Verimli Ders Çalışma Seminerine Hoş Geldiniz
İLERİYE YÖNELİK AMAÇLARIMIZI BELİRLEMENİN ÖNEMİ
? AMAÇLARI BELİRLEMEK NEDEN ÖNEMLİDİR
Başarıya giden yol çok çalışmaktan değil, etkili çalışmaktan geçmektedir.
! Unutmamak gerekir ki başarılı bir insan belirlediği amaçlarına belirli bir zaman diliminde ulaşmış insandır.
UZAK VADELİ AMAÇLAR
ORTA VADELİ AMAÇLAR
KISA VADELİ AMAÇLAR
AMAÇ BELİRLEMENİZ: Dikkatimizin dağılmamasına Daha az hayal kurmamıza Planlı ve programlı çalışmamıza yardım eder.
Öğrenme tekrarlayarak ve yaşantı yoluyla davranışta ve düşünce düzeyinde meydana gelen oldukça devamlı bir değişikliktir.
İnsanlar 20 dakika içinde öğrendiklerinin yarısına yakın bir bölümünü unutmaktadırlar.
Öğrenciler öğrendiklerinin %80’ini bir saat sonra unutmaktadırlar.
Unutmanın önüne geçebilmek için düzenli tekrarlar yoluyla Uzun Süreli Hafızaya geçirmek gerekmektedir.
Kısa Süreli Hafızadaki bilgi çabuk unutulur.
Uzun Süreli Hafızaya yerleştirilen bilgi uzun süre saklanabilir.
Öğrenilen konu Tekrar yoksa bilgi unutulur Kısa Süreli Hafıza Uzun Süreli Hafıza Tekrar yoksa bilgi unutulur
bilgi Uzun Süreli Hafızaya kaydedilir Öğrenilen konu Kısa Süreli Hafıza Uzun Süreli Hafıza Düzenli tekrarlar bilgi Uzun Süreli Hafızaya kaydedilir ve bilgi unutulmaz
Ders programında bulunması gereken etkinlikler Uyanış saati Yemek saatleri Okula ya da dersaneye gidiş geliş saatleri Ders çalışma saatleri Boş zamanları değerlendirme saatleri
O gün görülecek konuya bir gün önceden mutlaka (İSOAT) yöntemine göre hazırlanmalıdır.
Amaç: Her bireyin kişilik yapısına, algılama özelliklerine, dikkat süresine uygun, kişinin kendisine özgü, etkin ve verimli çalışma yöntemi bulmasına yardım etmek, Çalışma istediği ve dikkat süresini artırmak, Uyaranların kontrolünü geliştirmeyi öğretmektir. Kurallar: Kendine uygun yer ve saatin seçilmesi, Ders yükü hesabının yapılması, Zor dersten çalışmaya başlama, en uzun süreyi ayırma, Belirli ve uygun yerde çalışma, Çalışma miktarını ayarlama, Küçük bir bölümü bitirdikten sonra çalışma yerinden ayrılma, Dikkat dağıtan öğelerden uzak durma, Süreyi yavaş yavaş arttırma, Gerçekçi hedefler saptamaktadır
ANCAK! Tüm alışkanlıkları değiştirebilmek gibi, verimsiz çalışma alışkanlıklarını da değiştirebilmek bilinç, çaba ve kararlılıkla olasıdır. Çok çalışıp boşa çalışmak değil, bilinçli öğrenme başarıya götürür. İSOAT (Etkin ve Süratli Okuma) beş aşamadan oluşur: İ – İzleme (Öğrenilecek konunun tamamına önce süratle göz gezdirme) S – Sorma (Konu başlıklarını soruya çevirip bir kartonun üzerine yazmak) O– Okuma (Çıkartılan soruların cevaplarını bulmak için konunun dikkatle okunup işaretlenmesi ve işaretlenen satırların soruların altına kartona yazılması) A – Anlatma (Kartonlara yazdığınız anahtar sözcüklerin rehberliğinde konunun anlatılması) T – Tekrarlama (Bu bilgilerin, kitap, defter ve çalışma kartonlarına bakmadan bellekten tekrarlanması)
Bellekten tekrarlanamayan konu ÖĞRENİLMEMİŞTİR. Derste iyi not tutmanın kuralları; Konu başlıkları yazılmalı, Altına açıklamalar yazılmalı, Şema ve grafik ve örnekler unutulmamalı, İki konu arasında mutlaka eksikliklerin sonradan tamamlanması için ½ sayfa boşluk bırakılmalı.
Ders tekrarlarının kuralları; · Tekrarda son konudan başa doğru gidilmeli, · Tekrar aralıklı ve sık sık yapılmalı, · Tekrar, çalışılan yerde yapılmalı, · Son tekrar yüksek sesle yapılmalı, · Tekrarlar sınavlardan bir gün önce bitirilmelidir. Bu yöntemle öğrenilen bilgiler anlaşılmış az ve öz akılda kalıcı hale getirilmiştir.
DERS ÇALIŞMA ORTAMI * Ders çalışmak için oturan bir insanın “dikkatini” dağıtan sebepler ya iç ya da dış sebeplerdir. İç sebepler, hayal kurmak ve gelecekle ilgili endişelerdir. Dış sebepler, ders çalışma ortamının belirli özellikleri olması gerekir. Özellikler ise şunlardır:
SANDALYEMİZ Ders çalışırken kullandığımız sandalye veya koltuk çok rahat olmamalı. Çünkü gereğinden fazla rahatlarız, uyku getirebilir.Bu da öğrenmeyi olumsuz etkiler. Çalışmak için sandalye her zaman koltuktan daha kullanışlıdır.
ÇALIŞMA ODASINDAKİ POSTERLER Özel zevklerimizi yansıtan duvarlara astığımız poster, afiş, resimler ders çalışırken hayallere kolayca dalmamızı sağladığı için sakıncalıdır.
DERS ÇALIŞIRKEN YAPILAN YANLIŞLIKLAR MÜZİK DİNLEME Öğrenciler arasında yaygın bir ifade ders çalışırken müzik dinlemenin ders çalışmalarına engel olmadığını tam tersine daha da kolaylaştırdığını söylerler. GERÇEK maalesef böyle değil araştırmalar aynı anda beyin birden fazla uyarıcıya açık olabilir,ancak dikkatini ancak bir noktaya odaklayabilir. O halde insan o anda ya ders çalışıyordur yada müzik dinliyordur.
TELEVİZYON * Hem ders çalışıp hem de televizyon seyretmek mümkün değildir. * Televizyon odasına girinceye kadar veya televizyon düğmesine basıncaya kadar kontrol sizin elinizde daha sonra kontrol televizyonun eline geçer. * Bu yüzden ders çalışma esnasında televizyondan uzak durmak gerekir. * Televizyonda mutlaka izlemek istediğimiz bir program varsa günlük programımız içerisine alabiliriz.
ZAMAN KAYBETMEMEK İÇİN BİLGİSAYARLA OYNAMAYI BİR KENARA BIRAKIN ÇÜNKÜ ZAMAN DALTONLARA KAPTIRILMAYACAK KADAR KIYMETLİ BİR HAZİNEDİR.
TELEFON * Ders çalışma esnasında çalan telefon çok fazla zamanınızı alabilir. Bu yüzde telefon konuşma süresini kısa tutmak gerekir. * Telefon, ödev sorma amacıyla dahi açılıyorsa yine kısa tutulmalı yada boş vakitte açılmalı.
YATARAK DERS ÇALIŞMA Ders çalışmak için en uygun durum çok yumuşak olmayan bir sandalyede dik olarak oturma ve kolları bir masa veya sıraya yaslamaktır. Yatarak ders çalışmada kas gerilimi belirli düzeyin altına düştüğü için beyin uykuyu başlatma emri gönderdiğinden vücut uyumak için hormon salgılar. Böylece öğrenmenin ilk şartı UYANIK OLMA HALİ bozulmuş olur.
En ideal ders çalışma süresi 40 dakikadır.
40 dakikalık ders çalışmasından sonra mutlaka 10 dakikalık bir tekrar yapılmalıdır. 10 dakikalık tekrardan sonra mutlaka 10 dakikalık dinlenmeye vakit ayrılmalıdır.
10 dakikalık dinlenmede TV’den uzak durun.
40’dk ders çalışma + 10’tekrar+10’dinlenme
İlk tekrar 40 dakikalık çalışmanın sonunda yapılmalıdır. Bu tekrar öğrenilen konunun 24 saat hafızada kalmasını sağlar.
İFİKAN yöntemiyle ders dinlendikten sonra evde yapılacak ikinci bir on dakikalık tekrar bilginin bir hafta süreyle hafızada kalmasını sağlar.
Hafta sonu konunun 10 dakikalık üçüncü kere tekrarı bilginin bir ay süreyle hafızada kalmasını sağlar.
Bir ay sonra aynı konunun 4. Kere 10 dakikalık tekrarı o bilginin uzun süreli hafızaya kaydedilmesinden dolayı çok uzun saklanmasını sağlar.
Unutulmamalıdır ki;yapılan bu tekrarlar ders çalışma programının temelini oluşturmaktadır. Amaç,öğrenilen bilginin düzenli tekrarlarla K.S.H.’da U.S.H. ya aktarılmasıdır.
Ders çalışma programınızın renkli kalemlerle ve büyük bir kağıda yapılması sizin ders programınıza daha kolay motive olmanızı sağlar.
ETKİN DİNLENME (İSOAT)
İ-İZLE S-SOR O-OKU A-ANLAT T-TEKRAR
TEŞEKKÜRLER