TARİHSEL GELİŞİM VE KURAMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KONUMUZ DİN FELSEFESİ.
Advertisements

Etik Günü Göktuğ Kubat 4-C 414 Göktuğ Kubat.
Sosyalleşme & Sosyal Ahlak
DÜNYA FELSEFE GÜNÜ.
ETİĞİN UNSURLARI.
AHLAK FELSEFESİ.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
ESTETİK VE SANAT FELSEFESİ
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
SULTAN GAZAL TANRIVERDİ KEMAL KILINÇ BAŞAK KARAMAN ZEYNEP BİLİROĞLU
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
GRUP ETİK SULTAN GAZAL TANRIVERDİ KEMAL KILIÇ BAŞAK KARAMAN
Etik ve Sosyal Sorumluluk
FELSEFİ BİLGİ NEDİR?.
AYDINLANMA ÇAĞI.
MESLEKİ ETİK Çevre Etiği Prof.Dr. Fatih M. Botsalı MK MK
EMPİRİZM.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
Öğretmenlik mesleği etiği
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
BİLAL ERYILMAZ 25 Mayıs 2012, Dedeman, Ankara. ÜÇ TEMEL ALAN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİNİN BELİRLENMESİ ETİK İNCELEMELER ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ.
ETİK NEDİR?.
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
İDEALİZM NEDİR ?.
İstanbul Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi

EĞİTİM FELSEFESİ Dr. Hasan Özder.
MSİ 2013 Mühendislik Etiği Etiğin Tarihsel Gelişimi
ESKİ ÇAĞDA ETİK.
AHLAK NEDİR?.
ERDEMLİLİK.
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
Aristo ve Francis Bacon
Evrensel Ahlak Yasasının Varlığını Kabul Edenler
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
HEGEL ‘İN DİYALEKTİĞİ ˜ KANT ‘IN ÖDEV AHLAKI
Etik Türleri.
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
AHLAK FELSEFESİ (ETİK).
Bilişim Etiği Kuramlar.
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
ÜNİTE4. AHLAK FELSEFESİ YAZILIYA HAZIRLIK.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
BİLİM NEDİR? BİLİMİN SINIFLANDIRILMASI Hazırlayan= Meslina ÖZER.
DEONTOLOJİ Eski Yunanca “deontos” “gereklilik, zorunluluk”
Pozitivizm A. Comte.
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
BİLGİSAYAR DERS ÖDEVİ DERS :DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMİ
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
ETİK KAVRAMI VE TÜRLERİ
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
ÜTOPYALAR Ahmet Taşer 11-A Ütopya Ne Demektir ? Ütopya, aslında olmayan, tasarlanmış olan ideal toplum ve devlet şekli anlamı taşır. Ütopyalar,
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
REFAH SİSTEMLERİ DERS 1 DR. BANU METİN.
TOPLUMSAL BİR BİLİM OLARAK SOSYOLOJİ
EVRENSEL AHLAKİ İLKELER VAR MIDIR?
AHLAK KANITI -Bu kanıtın çeşitli türleri vardır.
Öğretmenlik Meslek Etiği
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
Sunum transkripti:

TARİHSEL GELİŞİM VE KURAMLAR SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK 3. HAFTA

Tarihsel Gelişim Etik insanların iyiliğini esas alır ve tartışmaya açar; Bireylerin iyiliği “Sosyal iyi”nin nitelikleri Bu ikisi arasındaki ilişkiler Bireylerin “sosyal iyi”yi veya “ahlaken doğru olanı” yaratmadaki motivasyonları “Keyif alma” ile “iyi” arasındaki ilişkiler

Tarihsel Gelişim (6) Erdemin varlığı ve doğası (özellikle antik etikte) (7) Görev ve ahlaki zorunluluklar (8) Özgür irade (9) Pozitif ahlakın değerleri

Tarihsel Gelişim Antik çağ (Eski Yunan) Ortaçağ Aydınlanma çağı

Tarihsel Gelişim Teorik etik (ahlak) veya yalın etik olarak bilinen bilim eski Yunan ile başlar. Bu bilim dalının ilk temsilcileri Sofistler, Sokrat, Sokrat Okulu’nun diğer temsilcileri, Plato ve Epikürdür. Ortaçağ boyunca kiliseye yenik düşen diğer bilimler gibi etik de dinin baskısı altında kalmıştır. Ortaçağ sonrasındaki aydınlanma çağında Hobbes ile başlayan yeni bir etik bilimi ortaya çıkmıştır.

Tarihsel Gelişim (Eski Yunan Dönemi) Sokrates Etik biliminin kurucusudur. Erdem bilgidir, dolayısıyla öğrenilir ve öğretilir. Platon Bireysel ve sosyal “iyi”yi ve aralarındaki ilişkiyi tanımladı. Bireysel etikten ziyade toplumsal etik üzerine yoğunlaşmıştır. Aristotales Etik anlayışındaki en önemli noktalardan biri onun “zoon politikan” kavramıdır. Özünde erdem olabilme yetisine sahip insan, vasat olursa ideal etik seviyeye ulaşır. Zoon politikan: Özgür insan

Tarihsel Gelişim (Ortaçağ) Bu dönemdeki en önemli etik anlayışlarından biri Aquinolu Thomas’ın etik anlayışıdır. Bu anlayışta Skolastik felsefenin etik anlayışı ile Hıristiyan ahlak ve erdem görüşleri bir araya gelir.

Tarihsel Gelişim (Ortaçağ) Akılcı bir etik anlayışı olan bu anlayışta irade konusu da irdelenir. Kişi iyiyi seçerek mutluluğa erişme şansına sahiptir, fakat son noktada gerçek ve nihai mutluluğa Tanrının istemesi ile kavuşulabilir.

Tarihsel Gelişim (Aydınlanma Çağı) Hobbes Çağdaş etik biliminin kurucusudur. Geleneksel etik görüşlerine aykırı, materyalist felsefesiyle uyumlu bir etik anlayışına sahiptir. Spinoza Doğu felsefelerindeki erdem ve ahlak anlayışına benzer unsurlar taşıyan bir etik anlayışı ortaya atmıştır. Bu anlayışta kişi doğal durumunda tutkuların esiridir, aklının yardımıyla bu esaretten kurtulabilir. Kant Etiği davranış, eylem ve tutkuların bulunduğu düzlemde değil fenomenlerin ötesinde ki düzlemde tanımlar. Kant’a göre mutlak iyi “iyi” niyettir.

Günümüze Yakın Etik Bilimi Klasik ve teorik etik biliminin son evresinde evrimcilik akımının etkisi ortaya çıkmaktadır. (Spencer, Comte) – her birey kendi doğasının ve ona bağlı olarak gerçekleştirdiği davranışının fayda ve zararlarını elde etmeye zorunludur. Bu düşünce sisteminde güç, uygunluk, akıl, sabır ve zeka rol oynamaktadır.

Uygulamalı Etik Etik kavramlar gerçek hayatta uygulandıkları sürece anlam taşır. Uygulamalı etik daha somut konuları ele alır. (Kişiler, aileler, meslekler, devlet ve politika kurumları gibi) Uygulamalı etik konusunda bir yüzyılı aşkın zamandır hızla gelişmekte olan meslek etik öğretileri bu sorunların üstesinden gelmek, bu arada da mesleki bütünleşmeyi ve mesleğin toplumdaki itibarını azaltmamayı esas alır.

Etik Kuramlar Etikle uğraşanlar şu ve benzeri sorulara yanıt ararlar (Erdoğan, 2006: 6): Ahlakın dayanakları nelerdir: Neden insanlar bir davranışı doğru ve diğerini yanlış, birini yapılabilir diğerini yapılmaması gerekir diye düşünmektedir? Hangi eylemler gerçekte doğru, yanlış ve izin verilebilir; onların doğru veya yanlış olduğunu nasıl biliyoruz? Ahlakın kodları nesnel mi göreceli mi? Ahlakın dili nasıl çalışır?

Etik Kuramlar Etik belli zaman ve yerde yaşayan bir grup, cemaat veya toplumda kabul edilebilir olan davranış kodlarını ifade eder. Felsefenin alt dalı olan etik iki ana dala sahiptir. Bunlar a) normatif etik ve b) normatif olmayan etik olarak sıralanmaktadır.

Etik Kuramlar a) Normatif etik: Erdemli yaşamın nasıl olması gerektiğini belirten kodlardır. Normatif etik teorisi ahlaksal kodların sistemli açıklanması ve haklı çıkarılması ile ilgilenir. Normatif etik ahlaksal önsezilerimizin kaynağı ve haklı çıkarılması ile ilgilenir. Ahlaklı yaşamın nasıl yaşanması gerektiğini anlatır (Erdoğan, 2006: 6).

Etik Kuramlar b) Normatif olmayan etik: Moral sistemlerin mantığının ve dilinin sistemli incelenmesidir; ahlaki sistemlerinin nesnelliğinin sistemli incelenmesidir. Erdemli yaşamın nasıl olması gerektiği ile ilgilenmez (Erdoğan, 2006: 6).

Etik Kuramlar Teleolojik Deontolojik Erdem Normatif Etik

Etik Kuramlar (Normatif) Normatif kuramlar, belirli bir durumda kendi eylemlerimiz ya da başkalarının eylemleri ile ilgili karar vermede yol gösteren, eylemin doğru ya da yanlış olup olmadığıyla ilgili yargıda bulunmayı sağlayan kuramlar olarak sınıflandırılırlar (Kart, 2006: 102). Yaşamımızı nasıl sürdürmemiz gerektiğiyle ilgili bilgiler veren ilkeler, kurallar sunmaktadır.

Etik Kuramlar (Normatif) “Bir eylem ne zaman doğrudur/yanlıştır?” “Bir eylemi yapmak/yapmamak gerektiğine nasıl karar verebiliriz?” “Ahlaksal olarak bir eylemin doğruluğu/yanlışlığı nedir?” “(Ahlaksal olarak) ne yapmalıyız?”

Etik Kuramlar Betimleyicilik Meta-etik Normatif olmayan etik

Temel Teleolojik Yaklaşımlar Faydacılık Eylem Kural Benlikçilik Hazcılık

Temel Teleolojik Yaklaşımlar Diğer bir adıyla “sonuççu etik” olarak anılmaktadır. Teleolojik yaklaşımı, sonuçlar hakkında rasyonel düşünme anlamına gelir. Teleolojik etik anlayışına göre, bir eylemin sonucu, onun ahlaksal statüsünü belirler (Erdoğan, 2006: 7)

Temel Teleolojik Yaklaşımlar Dolayısıyla, sonuç kullanılan yolları ve araçları meşrulaştırır; eğer eylemin sonucuyla iyi gelirse, bu eylem doğrudur. (İyi sonuç nedir? Kim buna nasıl karar verir? Bu iyi sonuç kimin için iyi sonuç?) Ne kadar iyi niyetle yapılmış olursa olsun eğer bir davranışın sonuçları mutluluk, haz ya da fayda sağlamıyorsa, bu davranışın ahlaken iyi sayılması mümkün değildir (Sayımer, 2006: 14).

Temel Teleolojik Yaklaşımlar BENLİKÇİLİK Bana mutluluk veren, benim için iyi olan, doğrudur. Ben daima kendime en fazla mutluluğu elde edecek şekilde eylemde bulunmalıyım. HAZCILIK Bana en fazla zevk/haz veren doğrudur. FAYDACILIK En fazla sayıdaki insan için mutluluk getiren doğrudur. Eylemin erdemsel değeri doğru nedene/amaca bağlıdır.

Temel Deontolojik Yaklaşımlar Eylem etik Durumsal Varoluşçuluk Kural etik İlahi emir Kantçılık

Temel Deontolojik Yaklaşımlar Diğer bir adıyla “kural etiği” olarak anılmaktadır. Bu yaklaşım, eylemin sonucu iyi/faydalı olsun veya olmasın fark etmez, bir eylemin doğruluğu üzerine odaklanır. Deontolojik etik sonuçlara değil, eylem problemi üzerine yoğunlaşır (Sayımer, 2006: 13)

Temel Deontolojik Yaklaşımlar İyilik ahlaksal zorunlulukları/yükümlülükleri idrak etme ve karşılama yeteneğimizde yatar. Kant’ın “kategorisel zorunluluklar” olarak nitelediği evrensel yasada “istisnasız, doğru amaçlı görev vardır. Örneğin, bu görev doğruyu söylemektir; yalan daima yanlıştır (Erdoğan, 2006: 8) “Herkese nasıl davranmasını istiyorsan, sen de öyle davran.”

“X’i mi yoksa Y’yi mi yapmalıyım?” Teleolojistler Mutluluğun maksimize edildiği sonuçlar Deontolojist Ahlak kuramı

Erdem Etik Kuramı Erdem etik, iyiliği veya doğruluğu tanımlama yerine, karakterin gelişmesi üzerinde durur ve mutluluğu insanların en yüksek amacı olarak düşünürler. Bu kuramda doğruluk eylemin kendisi veya sonucu tarafından değil, aktörün (kişinin) karakteri tarafından belirlenir. Bu anlayış Aristo’nun “orta yol erdem” düşüncesi ile paralel gitmektedir. (Örneğin yalan söylemek ile her şeyi olduğu gibi söyleme arasında doğru sözler söylemek.) (Erdoğan, 2006: 9)

Erdem Etik Kuramı Eylem merkezli etik Eyleyen merkezli etik Yapmak Olmak Ne tür eylemde bulunmalıyım? Ne tür insan olmalıyım? Doğruluk, yükümlülük, ödev İyilik, erdem

Normatif Olmayan Kuramlar Betimleyicilik Objektivizm Görececilik Meta-etik İdrakçilik Duygusalcılık

Betimleyicilik Yaklaşımı “Ahlaksal ilkeler dünyanın nesnel özelliği midir yoksa kişiye, kültüre ve türlere göre midir?” sorusuna yanıt arayarak, ahlaksal prensiplerin varoluş durumunu inceler. Bu sorunun ilk bölümünü destekleyenler, evrensel etik ilkeleri üzerinde duranlar objektivist ve ikinci bölümünü, evrensel ahlak prensipleri olmadığı varsayımını destekleyenler ise görececi olarak adlandırılır (Erdoğan, 2006: 10)

Betimleyicilik Yaklaşımı Subjektivist görececilik Herkesin kendine göre doğrusu vardır, doğru veya gerçek tek değildir. Tek veya birkaç anlamlandırma değil, sonsuz anlamlandırma vardır. Konvensiyonelist görececilik Görececilikte ölçüt cemaatin/toplumun genel anlaşmasıdır. Farklı olana izin vermez.

Meta-etik Yaklaşımlar Meta-etik yaklaşımlar dilin ve normatif etiksel sistemlerdeki mantıksal ilişkilerin felsefi incelemesini yaparlar.

Meta-etik Yaklaşımlar İdrakçilik Ahlaksal dil semantiksel olarak zengindir. Ahlaksal dili anlayabilmek için ahlaksal önsezilerimizi kullanmalıyız. Duygusalcılık Ahlaksal dil özünde anlamsızdır, çünkü idrak ettiren içeriğe sahip değildir. Ahlaksal dil sadece (yap veya yapma gibi) emir/zorunluluk biçimidir.

Yararlanılan Kaynaklar Erdoğan, İrfan (2006). “Medya ve Etik: Eleştirel Bir Giriş”. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. Sayı: 23, s. 1 – 26. Sayımer, İdil (2006). “Halkla İlişkiler Etiğinde Öne Çıkan Modellerin Etik Sistemler Açısından Değerlendirilmesi”. Küresel İletişim Dergisi. Sayı: 2, s. 1 – 19. Kart, Berfin (2006). “Erdem Etiği Normatif midir?”. Felsefe Dergisi. Sayı: 2, s. 101 – 108.

Yararlanılan Kaynaklar http://www.akillisinif.anadolu.edu.tr/dosyalar/20090319/26-67.doc, “Etik Biliminin Kısa Bir Tarihçesi”, Erişim Tarihi: 14.09.2011. http://www.turkcebilgi.com/etik/ansiklopedi, “Tarihsel Gelişimi ve Farklı Etik Anlayışlar”, Erişim Tarihi: 14.09.2011