/PM = MUS/PS dengesi yeniden oluşur..

Marjinal Fayda öngörüleri Ynadaki tabloda Lisa’nın ödeyebileceği mal seçenekleri sinema bilet fiyatı $4 iken gösterilmektedir.. Eski denge noktasında (2 sinema 6 soda) MUM/PM > MUS/PS. Dengesizlik durumu oluşmuştur. Lisa’nın daha fazla sinema ve soda tüketmesi lazımdırki yeni denge noktasına ulaşabilsin.

Etkileşimler Yanda üstteki tablo sinema talebini alttaki soda talebini gösteriyor. Sinema bilet fiyatındaki düşüş talebi artırmaktadır. Bunu taleb eğrisi üzerindeki hareketle gösteririz.Öte yandan bu iki ürün burada rakip mal durumundalar çünkü eldeki gelir ya birine ya ötekine gidecek. Sinema talebi bu durumda soda talebini olumsuz etkiler ve soda talebini sola kaydırtır.

Marginal Fayda Bu sefer soda fiyatı değişsin. Soda fiyatı artarsa . MUS/PS düşer, Bu duurmda MUS/PS < MUM/PM. Dengesizliği olur. Dengeye yeniden ulaşmak için (maximum total utility) the tüketic sodayı azaltır (1 $ lık harcamanın sodanın marjinal faydasını azaltmasından dolayı). Böyle olunca sodanın marjinal faydası artar MUS ↑ and sinema miktarı artar ve MUM. Azalır. Denge yeniden oluşur. MUM/PM = MUS/PS.

Marjinal Fayda öngörüleri Yandaki tabloda soda fiyatı $8 oldu sinema ise aynı kaldı.( $4). Bu durumda : MUM/PM < MUS/PS. Lisa şimdi daha az soda tüketir.