SIFAT TAMLAMASI: SIFAT VE MEVSUF: Arapça’da sıfat tamlamasında sıfat vasıflandırdığı isimden önce gelir. Nasıl? sorusuna cevap verir. Sıfat Mevsufuna her bakımdan uyum sağlar. Yani müzekker müenneslikte, tekil ikil çoğullukta, marife nekrelikte, hareke bakımından uyum sağlar. ÖRNEK:
Çalışkan bir erkek öğrenci تِلْمِيذٌ مُجْتَهِدٌ Sıfat (Nat) Mevsuf (Menut) Çalışkan bir erkek öğrenci
Sıfat mevsufuna her konuda uyum sağlar. Müzekker müenneslik bakımından Marife – Nekrelik Bakımından Tekil-İkil ve Çoğulluk bakımından İrap bakımından
Çalışkan bir erkek öğrenci تِلْمِيذٌ مُجْتَهِدٌ Sıfat (Nat) Mevsuf (Menut) Çalışkan bir erkek öğrenci
التِّلْمِيذُ الْمُجْتَهِدُ Sıfat (Müzekker-Marife) Mevsuf (Müzekker-Marife) Çalışkan erkek öğrenci
تِلْمِيذةٌ مُجْتَهِدَةٌ Sıfat (Müennes-Nekre) Mevsuf (Müennes-Nekre) Çalışkan kız öğrenci
التِّلْمِيذَةُ الْمُجْتَهِدَةُ Sıfat (Müennes-Marife) Mevsuf (Müennes-Marife) Çalışkan kız öğrenci
تِلْمِيذَانِ مُجْتَهِدَانِ Sıfat (MüzekkerNekre) Mevsuf (Müzekker-Nekre) Çalışkan İki erkek öğrenci
Çalışkan iki erkek öğrenci التِّلْمِيذَانِ الْمُجْتَهِدَانِ Sıfat (MüzekkerMarife) Mevsuf (Müzekker-Marife) Çalışkan iki erkek öğrenci
Çalışkan iki kız öğrenci التِّلْمِيذَتَانِ الْمُجْتَهِدَتَانِ تَانِ تَانِ Sıfat (Müennes-Marife-tesniye) Mevsuf (Müennes-Marife-tesniye) Çalışkan iki kız öğrenci
التَّلاَمِيذُ الْمُجْتَهِدُونَ Sıfat (MüzekkerMarife) Mevsuf (Müzekker-Marife) Çalışkan erkek öğrenciler
التِّلْمِيذَاتُ الْمُجْتَهِدَاتُ Sıfat (Müennes Marife) Mevsuf (Müennes-Marife) Çalışkan kız öğrenciler
Erkek öğrenci çalışkandır التِّلْمِيذُ التِّلْمِيذُ ْمُجْتَهِدٌ Haber (Müzekker-Nekre) Mübteda (Müzekker-Marife) Erkek öğrenci çalışkandır
Bazı sıfatlar
جَدِيدٌ Yeni
قَدِيمٌ Eski
جَمِيلٌ (ث) جَمِيلَة Güzel حَسَنٌ
قَبِيحٌ Çirkin (kötü)
كَبِيرٌ Büyük
صَغِيرٌ Küçük
طَوِيلٌ Uzun
قَصيرٌ Kısa
وَاسِعٌ Geniş
ضَيّقٌ Dar
ثَقِيلٌ Ağır
خَفِيفٌ Hafif
سَهْلٌ Kolay
صعْبٌ Zor
مُجْتَهِدٌ Çalışkan
كسلان
مُفِيدٌ Faydalı
مُضِرٌّ
فَقِيرٌ Fakir
غَنِيّ Zengin
نَظِيفٌ Temiz
وَسِخٌ Kirli (pis)
عَاقِلٌ Akıllı
مَجْنُونٌ Deli
نَشِيطٌ Dinç
بَاردٌ Soğuk
حَارّ Sıcak
فَارِغ Boş
مَمْلُوءٌ Dolu
مَرِيضٌ Hasta
صَدِيقٌ صَاحِبٌ Dost( Arkadaş)
عَدُوّ Düşman
غَرِيبٌ Yabancı
مَسْرُورٌ Sevinçli
آسِفٌ محزون Üzgün
بَشُوشٌ Güler yüzlü
عَابِسٌ Asık suratlı
عَمِيقٌ Derin
نَائِمٌ Uyuyan
مُتَيَقِّظٌ Uyanık
قَرِيبٌ Yakın
بَعِيدٌ Uzak
غَالٍ Pahalı
رَخِيصٌ Ucuz
حَامِضٌ Ekşi
حُلْوٌ Tatlı
مُرّ Acı
مالِحٌ Tuzlu
مُزٌّ Mayhoş
رَطْبٌ Yaş
يَابِسٌ Kuru
ضَعِيفٌ Zayıf
قَوِيّ Kuvvetli
ضَخْمٌ ( سَمِينٌ) Şişman
خَشِنٌ Sert
لَيِّنٌ Yumuşak
ظَريفٌ Hoş (zarif)
رَحْمَة Merhamet
خَوْفٌ Korku
سَعِيدٌ Mutlu
شَقِيّ Mutsuz (bedbaht)
حُرّ Hür
كَرِيمٌ Şerefli (cömert)
سَخِيّ Cömert (eli açık)
جَسُورٌ شجاع Cesur
جَبَانٌ Korkak
قَانِعٌ Kanaatkâr
جَيّدٌ İyi
رَدِئٌ Kötü
عالٍ - مُرْتَفِعٌ Yüksek
سَفِيلٌ - مُنْخَفِضٌ Alçak
رَقِيقٌ نَحِيفٌ İnce
ثَخِينٌ ضخم Kalın
طَرِِيّ طَازِجٌ Taze
مُسْتَقِيمٌ Doğru
أعْوَجُ Eğri
حَدِيثٌ Modern
اَلْوَانٌ (ج) لَوْنٌ RENKLER
BEYAZ بَيْضَاءُ اَبْيَضُ
SİYAH اَسْوَدُ سَوْدَاءُ
YEŞİL خَضْرَاءُ اَخْضَرُ
SARI اَصْفَرُ صَفْراءُ
KIRMIZI حَمْرَاءُ اَحْمَرُ
MAVİ زَرْقَاءُ اَزْرَقُ
AÇIK MAVİ فَاتِحٌ اَزْرَقُ
KOYU MAVİ غَامِقٌ اَزْرَقُ
PEMBE وَرْدِيَّة وَرْدِيٌّ
رَمَادِيٌّ رَمَادِيَّة GRİ رَمَادِيٌّ رَمَادِيَّة
بَنَفْسَجِيٌّ بَنَفْسَجِيَّة MOR بَنَفْسَجِيٌّ بَنَفْسَجِيَّة
KAHVE RENGİ بُنَّيٌّ بُنَّيَّة
LACİVERT اَللاَّزَوَرْدِيُّ
SIFAT TAMLAMASI: SIFAT VE MEVSUF: Arapça’da Sıfat Tamlamasında vasıflanan şeye MEVSUF (NAT) denir. Arapça’da sıfat tamlamasında sıfat vasıflandırdığı isimden önce gelir. Nasıl? sorusuna cevap verir. Sıfat Mevsufuna her bakımdan uyum sağlar. Yani müzekker müenneslikte, tekil ikil çoğullukta, marife nekrelikte, hareke bakımından uyum sağlar.
SIFAT TAMLAMASINA ÖRNEK تِلْمِيذٌ مُجْتَهِدٌ Çalışkan bir erkek öğrenci Yukarıdaki birinci örnekte مُجْتَهِدٌkelimesine SIFAT = NAT denir. تِلْمِيذ kelimesine ise MEVSUF = MENUT denir. Görüldüğü gibi örnekte mevsuf müzekker olunca sıfat da müzekker oldu.
تِلْمِيذَةٌ مُجْتَهِدَةٌ تِلْمِيذَةٌ مُجْتَهِدَةٌ Çalışkan bir öğrenci مُجْتَهِدٌَ اَلتِّلْمِيذ Öğrenci çalışkandır
مُجْتَهِدَةٌ اَلتِّلْمِيذةُ Kız öğrenci çalışkandır. (Bu cümle içinde sıfat vardır ancak bir sıfat tamlaması değildir.
اَلتِّلْمِيذ المُجْتَهِدُ Çalışkan öğrenci (Belirli bir öğrenci)
اَلتِّلْمِيذَانِ المُجتَهِدَانِ Çalışkan iki öğrenci (Belirli iki öğrenci)
اَلتَّلامِيذ المُجْتَهدُونَ Çalışkan erkek öğrenciler.
اَلتِّلْمِيذَاتُ المُجْتَهشدَاتُ Çalışkan kız öğrenciler
Sıfat tamlamaları Uzun bir cetvel Uzun cetvel
Kısa bir cetvel Kısa cetvel
Beyaz bir çorap Beyaz çorap
Siyah bir çorap Siyah çorap
Büyük bir kız Büyük kız
Küçük bir kız Küçük kız
Yeni bir takım elbise Yeni takım elbise
Çok üzüm Çok üzüm (Belirli)
Az üzüm (Belirsiz) Az üzüm (Belirli)
İki kitap (belirsiz) İki kitap (belirli) İki küçük erkek çocuğu (belirsiz) İki küçük erkek çocuğu (belirli)
İki çanta (belirsiz) İki çanta (belirli) İki küçük kız çocuğu (belirsiz) İki küçük kız çocuğu (belirli)
Dinç erkek öğrenciler (belirsiz) Ucuz kalemler (belirsiz) Ucuz kalemler (belirli) Dinç erkek öğrenciler (belirsiz) Dinç erkek öğrenciler (belirli)
Pahalı gözlükler (belirsiz) Pahalı gözlükler (belirli) Dinç kız öğrenciler (belirsiz) Dinç kız öğrenciler (belirli)
Bu eski bir kitaptır Lezzetli bir üzüm yedim Yeni bir kalemle yazdım
Bu beyaz bir kitaptır
Bu beyaz bir kağıttır.
Bu siyah bir kalemdir.
Bu siyah bir arabadır.
Bu sarı bir kuştur.
Bu sarı bir çantadır.
Bu kırmızı bir bayraktır.
Bu kırmızı bir elmadır.
Bu mavi bir gömlektir.
Bu mavi bir kalemtıraştır.
Bu yeşil bir bardaktır.
Bu yeşil bir ağaçtır.
Bu ikisi yeni iki kalemdir İki küçük pencereyi açtım İki küçük çocukla döndü
Bunlar ucuz kalemlerdir Yeni kitaplar satın aldım Çeşitli memleketlere gittim