Saldırgan/Psikiyatrik Hastada Triyaj

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
1EĞİTİM BİRİMİ DİYARBAKIR KHB 90 GÜN ÇALIŞMASI  ‘’Hedeflerle Yönetim İlkesine’’ dayanan bir proje çalışmasıdır.  Çalışma kapsamında 90 gün.
Advertisements

8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
EVDE BAKIM HİZMETLERİ SUNUMU HAKKINDA TEBLİĞ
Sorular ve Cevaplar.
Hasta – Doktor İlişkileri ve Sorumluluklar
UYKU APNE SENDROMU KLİNİĞİ Olgunun Değerlendirilmesi
Özel Güvenlik Görevlisi ve Hasta İlişkisini Düzenleyen Temel Kurallar
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
Acil Olguya İlk Yaklaşım
HASTA KABUL VE TABURCULUK SÜRECİ
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
Şİddet Muhammet GÜLER.
MEB Öğrenci Davranışlarının Değerlendirilmesi Yönetmeliği
ÜNİTE DEĞERLENDİRMESİ 1.Sınıf Türkçe
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
BİRİNCİ BASAMAKTA KOMPLİKE OLMAYAN VULVOVAJİNAL KANDİDİAZİS İÇİN TEDAVİ GÜVENLİĞİ VE HASTA TERCİHLERİ DR.SELMA AYDIN.
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
MEMNUNİYET ANKETLERİ Yük.Hemş. Betül BOZACI Kalite Birimi
MURATPAŞA İLÇESİ AİLE SAĞLIĞI MERKEZLERİ SAĞLIK ÇALIŞANLARININ HASTA HAKLARI GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE ARAŞTIRMA Dr. Latif Serdar ÇELİK.
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Yarbaşı İlköğretim Yarbaşı İlköğretim.
HASTA ODAKLI KALİTE YÖNETİM STANDARTLARI VE HİZMET KALİTE STANDARTLARI İLİŞKİSİ Yrd. Doç. Dr. Ufuk Cebeci İTÜ Sağlık İşletmeleri Sertifika Program Koordinatörü.
PSİKİYATRİK ACİLLER Dr. Elif USAL. Acil psikiyatri genel psikiyatrinin, acil terapotik girişimin sıklıkla gerekli olduğu durumlarla başetmek için özel.
ORHAN EREN İLKOKULU 1-A.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme 1 İDARECİ EĞİTİMİ.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
ZAMBAK 1 SORU BANKASI UĞUR CESUR 1 ZAMBAK 1 SORU BANKASI ÖZEL SORULARI Hazırlayan: UĞUR CESUR.
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
FARKLI ENDİKASYONLAR İÇİN UYGULANAN AKUPUNKTUR, ÇOCUKLARDA OKUL BAŞARISI ÜZERİNE OLUMLU ETKİ YAPAR MI? Demet TAŞ, H.Volkan ACAR Ulus Devlet Hastanesi.
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
LABORATUAR GÜVENLİĞİ Fazilet TAVUKÇUOĞLU
Hasta ve Çalışan Güvenliği
EĞİTİM 8 Kişisel Hijyen Oğuz Güler 1.
Travmalı hasatalara yaklaşım
TEST – 1.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
8 ? E K S İ L E N EKSİLEN _ 5 5 ÇIKAN FARK(KALAN) 8.
RUH SAĞLIĞI HASTANE VE KLİNİKLERİNDE GÜVENLİK Prof. Dr. Medaim Yanık.
Ek-2 Örnekler.
Depresyon Hastalarında Belirti Şiddeti ve Umutsuzluğun İntihar Davranışı Üzerindeki Etkisi Ülkü Kural
CİSİMLERİN FARKLI YÖNLERDEN GÖRÜNÜMLERİ
Öfkeyi önlemenin yolu kendini bilmektir.
Dr.Aslıhan Polat Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Çocuk Psikiyatrisinde acil durumlar
Kritik semptomlara yönelik triaj uygulamaları
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Etkili İletişim Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
1-1-2 Türkiye genelinde Acil Sağlık Hizmetlerine erişim numaraları ile yapılmaktadır. Ambulans içinde Doktor,Hemşire,Sağlık Memuru,AABT,ATT, Şoför.
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
İSMİN HALLERİ.
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
OKAN ÜNİVERSİTESİ İLKYARDIM EĞİTİM MERKEZİ
Mahmut AĞIRAĞAÇ Kalite Yönetim Birimi
GRUP HAŞ… TOPLUMDA İLK YARDIM BİLİNCİ. Bakanlık aşamasında tıkandı… Huzur evinde kalan yaşlı bireylerde depresif semptomlar ve yaşam kalitesinin değerlendirilmesi.
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürü
Saldırgan/Psikiyatrik Hastada Triyaj
Etkili İletişim Beden Dili Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
İlk Yardım Nedir ve İlk Yardımcı Kimdir?
İç Hastalıkları Olgu Sunumu Arş.Gör. Dr. Tuba Şahbazoğlu.
Suisit-İntihar-Özkıyım
Etkili İletişim Beden Dili Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile hekimliği Ana Bilim Dalı.
Hasta ve Çalışan Güvenliği. HASTA GÜVENLİĞİ Hasta güvenliği; sağlık hizmeti sunumu sırasında bu hizmetlerden dolayı oluşabilecek zararları önleme eylemleridir.
ÇALIŞAN GÜVENLİĞİ KOMİTESİ
Sunum transkripti:

Saldırgan/Psikiyatrik Hastada Triyaj Yrd. Doç. Dr. Zerrin Defne DÜNDAR NEÜ Meram Tıp Fakültesi Acil Tıp AD

Saldırgan hasta?? Zor hasta?? Psikiyatrik hasta??

Saldırgan hasta Zor hasta Psikiyatrik hasta Sözel ya da fiziksel şiddet gösterme eğilimindeki hasta Zor hasta Hekimin normal hasta-hekim ilişkisini kurmasına engel olan hasta Psikiyatrik hasta Özgeçmişinde psikiyatrik hastalık öyküsü olan ve/veya acil servise psikiyatrik semptomlar ile başvuran hasta

NEDEN ACİLDE ŞİDDET? 24 saat hizmet Yüksek stres düzeyi Uzamış bekleme süreleri Aynı anda bir çok hastaya hizmet verme zorunluluğu İletişim problemleri Uyuşturucu ilaçların/silahların temin mekanı

Ortamda gerilimin arttığı bir zaman dilimi Hastanın kızgın hale gelmesi Otoriteye karşı çıkma Hastanın saldırganlaşması

İLK DEĞERLENDİRME Tahmin etme Kontrol Önleme Potansiyel saldırgan hastayı tanıma Kontrol Hastayı, olayı, tanıyı kontrol altına alma Şiddetin olası organik nedenlerini tedavi etme Önleme Hastayı ve çalışanları olası zarar görmeden koruma

RİSK DEĞERLENDİRMESİ Erkek cinsiyet Daha önce şiddet olayına karışmış olmak Madde veya alkol bağımlılığı Etnik köken Şikayet/tanı Yaş Medeni durum Eğitim seviyesi

RİSK DEĞERLENDİRMESİ Hastanın Provokatif davranışları Aşırı kızgınlık hali Yüksek sesle veya bağırarak konuşması Yerinde duramaması Sık sık postürünü değiştirmesi Herhangi bir cismi yere veya duvara atması

RİSK DEĞERLENDİRMESİ Hastanın Provokatif davranışları Aşırı kızgınlık hali Yüksek sesle veya bağırarak konuşması Yerinde duramaması Sık sık postürünü değiştirmesi Herhangi bir cismi yere veya duvara atması Ancak şiddet olayının bazen aniden ve beklenmedik bir zamanda oluşabileceği unutulmamalı!!

TRİYAJ ODASI Sessiz ve diğer hastalardan ayrı bir oda olmalı Odada bir güvenlik görevlisi mutlaka yer almalı Kapı herhangi bir şiddet olayında kaçmayı mümkün kılmak için açık bırakılmalı Hasta devamlı gözetim altında tutulmalı Hastanın gözlerinin içine uzun süreli bakılmamalı Triyaj görevlisi hasta ve kapı arasında bir yere oturmalı

TRİYAJ ODASI Odada silah olarak kullanılabilecek kesici-delici ve ağır cisimler olmamalı Triyaj görevlisine ait küpe, kolye, gözlük, kemer ve steteskop gibi cisimlerin silah olarak kullanıldığı unutulmamalı Hastaya yaklaşırken güvenli mesafe (en az bir kol boyu) korunmalı Odada BEYAZ KODU aktive edecek panik butonu olmalı

İLETİŞİM Hastayı sakinleştirmek ve kontrol altına almak için ilk önce sözel yöntemler denenmeli Sakin ve saygılı bir ses tonu kullanılmalı Acil servise geliş nedeni öğrenilmeli Hastaya rahat bir yer gösterip oturmasını söylemek, içecek veya yiyecek bir şey isteyip istemediğini sormak?? Ancak hastaya sıcak içecekler verilmemelidir

Sözel yöntemlerin yetmediği durumlarda hasta, fiziksel yöntemler ve ilaçlar ile kontrol altına alınmalı

HASTANIN DEĞERLENDİRİLMESİ Olası organik nedenleri açısından dikkatlice değerlendirilmeli 40 yaşın üzerinde ilk defa psikiyatrik semptomlar sergileyen hastalar/yaşlı hastalar Altta yatan sebep muhtemelen organiktir Madde ve alkol bağımlılığı öyküsü Aşırı alım veya yoksunluk sendromu

ORGANİK NEDENLER Klinik özellikler Deliryum Demans Psikiyatrik Nedenler Başlangıç Akut İlerleyici Başlangıç yaşı Herhangi bir yaş >50 yaş <40 yaş Uyanıklık Alert Normal Normal/Alert Oryantasyon Bozulmuş Halusinasyon Yaygın (görsel, işitsel veya taktil) Görülmez Şizofrenide işitsel, diğer durumlarda nadiren Semptom sıklığı Fluaktasyon gösterir Stabil Vital bulgular Anormal olabilir Psikiyatrik öykü Yok Var

ZOR HASTA Hekimin normal hasta-hekim ilişkisini kurmasına engel olan hasta Hasta açısından Problem ortaya net olarak konulamaz Yanlış teşhis alabilir Erken taburcu olabilir

ZOR HASTA Hekim açısından Başarısızlık hissi Korku Negatif kişilik oluşması Şikayetler/Davalar Tükenmişlik sendromu

GENEL STRATEJİLER Destekçi olun Konuşmayı siz yönlendirin Kuralları belirleyin Tepkilerinizi paylaşın Konuşmayı hedefe yönlendirin Takım çalışmasını deneyin Gerekiyorsa bir süreliğine ortamdan uzaklaşın

NEGATİF DUYGULARLA BAŞETME Duygusal mesafenizi koruyun Alternatif duygular geliştirmeye çalışın Hastanın davranışını semptom olarak görün Akıl karışması belirtilerini iyi gözlemleyin Organik neden varsa uygun tedavi verin Negatif reaksiyonları kişiselleştirmeyin

PSİKİYATRİK HASTA Kendisi/aile bireyi/ambulans/kolluk kuvvetleri Psikotik atak Depresif atak Panik atak İntihara veya cinayete teşebbüs Anksiyete İlaçlara/uyuşturuculara bağlı tablolar Konversif bozukluk

Görünüş Hasta dağınık/derbeder/düzenli mi görünüyor? Mevsime uygun giysiler giymiş mi? Beslenme yetersizliği düşündürecek bulgu var mı? Görünen yaralanması/kendine zarar verme bulgusu var mı? Postürü ve yüz ifadesi nasıl?

Duygu durum Hasta durgun/ağlamaklı/kederli/ stresli görünüyor mu? Duyguları ve yüz ifadesi hızlıca değişiyor mu? Duyguları ve yüz ifadesi bahsedilen durumla uyuşuyor mu? Aşırı hareketli/mutlu mu görünüyor?

Davranış Hasta huzursuz/ajite/hiperventile görünüyor mu? Hasta etrafıyla ilgili mi? Tepkileri kızgın/düşmanca/kooperasyonu kısıtlı/şüpheci/savunmacı/korku dolu mu? Olmayan sesler duyuyor mu? Olmayan kişiler görüyor mu?

Konuşma Konuşma içeriği duruma uygun mu? Konuşma sesi bağırarak/fısıldayarak/normal mi? Konuşması öfke/korku/endişe yansıtıyor mu? Konuşması muhtemel işitsel halusinasyonlarla kesiliyor mu? Hasta nerede ve hangi günde olduğunu biliyor mu?

Örnek sorular Bu durum seni strese sokuyor olmalı. Bana neler olduğunu anlatabilir misin? Çok endişeli olduğunu görüyorum. Kendini güvende hissediyor musun? Çok kızgın olduğunu görüyorum. Bana neden kızgın olduğunu söyleyebilir misin? Herhangi bir ilaç kullanıyor musun? Her şey için kendini ümitsiz mi hissediyorsun?

Örnek sorular Birileri sana bu davranışları yapmanı mı söylüyor? Kendine ya da başkasına zarar vereceğini düşünüyor musun? Bunu ne sıklıkla düşünüyorsun? Kendine ya da başkasına zarar vermek için bir planın var mı?

ESI’ye GÖRE DEĞERLENDİRME

Psikiyatrik hastalık öyküsü olan hastalar, hayat kurtarıcı herhangi bir müdahaleye ihtiyaç var ise ESI Sınıf 1

ESI Sınıf 1'e girmeyen hastalarda ikinci cevap verilmesi gereken soru “Hasta bekleyebilir mi?” Yüksek riskli bir durum var mı? Hasta konfüze/letarjik/dezoryante mi? Hasta şiddetli ağrı çekiyor mu/ağır stres altında mı? Herhangi biri varsa ESI Sınıf 2

YÜKSEK RİSKLİ/AĞIR STRESLİ İntihar düşüncesi olan Cinayet işleme düşüncesi olan Psikotik/manik atakta olan Saldırgan davranış gösteren Acil servisten kaçma riski olan Cinsel saldırıya uğramış olan Triyaj alanında davranışsal patlamalar yaşayan Ev içi şiddet mağduru olan Akut yas veren olay yaşamış olan

ESI Sınıf 2'ye girmeyen hastalar gerekli kaynaklar ve vital bulgular göz önüne alınarak ileri değerlendirmeye alınır Bu değerlendirme süreci diğer hasta gruplarıyla aynı şekilde yürütülür