Türkiye’nin siyasal rejimi ve AK Parti önerisi 22 Şubat 2015 – İzmir Serkan Köybaşı BAU Hukuk Fakültesi – Anayasa Hukuku

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK KUVVETLERİ ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ
Advertisements

DEMOKRASİ ENDEKSİ HARİTASI
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
AVRUPA BİRLİĞİ, AB DEĞERLERİ VE AB’DE DEMOKRASİ
DEVLETİN GENEL TANIMI Devlet bir ulusun sahip olduğu ve coğrafi sınırları belirli ülke toprakları üzerinde, yasama, yürütme ve yargı işlevlerini yerine.
Siyaset Bilimine Giriş
MONARŞİ: Devlet başkanlığının irsi olarak intikal ettiği devlet şekli olarak tanımlanmaktadır. Monarşik devlet şeklinde hakimiyetin kaynağı veya.
Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül
DEMOKRASİNİN SERÜVENİ
Elif vural b YÜRÜTME.
HUKUKUN KAYNAKLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
KLASİK DEMOKRASİ Eski Yunan şehir devletlerine dayanır. En iyi uygulayıcısı ve o dönemde en güçlü şehir olan Atina’dan dolayı Atina demokrasisi olarak.
YARGI BAĞIMSIZLIĞI & YASAMA VE YÜRÜTME İLE İLİŞKİLER
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYET’İN İLANI
1924 ANAYASASI.
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
Başkanlık Sistemi ve Parlamenter Sistem
Hukukun Temel Kavramları
6 ÜNİTE YAŞAYAN DEMOKRASİ KURULTAYDAN MECLİSE KONULAR
CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK
CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYETÇİLİK
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ ? Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Birliği *İstanbul Barosu Başkanlığı’nın çalışmasından yararlanılarak hazırlanmıştır.
DÜNYA ÜZERİNDE VAR OLAN YÖNETİM BİÇİMLERİ.
ANAYASA HUKUKUNA GİRİŞ
ANAYASA.
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE OSMANLI DEVLET TEŞKİLATI
TÜRK ANAYASALARININ “KUVVETLER AYRILIĞI” YÖNÜNDEN MUKAYESESİ
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
Özlem Keçim.
ALMANYA‘DA YAŞAMAK SİYASİ PARTİLER. Demokratik yönetim sisteminin temelini oluşturan siyasi partiler, prensip itibariyle birer dernek konumundadırlar.
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Türk Yargı Sistemi
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASA DÜZENİ
Çağ Üniversitesi.
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
Kaynak: Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri mutlaka okunacak
KAMU POLİTİKASINDA ROL OYNAYAN AKTÖRLER
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
Çağ Üniversitesi.
Çalışma soruları 2. ders. Yeni Türk devletinin gerçekleştirmiş olduğu inkılapları Osmanlı Devleti’nin ıslahatlarından ayıran en önemli özellik aşağıdakilerden.
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi Anayasa Hukuku II.
2. Hafta sorusu: Lizbon Anlaşması AB’nin kurumsal yapısında nasıl bir değişikliğe neden olmuştur. AB Lizbon anlaşması sonrası Demokratik bir yapıya kavuşmuş.
2. Ders Sendika Kavramı, Kuruluş, Organlar Yönetici Güvencesi
Kamu Yönetiminin Yapısı. Türkiye’de Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Türkiye’nin yönetim yapısı, örgütlenme ilkelerine göre «merkezi» ve «yerinden.
1/63 Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi. 2/63 Anayasa Hukuku Yürütme.
TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU
YENİ ANAYASA OCAK 2017 OCAK 2017 TARİHLİ ANAYASA MADDELERİNDEN KISALTILARAK ALINTI YAPILAN , GENEL BİLGİLENDİRME AMAÇLI, ÖZET BİR ÇALIŞMADIR.
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
MONARŞİ: Devlet başkanlığının irsi olarak intikal ettiği devlet şekli olarak tanımlanmaktadır. Monarşik devlet şeklinde hakimiyetin kaynağı veya sahibi.
KURULTAYDAN MECLİSE “Egemenlik” kavramı
demokrasinin temel ilkeleri
DENETİM YÖNTEMLERİ Kamu yönetiminin denetlenmesinde ya da hesap verilebilirliğinde çeşitli yöntemler kullanılmaktadır.Bunlar ,siyasi denetim,idari denetim,
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ
MEVZUATLA İLGİLİ KAVRAMLAR
MERKEZ TEŞKİLATI /BAŞKENT
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
Hukukun TEMEL kavamları
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
YASAMA FONKSİYONU Maddi Bakımdan Y.F.: Genel, sürekli, objektif ve kişisel olmayan işlemler yapmak, kural koymak Şekli Bakımdan Y.F.: yasama organı.
Doç. Dr. Erbay Arıkboğa Marmara Üniversite
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
I. Anayasa Mahkemesi’nin Yapısı
II. Anayasa Mahkemesi’nin «Norm Denetimi» İşlevi
Sunum transkripti:

Türkiye’nin siyasal rejimi ve AK Parti önerisi 22 Şubat 2015 – İzmir Serkan Köybaşı BAU Hukuk Fakültesi – Anayasa Hukuku

Siyasal rejimler Dünya üzerinde şu anda tam 195 ülke var. Demek ki, 195 farklı siyasal rejim var! Hadi her birini teker teker inceleyelim…

Siyasal rejimler CUMHURİYETLER Mavi: başkanlık rejimleri Yeşil: parlamentoya bağlı başkanlık rejimleri Sarı: yarı-başkanlık rejimleri Turuncu: parlamenter rejimler Kahverengi: Anayasanın sadece bir partiye izin verdiği rejimler MONARŞİLER Kırmızı: parlamenter rejim uygulayan Anayasal monarşiler Pembe: parlamentosu güçsüz yetkilere sahip rejimler Mor: mutlak monarşiler

Kuvvetler ayrılığı Montesquieu, «Kanunların Ruhu» adlı eserinde İngiltere’yi incelemiş ve «birey hak ve özgürlüklerinin hayatta kalabilmesi için erklerin ayrılması gerektiğini» söylemiştir.

Siyasal rejimler Bu üç erk: 1)Yasama 2)Yürütme 3)Yargı Bunların birbiriyle ilişkisine göre 4 ana siyasal rejim oluşur: ▫Meclis hükümeti ▫Parlamenter rejim ▫Başkanlık rejimi ▫Yarı-başkanlık rejimi

Meclis Hükümeti Yasama, yürütme ve yargı Meclis’te toplanmıştır.  Kuvvetler ayrılığı değil, kuvvetler birliği vardır. Fransa’da arasında, Türkiye’de arasında saf, arasındaysa saf olmayan şekilde uygulanmıştır. Halen İsviçre’de uygulanmaktadır.

Meclis Hükümeti Yürütme organı bağımsız değildir. Hükümet üyeleri teker teker Meclis tarafından seçilir ve istendiği zaman görevden alınabilir.  Hükümet, tamamen Meclis’e bağlıdır. Demokratik mi?

Meclis Hükümeti

Parlamenter Rejim 1200’lerden itibaren gelişen bir süreçte İngiltere’de ortaya çıkmıştır. Pragmatik bir gelişimi vardır. Bir başka deyişle, şartlar gerektirdiği için ortaya çıkmıştır. Tersinden söylersek, oturup - düşünülüp yaratılmış, belirli ilkelere uygun olarak tasarlanmış bir yapı değildir.

Parlamenter Rejim Yasama ve yürütmenin işbirliğine dayanır. Bu sistemin 2 temel özelliği vardır: ▫Parlamento, hükümetin sorumluğuna giderek onu düşürebilir. (  Gensoru) ▫Hükümet, istediği zaman Meclis’i feshedebilir. (  fesih mekanizması) (+ Yürütmenin iki başlı oluşu)

Parlamenter Rejim

Genelde hükümet, ▫Cumhurbaşkanının, seçimlerden çıkan sonuçlara göre Meclis’te çoğunluğu sağlama ihtimali olan kişiyi Başbakan ataması ve ▫Onun da bakanların listesini Cumhurbaşkanına onaylatmasıyla oluşur. ▫Hükümet oluştuktan sonra Meclis’ten güvenoyu istenir.

Parlamenter Rejim Ancak günümüzde, siyasal partiler nedeniyle sorun yaşanmaktadır. Katı ve disiplinli siyasal partiler nedeniyle yürütmenin üstünlüğü egemen olmaktadır.

Yarı-başkanlık Rejimi Fransız hukukçu Maurice Duverger tarafından tasarlanan bir sistemdir. İki büyük sistemin birleştirilmesiyle elde edilmiştir. Parlamenter rejim + Başkanlık rejimi

Yarı-başkanlık rejimi Klasik uygulaması Fransa’da görülür. Özellikleri: ▫Devlet Başkanı genel oyla seçilir. ▫Devlet Başkanı’nın kendine özgü yetkileri vardır. ▫Hükümet, Parlamento’ya karşı sorumludur.

Yarı-başkanlık Rejimi Sistem, iki büyük rejim arasında sürekli gider gelir ve bir bir denge oluşturur. Devlet Başkanıyla Parlamento aynı partidense  başkanlık rejimi Farklı partidense  parlamenter rejim

Yarı-başkanlık rejimi

Başkanlık Rejimi Erklerin mutlak ayrılığı vardır. Yasama-yürütme, ▫Birbirlerinin içinden çıkmaz. ▫Birbirlerine karşı sorumlu değildir. ▫Birbirlerinin işine karışamaz.  Organik ve fonksiyonel ayrılık  Çoğulculuk ve checks & balances sistemi

Başkanlık Rejimi İlk ve en önemli örneği ABD’dir Anayasasının kurucu babaları tarafından bulunmuştur. Amerika kıtasının geri kalanında bundan türemiş türev sistemler işler.

Başkanlık Rejimi

Tek iletişim olanağı: Başkanın mesajları! Sistem tıkanmaya açıktır. Başkan: veto   Meclis: bütçe kanunları Bunu, ▫Disiplinsiz parti sistemi, ▫Sistem üzerindeki uzlaşma, ▫Sık yapılan seçimler engeller. Diğer ülkelerde sürekli iç savaş veya diktatörlüğe sebep oldu.

AK Parti’nin önerisi

ABD Başkanlık SistemiAK Parti Önerisi Temsilciler Meclisi’nin 2, Başkan ‘ın 4, Senato’nun 6 yıllık görev süresi Meclis’in ve Başkan’ın 4 yıllık görev süresi, aynı anda seçim. Yumuşak partiler, parti içi demokrasi, ön seçim, zayıf disiplin sistemi, dar bölge seçim sistemi Katı partiler, lider sultası, merkezden aday belirleme, katı disiplin sistemi, geniş bölge seçim sistemi Fesih ve erken seçim mekanizması yokFesih ve erken seçim mekanizması var Başkanlık kararnamesi yokBaşkanlık kararnamesi var Başkanın üst düzey bürokrat ve yargıç atamaları Senato onayına tabi Başkan üst düzey bürokrat ve yargıç atamalarını tek başına yapıyor Federal sistem ve güçlü yerel yönetimler Güçlü üniter yapı Çift meclisli parlamentoTek meclisi parlamento

AK Parti önerisinin sonuçları Başkan’ın partisi üzerindeki etkisi devam edecek.

AK Parti önerisinin sonuçları Başkan’ın partisi üzerindeki etkisi devam edecek.  Başkan, Meclis’in çoğunluğunu kontrolü altına alabilecek.

AK Parti önerisinin sonuçları Başkan’ın partisi üzerindeki etkisi devam edecek.  Başkan, Meclis’in çoğunluğunu kontrolü altına alabilecek.  Meclis’in çoğunluğu farklı partiden ise,

AK Parti önerisinin sonuçları Başkan’ın partisi üzerindeki etkisi devam edecek.  Başkan, Meclis’in çoğunluğunu kontrolü altına alabilecek.  Meclis’in çoğunluğu farklı partiden ise,  Kanunları veto edebilir.

AK Parti önerisinin sonuçları Başkan’ın partisi üzerindeki etkisi devam edecek.  Başkan, Meclis’in çoğunluğunu kontrolü altına alabilecek.  Meclis’in çoğunluğu farklı partiden ise,  Kanunları veto edebilir.  Yeniden kabul edilmesi için: 3/5 gerekiyor.

AK Parti önerisinin sonuçları Başkan’ın partisi üzerindeki etkisi devam edecek.  Başkan, Meclis’in çoğunluğunu kontrolü altına alabilecek.  Meclis’in çoğunluğu farklı partiden ise,  Kanunları veto edebilir.  Yeniden kabul edilmesi için: 3/5 gerekiyor.  Meclis’i feshedebilir.

AK Parti önerisinin sonuçları Başkan’ın partisi üzerindeki etkisi devam edecek.  Başkan, Meclis’in çoğunluğunu kontrolü altına alabilecek.  Meclis’in çoğunluğu farklı partiden ise,  Kanunları veto edebilir.  Yeniden kabul edilmesi için: 3/5 gerekiyor.  Meclis’i feshedebilir.  Her ikisi için de yeniden seçime gidilir.

AK Parti önerisinin sonuçları Başkan’ın partisi üzerindeki etkisi devam edecek.  Başkan, Meclis’in çoğunluğunu kontrolü altına alabilecek.  Meclis’in çoğunluğu farklı partiden ise,  Kanunları veto edebilir.  Yeniden kabul edilmesi için: 3/5 gerekiyor.  Meclis’i feshedebilir.  Her ikisi için de yeniden seçime gidilir.  OHAL veya sıkıyönetim ilan edebilir.

AK Parti önerisinin sonuçları «Uygulanabilir açık yasal hüküm bulunmayan» durumlarda, Başkan’ın istediği bir kanun çıkmazsa başkanlık kararnamesi yayınlayabilir.

AK Parti önerisinin sonuçları «Uygulanabilir açık yasal hüküm bulunmayan» durumlarda, Başkan’ın istediği bir kanun çıkmazsa başkanlık kararnamesi yayınlayabilir.  Yasama yetkisinin gasbı!

AK Parti önerisinin sonuçları «Uygulanabilir açık yasal hüküm bulunmayan» durumlarda, Başkan’ın istediği bir kanun çıkmazsa başkanlık kararnamesi yayınlayabilir.  Yasama yetkisinin gasbı! Meclis ne yapabilir?

AK Parti önerisinin sonuçları «Uygulanabilir açık yasal hüküm bulunmayan» durumlarda, Başkan’ın istediği bir kanun çıkmazsa başkanlık kararnamesi yayınlayabilir.  Yasama yetkisinin gasbı! Meclis ne yapabilir?  Yeni kanun.

AK Parti önerisinin sonuçları «Uygulanabilir açık yasal hüküm bulunmayan» durumlarda, Başkan’ın istediği bir kanun çıkmazsa başkanlık kararnamesi yayınlayabilir.  Yasama yetkisinin gasbı! Meclis ne yapabilir?  Yeni kanun.  Başkan veto edebilir.

AK Parti önerisinin sonuçları «Uygulanabilir açık yasal hüküm bulunmayan» durumlarda, Başkan’ın istediği bir kanun çıkmazsa başkanlık kararnamesi yayınlayabilir.  Yasama yetkisinin gasbı! Meclis ne yapabilir?  Yeni kanun.  Başkan veto edebilir.  AYM’ye gitmek.

AK Parti önerisinin sonuçları «Uygulanabilir açık yasal hüküm bulunmayan» durumlarda, Başkan’ın istediği bir kanun çıkmazsa başkanlık kararnamesi yayınlayabilir.  Yasama yetkisinin gasbı! Meclis ne yapabilir?  Yeni kanun.  Başkan veto edebilir.  AYM’ye gitmek.  Halkoyuna gitmek.

AK Parti önerisinin sonuçları «Uygulanabilir açık yasal hüküm bulunmayan» durumlarda, Başkan’ın istediği bir kanun çıkmazsa başkanlık kararnamesi yayınlayabilir.  Yasama yetkisinin gasbı! Meclis ne yapabilir?  Yeni kanun.  Başkan veto edebilir.  AYM’ye gitmek.  Halkoyuna gitmek. (Yılda sadece 1 kez!)

AK Parti önerisinin sonuçları Başkan’ın tek başına kullanacağı yetkiler:

AK Parti önerisinin sonuçları Başkan’ın tek başına kullanacağı yetkiler: ▫OHAL ve sıkıyönetim ilan etmek

AK Parti önerisinin sonuçları Başkan’ın tek başına kullanacağı yetkiler: ▫OHAL ve sıkıyönetim ilan etmek  OHAL ve sıkıyönetim kararnamesi çıkarmak

AK Parti önerisinin sonuçları Başkan’ın tek başına kullanacağı yetkiler: ▫OHAL ve sıkıyönetim ilan etmek  OHAL ve sıkıyönetim kararnamesi çıkarmak HSK’nin 22 üyesinden 7’sini belirlemek

AK Parti önerisinin sonuçları Başkan’ın tek başına kullanacağı yetkiler: ▫OHAL ve sıkıyönetim ilan etmek  OHAL ve sıkıyönetim kararnamesi çıkarmak HSK’nin 22 üyesinden 7’sini belirlemek Danıştay + Yargıtay: Temyiz Mahkemesi

AK Parti önerisinin sonuçları Başkan’ın tek başına kullanacağı yetkiler: ▫OHAL ve sıkıyönetim ilan etmek  OHAL ve sıkıyönetim kararnamesi çıkarmak HSK’nin 22 üyesinden 7’sini belirlemek Danıştay + Yargıtay: Temyiz Mahkemesi ▫Üyelerinin ¾’ü HSK tarafından belirlenecek

AK Parti önerisinin sonuçları Başkan’ın tek başına kullanacağı yetkiler: ▫OHAL ve sıkıyönetim ilan etmek  OHAL ve sıkıyönetim kararnamesi çıkarmak HSK’nin 22 üyesinden 7’sini belirlemek Danıştay + Yargıtay: Temyiz Mahkemesi ▫Üyelerinin ¾’ü HSK tarafından belirlenecek ▫Üyelerinin ¼’ü Başkan tarafından belirlenecek AYM’nin 17 üyesinin 8’ini belirlemek

AK Parti önerisinin sonuçları Yürütmenin sorumluluğu?

AK Parti önerisinin sonuçları Yürütmenin sorumluluğu? ▫Başkanın atadıklarının sorumluluğuna gidilemiyor

AK Parti önerisinin sonuçları Yürütmenin sorumluluğu? ▫Başkanın atadıklarının sorumluluğuna gidilemiyor Başkan’ın sorumluluğu için, ▫Meclis’in 2/3’ünün teklifi

AK Parti önerisinin sonuçları Yürütmenin sorumluluğu? ▫Başkanın atadıklarının sorumluluğuna gidilemiyor Başkan’ın sorumluluğu için, ▫Meclis’in 2/3’ünün teklifi ▫Ve ¾’ünün onayı gerekiyor.

AK Parti önerisinin sonuçları «Başkanlık sistemi» değil.

AK Parti önerisinin sonuçları «Başkanlık sistemi» değil. «Başkancı sistem» «İlliberal demokrasi» «Seçimli otoriterlik» «Ataerkil siyaset anlayışı» «Tek adam merkezli iktidar» «Çoğunluk despotizmi»