EMPİRİZM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
Advertisements

KONUMUZ : EPİSTEMOLOJİ
MANTIK Mantığın Konusu.
BİLGİ FELSEFESİ (EPİSTEMOLOJİ)
TEMEL KAVRAMLAR Sokrates ve platon.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
Yöntemsel Kuşkuculuk ve Zorunlu Eğitim
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
FİLOZOFLAR ALBÜMÜ SOCRATES Bilmek, hatırlamaktır.
FELSEFİ BİLGİ NEDİR?.
2. ÜNİTE BİLGİ FELSEFESİ (Epistemoloji)
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
AYDINLANMA ÇAĞI.
MERKANTİLİZM TANIM Orta çağın sonları ile sanayi devrimi arasında kalan dönem. Ticaret Ev-sanayi şeklinde başlayan sanayi Kapitalist sınıf: sanayiciler,
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
REALİZİM İDEALİZM.
Eleştirel eğitim felsefesi
Felsefenin Analitik ve Sentetik İşlevi
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
İDEALİZM NEDİR ?.
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü

BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
David hume( ).
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
Epistemolojiye Genel Bakış
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
SANAT(ESTETİK)FELSEFESİ
İslam’da Bilginin Kaynakları
BİLGİ FELSEFESİ (Epistemoloji)
SANAT FELSEFESİ Sercan KALKAN Felsefe Öğretmeni.
Sokrates.
II.ÜNİTE BİLGİ FELSEFESİ
Sosyoloji Tarihi-A- 3. Ders.
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
IMMANUEL KANT Immanuel Kant, 22 Nisan 1724 Doğu Prusya’nın Königsberg kasabasında doğmuştur. Ünlü alman filozofudur. 12 Şubat 1804 Königsberg ‘de vefat.
DİL-DÜŞÜNCE-DUYGU İLİŞKİSİ
AHLAK FELSEFESİ (ETİK).
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
Şehit Hakkı Çelik Çok Programlı Anadolu Lisesi EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
ÜNİTE4. AHLAK FELSEFESİ YAZILIYA HAZIRLIK.
Tanri nin varligini kabul eden görüsler
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
ATATÜRKÇÜLÜK ÜNİTESİ TEST SUNU
Pozitivizm A. Comte.
KLASİK MANTIK.
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
Collingwood.
ORTA VE YENİÇAĞDA PSİKOLOJİNİN GELİŞİMİ VE ÇEŞİTLİ PSİKOLOJİK AKIMLAR
Elealı Zenon Sofistler Septikler
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMİ
Immanuel Kant Kimdir?
RASYONALİZM (AKILSALCILIK)
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
AYDINLAnMA ÇA Ğ I. AYDINLATMA ÇA Ğ I Aydınlanma felsefesi ya da 18. yüzyıl felsefeleri genel olarak insanın kendisini, hayatını ve toplumsal yaşamın düzenlenmesini.
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
MANTIK Doğru düşünmenin kurallarını ortaya koyan bir disiplindir. Mantık, Arapça konuşmak, söylemek, dile getirme anlamlarına gelen “nutuk” kelimesinden.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
İNSAN HAKLARI KONU VI HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN GELİŞİM SÜRECİ-
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
18.yy ve 19.yy FELSEFESİ (AYDINLANMA FELSEFESİ)
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
B İ LG İ KURAMI. 1.ÜN İ TE: İ NSAN VE B İ LG İ 2.B İ LG İ N İ N DE Ğ ER İ, KAYNA Ğ I, DO Ğ RULU Ğ U 3.ÜN İ TE: B İ LG İ VE TOPLUMSAL HAYAT 4.ÜN İ TE:
Sunum transkripti:

EMPİRİZM

Empirizm ( Deneycilik ) Empirizm, bilgilerimizin kaynağının yalnızca deney olduğunu savunan felsefi akımdır. Empirizme göre insan zihni doğuştan boş bir levha (Tabula Rasa) gibidir. Yani insanın doğuştan getirdiği hiçbir bilgi yoktur. İnsan zihni, sonradan deney yoluyla bilgi elde eder.

Empirizm, insan zihninde doğuştan getirilen düşünceler ya da bilgiler olmadığına inanır.Örneğin, özdeşlik ilkesi, çelişmezlik ilkesi gibi mantık ilkeleri bile, Empirizme göre, sonradan deney yoluyla kazanılır. 17. yüzyılda, İngiltere'de ortaya çıkan empirizmin iki önemli temsilcisi vardır: John Locke ve David Hume.

JOHN LOCKE (1632-1704)

John Locke; -17. yüzyılın en önemli düşünürlerinden biridir. -Düşünce özgürlüğünü, insan eylemlerini akla göre düzenlemek anlayışını en geniş ölçüde yayan ilk düşünür olduğu için Avrupa'daki aydınlanma ve Akıl Çağı’nın gerçek kurucusu olarak kabul edilir. -John Locke’a göre insan zihni doğuştan boş bir levhadır. Daha sonra bu zihin deneyimle birlikte dolar.

-John Locke’a göre; bilgiler doğuştan olsaydı cahil ya da budala dediğimiz kişinin de akıl ilkelerini, matematik kavramları biliyor olması gerekirdi. -Bu yüzden rasyonalist filozofları eleştirir.

-John Locke; bilgiyi iki çeşit deneyin olduğunu söyler -John Locke; bilgiyi iki çeşit deneyin olduğunu söyler. -Bunlar dış deney ve iç deneydir. -Dış Deney: Dış dünyayı duyularla tanımamızı sağlar. -İç Deney: Zihnin çeşitli işlemlerini bize bildirir. -Locke’a göre; bütün duygu ve düşüncelerimiz bu iki kaynaktan elde edilir. -Felsefede de kaynağı deney olan bilgilere a posteriori (deney sonrası) bilgiler denir. -Loche’a göre; her türlü bilgi a posterioridir.

David Hume

D. Hume, J. Locke’nin dış deney ve iç deney düşüncesini reddeder, bütün bilgilerimizin yalnız dış deneyden geldiğini savunur. D. Hume, zihnimizde bulunanları izlenimler ve fikirler (düşünceler) olarak ikiye ayırır.

İzlenimler canlı duyumlardır İzlenimler canlı duyumlardır. Görürken, işitirken, severken ya da nefret ederken hissettiklerimiz bu gruba girer. Fikirler izlenimlerin, duyumların canlılığını kaybetmiş kopyalarıdır. Bunun bilincine ancak herhangi bir izlenime yönelip onun üzerinde durduğumuzda varırız.

D. Hume, rasyonalistlerin a priori (deney öncesi, doğuştan) olarak kabul ettikleri nedensellik ilkesini eleştirir ve onu alışkanlık ile açıklar.Bu görüşe indeterminizm denir. İndeterminizm : Nedensellik yasasına bağlı olmayan, bir nedene bağlanmayan olay durumlarında bulunduğunu öne süren görüştür.

İnsan zihninde olup bitenleri Newton'un deneysel yöntemini uygulayarak, yeni bir insan bilimi kurmayı ve geliştirmeyi öneren Hume, tüm iyi niyetine ve yüksek amaçlarına rağmen, İngiliz empirizminin temel tezlerini koruduğu için son çözümlemede kuşkuculuğa düşmekten kurtulamamıştır.

Bizim yalnızca, kendi zihnimizde doğrudan ve aracısız olarak tecrübe ettiğimiz ideleri, duyum ve izlenimleri bilebileceğimizi, bilgide kendi zihnimizin ötesine geçemediğimizi ve bundan dolayı herhangi bir şeyin insan zihninden bağımsız olarak var olduğunu söyleyemeyeceğimizi belirten Hume, insan zihnini bilgi bakımından analiz ettiği zaman, insan zihninin tüm içeriklerinin bize duyular ve deney tarafından sağlanan malzemeye indirgenebileceğini görmüştür, bu malzeme ise algılardan başka hiçbir şey değildir.

SORU 1 John Locke göre bilgi kuramı bilginin kökenini, doğruluğunu ve sınırlarını buna göre de inanç, kanı ve yargılarımızın temellerini araştırır. Buna göre epistomoloji I. Bilginin kaynağı nedir? II. Bilginin imkanı nedir? III.Neyi bilebiliriz? Sorularından hangilerine yanıt arar? Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II D) II ve III E) I, II ve III YANIT: E

SORU 2 Ünlü İngiliz düşünürü David Hume’a göre bilginin kaynağında yalnızca izlenimler vardır. Başka bir deyişle hatırlama ve hayal gücü tasavvurlarıdır. Bütün tasavvurlar izlenimlere dayandığı için her düşünce ve kavram onlara geri götürebilir.David Hume’un bilginin kaynağı ile ilgili bu düşüncesi empirizm örneğidir. Buna göre empirizm, aşağıdakilerden hangisini savunur? İnsanın mutlak bilgiye akılla ulaşabileceğini Doğru bilginin mümkün olamayacağını Doğru bilginin deneyle elde edileceğini Doğru bilginin kaynağında hem aklın hem de deneyin olduğunu Bilginin kaynağı ile değeri arasında ilişki olmadığını YANIT:C

SORU 3 Empirizm ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? Deney ve gözleme dayanır Akıl ve mantığa dayanır Bilgilerimizin duyu ve algılardan geldiğini savunur En önemli temsilcileri John Locke ve David Hume’dur Empirizmin kökleri İlk Çağda Sokrates öncesi filozoflara kadar uzanır YANIT: B

GÜRÇEŞME ANADOLU LİSESİ TİLBE BURSALI 446 ÖZGE ÖZDEMİR 436 ELİF MUTLUAY 314 11/A