Sanatsız kalan bir ulusun hayat damarlarından biri kopmuş demektir.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ŞİİR BİLGİSİ.
Advertisements

ISTiKLAL MARSI İSTİKLÂL MARŞI Mehmet Akif Ersoy.
İSTİKLAL MARŞI KAHRAMAN ORDUMUZA.
SES BİLGİSİ 1. Gurbete düşmüşlerin başına çöktü damlar
Marşımız....
AŞIK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ (KOŞMA). OZANLARIMIZ.
TÜRKÇE ÖĞRETMENİ & EĞİTİM KOÇU
TÜRKÇE / Şiir.
KAFİYE ( UYAK ) SADETTİN UYSAL.
HAZIRLANA: MERVE KOMAZ TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ (İÖ)
ŞİİRDE TEMA.
KAFİYE ( UYAK ) NEDİR ?.
ARUZ ÖLÇÜSÜ.
ŞİİR BİLGİSİ ZEHRA YOLCU 6-A.
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
ÇANAKKALE ZAFER İ Sultan AKSOY 9/B #549. Sava ş Oncesi Yirminci yüzyılın başlarında Avrupa sınırlarından taşıyordu. Ekonomik rekabet, sömürgecilik ve.
ŞİİR VE ŞİİR TÜRLERİ.
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
İSTİKLAL MARŞI.
Kına Gecesi Manileri Kınayı getir aney Parmağın batır aney Bu gece misafirem Koynunda yatır aney.
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
ŞİİRDE ŞEKİL.
Kafiye ve Redifler Sorular ve Cevapları.
KAFİYE (UYAK) REDİF.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
ŞİİRDE ŞEKİL ÖZELLİKLERİ
ŞİİRDE AHENK.
ŞİİRDE AHENK.
KAFİYE (UYAK) KAFİYE REDİF.
BÜYÜK HARFLERİN KULLANILDIĞI YERLER
İSTİKLAL MARŞI KAHRAMAN ORDUMUZA.
Sanatsız kalan bir ulusun hayat damarlarından biri kopmuş demektir.
Türkçe Edebiyat Bilgileri.
Aruz Vezni Ben Arap edebiyatından geldim. Divan şiiri örneklerinde hep bana rastlarsınız.Türklerin çok kullandığı bir vezinim. Ben Arap edebiyatından geldim.
KAFİYE ( UYAK ) : Dize sonlarındaki ses benzerliklerine “uyak” denir.Dize sonların- daki ses,anlam ve görevce farklı sözcük,ek ya da seslerden oluşur.
18 MART ÇANAKKALE ZAFERİ HAZIRLAYANLAR: MEVLÜDİYE AVŞAR EMİNE YENİSAN.
HALK EDEBİYATI.
NOKTALAMA İŞARETLERİ Eğik Çizgi ( / ) Yay Ayraç ( )
SES BİLGİSİ.
AŞIK TARZI HALK EDEBİYATI
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
İSTİKLAL MARŞI KAHRAMAN ORDUMUZA!.
UYAK (KAFİYE) KAFİYE ŞEMASI
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
Hazırlayan: Mukaddes Alkan_s7
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
ÇANAKKALE SAVAŞI.
İstiklal Marşı Başlat.
RUBAİ Fars edebiyatından alınmış nazım biçimidir.
YE Şİ M ÖZDEM İ R BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ MANZUME VE ŞİİR.
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.

Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
Sema KAHRAMAN Simenli İlköğretim Okulu
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
EDEB İ YAT PERFORMANS ÖDEV İ. AYNALAR ŞİİRİNİN İNCELENMESİ NAZIM BİÇİMİ: Serbest şiir NAZIM BİRİMİ: Dörtlük BİRİM SAYISI: Beş dörtlükten oluşmuştur.
ŞİİR İNCELEME YÖNTEMİ ŞİİR İNCELEME YÖNTEMİ
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI ÖLÇÜ HECE ÖLÇÜSÜ
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI SUNUSU
HAZIRLAYAN: HAZIRLAYAN: FURKAN TAFLAN FURKAN TAFLAN 10-G G 265.
KAFİYE (UYAK) REDİF.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
ARUZ ÖLÇÜSÜ.
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
KARACAOĞLAN
Sunum transkripti:

Sanatsız kalan bir ulusun hayat damarlarından biri kopmuş demektir.

ÖLÇÜ Bir şiirde dizelerin birbirine uygun kalıplarına “ölçü” denir. Türk şiirinde bugüne kadar “hece” ve “aruz ölçüsü” kullanılmıştır.

HECE ÖLÇÜSÜ Dizelerdeki hece sayılarının eşitliğine dayanır.Türk şiirinde yüzyıllardır kullanılan ulusal ölçümüzdür. “ Karac’oğlan der ki:Yerim,içerim,(11’li) Ağır saltanatla konar göçerim, Ahtım olsun seni alır kaçarım, Ferman çıkarsınlar bir benim için.” (Karacaoğlan)

DURAK: Hece ölçüsünde uyumu pekiştirmek amacıyla dizelerin belli bölümlere ayrılmasıdır. “Dağlarda gezer oldum(3+4) Okuyup yazar oldum(3+4) Ben bir güzel uğruna(4+3) Kuruyup gazel oldum(3+4)

SERBEST ŞİİR Belirli bir ölçüye bağlı olmadan yazılan şiire denir.1940’tan sonra yaygınlaşan bu şiir anlayışına göre ,şiirde ölçü ve uyak gereksiz olup önemli olan “ iç uyum “dur. Bugün yine bayram anneciğim On yıl önceki gibi bayram Bilirim ne çok özlemişsindir beni Yolumu beklemişsindir günlerce; Postacıdan mektup,rüzgardan haber sormuşsundur.”

UYAK(KAFİYE) Dize sonlarında görülen ses benzerliğidir. 1.Bulunduğu Yere Göre Uyaklar: A.Baş Uyak:İslamlıktan önceki edebiyatımıza aittir.Uyaklı sözcükler dizelerin başındadır. “İşten artmaz Dişten artar.”

.İç Uyak:Dizelerin içlerinde ,genellikle ortalarında görülen uyaktır. “Ay cemali parlak kendi toparlak Lebleri bal kaymak şükker misin sen.”

C.Son Uyak:Dize sonlarında görülür. “Pınar başı burma burma Yar gelince öter turna”

2.Yapılışlarına Göre Uyaklar A .ASIL UYAKLAR. 1.Yarım Uyak:Dize sonlarındaki tek ses benzerliğidir. “Şakirtleri taş yonarlar Yonup üstada sunarlar Mevla’nın adın anarlar Taşın her bir paresinde”(Yunus Emre9

B .Tam Uyak:Bir ünlü ,bir ünsüz benzeşmesidir. “Derviş bağrı taş gerek, Gözü dolu yaş gerek Koyundan yavaş gerek Sen derviş olamazsın”

C.Zengin Uyak:İkiden çok ses benzerliğine denir. “Korkma,sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak, Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.”

UYAK DIŞI SES BENZERLİKLERİ REDİF:Dize sonlarında yer alan görevdeş eklerin ya da aynı sözcüklerin tekrarlanmasına denir. “Ufkun dört duvarına kanadın vurarak Rüzgar sürüklenirken derinden derine Gümüş yelkenlerini yüksekten savurarak.”

CİNAS Yazılışları ya da söylenişleri aynı ,anlamları farklı sözcüklerin birlikte kullanılmasıdır. “Düş olup bir taze yâre Cana açtım taze yâre

ALİTERASYON Bir sesin ya da ses öbeğinin bir dizede cümlede sık sık tekrarlanmasıdır.

3.DİZİLİŞLERİNE GÖRE UYAKLAR A.DÜZ UYAK:Dizelerin ikişerli(aa/bb/cc) Biçiminde uyaklaşmasıdır: “Arkasında alınca palanı Sanki it artığıydı kalanı.”

B.ÇAPRAZ UYAK Dörtlüklerle yazılan şiirlerde ve genellikle Halk edebiyatında görülen uyak örgüsüdür.Uyak düzeni:”abab/cdcd/efef… “Dur yolcu!Bilmeden gelip bastığın a Bu toprak,bir devrin battığı yerdir. b Eğil de kulak ver bu sessiz yığın, a Bir vatan kalbinin attığı yerdir. b

C .SARMAL UYAK Dörtlüklerle yazılan şiirlerde görülür.Uyak dizilişi “abba/cddc/effe…” Biraz düşündüm de derinden a Ben nasıl unuturum dünleri b Niye zindan ediyorum dünleri b Zevk de almalı aşkın kederinden a

Ç .MANÎ BİÇİMİ UYAK Üçüncü dize bağımsız,diğer dizeler uyaklıdır: Mani benim ezberim a Kan ağlıyor gözlerim a Ben o yârin yolunu b Ölene dek beklerim a

D.KOŞMA BİÇİMİ UYAK İlk üç dizenin uyaklı,son dizenin bağımsız olduğu uyak türüdür: Gönlümü çekse de yârin hayali a Aşmaya kudretim yetmez cibâli a Yolcuyum bir kuru yaprak misâli a Rüzgârın önüne katılmışım ben b