Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MADDENİN ISI ETKİSİ İLE DEĞİŞİMİ
Advertisements

Isı Değiştiricileri.
MOTORLAR-10 HAFTA VURUNTU
GÜNEŞSİSTEM VAKUM TÜPLÜ GÜNEŞ ENERJİ SİSTEMİNİN
Atmosferik Kirleticiler
MOTORLAR-5 HAFTA GERÇEK MOTOR ÇEVRİMİ
MOTOR PERFORMANSINA ETKİLERİ
Verim ve Açık Devre Gerilimi
YAKITLAR VE YANMA GAZLAR
SANAYİDE ENERJİ VERİMLİLİĞİNİ NASIL SAĞLAYABİLİRİZ? 1
İlk hareket ve kontrol sistemleri
MOTORLAR-9 HAFTA GENİŞLEME-EGZOZ-VURUNTU
MADDENİN ISI ETKİSİ İLE DEĞİŞİMİ
DİZEL MOTORLARINDA YANMA
OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ DERSİ 6. GRUP SUNUMU
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
BİYOKÜTLE.
Yoğuşturucular Kaynaklar
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
EVAPORATÖRLER (Tatlı Su Üreticisi)
 Abradable hareketli halindeki çok aşınan bölgelerde kullanılan ve ana metali aşınmalardan korumak için kullanılan kompozit malzemedir.  Hareket halindeki.
SOĞUTMA VE SOĞUTMA SİSTEMLERİ
Diesel Motor Karakteristikleri
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
YAKITLAR VE YANMA OKTAN benzin içinde bulunur. Tutuşma sıcaklığı heptandan yüksek setandan düşüktür. (BENZİNLİ MOTORLAR) SETAN motorin içinde bulunur.
VTEC (Variable-valve timing and electronic-lift control) Değişken Zamanlı Subap Kontrol Sistemi Gökhan TAŞTAN Cenk SÖKMEN Hakan AVCU.
MOTORLAR-7 HAFTA İYM YANMA
DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ
Elektrik Enerjisi Üretimi
MOTORLAR-6 HAFTA VOLUMETRİK VERİM
Sıralı Gaz Enjeksiyon Sistemiyle Gaz Yakıt Kullanımına Dönüştürülmüş
SEİLİNGER ÇEVRİMİ TERMODİNAMİĞİ
Zaman ,ortam, hız, ısı geçişi
DÖRT ZAMANLI MOTORLAR KİMYASAL ENERJİYİ , MEKANİK ENERJİYE ÇEVİRMEK İÇİN DÖRT AYRI ZAMANDAN (STROK’DAN) FAYDALANAN MOTORLARDIR.
MOTORLAR-4.HAFTA UYGULAMA
Dört stroklu diesel motor
Teknik Eğitim SSH Teknik Müdürlük Hakan Aydoğan Son Bakılan Sayfa 1 İçindekiler 01/05 Egzoz gazı türbini Egzoz borusuna Egzoz gazı türbini kompresöre hareket.
SUBAPAÇILIMININ AYARI İLE PERFORMANSIN DÜZENLENMESİ.
Bazı Kısaltmalar İlk Çalıştırma - Marş : Cranking - H/Y (hava / yakıt oranı) 2:1 ile 12:1 arasında motor soğutma suyu sıcaklığına.
GAZLAR 6. Ders.
Yarıiletken Elemanların ve
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
Hidrojenin motorlarda yakıt olarak kullanılması durumunda petrol kökenli motor yakıtlara oranla birçok önemli avantaj saglanmaktadır. Yüksek alev.
Yücel KILIÇKAPLAN MAKİNA EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
BİYODİZEL HAZIRLAYANLAR Ufuk BAYRAK Ahmet ÇİMEN.
Active Control of Spray Combustion
BÖLÜM 3: GERÇEK MOTOR ÇEVRİMLERİ
BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ.
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ PAMUKOVA MESLEK YÜKSEK OKULU SÜT VE ÜRÜNLERİ TEKNOLOJİSİ KURUTULMUŞ VE ÖZEL SÜT ÜRÜNLERİ KONU SÜTTOZLARININ NİTELİKLERİ VE KALİTESİ.
YAKIT HÜCRESİ.
B) Püskürtme Hacmi Bir dekardaki yada birim alandaki tek veya çok yıllık bitkiyi ilaçlayabilmek için gerekli su miktarıdır. Püskürtme Hacmi tarla bitkileri.
MADDENİN ÖZELLİKLERİveTERMODİNAMİK
Diesel Motor Karakteristikleri
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
EGZOST GAZLARININ ÇEVREYİ ETKİSİ VE ALINAN ÖNLEMLER SERKAN ÖZKAN
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar Motor Yanma Odaları Yakıt Püskürtme Sistemleri
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
İçten Yanmalı Motorların Sınıflandırılması
Euro1, Euro2, Euro3, Euro4 motorlarının konstrüktif açıdan incelenmesi
KLİMA SİSTEMLERİ 42&pt=Turgutreis+Oto+Klima+Gaz+D olum+Servisi
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
GAZ TÜRBİNLERİ TERMODİNAMİĞİ
YAKIT HÜCRESİ.
Isı Pompaları ve Uygulamaları
GENEL HAVALANDIRMA VE İKLİMLENDİRME
Sunum transkripti:

DİZEL MOTORLARINDA YANMA ve YANMA ODALARININ MOTOR PERFORMANSINA ETKİLERİ

Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının tükenmesi ve çevre kirliliği gibi bir çok sorunlar ortaya çıkmaktadır. Yakıt tüketiminin ve çevre kirliliğinin azaltılması silindirde gerçekleşen yanmanın verimli bir şekilde oluşumuna bağlıdır. Bu çalışmada yanma verimini etkileyen önemli faktörlerden biri olan dizel motorlarında yanma odaları teorik olarak incelenmiştir. Yanma odalarının yanma verimini nasıl etkilediği belirlenmiş ve yanma odaları ile ilgili yapılan bazı iyileştirme çalışmaları sunulmuştur.

1. YANMA REAKSİYONLARI 2. DİZEL MOTORLARINDA YANMA 3 1.YANMA REAKSİYONLARI 2. DİZEL MOTORLARINDA YANMA 3. DİZEL MOTORLARINDA VURUNTU 4. DİZEL MOTORLARINDA YANMA ODASI KONTRÜKSİYONU 5.SONUÇ VE ÖNERİLER

DİZEL MOTORLARINDA YANMA A. YANMA OLAYININ SAFHALARI 1 DİZEL MOTORLARINDA YANMA A. YANMA OLAYININ SAFHALARI 1. TUTUŞMA GECİKMESİ SAFHASI 2. ANİ YANMA SAFHASI 3. KUMANDALI YANMA SAFHASI B. İDEAL DİZEL MOTORU C. ÇALIŞMA PARAMETRELERİNİN YANMAYA ETKİSİ

DİZEL MOTORLARLARINDA VURUNTU 1. Dizel vuruntusuna etki eden faktörler A: Fiziksel tutuşma gecikmesine etki eden faktörler a. Devir sayısı b. Hava hareketleri ve türbülans c. Bölünmüş yanma odaları B: Kimyasal tutuşma gecikmesine etki eden faktörler a. Setan sayısı b. Sıkıştırma oranı c. Püskürtme avansı d. Yakıt/hava oranı e. Emme manifoldu basıncı f. Emme havası sıcaklığı g. Aşırı doldurma h. Motor gücü ı. Soğutucu akışkan sıcaklığı j. Karışımdaki oksijen ve eksoz gazı yüzdesi k. Strok hacmi

Dizel Vuruntusunun Mahsurları Dizel vuruntusunun en önemli mahzuru yüksek hızlı basınç artışı ve bunu takip eden maksimum basıncın oluşturduğu gerilmelerdir. Aynı basınç seviyesine daha düşük basınç yükselme hızıyla ulaşması halinde gerilme etkileri daha az olur.

Dizel Vuruntusunu Azaltıcı Etkenler Yüksek sıcaklık Yanma odası ve silindir cidarları sıcaklığı arttırılır. Yük arttırılır. Optimum püskürtme noktasının tespiti (ÜÖN'dan 100 KMA önce) Yüksek yoğunluk Emme basıncı arttırılır. (Aşırı doldurma, dizel vuruntusu azaltılır.) Sıkıştırma oranı büyültülür. Tutuşma gecikmesinin kısa sürmesi . Püskürtme basıncı arttırılarak zerreciklere ayrılma ve buharlaşma yüzeyi arttırılır. Böylece reaksiyon hızlandırılıp tutuşma gecikmesi süresi etkilenir. Püskürtme hızı azaltılır. Sabit tutuşma gecikmesi süresinde giren yakıtın azaltılması demektir.

Otto Motoru Ve Dizel Motoru Vuruntularının Mukayesesi Karakteristikler Otto Motoru Dizel Motoru Yakıtın tutuşma sıcaklığı Yüksek Düşük Yakıtın tutuşma gecikmesi Uzun Kısa Sıkıştırma oranı Düşük Yüksek Giriş havası sıcaklığı Düşük Yüksek Emme basıncı Düşük Yüksek Yanma odası cidar sıcaklığı Düşük Yüksek Motor devri Yüksek Düşük Silindir büyüklüğü Küçük Büyük

DİZEL MOTORLARINDA YANMA ODASI KONSTRÜKSİYONU Dizel motorlarında en önemli husus silindir içine püskürtülen yakıtın ince toz zerreler haline gelip yanma odalarındaki havanın her tarafına homojen şekilde dağılması olayıdır. Dolayısı ile yanma odası biçimi hem havanın hem de yakıtın türbülansını sağladığı için verimli yanma ancak bu karışımın en iyi şekilde birleşimi ile mümkün olur. Yanma odasının biçimi piston yüzü ve silindir kafasının şekline göre değişir. Ayrıca supap mekanizmasının da etkisi vardır. Yanma odası şekli öyle tasarlanmalıdır ki en az kompresyon kaçağı ile en yüksek verim alınabilsin. Bununla birlikte yanma odası şekli motorun hangi koşullarda çalıştırılacağı göz önüne alınarak, sabit veya hareketli motorların yanma odaları değişik şekilde tasarlanır. Dizel motorlarında maksimum basınç ve performans açısından yanmanın uzun sürmesi istenmez. Bu sebeple yanma odaları; 1-Düz(direk) yanma odaları 2- Bölünmüş(indirek) yanma odaları şeklinde yapılmaktadır.

OYUK PİSTONLU YANMA ODALARI

Man-M tipi yanma odası

Ricardo sistemi yanma odası

Junckers sistemi yanma odası

BÖLÜNMÜŞ YANMA ODALARI Lanova sistemi yanma odası

Ön yanma odası

Comet Mk. II tipi yanma odası

COMET III. tip yanma odası. Piston crown

DÜZ YANMA ODALARININ AVANTAJLARI 1.Tasarımında esas alınan yakıtla çalıştırılmaları halinde mükemmel performans sağlarlar. 2. Isı transferi yüzeyi daha az olduğundan ısıl kayıplar daha az, performans daha yüksektir. 3. Silindir yapıları basit dolayısıyla imali ucuzdur. 4. İlk çalışmaları (soğukta çalışma) daha kolaydır. BÖLÜNMÜŞ YANMA ODALARININ AVANTAJLARI 1.Yakıtın kalitesine fazla bağımlı değillerdir. 2.Püskürtme karakteristikleri önemli olmadığından tek delikli enjektör memeleri kullanılabilir. 3. İs emisyonunu artırmaksızın Y/H oranı yükseltilebilir

Yanma odalarında seramik kullanılması 1- Soğutma suyu kayıplarındaki azalmalardan dolayı termik verimdeki artış. 2- Boşa gitmesine izin verilen bir kısım enerjinin egzoz gaz sıcaklıklarının arttırılmasında değerlendirilmeye çalışılması. 3- Sıcak çalışma yüzeylerinde yanma kolaylığından dolayı alternatif yakıtların kullanılmasına izin verilmesi. 4- Yakıt ekonomisi ve egzoz emisyon karakteristiklerinin yükselmesi belirtilmiştir.