Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
İNSANI HAM MADDE OLARAK ELE ALMAK
Değişkenler ve bellek Değişkenler
DOĞAL SAYILAR.
ALLAH’ I NEDEN ÇOK SEVİYORUM?
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
KİŞİSEL KAMP MALZEMEN Kamp malzemelerini şu ana başlıklar altında düşünebilirsin. Uyku malzemesi Yemek malzemesi Temizlik malzemesi Zorluklara karşı hazır.
BAHÇELİEVLER MÜFTÜLÜĞÜ KUTLU DOĞUM PROGRAMINA HOŞ GELDİNİZ
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
ÇÖZÜM SÜRECİNE TOPLUMSAL BAKIŞ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Soruya geri dön
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
MÜRŞİT BEKTAŞ 1-A SINIFI
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
Dördüncü Grup Altıncı Harf Ç sesi sunumu Mürşit BEKTAŞ.
1/20 PROBLEMLER A B C D Bir fabrikada kadın ve çocuk toplam 122 işçi çalışmaktadır. Bu fabrikada kadın işçilerin sayısı, çocuk işçilerin sayısının 4 katından.
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
Dördüncü Grup İkinci Harf B sesi sunumu Mürşit BEKTAŞ.
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
ADALET.
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
4. SINIF II. ÜNİTE: TEMİZ OLALIM
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
RUHU ŞAD OLSUN.
4 X x X X X
Mukavemet II Strength of Materials II
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
** DEĞERLER EĞİTİMİ ** SORUMLULUK
Bir bölme işleminde bölen 8,Bölüm 7, kalan 1ise bölünen Kaçtır?
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Test : 2 Konu: Çarpanlar ve Katlar
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
HAYAT BİLGİSİ SORULARI.
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
Proje Konuları.
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
2. İnanca Bağlılığı.
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
Sunum transkripti:

Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla MÜDDESSİR SURESİ

MÜDDESSİR SURESİ Ayet Sayısı 56 Mushaf Yeri 74 Nuzul Sıra 4 Nuzul Yılı SURENİN KİMLİĞİ MÜDDESSİR SURESİ Ayet Sayısı 56 Mushaf Yeri 74 Nuzul Sıra 4 Nuzul Yılı 1(610)

NÜZUL YERİ 1.2 COĞRAFİ ORTAM Medine Mekke Taif

Fetretu’l Vahiy ‘den sonra NUZUL ZAMANI Fetretu’l Vahiy ‘den sonra İnmiştir.

MÜDDESSİR SURESİ Nuzul Zamanı:   ALLAH, Müzzemmil Suresi’ndeki bu ağır görevlendirmeden sonra, bir süre Vahyine ara verdi Resulüllah, görevi dahilinde ilâhî bilgilerin vahyolunmasını beklemeye başladı. Bu ümitle sık sık Cebrâil’le karşılaştığı Hira Mağarası'na gidiyor ve onu gözlüyordu. Ama bir türlü yeni vahiy gelmedi. Günler geçti; haftalar geçti, fakat vahiy gelmedi Bu şekilde aradan uzun zaman geçti. Buna "Fetretü’l-Vahiy" denir.

MÜDDESSİR SURESİ Nuzul Zamanı:   Kaynaklar, bu bekleyiş için birkaç günden üç yıla kadar çeşitli süreler kaydederler. Fakat bu durumun çok uzun müddet devam etmediği muhakkaktır. Hz. Muhammed (s.a.s.) bundan rahatsız olmuş ve endişelenmiş; hatta Rabbi tarafından terkedildiği zannına kapılmıştır. Bir gün Hira dağından evine gelirken Cebrâil’i ilk gördüğü heybetli haliyle tekrar gördü. Daha önceki gibi korku ve heyecana kapılarak derhal evine koştu ve yatağına girdi. Fakat melek evde bir kez daha karşısına çıktı ve Sonrasında Müddessir Suresi Nazil Olmaya başlayacaktır.

MÜDDESSİR SURESİ KONUSU (7) 1. Davetçinin İnşaası – Eğitimcinin Eğitimi Yatma, Kalk Uyar Kendi içinde Rabbini Yücelt Dış Temizliğe dikkat et İç temizliğe dikkat et Yaptığın iyiliği çok görme-Karşılık bekleme Sabret - Aceleci davranma – Tepkilere Sabret

MÜDDESSİR SURESİ KONUSU 2. Uyarı – Son Saat Zor bir gün İnkar Edenler için daha da zor

MÜDDESSİR SURESİ KONUSU 3. İnkarın Sebepleri Geniş Maddi İmkanlar Mal Hırsı Güç (İnsan gücü) Sıkıntısız Bir Hayata sahip olması… Yani Kendi Kendine Yettiğini Sanmak

MÜDDESSİR SURESİ KONUSU 4. İnkarcı-Dünyevileşmiş Bir Aklın Vahye Bakışı-Yaklaşımı Verilen Nimetlere Nankörlük Vahye Surat Asmak Vahye Sırtını – Dünyaya Yüzünü Çevirmek Kibir abidesi kesilmek Vahyin geçmişten miras kalan bir büyü olduğunu iddia etmek Vahyin, İnsan uydurması bir söz olduğunu söylemek… Yani Azgınlık

MÜDDESSİR SURESİ KONUSU 5. İnkarcı-Dünyevileşmiş Bir Aklın Akibeti Cehennem Eşsiz bir ateş Ne diri bırakır ne de öldürür İnsana kendi özünü gösterir İnsanlık için bir uyarıdır. İnsan’ın akibeti kendi çabasına bağlıdır

MÜDDESSİR SURESİ KONUSU 6. Cennettekilerle – Cehennemdekiler arasındaki konuşma Sizi bu ateşe sokan nedir? Allah’la bağın koparılması – Namaz Kılmamak Yoksulları doyurmamak Günaha dalanlarla birlikte olmak Hesap Gününü yalanlamak Dünyadayken Ahiret Endişesi taşımamak… Böylelerine hiçbir şefaatçinin şefaati fayda vermeyecek Vahiyden yüz çevirmekle elinize bir şey geçmeyecek

MÜDDESSİR SURESİ KONUSU 7. Öğüt Vermek Bu anlatılanlar bir öğüttür İsteyen bundan öğüt alabilir İstemeyen öğüt alamaz

Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla MÜDDESSİR SURESİ

1 ve 2.nci Emir يَا اَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ ﴿١ قُمْ فَاَنْذِرْ ﴿٢ 1 SEN ey içine kapanan kişi! قُمْ فَاَنْذِرْ ﴿٢ 2 Kalk ve (insanları) uyar! Ey Evine Kapanan Kişi Ey bu toplumun gidişatından rahatsız olup da bir şey yapamayan kişi Ey kendine iyi olup da başkasına iyiliği dokunmayan kişi

1 ve 2.nci Emir يَا اَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ ﴿١ قُمْ فَاَنْذِرْ ﴿٢ 1 SEN ey içine kapanan kişi! قُمْ فَاَنْذِرْ ﴿٢ 2 Kalk ve (insanları) uyar! Ey kimseye karışmayan kişi Ey pasif iyi. Ey sorumluluk almayan kişi.

1 ve 2.nci Emir يَا اَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ ﴿١ قُمْ فَاَنْذِرْ ﴿٢ 1 SEN ey içine kapanan kişi! قُمْ فَاَنْذِرْ ﴿٢ 2 Kalk ve (insanları) uyar! Kalk ve Uyar. Toplum bir felakete doğru gidiyor. Akibetleri konusunda uyarman lazım.

1 ve 2.nci Emir يَا اَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ ﴿١ قُمْ فَاَنْذِرْ ﴿٢ 1 SEN ey içine kapanan kişi! قُمْ فَاَنْذِرْ ﴿٢ 2 Kalk ve (insanları) uyar! Aktif iyi olman lazım. Zaman, yatma zamanı değil. Kalk ve toplum içine çık.

1 ve 2.nci Emir يَا اَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ ﴿١ قُمْ فَاَنْذِرْ ﴿٢ 1 SEN ey içine kapanan kişi! قُمْ فَاَنْذِرْ ﴿٢ 2 Kalk ve (insanları) uyar! Bu gidişe sessiz kalmamalısın….

MÜDDESSİR SURESİ Bugün bu ayetler bizim için ne ifade ediyor?   Bizim hayatımızda bir karşılığı var mı? Ya da ne kadar var? Bu dinin amacı, sadece kendine iyi olmak değildir. Eğer böyle olsaydı, Allah Hz Muhammed’e vahiy göndermezdi. Zaten o iyiydi. Öyleyse bu dinin amacı, iyiliğin topluma hakim olması, toplumda iyiliğin ve iyilerin çoğalmasıdır. Bunun içinde iyilerin yatmaması gerekmektedir. İyilerin aktif iyi haline dönüşmesi gerekmektedir. O günkü gibi, bugün de toplum bir felakete doğru gitmektedir. Toplum nereye doğru gittiğinin farkında değil. Uyarılmaya, uyandırılmaya ihtiyacı var.

MÜDDESSİR SURESİ İnzar; Uyarı.   Bir şeyden habersiz olanı haberdar etmek., Haberi olup da habersiz gibi davrananları harekete geçirmek. Haberdar olduğu şeyi unutana hatırlatmak.

3.nci Emir وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ ﴿٣ 3 Sadece Rabbini yücelt! Allah’ın yüceltilmesi ne demektir.?   Makamını yükseltmek midir? Allah’ın buna ihtiyacı mı vardır? Tüm varlık ‘’Allahuekber’’ dese, Allah yücelir mi? Tüm varlık küfretse, Allah’ın yüceliğine halel gelir mi? O halde Allah’ın yüceltilmesindeki kasıt nedir?

3.nci Emir وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ ﴿٣ 3 Sadece Rabbini yücelt! Hayatının her alanında Allah’ı söz sahibi kıl. Allah’ın konumunu kalbinde olması gereken yere bir yerleştir. Her şeyin sahibinin Allah olduğunu aklından çıkartma. Allah’ın tek Rab olduğunu, tüm bu problemlerin çözüm kaynağının O olduğunu bil.

3.nci Emir وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ ﴿٣ 3 Sadece Rabbini yücelt! Bu uyarı emrinin Allah’tan geldiğini ve O’nun emrini yerine getirmen gerektiğini bil. Sadece Rabbini Tekbir et..

3.nci Emir وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ ﴿٣ 3 Sadece Rabbini yücelt! Tekbir;   Hem kalbin, Hem zihnin (aklın), Hem de fiilin (hayatın) itirafıdır. Kalbin Tekbiri; Haşyettir. Allah deyince titremesidir. Aklın Tekbiri; tefekkürdür. Allah’ın esmasının tecellisi olan mahlukat üzerinde tefekkür edip, sen bunları boşuna, anlamsız ve amaçsız yaratmadın diyebilmesidir.

3.nci Emir وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ ﴿٣ 3 Sadece Rabbini yücelt! Hayatın Tekbiri: Hayatı Allah’lı yaşamaktır. Hayatı Allah’a adamaktır.   Soru: Allah’ı ne kadar tekbir ediyoruz.? Cevap; Galiba sadece dille tekbir getiriyoruz. Tekbir et emri, sadece lisani bir emir değildir. Bu tekbir, dilin-aklın-kalbin-hayatın kapsadığı bir tekbir olmalı. Tekbir, eğer bu şekilde bütüncül bir halde bizi sararsa, o zaman biz hiçbir hususu Allah’ın önüne geçirmeyiz.

وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ ﴿٤ 4.ncü Emir وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ ﴿٤ 4 Elbiseni temiz tut! Elbisenin örttüğü bedeni temiz tut. Bedenin örttüğü kalbini temiz tut.

وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ ﴿٤ 4.ncü Emir وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ ﴿٤ 4 Elbiseni temiz tut! Bu davanın davetçileri; Toplumun huzuruna çıkmadan önce;   İç ve dış temizliğine dikkat etmeli. Beden ve Ruh temizliğine dikkat etmeli. İnsanlığı Maddi ve manevi temizliğe davet edenin bu alanlarda temiz olması gerekmektedir.

وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ ﴿٥ 5 Bütün pisliklerden uzak dur! 5.nci Emir وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ ﴿٥ 5 Bütün pisliklerden uzak dur! Şirkten uzak dur. Günahtan uzak dur. Ruhunu temiz tut. Pisliklerden hicret et.

وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ ﴿٥ 5 Bütün pisliklerden uzak dur! 5.nci Emir وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ ﴿٥ 5 Bütün pisliklerden uzak dur! Ceset ruhun elbisesidir. Elbise temiz olup, beden pis olursa olmaz. Beden temiz olup ruh kirlenirse bu da olmaz. Allah böyle olmamızı istemiyor. Maddi ve manevi tüm pisliklerden hicret etmemizi istiyor. Kötü duygulardan, yanlışlardan, ahlaksızlıktan kısacası İslam dışı tüm programlardan uzak dur.

6.nci Emir وَلَا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ ﴿٦ 6 İyilik yapmayı kazanç kapısı haline getirme! Yaptığın iyiliklerden dolayı karşındakini minnet altında bırakma. Yaptığın az şeylerin karşılığında çok karşılık bekleme. Tebliğ eder etmez, karşıdan olumlu cevap vermesini bekleme. Şeytanın bu tip vesveselerine aldırma.

وَلِرَبِّكَ فَاصْبِرْ ﴿٧ 7 Rabbin hatırına sabret! 7.nci Emir وَلِرَبِّكَ فَاصْبِرْ ﴿٧ 7 Rabbin hatırına sabret! Yükün ağırlığına sabret. Kulluğundan vazgeçme, yılgınlık gösterme. Kötüleri uyarırken karşılaşacağın tepkilere sabret.

VAHİY YÜKÜNÜ YÜKLENENLERİN İNŞAA SÜRECİ (Eğitimcinin Eğitimi) 7 İnşaa Süreci 1 7 Yatma. Sabret 2 6 Kalk ve Uyar İyilik yapmayı Kazanç kapısı yapma 3 5 4 Rabbini Yücelt. Elbiseni Temiz tut. Tüm pislikler- den uzak dur.

MÜDDESSİR SURESİ Haydi Uyarmaya Başla NE İLE ? Son Saatin yaklaşmış olmasıyla. Nimetlerin Hesabının sorulacak olmasıyla. Kötülerin cezalandırılacak olmasıyla.

فَاِذَا نُقِرَ فِى النَّاقُورِ ﴿٨ MÜDDESSİR SURESİ فَاِذَا نُقِرَ فِى النَّاقُورِ ﴿٨ 8 (Sur) borusuna üflendiği zaman; فَذٰلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسٖيرٌ ﴿٩ 9 Evet işte o gün, pek zor bir gün olacaktır, عَلَى الْكَافِرٖينَ غَيْرُ يَسٖيرٍ ﴿١٠ 10 Kâfirlerin tümü için hiç de kolay olmayacaktır.

MÜDDESSİR SURESİ Çocukların saçlarının ağardığı Son Saat’in Dehşeti; (Başka ayetlerde) Çocukların saçlarının ağardığı Gebe kadınların bebelerini düşürdüğü Sevdiklerimizden kaçtığımız bir gün. Çırılçıplak olup da kimsenin kimseyi görmediği bir gün.   Allah Rasulü’nün kızına tavsiyesi; Ya Fatıma, o gün senin için bir şey yapamam. Allah’ın elinden nefsini satın al.

ذَرْنٖى وَمَنْ خَلَقْتُ وَحٖيدًا ﴿١١ MÜDDESSİR SURESİ ذَرْنٖى وَمَنْ خَلَقْتُ وَحٖيدًا ﴿١١ 11 BENİ tek başıma yarattığımla baş başa bırak! وَجَعَلْتُ لَهُ مَالًا مَمْدُودًا ﴿١٢ 12 Ki, geniş maddî imkanlar vermiştim ona! وَبَنٖينَ شُهُودًا ﴿١٣ 13 Bir de (cömertliğimin) şahitleri olan çocuklar… وَمَهَّدْتُ لَهُ تَمْهٖيدًا ﴿١٤ 14 Ve onu adeta bir (bebek gibi) eleyip belemiştim; (Hiçbir sıkıntı çektirmemiştim)

ذَرْنٖى وَمَنْ خَلَقْتُ وَحٖيدًا ﴿١١ MÜDDESSİR SURESİ ذَرْنٖى وَمَنْ خَلَقْتُ وَحٖيدًا ﴿١١ 11 BENİ tek başıma yarattığımla baş başa bırak!   Onu bana bırak, sen işine bak. Gündemini o değil biz belirliyoruz. Gündemini düşmanlar belirlemesin. Sen, sana verilen programı uygulamaya devam et.

ذَرْنٖى وَمَنْ خَلَقْتُ وَحٖيدًا ﴿١١ MÜDDESSİR SURESİ ذَرْنٖى وَمَنْ خَلَقْتُ وَحٖيدًا ﴿١١ 11 BENİ tek başıma yarattığımla baş başa bırak!  En’am 94   Ve (Allah diyecek ki): “İşte şimdi bize yapayalnız geldiniz, tıpkı sizi ilk yarattığımız gibi; dahası, size verdiğimiz her şeyi arkanızda bıraktınız. Sizin lehinize Allah’a ortak olduğunu sandığınız o şefaatçilerinizi neden şimdi yanınızda göremiyoruz? Artık aranızdaki bütün bağlar kopmuştur ve bütün dost sandıklarınız sizi yapayalnız bırakmıştır.”

وَجَعَلْتُ لَهُ مَالًا مَمْدُودًا ﴿١٢ وَمَهَّدْتُ لَهُ تَمْهٖيدًا ﴿١٤ MÜDDESSİR SURESİ وَجَعَلْتُ لَهُ مَالًا مَمْدُودًا ﴿١٢ 12 Ki, geniş maddî imkanlar vermiştim ona! وَبَنٖينَ شُهُودًا ﴿١٣ 13 Bir de (cömertliğimin) şahitleri olan çocuklar… وَمَهَّدْتُ لَهُ تَمْهٖيدًا ﴿١٤ 14 Ve onu adeta bir (bebek gibi) eleyip belemiştim; (Hiçbir sıkıntı çektirmemiştim) Vahye yamuk ve sığ bakan tiplerin davranışları;   Geniş maddi imkanlara sahip, İnsan gücü var. Hayatı boyunca sıkıntı çekmemiş.

ثُمَّ يَطْمَعُ اَنْ اَزٖيدَ ﴿١٥ MÜDDESSİR SURESİ Buna rağmen İnkar ediyor ve daha fazlasını istiyor. ثُمَّ يَطْمَعُ اَنْ اَزٖيدَ ﴿١٥ 15 Şimdi de kalkmış hırsla daha fazlasını istiyor. كَلَّا اِنَّهُ كَانَ لِاٰيَاتِنَا عَنٖيدًا ﴿١٦ 16 Öyle yağma yok! Madem ki o âyetlerimizi inatla (inkâra) saplanmıştır; سَاُرْهِقُهُ صَعُودًا ﴿١٧ 17 Ben de onu sarp yokuşa süreceğim.

اِنَّهُ فَكَّرَ وَقَدَّرَ ﴿١٨ MÜDDESSİR SURESİ اِنَّهُ فَكَّرَ وَقَدَّرَ ﴿١٨ 18 Çünkü o (vahiy hakkında) sığ ve yanlış düşündü, ölçüp biçti; فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ ﴿١٩ 19 Canı çıkası, nasıl da ölçüp biçti! ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ ﴿٢٠ 20 Bir daha canı çıkası, nasıl da ölçüp biçti! ثُمَّ نَظَرَ ﴿٢١ 21 Sonra (etrafı) süzdü;

MÜDDESSİR SURESİ Düşünüyor. Ölçüp biçiyor. Ona Uysam:   Ona Uysam: İstediğim gibi hayatımı yaşayamayacağım. Sahip olduklarım tehlikeye girebilir. Kariyerim alt üst olabilir. Zengin dostlarım var, onları terk etmem gerekebilir.

MÜDDESSİR SURESİ Ona Uymasam; Biliyorum doğru söylüyor.   Biliyorum doğru söylüyor. Söyledikleri şiir falan değil. Şimdiye kadar yamuk bir davranışına şahit olmadım. Temiz, dürüst biri. Söyledikleri sözler çok etkileyici.

MÜDDESSİR SURESİ Kur’an hakkında ne düşündüğünü soran Ebu Cehil’e, Velid b. Muğire’nin verdiği şu cevap dikkat çekicidir;   “Ne mi düşünüyorum? Vallahi ona hiçbir şey benzemez. O ulaşılamayacak kadar yüksek bir şey!” (Kur’an karşısında onun yaşadığı derin tereddüt ve iç çelişki).

MÜDDESSİR SURESİ Ölçmeye devam ediyor;   Allah bana bu imkanları vermişse, beni seviyordur. Varlıksız, sıkıntılı bir hayat yaşayan birine Allah niye ilgi göstersin ki. İlla bir vahiy gelecekse, bizim gibi varlıklı, önde gelen birine gelmeliydi. Bunları düşünürken içi içini yiyip bitiriyor. Bir Vahye bakıyor, Bir Dostlarına. Bir Vahye bakıyor, Bir Dünyalıklara. Ve kararını veriyor.

ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ ﴿٢٢ MÜDDESSİR SURESİ ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ ﴿٢٢ 22 Ardından surat astı ve rengi attı. ثُمَّ اَدْبَرَ وَاسْتَكْبَرَ ﴿٢٣ 23 En sonunda (hakikate) sırtını döndü ve kibir abidesi kesildi. فَقَالَ اِنْ هٰـذَا اِلَّا سِحْرٌ يُؤْثَرُ ﴿٢٤ 24 Nihayet şöyle dedi: “ Bu sadece geçmişten miras kalan bir büyüdür, اِنْ هٰـذَا اِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ ﴿٢٥ 25 Bu sadece ölümlü bir insan sözüdür.

MÜDDESSİR SURESİ Sihr, nüzul sürecinde ilk kez burada geçer Dilde;   Dilde; Gizli bir sebeple insanın gözünü ya da gönlünü yanıltan şey” demektir. Görenin görüleni olduğundan farklı algılamasıdır. Görülen, aslında görüldüğü gibi değildir. Sabahın alaca karanlığına sehar (seher), Seherde yenen Ramazan yemeğine de aynı kökten gelen “sahur” ismi verilmiştir.

MÜDDESSİR SURESİ Seher, karanlıkla aydınlığın birbirine karışmış olması halidir ki, hakikatle hayalin, hakla batılın, gerçekle yalanın birbirine karıştığı hali çağrıştırır.   Velid, Allah Rasulü’nün ömründe sihre örnek gösterecek bir olağan dışılık bulamayınca “Ebeveynle evladın arasını ayırıyor” dedi. Hiç şüphesiz müşrikler bu vahye sözlü bir sihir olarak bakıyorlardı.

Kendi kendine yettiğini sanmak Geniş Maddi İmkanlar (12) Mal Hırsı (15) İnsan Gücü (13) Sıkıntısız Bir Hayat (14) Kendi kendine yettiğini sanmak Allah’ın İkramlarını Allah’sız değerlendirmenin neticesidir. İnkar Azgınlık CEHENNEM Vahye Sırt Dönmek Kibirlenmek Büyüdür İddiası İnsan Sözüdür İddiası

وَمَا اَدْرٰیكَ مَا سَقَرُ ﴿٢٧ MÜDDESSİR SURESİ سَاُصْلٖيهِ سَقَرَ ﴿٢٦ 26 Onu Sekar’a yaslayacağım. وَمَا اَدْرٰیكَ مَا سَقَرُ ﴿٢٧ 27 Sekar’ın ne olduğunu nasıl bilebilirsin ki sen? لَا تُبْقٖى وَلَا تَذَرُ ﴿٢٨ 28 O ne (diri) bırakır, ne de (ölüme) terk eder; لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ ﴿٢٩ 29 O, insana kendi özünü gösterir;

MÜDDESSİR SURESİ 26: Onu Sekar’a yaslayacağım.   Nüzul sürecinde Cehennem’den Sekar adıyla ilk burada söz edilir. Kelime, Kamer 48’de bir kez daha görülür ve yerini cehennemin diğer isimlerine bırakarak kullanımdan çekilir. el-Islâ’: “yakmak için yaslamak” veya “yanmak için yaslanmak”.

MÜDDESSİR SURESİ 29: O, insana kendi özünü gösterir;   İnsan için bir ekrandır. Levvâha’nın türetildiği lâha fiili “yansıttı, parladı, gördü, gösterdi, rengini belli etti” demektir. Zımnen: Cehennem maskeleri yakacak ve emanet edilen ruhunu ne hale getirdiğini insana açık bir biçimde gösterecektir. Özetle: insan, kendine verdiği zararı cehennem ekranında seyredecektir.

MÜDDESSİR SURESİ عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ ﴿٣٠ 30 Onun üzerinde on dokuz (melek/e) vardır. Sözün özü: 19 sayısı üzerine rakamsal spekülasyona dayalı her yorum, arkadan gelen “onların sayısını bir sınav yaptık” (Müddessir 31) âyetine çarpar.   Sayıların sultasını red için bir sonraki âyet şöyle der: “Rabbinin ordularını O’ndan başka kimse bilemez”. Müteşabihattan olan on dokuz rakamının gerekçeleri bir sonraki âyette sayılmıştır. Bunların başında “Onların sayısını küfürde ısrar edenler için bir sınav kılmıştır” gerekçesi gelir.

وَمَا جَعَلْنَا اَصْحَابَ النَّارِ اِلَّا مَلٰئِكَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ اِلَّا فِتْنَةً لِلَّذٖينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذٖينَ اُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذٖينَ اٰمَنُوا اٖيمَانًا وَلَا يَرْتَابَ الَّذٖينَ اُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِيَقُولَ الَّذٖينَ فٖى قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَا اَرَادَ اللّٰهُ بِهٰذَا مَثَلًا كَذٰلِكَ يُضِلُّ اللّٰهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدٖى مَنْ يَشَاءُ وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ اِلَّا هُوَ وَمَا هِىَ اِلَّا ذِكْرٰى لِلْبَشَرِ ﴿٣١ 31 Zira yalnızca melaikeyi ateşin muhafızları kıldık; ve onların sayısını inkârda ısrar edenler için bir sınav yaptık; ki böylece önceki vahyin mensupları gönülden ikna olsun ve (ona) iman edenlerin imanları artsın; hem önceki vahyin mensupları hem de (bu vahye) iman edenler bütün kuşkulardan arınsın; ve kalplerinde hastalık olanlar ve inkâra gömülenler ise, “Allah bu temsil ile ne yapmayı diledi?” diye sorsun. İşte böylece Allah (sapmayı) dileyeni saptırır, (hidayeti) dileyeni ise doğru yola yöneltir. Ve Rabbinin ordularını(n sayısını) Zatından başka kimse bilemez. Nihayet bunlar, ölümlü insan için bir uyarı ve öğütten ibarettir.

وَالَّيْلِ اِذْ اَدْبَرَ ﴿٣٣ MÜDDESSİR SURESİ كَلَّا وَالْقَمَرِ ﴿٣٢ 32 EVET, ay şahit olsun! وَالَّيْلِ اِذْ اَدْبَرَ ﴿٣٣ 33 Geçip giden gece şahit olsun! وَالصُّبْحِ اِذَا اَسْفَرَ ﴿٣٤ 34 Ve ağaracak olan sabah şahit olsun! اِنَّهَا لَاِحْدَى الْكُبَرِ ﴿٣٥ 35 Şüphesiz o (cehennem ateşi, musibetlerin) en eşsizidir;

لِمَنْ شَاءَ مِنْكُمْ اَنْ يَتَقَدَّمَ اَوْ يَتَاَخَّرَ ﴿٣٧ MÜDDESSİR SURESİ نَذٖيرًا لِلْبَشَرِ ﴿٣٦ 36 İnsan soyu için bir uyarıdır; لِمَنْ شَاءَ مِنْكُمْ اَنْ يَتَقَدَّمَ اَوْ يَتَاَخَّرَ ﴿٣٧ 37 İçinizden öne geçmeyi veya arkada kalmayı dileyen herkes için… كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهٖينَةٌ ﴿٣٨ 38 Her insanın (akıbeti) kendi kazandıklarına bağlıdır; اِلَّا اَصْحَابَ الْيَمٖينِ ﴿٣٩ 39 Ancak iyiler müstesna.

CEHENNEM’İN ÖZELLİKLERİ Ne diri bırakır Ne de öldürür (28) İnsana kendi Özünü gösterir (29) Eşsiz Bir Ateş (35) İnsan İçin Bir Uyarı (36) CEHENNEM’İN ÖZELLİKLERİ

MÜDDESSİR SURESİ 38: Her insanın (akıbeti) kendi kazandıklarına bağlıdır   Bunun en iyi örneği, günahı hayat tarzı edinenlerin akibeti ve verdiği cevaplardır. Şimdi bir bakalım, Günahı hayat tarzı edinenlerin itiraflarına;

فٖى جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ ﴿٤٠ MÜDDESSİR SURESİ فٖى جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ ﴿٤٠ 40 (Onlar) cennetlerde, hep bir ağızdan soracaklar عَنِ الْمُجْرِمٖينَ ﴿٤١ 41 Günahı hayat tarzı edinenlere: مَا سَلَكَكُمْ فٖى سَقَرَ ﴿٤٢ 42 “Sizi, içinizi yansıtan bu ateşe ne soktu?”

قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلّٖينَ ﴿٤٣ MÜDDESSİR SURESİ قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلّٖينَ ﴿٤٣ 43 Cevap verecekler: “Biz hem Allah’la bağımızı koparmıştık وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكٖينَ ﴿٤٤ 44 Hem de yoksulları doyurmazdık; وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضٖينَ ﴿٤٥ 45 Üstelik (günaha) dalanlarla birlikte biz de dalardık; وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدّٖينِ ﴿٤٦ 46 Hepsinden öte biz Hesap Günü’nü yalanlardık;

حَتّٰى اَتٰينَا الْيَقٖينُ ﴿٤٧ MÜDDESSİR SURESİ حَتّٰى اَتٰينَا الْيَقٖينُ ﴿٤٧ 47 Ta ki ölüm hakikati bizi gelip buluncaya kadar…” فَمَا تَنْفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعٖينَ ﴿٤٨ 48 İşte bunlara hiçbir şefaatçinin şefaati fayda vermeyecek.

Mü’minler Soruyor; Sizi Bu Ateşe Sokan Nedir? Allah’la Bağımızı Koparmıştık (43) Yoksulları Doyurmazdık (44) Günaha dalanlarla Birlikteydik (45) Hesap Gününü Yalanlardık (46) Mü’minler Soruyor; Sizi Bu Ateşe Sokan Nedir?

فَمَا لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضٖينَ ﴿٤٩ MÜDDESSİR SURESİ فَمَا لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضٖينَ ﴿٤٩ 49 BU HALDE o öğüt ve uyarıdan yüz çevirmekle ellerine ne geçecek? كَاَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ ﴿٥٠ 50 Onlar ürkek yaban eşeklerine benziyorlar; فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ ﴿٥١ 51 Amansız avcıdan (kaçan eşeklere).

كَلَّا بَلْ لَا يَخَافُونَ الْاٰخِرَةَ ﴿٥٣ MÜDDESSİR SURESİ بَلْ يُرٖيدُ كُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ اَنْ يُؤْتٰى صُحُفًا مُنَشَّرَةً ﴿٥٢ 52 Evet, onların her biri kendilerine açık seçik sayfalar verilmesini ister. كَلَّا بَلْ لَا يَخَافُونَ الْاٰخِرَةَ ﴿٥٣ 53 Yoo! Aksine onlar âhiret endişesi taşımıyorlar.

كَلَّا اِنَّهُ تَذْكِرَةٌ ﴿٥٤ MÜDDESSİR SURESİ كَلَّا اِنَّهُ تَذْكِرَةٌ ﴿٥٤ 54 Evet, şüphesiz bu bir öğüttür; فَمَنْ شَاءَ ذَكَرَهُ ﴿٥٥ 55 Artık dileyen ondan öğüt alır; وَمَا يَذْكُرُونَ اِلَّا اَنْ يَشَاءَ اللّٰهُ هُوَ اَهْلُ التَّقْوٰى وَاَهْلُ الْمَغْفِرَةِ ﴿٥٦ 56 Zaten onlar ancak Allah’ın dilemesi durumunda öğüt alabilirler: O, kendisine karşı sorumluluk duyulmaya ve bağışlamaya en ehil olandır.