Hazırlayan : M. Hakan SÜER. Çene-Serpinti Tirizleri Kayıcı bir teknenin en önemli özelliği bir köşe (çene) nin bulunmasıdır. Bu çeneye ayrıca bir tiriz.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kaldırma Kuvveti 1. SIVILARIN KALDIRMA KUVVETİ
Advertisements

Yerde yuvarlanan topun bir süre sonra durmasının sebebi nedir ?
JEODEZİ I Doç.Dr. Ersoy ARSLAN.
POSTA KESİTLERİ (EN KESİTLERİ)
SİSMİK- ELEKTRİK YÖNTEMLER DERS-1
TEKNE MANEVRASI.
GENLEŞME Isı alan cisimlerin moleküllerinin hareketi artar.
HİDROLİK 7. – 8. HAFTA BORULARDA DÜZENLİ SIVI AKIMLARI.
EĞME MOMENTİ-KESME KUVVETİ ATALET MOMENTLERİ VE
ÇOCUKLARDA FİZİKSEL AKTİVİTE VE FİZİKSEL UYGUNLUK
Bal Peteği (honeycomb) Kompozitler
EŞDEĞER SİSTEMLER İLE BASİTLEŞTİRME
GEMİ KONSTRÜKSİYONU Prof. Mustafa İNSEL Yard. Doç
Makina Elemanlarının Mukavemet Hesabı
Ders: ZYS 426 SULAMA SİSTEMLERİNİN TASARIMI Konu: 2
Doğrunun Eğimi DOĞRUNUN EĞİMİ.
BÖLÜM 8-BORU AKIŞI Laminer akış: düzgün akım çizgileri ve düzenli hareket Türbülanslı akış: hız çalkantıları ve çok düzensiz hareket Laminerden türbülansa.
BASİT EĞİLME ALTINDAKİ KİRİŞLERİN TAŞIMA GÜCÜ
ÖRNEK Şekilde tam değişken moment ile eğilmeye zorlanan St60’dan yapılmış milin emniyet halkası açılarak zayıflatılmış bölgesi görülmektedir. Maksimum.
RAYLEIGH YÖNTEMİ : EFEKTİF KÜTLE
TÜRBÜLANSLI SINIR TABAKALAR
Yağmurlama sulama yöntemi
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Regresyon Örnekleri.
İnteraktif sınav için makroyu etkinleştirip, slide show’a geçiniz.
MAKİNE ELEMANLAR DERSİ YILİÇİ PROJESİ
Prof. Yük. Müh. Adil ALTUNDAL
HADDELEME Hazırlayan : HİKMET KAYA.
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİNE. GİRİŞ. BÖLÜM 3. köprüler prof. dr
BASİT EĞİLME TESİRİNDEKİ TRAPEZ KESİTLER Betonarme Çalışma Grubu
Proje I.
TAŞIYICI SİSTEMLER VE İÇ KUVVETLER
Makine Mühendisliği Mukavemet I Ders Notları Doç. Dr. Muhammet Cerit
Makine Mühendisliği Mukavemet I Ders Notları Doç. Dr. Muhammet Cerit
Basit Eğilme Tesirindeki Prof. Yük. Müh. Adil ALTUNDAL
BASİT EĞİLME ALTINDAKİ KİRİŞLERİN TAŞIMA GÜCÜ
B E T O N A R M E Basit Eğilme Tesirindeki
Zeminlerde Kayma Mukavemeti Kayma Göçmesi Zeminler genel olarak kayma yolu ile göçerler. Dolgu Şerit temel Göçme yüzeyi kayma direnci Göçme yüzeyi.
MAKİNA ELEMANLARI I MİLLER
Antenler, Türleri ve Kullanım Yerleri
ÖN DİZAYNDA AĞIRLIK HESABI. Her türlü geminin dizaynında gemiyi oluşturan ağırlıkların ön dizayn aşamasında doğru olarak hesaplanması geminin tekno-ekonomik.
YAYILI TEMELLER. Yayılı temel, ya da Fransızca adıyla anıldığı gibi radyejeneral veya radye (mat, raft), bir tür birleşik yüzeysel temel tipi olup üzerinde.
(section 3) Bölüm 3 Helisel dişli çarklar
BÖLÜM 3 KAVRAMALAR. BÖLÜM 3 KAVRAMALAR 3.1 TRANSMİSYON SİSTEMİ Tasarımcıların çözmek istedikleri önemli bir problem de, motor hızını artırmadan yol.
GEMİLERİN MUKAVEMETİ VE YAPISAL BÜTÜNLÜĞÜ. 8.1 GENEL MUKAVEMET KAVRAMI İç ve dış yükler altındaki bir yapının yapısal bütünlüğüne koruyabilme özeliği.
BÖLÜM- 3: STRES ve EKLEMLERİMİZ Doç. Dr. Gülten HERGÜNER.
HİDROLİK VE PNÖMATİK SİSTEMLERDE DEVRE ÇİZİMİ
YAPI STATİĞİ 1 KESİT TESİRLERİ Düzlem Çubuk Kesit Tesirleri
Yrd. Doç. Dr. Muharrem Aktaş 2009-Bahar
Doç. Dr. Hüseyin UZUN – Kaynak Eğitimi Ana Bilim Dalı Başkanı
LOAD LİNE YÜKLEME HATTI
“Omurga, Dip, Döşek Yapısı”
AKIŞKANLARIN STATİĞİ (HİDROSTATİK)
GEMİLERDE DİP YAPISI TEK DİPLİ GEMİLER ÇİFT DİPLİ GEMİLER.
OMURGA Lama Omurga Levha Omurga Kutu Omurga Yalpa Omurga 2/21/2018.
Alan Etkili Transistör ve Yapısı
SICAKLIK ARTIŞINA BAĞLI OLARAK AZALAN
Nakil öncesi ve sırasında ki işlemler
F=hA BATMIŞ YÜZEYLERE GELEN HİDROSTATİK KUVVETLER
BASİT EĞİLME TESİRİNDEKİ TRAPEZ KESİTLER
RADAR VE ARPA AYGITLARI PERFORMANS STANDARTLARI. ULUSLAR ARASI DENİZCİLİK ÖRGÜTÜ (IMO) TARAFINDAN KABUL EDİLMİŞ KARAR NO.LARI: – A.222 (VII) –A.278 (VIII)
TS 802 Haziran 2009 BETON TASARIMI KARIŞIM HESAPLARI
DİFERANSİYEL.
KİRİŞLER 3.1. Tanım Kirişler uçlarından mesnetlenmiş, tek eksenli genellikle boylamasına (eksenine) dik yük taşıyan elemanlardır. Döşemeden aldığı yükü.
MİMARLIK BÖLÜMÜ STATİK DERSİ BASİT YAYILI YÜKLERİN İNDİRGENMESİ
HİDROLİK SUNUM 7 KAVİTASYON.
ÖRNEK-1 F=180 kN ‘luk kuvvet etkisi altında kalacak olan b=140mm ve s=12mm boyutlarındaki St50 levhalar, St 44 malzemeden 22 mm çapındaki perçinler ile.
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ MOHR DAİRESİ DERS NOTLARI M.Feridun Dengizek.
OLASILIK DAĞILIMLARI Bu kısımda teorik olasılık dağılımları incelenecektir. Gerçek hayatta birçok olayın dağılımı bu kısımda inceleyeceğimiz çeşitli olasılık.
Sunum transkripti:

Hazırlayan : M. Hakan SÜER

Çene-Serpinti Tirizleri Kayıcı bir teknenin en önemli özelliği bir köşe (çene) nin bulunmasıdır. Bu çeneye ayrıca bir tiriz yerleştirmek suretiyle hem mukavemet ve koruyucu bir görev verilmekte ve hem de dirençte önemli kazançlar elde edilmektedir.

Serpinti ve Çene Tirizleri Serpintinin baş üstü güvertesi ve dolayısıyla kaptan köşkünün önündeki görüş şartlarını bozacak seviyeye erişmesi adeta bir serpinti bulutu ile örtülmesi navigasyon yönünden önlenmesi gereken bir durumdur. Özellikle çarpıntılı veya dalgalı sularda çalışan veyahut sakin sudaki hareketlerde baş kısmında önemli ölçüde su serpintisi olan hallederde kullanılırlar.

Güverte üstü mahallisi ve çalışmaları, ıslanma ve görüş yönünden çok sakıncalı bir durum meydana getirmektedir. Bu yönden bu olumsuz durumu azaltıcı veya tekne dışına atıcı, önleyici trizler kullanılır. Ayrıca, Çeneden önce tekne altına olmak üzere boyuna yerleştirilecek uygun siğillerle rota tutmakta olduğu gibi kısmen dirençte ve su serpintisi önlenmesi yönünden bazı yararlar elde edilmiştir.

Çeneye konulmuş tiriz, teknenin relatif genişliğini arttırmak suretiyle teknenin kayma olayını erkenleştirir ve direnci azaltır. Bunu gösterecek örnek grafikte verilmiştir.

Grafiğe göre çene trizinin bulunması sebebiyle güçte yaklaşık % arasında bir azalma görülmektedir ki bu çok önemli bir farktır. Çene trizinin, ıslak alanı ve dolayısıyla viskoz direncini arttıracağı kesindir. Fakat,kayma sebebi ile genel direnç değerinde önemli bir azalma olmaktadır.

Fotoğraftan da anlaşılacağı gibi tirizli teknenin dalga kırma ve serpinti önleme performansı tirizsiz tekneye göre bir hayli iyidir.

Çene Tirizinin Optimum Yeri

Çene Hattının Optimum Yeri

Çene hattının statik halde WL hattını M noktasında kestiğini kabul edelim. MK=1 ise L değeri küçük alındığı taktirde teknenin baş tarafı suya gömülür. Yunuslama halinde teknenin çene hattının suya iyice gömülüp güverteyi ıslatmasına sebep olacaktır. Böylelikle Direnç değeri artış gösterecektir. L değeri için çok büyük bir değer seçildiğinde ise teknenin sudan kesilmesi gerekecek veya tekne kıçının üzerinde hareket edecektir.

Teknede dengesizlik söz konusu olacaktır. Kayma haline zor geçecek direnç artacaktır. L değerinin optimum değeri baştan itibaren %35-%40 kadardır. Bununla birlikte Çene hattının eğimi de çok önemlidir. Yumuşak bir geçiş sağlanmalıdır.

YALPA OMURGALARI

Yalpa Omurgaları Genel olarak tanımı; gemilerin yalpa yapmasını önlemek amacıyla sintine dönümüne yakın, dış kaplamaya dik olarak yerleştirilmiş, baş ve kıç istikametinde uzayan, su hattının altında sancak ve iskelede bulunan, gemi boyunun yaklaşık 1/3 ü kadar uzunlukta kanat şeklindeki düz levhalardır.

Dizayn Bilgileri Uygulanabilen hallerde, boyuna tekne kirişi eğilme gerilmelerinin yalpa omurgası üzerine etkisi dikkate alınmalıdır. Yalpa omurgası olarak profillerin kullanıldığı hallerde bunlar, dış kaplamaya su geçirmez şekilde devamlı olarak kaynatılmış olan devamlı lamalarla kaynatılmalıdır.

Yalpa omurgasının nihayetleri düzgün bir şekilde pahlı olmalıdır. Ayrıca bir iç takviye elemanı üzerinde sona ermelidirler.

Eğer kutu kesitli yalpa omurgası bulunacaksa, yalpa omurgasının boyuna levhaları enine derin elemanlar bölgesinde tam nufiziyetli olarak kaynatılmalıdır. Yalpa omurgası, dış kaplamadaki bir insert levhasına kaynatılmalıdır. Ayrıca Yorulma mukavemeti hesaplarına göre diğer dizaynlarda kabul edilebilir.

TRIM TABLAR

Trim Tablar Tekneler en iyi performanslarını maksimum hızda ve az yüklemede gösterirler. Tekne maksimum hızdan düştükçe teknede yunuslama hareketi başlar Ağırlık ise teknedeki yolcu sayısı, yakıt miktarı ve donatım ile çeşitlilik gösterir. Bu kararsız ağırlık dağılımı tekneyi rotasında tutmaktan ve kayma hareketine geçmekten uzaklaştırır. Ve genellikle bunun bir sonucu olarak sancak veya iskeleye meyil yapar.

Küçük ve büyük, tüm tekneler trim tabları aynı sebepler için kullanmaktadır. Tekneyi en çabuk şekilde kayma hareketine geçirmek, kararsız ağırlık dağılımını dengelemek, maksimum hızını arttırmak, güvenliği arttırmak ve tüm tekne verimini arttırmak için.

Trim Tabların Faydaları 1)Performansa Etkisi *Hızı arttırır *Güvenliği arttırır. *Meyili düzeltir. *Yunuslamayı keser.

Trim Tabların Faydaları 2) Verime Etkisi *Yakıt tüketimini azaltır. *Makine yorulmasını azaltır. *Çökmeyi engeller.

Trim Tabların Faydaları 3)Güvenliğe etkisi *Görünebilirliği arttırır. *İz boyutlarını düşürür. *Denizciliği arttırır. *Tekne üzerindeki stressleri azaltır.

Trim Tabların Çalışması Genellikle, teknenin kıçında açısı ayarlanabilir paslanmaz çelik iki adet plakası vardır. Bu plakalar kendilerini yukarı ve aşağı hareket ettirebilen hidrolik bir uniteye sahiptir. Uçakların kanatlarındaki flaplar gibi çalışır. Hız değişim etkileri, ağırlık dengesizlikleri ve deniz koşullarını karşılamak için kaldırma kuvveti oluşturur.

Plakaları aşağı hareket ettirdiğimizde, trim taba etkilen su kuvveti yukarıya dogru bir basınç oluşturur. Buda kıçın kalkmasına ve tekne direncinin azalmasına sebep olur. Plakaların yüzey alanı, plakaların açısı ve teknenin hızı daha iyi bir kaldırma için birlikte düşünülmelidir.