Pazarlama İletişimi Tezsiz Yüksek Lisans Programı MARKA YÖNETİMİ Yrd.Doç.Dr. Elgiz YILMAZ Pazarlama İletişimi Tezsiz Yüksek Lisans Programı 2008-2009
MPR MARKETING PR PAZARLAMA AMAÇLI HALKLA İLİŞKİLER nedir?
MPR MARKETING PR Pazarlama hedeflerine hizmet etme amaçlı halkla ilişkiler; müşteri memnuniyetini teşvik eden, şirketleri ve ürünleri tüketicilerin istekleri, ihtiyaçları, çıkarları, özel ilgi alanlarıyla özdeşleştiren, inanılır, güvenilir bilgi ve etkileşim iletişimini kullanan toplam bir planlama, yürütme, değerlendirme programıdır.
MPR MARKETING PR Kuruma Yönelik (Corporate PR) Proaktif Reaktif Pazara Yönelik (Marketing PR) Proaktif Reaktif
Proaktif Yaklaşım Bu süreçte işletmenin satış hedeflerini, pazar seçimini ve konumlandırmasını yansıtan MPR stratejisi; savunucu olmaktan çok hücuma yönelik, sorun çözmekten çok fırsat kollayıcı, düzeltici olmaktan çok destekleyici niteliktedir.
MPR politikası belirlemede sorulacak soru “ne yapmalı MPR politikası belirlemede sorulacak soru “ne yapmalı?” değil, “nasıl yapmalıdır?” Haber yayınlamalı, hangi iletişim kanalıyla? İşletme başarıları duyurulur, satışların artığı söylenir, üst düzey personel değişikliği anons edilir, mali yapı ve finansal güçler hakkında bilgi verilir.Şirketin kendi alanındaki ilerlemeler duyurulur.Yönetici, ortak, çalışan müşteri ilişkileri planlanır.
Reaktif Yaklaşım Dış etkilerin uzun vadeli planları değiştirmesi söz konusudur. Pazarda meydana gelen değişiklikler, tüketici davranışındaki değişiklikler, hükümet politikalarının değişimi,rekabet koşullarının değişimi gibi durumlar genellikle negatiftir.
MPR politikası belirlemede sorulacak soru “nasıl yapmalı MPR politikası belirlemede sorulacak soru “nasıl yapmalı?” değil, “ne yapmalıdır?” Anında harekete geçmek gerekir. Pazar kaybını önlemek, düşen satışları tekrar kazanmak reaktif yaklaşımın görevidir.
Kurumlarda Marka Yönetimi Analiz ve Araştırma: SWOT Analizi PEST Analizi ANSOFF Matriksi (Igor Ansoff, Stratejik Planlama-Stratejik Yönetim)
ANSOFF Matriksi
ANSOFF Matriksi Pazara nüfus etmede;işletmenin var olan ürünleriyle var olan pazara nüfus edilmektedir. İşletme üründe değişiklik yapmadan satışları artırmak için var olan pazara yayılır. Örn: Fiyat indirimi, geniş dağıtım kanalı ile her yerde olma, tutundurma çabalarına fazla yer vermek vb.
ANSOFF Matriksi Pazarın genişlemesiyle birlikte işletme var olan ürün ile yeni pazarlar arar. Genç kesimden çocuklara yayılma gibi, Türkiye dışına açılma vb. Ürün geliştirme ile var olan pazara yeni ürünler sunar. Eski ürünü farklılaştırma ya da tamamen yeni ürün yaratma. Çeşitlilikte; işletmeler yeni ürün ile yeni pazara girmeye çalışır.