Programlama (Hatırlamalar) Yard.Doç.Dr. Cihad DEM İ RL İ Sunu İ çeri ğ i Kayna ğ ı: Vatansever, F. (2010). Algoritma Geliştirme ve Programlamaya Giriş,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
OPERATÖRLER.
Advertisements

DİZİLER – I. Kısım YRD.DOÇ.DR. CİHAD DEMİRLİ
MATLAB Bilgisayar Programlama Yrd.Doç. Dr. Aslıhan KURNUÇ
Değişken , Veri Türleri ve Operatörler
Algoritma ve Akış Diyagramları
OPERATÖRLER Programlama dillerinde tanımlanmış sabit ve değişkenler üzerinde işlemler yapmayı sağlayan karakter ya da karakter topluluklarına operatör.
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
Makine Müh. & Jeoloji Müh.
EXCEL-2.
TEMEL C PROGRAMLAMA DERSİ 2
Microsoft Excel.
TEMEL BİLGİSAYAR BİLİMLERİ
AKIŞ DİYAGRAMLARI Yard.Doç.Dr. Cihad DEMİRLİ
Bilgisayar Programlama
BPR151 ALGORİTMA VE PROGRAMLAMA - I
Operatörler.
İŞLEM ÖNCELİĞİ MATEMATİK 5,6.
Yapısal Program Geliştirme – if, if-else
OPERATÖRLER.
ALIŞTIRMALAR - 1 Sunu 1 ve Sunu 2 İçeriği
MANTIKSAL OPERATÖRLER
Döngü ve Koşul Komutları
Görsel C# ile Windows Programlama
Bilgisayar Programlama
C++ Yapısı Giriş-Çıkış Komutları Döngü Komutları
Formüller Mustafa AÇIKKAR.
Koşul/Karar Komutları Doç.Dr. Cihad DEMİRLİ Sunuda yer alan görseller adresinden alınmıştır.
Temel tanımlar ve işleyiş
DEĞİŞKENLER, VERİ TÜRLERİ VE OPERATÖRLER
VER İ T İ PLER İ Yard.Doç.Dr. Cihad DEM İ RL İ Sunu İ çeri ğ i Kayna ğ ı: Vatansever, F. (2010). Algoritma Geliştirme ve Programlamaya Giriş, (7. Baskı),
DEĞİŞKENLER VE VERİ TİPLERİ
DEĞİŞKENLER.
Temel Kavramlar, İşlemler, Operatörler
FIZ 275 Bilgisayar Uygulamaları Ders Notu
BİL 102 BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA
Diğer Bazı Komutlar ve Alıştırmalar
VERİ TİPLERİ VE DEĞİŞKENLER
İnternet Programlama - 2
PHP’ye Giriş Akademik Bilişim 2003 Adana, Şubat 2003 Hidayet Doğan.
İNTERNET PROGRAMCILIĞI I BTP 207 Ders 8.  Tamsayı Değerler (Integer) Tamsayılar, 10 tabanlı (decimal), 8 tabanlı (octal) veya 16 tabanlı (hexadecimal)
Nesne Tabanlı Programlama 2
ENF 204 Bilgisayar Programlama Algoritma ve Akış Diyagramları
İşletim Sistemleri Operation Systems Fon müziği.
Programlamaya Giriş 1. Verileri İşleyerek Özet bilgiler şekline sokabilen, bu veri ve bilgileri yüksek kapasitelerde saklayıp başka ortamlara iletebilen.
Celal Bayar Üniversitesi Hasan Ferdi Turgutlu Teknoloji Fakültesi
PROGRAMLAMA 2. Hafta TEMEL KAVRAMLAR.
PROGRAMLAMA Doç.Dr. Murat ÇAKIROĞLU 2015 – 2016 Güz Dönemi Kredi : 3+1
ALGORİTMA VE AKIŞ ÇİZELGELERİ
Algoritmalar ve Programlama I Ders 5: Operatörler
Bölüm 3 Atama ve Girdi/Çıktı Komutları Bölüm 3 Atama ve Girdi/Çıktı Komutları Atama Komutu Operatörler İsim Sabitleri Veri Tipi Dönüşümü Çıktı Fonksiyonu.
Adım Adım Algoritma.
SAYISAL ANALİZ Doç.Dr. Cüneyt BAYILMIŞ.
Bilgisayar Programlamaya Giriş - 1
VB’DE OPERATÖRLER. VB’DE ARİTMETİK İŞLEMLERİN BAZILARI OPERATÖRLERLE YAPILIRKEN BAZILARI DA FONKSİYONLARLA YAPILIR. VB’DE KULLANILAN ARİTMETİK VE LOJİK.
Bilgisayar Programlama
Programlama Dersi Öğretim üyesi : Prof. Dr. Raşit KÖKER
Algoritma ve Programlamaya Giriş
Algoritma ve Akış Şemaları
KENDOKU (4 İŞLEM) NASIL OYNANIR?
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
VERİ TÜRLERİ.
OPERATÖRLER + / = <= MOD = = > < > AND
2.2. Özel Semboller ve Pascal Sözcükleri
FONKSİYONLAR.
Bilgisayar Programlama
BLM-111 PROGRAMLAMA DİLLERİ I Ders-2 Değişken Kavramı ve Temel Operatörler Yrd. Doç. Dr. Ümit ATİLA
Bilgisayar Programlamasına ve Veri Analizine Giriş
2.2. Özel Semboller ve Pascal Sözcükleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilgisayar Bilimi Problem Çözme Süreci-3.
Sunum transkripti:

Programlama (Hatırlamalar) Yard.Doç.Dr. Cihad DEM İ RL İ Sunu İ çeri ğ i Kayna ğ ı: Vatansever, F. (2010). Algoritma Geliştirme ve Programlamaya Giriş, (7. Baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara

Program nedir? İ şlenecek de ğ erler ve kullanılacak çözüm yöntemleri; bilgisayara, insan tarafından program ile bildirilir. İ nsanla bilgisayar arasındaki iletişim aracıdır. 2

Program nedir? Program; giriş de ğ erlerini kullanarak istenilen çıkış de ğ erlerinin elde edilebilmesi için bilgisayara iletilen komutlar dizisidir. 3 Veri Bilgisayar Program İ nsan Sonuç

İ şlemler Programlar ile gerçekleştirilen işlemler üç gruba ayrılır: ◦ Matematiksel (aritmetik) işlemler ◦ Karşılaştırma (karar) işlemler ◦ Mantıksal (lojik) işlemler 4

Matematiksel İ şlemler İşlemMatematikBilgisayar Toplama a + b Çıkarma a - b Çarpma a. b a * b Bölme a ÷ b a / b Üs alma a b a ^ b 5

Matematiksel İ şlem Öncelik Sıraları İşlem öncelik sıraları SıraİşlemBilgisayar dili 1Parantezler((……)) 2Üs almaa^b 3Çarpma ve bölmea*b ve a/b 4Toplama ve çıkarmaa+b ve a-b 6

Karşılaştırma İ şlemleri Matematiksel işlemlerin yanı sıra karar modelleri de söz konusudur. Bu nedenle kararlara ilişkin bazı operatörler kullanılmaktadır. 7

Karşılaştırma İ şlemleri İşlem SembolüAnlamı =Eşittir <>Eşit değildir >Büyüktür <Küçüktür >= veya =>Büyük eşittir <= veya =<Küçük eşittir 8

Mantıksal İ şlemler Aritmetik ve karşılaştırma işlemlerinin sonuçlarını alabilen bilgisayar, temel mantık işlemlerini de yerine getirebilir. Bunlar; VE, VEYA, DE Ğİ L 9

Mantıksal İ şlemler Mantıksal İşlem KomutMatematiksel Sembol VEAND. VEYAOR+ DEĞİLNOT‘ 10

Program Yazma Adımları 1. İ ş/problem iyice irdelenir. 2. Programlamaya en uygun (en az komutla, en kısa sürede, en do ğ ru-hassas sonuç) çözüm yolu seçilir/belirlenir. 3. Programın algoritması hazırlanır veya akış diyagramı çizilir. 4. Algoritma veya akış diyagramı, programcının bildi ğ i veya tercih etti ğ i bir programlama diliyle kodlanarak program oluşturulur. 11

Algoritma ve Akış Diyagramı Algoritma, bilgisayardaki bir işlemin/işlemlerin gerçekleştirilmesinde izlenecek adımlar dizisine denir. Algoritmanın özel geometrik şekillerle çizilmiş hali de “akış diyagramı” olarak adlandırılır. 12

13 Algoritma (Ardışık Çarpma Örnek) Klavyeden girilen N sayısının faktöriyelini hesaplayan programın algoritmasını yazınız. 1. Başla 2. N sayısını gir 3. Faktoriyel=1 4. S=0 5. E ğ er S>N-1 ise git 9 6. S=S+1 7. Faktoriyel=Faktoriyel*S 8. Git 5 9. Yaz Fak 10. Dur

Akış Diyagramı Kullanılan Şekiller Başla / Dur Başla ve Dur işaretleri standarttır. İ şlemler bu iki şekil arasında açıklanır. BaşlaDur

Akış Diyagramı Kullanılan Şekiller Veri girişi Dışarıdan veri girişini temsil eder. Şeklin içine klavyeden girilecek de ğ erin aktarılaca ğ ı de ğ işken(ler)in ismi yazılır. Birden fazla de ğ işken ismi girilmesi istendi ğ inde de ğ işkenler virgül ile ayrıştırılır (örn. A,B,C) Veri

Akış Diyagramı Kullanılan Şekiller İ şlem Programın çalışması sırasında yapılacak işlemler yazılır. İ şlem cümleleri şekil içerisine aynen yazılır. Birden fazla işlem aralarına virgül konarak yazılabilir. İ şlem

Akış Diyagramı Kullanılan Şekiller Döngü Döngü de ğ işkeni= başlangıç de ğ eri, bitiş de ğ eri, adım i=1,N,1 İ şlem Belirli işlem bloklarının ardışık de ğ erlerle ve bazı koşullar sa ğ layıncaya kadar tekrarlanması için kullanılır.

Akış Diyagramı Kullanılan Şekiller Döngü (Artan) Başlangıç de ğ eri, bitiş de ğ erinden küçüktür ve adım de ğ eri (+) pozitiftir. I = 1,20,3

Akış Diyagramı Kullanılan Şekiller Döngü (Azalan) Başlangıç de ğ eri, bitiş de ğ erinden büyüktür ve adım de ğ eri (-) negatiftir. j = 30,4,-2

Akış Diyagramı Kullanılan Şekiller Döngü ( İ ç içe) i=1,N,1 İ şlem j=1,N,1 İ ç döngü Dış döngü

Akış Diyagramı Kullanılan Şekiller Karar (Karşılaştırma) arar verme (kontrol etme, karşılaştırma yapma) işlemlerini temsil eder. Koşul İ şlem 1 İ şlem 2 E H

Akış Diyagramı Kullanılan Şekiller Yazdır/Çıktı Ekrana veya yazıcıya bilgi/veri yazdırmak için kullanılır. Yazdır

Akış Diyagramı Kullanılan Şekiller Ba ğ lantı Farklı yerlere dallanan işlem akışlarını toplamak Akış diyagramı bir sayfaya sı ğ dırılamadı ğ ında di ğ er sayfadaki akış diyagramı ile ba ğ lantı kurmak Parça parça çizilen akış diyagramları arasında ba ğ lantı yapmak

Akış Diyagramı Kullanılan Şekiller İ şlem akış yönleri İ şlem akışının hangi yönde oldu ğ unu göstermek amacıyla kullanılırlar.

Akış Diyagramı Bir Örnek Başla T=0 I=1,2,1 T=5 J=1,3,1 T=T+I*J T Dur

26 Algoritma/Akış diyagramı Avantajları Program yazmayı kolaylaştırır. Hatalı kodlama oranını azaltır. Program yazımı için geçen süreyi kısaltır. İ şlem akışını bir şekilde gösterdi ğ inden program kontrolünü kolaylaştırır. Sonradan yapılacak düzenlemelerde kolaylıklar sa ğ lar.

Programlamada Veri Tipleri VER İ Sayısal Tamsayı Ondalıklı sayı Alfasayısal Karakter Karakter dizisi

Sayısal veriler Sayısal a ğ ırlı ğ ı (de ğ eri) olan verilerdir. 10 veya 16 tabanında ya da üstel biçimde aktarılabilir. Sayının hangi tabanda oldu ğ unu belirtmek için sayının önüne belirli simgeler/karakterler yazılır. TabanC++ 10 (decimal)- 16 (hexadecimal)0xsayı veya 0Xsayı Üsteleüs veya Eüs

Alfasayısal veriler Herhangi sayısal a ğ ırlı ğ ı (de ğ eri) olmayan verilerdir. Harfler, kelimeler, cümleler ve simgeler yer alır. Sayısal veri/bilgiAlfasayısal veri/bilgi 2010 İ stanbul -222C 1.78: 326“1978”

Sayısal veri tipleri Tamsayı veri tipleri Veri tipiEn küçükEn büyükKapladı ğ ı alan (byte) byte02551 sbyte short int long

Sayısal veri tipleri Ondalıklı sayı veri tipleri Veri tipiEn küçükEn büyük Kapladı ğ ı alan (byte) Duyarlılık (hane) float 3, , 77 double 1, ,  15

Sayısal veri tipleri Tip sıfatları Veri tipiEn küçükEn büyükKapladı ğ ı alan (byte) Unsigned short Unsigned int Unsigned long Long double 1, , Tip sıfatıAnlamı Signed İ şaretli Unsigned İ şaretsiz ShortKısa LongUzun

Alfasayısal veri tipleri Alfasayısal veriler dizi şeklinde de kullanılabilirler Veri tipiTanımlama charchar de ğ işken [n] stringstring de ğ işken Veri tipiKapladı ğ ı alanKapasite/duyarlılık decimal8 byteFinansal bilgi (28 hane) bool1 bytetrue / false

Tip Dönüşümü Bilinçsiz tip dönüşümü  Küçük büyük  Büyük küçük İ ste ğ e ba ğ lı tip dönüşümü (dönüştürülecek_tip) de ğ işken_ya_da_sabit [ToString() metodu ve System.Convert sınıfı kullanımı]

Tip Dönüşümü TipDönüşebilece ğ i tipler sbyteshort, int, float, long, double, decimal byteshort, ushort, int, unit,long, ulong,float,double,decimal shortint,long,float,double,decimal ushortint,unit,long,ulong,float,double,decimal intlong,float,double,decimal unitlong,ulong,float,double,decimal long,ulongfloat,double,decimal charushort,int,unit,long,ulong,float,double,decimal floatdouble

Tip Dönüşümü TipDönüşemeyece ğ i tipler booldecimal, double herhangi bir tipchar floatherhangi bir tip (double hariç) decimalherhangi bir tip checked {} kontrol mekanizması unchecked {}

Operatörler (?) Önceden tanımlanmış matematiksel ya da mantıksal işlemleri yapmak için kullanılan özel karakterler toplulu ğ udur. Bir, iki ya da daha fazla karakterden oluşurlar. Operatörler operandlara ihtiyaç duyalar ◦ (Örn. ++ operatörü bir a operandına ihtiyaç duyar ++a gibi…)

Operatörlerin Sınıflandırılması (Yapılarına göre) Unary (tek operand) (),[],++(ön ekli),--(ön ekli),(son ekli)++,(son ekli)--,+,-,!, ,new,checked,unchecked,typeof,sizeof Binary (iki operand) *,/,%,+,-,, =,as,is, >,==,!=,&,^,&&,=,*=,/=,%=,+=,- =, >=,&=,^= Ternary (üç operand) ?:

Operatörlerin Sınıflandırılması ( İ şlevlerine göre) Aritmetik ◦ +,-,*,/,%,++,-- Karşılaştırma ◦, =,==,!=,as,is Mantıksal ◦ ||,&&,! Bitsel ◦ |,&, ,^, > Atama ve İ şlemli Atama ◦ =,*=,/=,%=,+=,-=, >=,&=,^= Özel Amaçlı ◦ ?:,(),[],+,-,&,*,., new,checked,unchecked,typeof,sizeof

devam edecek…