Yanaşma, Bağlanma ve Demirleme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sorular ve Cevaplar.
Advertisements

HALATLARIN HİZMET ÖMÜRLERİ
Lanyardlar Lanyard Nedir?
MADDENİN HALLERİ ve ISI
Ankrajlar Ankraj Nedir?
YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
Sorular ve Cevaplar.
Pasif Sistemler Uyarı Hattı Sistemleri
ROTOR Öğr.Gör. Ferhat HALAT.
İskeleler İskele Nedir?
Chapter 4. Ağ Topolojileri
GEMİ MANEVRALARI DEMİR TANIMI VE GÖREVLERİ
TEKNE MANEVRASI.
Alıştırma Eğitim Dokümanları
YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
RÜZGAR TÜRBİNLERİNİN SINIFLANDIRILMASI
BETON ve BETON BİLEŞENLERİ SEMİNERİ
Yüksekte Çalışmalarda Güvenlik Ekipmanları
LİMANLAR Prof.Dr.Sedat KABDAŞLI.
SES NEDİR? 4/A SINIFI.
BÖLMELER ( İNCE YAPI ) L.EMRE BAŞAR.
dünya yüzeyinin ¾ ü sularla kaplıdır
Dalga Kılavuzları ve Uygulama Alanları
Sayfa 1 - Yükün Kontrol Edilmesi Ağırlık - askıların ve kaldırma gereçlerinin emniyetli çalışma yükü. Şekil ve Boyut - askıların bağlantı noktaları ve.
Martı Marina Orhaniye ( Ağustos 2012 kontrat sonu )
KULA (Kentiçi Ulaşım Aracı)
Kaynama, Erime ve Donma.
AMATÖR DENİZCİ BELGESİ KISA MESAFE TELSİZ BELGESİ SEMİNERİ
Fire and Rescue Service Kranj
BASİT MAKİNELER “HAYATIMIZI KOLAYLAŞTIRAN MAKİNELER”
İpli kurtarma ekipmanı- Düşme koruma ekipmanı
MADDELERİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI
VOLKAN ALTUNAY İŞ GÜVENLİĞİ UZMANI(B)
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİNE. GİRİŞ. BÖLÜM 3. köprüler prof. dr
(section 3) Bölüm 3 Helisel dişli çarklar
Kalça ve alt taraf kemiklerinin kırık, çıkık ve burkulmaları, üst taraf kemiklerinde olduğu gibi düşme, çarpma ya da trafik kazaları gibi şiddetli travmalar.
Doç. Dr. Hüseyin UZUN – Kaynak Eğitimi Ana Bilim Dalı Başkanı
FEN VE TEKNOLOJİ BASİT MAKİNALAR
BASİT MAKİNALAR Günlük hayatımızda işlerimizi kolaylaştırmak için yapılan basit aletlere basit makineler denir.
DEMİRLER.
PAYROTEKNİK MALZEMELER
TEKNELERDE KİŞİSEL GÜVENLİK VE GÜVENLİ ÇALIŞMA KURALLARI
Demir İşlemlerinde Kullanılan Terimler
GEMİCLİK.
GEMİ KULLANMANIN TEMEL PRENSİPLERİ
GEMİCİLİK DÜMEN DONANIMLARI.
GEMİLERDE DİP YAPISI TEK DİPLİ GEMİLER ÇİFT DİPLİ GEMİLER.
MAKARALAR VE CAYRASKALLAR
Doğrusal Yataklar (Kızaklar)
OMURGA Lama Omurga Levha Omurga Kutu Omurga Yalpa Omurga 2/21/2018.
GENEL BİLGİLER Demir gözden funda edildiğinde kuvvetli akacağından zincirden neta durulmalı, can emniyeti gözetilmelidir. Operasyon süresince mutlaka koruma.
VE GEMİCİLİKTE KULLANILAN
DUVARLAR Kiriş döşeme gibi üst yapı elemanlarından gelen yükleri temele nakleden, binalarda mekanları birbirinden ayıran (bölen), mekanları çevreleyen.
YÜK TUTMA ELEMANLARI Taşınacak yükün ; cinsi, büyüklüğü,
Doğrudan Kumanda Edilebilen Etmenler II – Pervane
GELGİT NEDİR VE NASIL HESAPLANIR. GELGIT, AY VE GÜNEŞ’IN ETKISIYLE DENIZLERIN SÜREKLI YÜKSELIP ALÇALMASı OLAYıDıR.
EEM362 – ELEKTRİK MAKİNELERİ II Asenkron Makinelerin Yapısı
KÜREK SETİ.
KIRIK, ÇIKIK VE BURKULMALARDA İLKYARDIM
YELKEN SEYİRLERİ & MANEVRALAR
Balon Uzay Kaya.
Düğümler.
KEŞİF İŞLEMİ.
Sert Hava Seyri Güz 2018 Sima Yıldız Doğan.
Düğümler.
MEHMET ŞENGİL 7/A 325 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN: SAİME ÖZEN.
ENERJI DÖNÜŞÜMLERI. ENERJI NEDIR ?  Enerji kısaca iş yapabilme yeteneğidir. Tıpkı uzunluklar gibi skaler büyüklüktür. Toplamda 8 ana enerji çeşidi vardır.
Günlük hayatta işimizi kolaylaştıran aletlere basit makineler denir. Bu basit makineler kuvvetin doğrultusunu, yönünü ve değerini değiştirerek günlük.
TEKNOFEST ROBOTİK FETİH 1453 YARIŞMASI PLATFORM
Sunum transkripti:

Yanaşma, Bağlanma ve Demirleme Mehmet EREM

Manevra ve Yanaşmaya Etki Eden Faktörler Rüzgar yönü ve şiddeti. Teknenin başını rüzgar, kıçını motor döndürür Deniz durumu. Akıntı ve dalga Tekne ve donanım özellikleri. Tonaj, dümen dinleme, baş pervane Yanaşılacak yer. İskele, ponton, rıhtım, diğer teknelerle ilişki Ekibin tecrübesi ve zamanlama Uzun hazırlık, kısa manevra-Kısa hazırlık, uzun manevra

Dümen Dinleme Su altı formları, pervanesinin kanatları, yerleşimi ve motor gücü birbirinden farklı olan tekneler farklı hareket ederler Üzerinde yol olmayan teknenin dümeni de çalışmaz!

Pervane Dönüşü Tekneyi yavaşlatmak ve durdurmak için yapılan tornistan basılması sırasında pervane dönüş yönü sebebiyle, teknenin kıçı ya iskeleye ya da sancağa dönmeye meyillidir.

Rüzgarüstü-Rüzgaraltı Önce rüzgarüstü koltuğu bağlayın. İlk bağladığınızı en son çözün!

YANAŞMA TİPLERİ Aborda Alarga Tonoz almak Kıçtankara Baştankara

Aborda Olmak

Aborda Olmak Kolay, basit, rahat bir yanaşmadır.

Koltuk Halatları

Koltuk Üstünde Manevra Hangi tarafın açılması isteniyorsa, o taraf koltuklar laçka edilir.

Manevra

Bağlanma Elemanları Halatlar Koç boynuzu, kurtağzı Baba ve aneleler Esneticiler Radansa Kilit Fırdöndü Kakıçlar Usturmaçalar

Halatlar

Halat Yapıları Halattaki kol sayısı arttıkça 3 kollu-bükümlü 8 kollu-örgü Çift örgü Halattaki kol sayısı arttıkça mukavemet artar, esneme azalır

Halat Malzemeleri Naylon (polyamid). Esner, ıslanınca güç kaybeder Polyester Aşınmaya dayanıklı, sağlam Polipropilen Yüzer, güneşe dayanıksız Kevlar Sağlam, esnemez, güneşe dayanıksız Spectra-Dyneema Sağlam, pahalı, esnemez, hafif

Halat yapıları ve kullanımı

Bağlanma Halatları Tekne boyunda 4 adet, 3 kollu polyester halat En az 50 m, çift örgü polipropilen kıç koltuğu En az 30 m, 3 kollu naylon yedek demir halatı

Nasıl Bağlayalım? Sahile verilen koltuğa izbarço atılır. Boşu tekne tarafından alınır. Eğer sahildeki koltuğunuzu bir yabancı bağladıysa, mutlaka kontrol ediniz! Kısa koltuklara doblin yapılabilir. İzbarço boşta iken-hele de sudaysa- çok kolay çözülür. İki halat birbirine izbarço ile bağlanırsa, boşluk olmaması önemlidir. Halat demire veya aneleye kalıcı olarak balıkçı bağı ile bağlanır. Kalıcı bağlarda kasa yapılmalı ve radansa kullanılmalıdır.

Doblin Halatlar

Nasıl Bağlamayalım? )) Halatı kopartan ince olması değil, genellikle yanlış yapılan uygulamalardır

Mukavemet Camadan %55 İzbarço %65 Kasa dikişi %85 Radansalı kasa %95

Kasa Dikişi

Koçboynuzu ve Kurtağzı

Koçboynuzu Bağları İlk voltada bağ yapmayınız! Bağ yapıldıktan sonra, bedende oluşan boşu tekrar babanın üstüne almayınız! Çıma sıkışırsa, düğüm açılmaz

Bağlanılan Yerin Yüksekliği

Bağlanılan Yerin Yüksekliği Bağlanma elemanlarına (kurtağzı ve koç boynuzu) gelen halat, güverteye paralel olmalıdır

Esneticiler Halatı kopartan yük değil, şoktur! Esnetici varsa, doblin (vargel) yapmayınız!

Badarna Etmek Halatın sürtündüğü yerlerde aşınmasına engel olmak için, hortum veya bu iş için üretilmiş özel kılıflar kullanılabilir. Hiç birşey yoksa bir bez kullanılarak sarılır.

ALARGA

Demir Yerinin Seçimi Zemin özellikleri ve eğim (Kum, balçık, taşlık, veya erişte) Tekne ve donanım özellikleri (demir tipi, zincir uzunluğu, ikinci çapa) Rüzgar hızı, akıntı ve dalga durumu Diğer teknelerle olan ilişki B Planı

Demir Tipleri Farklı tip demirler, farklı zeminlerde Danfort Delta Admiralti Brittany Pulluk (CQR) Fortress Spade, Ultra Farklı tip demirler, farklı zeminlerde farklı performans gösterirler: Yedek demirleri aynı model seçmeyiniz

Kaloma Miktarı Zincirin yeri zincirlik değildir, kaloma verirken pinti olma!

Salınım Sonra gelen, öncekilerin hakkına riayet eder.

Salınım Kalabalık demir yerlerinde, eğer yeterli mesafe varsa öndeki teknenin hemen arkasına demirleyiniz.

Salınımı Azaltmak

Alargada Sallanmak

Alargada Bordalama Birden fazla teknenin aborda olmasında, gurcataların birbirine yakın durmaması ve sallantıda çarpışmamasına dikkat edilmelidir.

Alargada Bordalama Eğer gecelenecekse tek tekneden demir atılır veya kıç koltuğu alınır.

İkinci Demir Yedek demir tekne veya dingi ile atılabilir. Halatın ucunu teknede bırakmamak, ama demir atarken dingiye bağlamak tüm yedek demir düzeneğini kaybetmemek açısından önemlidir

Tandem Demirleme Esas demirin arkasına, uygun uzunlukta bir bileşke ile ikinci bir demir atılması bazı zeminlerde çok etkilidir.

Çift Demir Uygulamaları

Çift Demir Uygulamaları

Halat-Zincir Eki Halat zincir bileşkesinin kavaletaya takılmadan geçmesi için üzerine bağ veya kilit ile eklenmemesi, bunun yerine örülmesi gerekebilir.

Kilitlerin Tespiti Suyun altına bırakılacak kilit ve benzeri bileşkelerin harbileri geçici olarak tel veya ince ile tespit edilir. Kalıcı olması durumunda çekiç ile şişirilir.

Bosa Tutmak En basit olarak zincir üzerine bağ yapılarak tutulur. Yaygın olarak kullanılan kalibre zincirlerin ara baklasından geçecek bağlantı elemanı zincirin kalibresinden küçüktür.

Bosa Kancası Bu amaçla zincirin baklalarına ata biner gibi oturan, esneyen bir halat ile tekneye bağlanan bosa kancaları tercih edilir.

Bosa Kancası Katamaranlarda bosa vurulması elzemdir

Tonoz Düzenekleri

Tonoz Almak Bilmediğiniz yerde, bilmediğiniz tonozu zorda kalmadıkça almayınız. Alırsanız mutlaka dalıp kontrol ediniz!

Tonoz Düzenekleri-II Hakim rüzgar ve değişken rüzgarlara uygun tonoz düzenekleri

Tonoz Düzenekleri-III Bir zincir en zayıf halkası kadar güçlüdür!

Fırdöndü-Karamursal

Kopma Yükleri 8’lik kalibre zincir (DIN766)=3200 kg 3 kollu polyester halat (8mm)=1070 kg Çift örgü spectra halat (8mm)=9000 kg Çelik halat (8mm)=52800 kg U ve Omega kilit=4300 kg Fırdöndü=2500 kg Karabina=870 kg *Çalışma yükleri, kopma yükünün %15-25’i kadardır

Tonoz Düzenekleri-IV Marina ve sıkışık limanlarda tonoz düzeneklerinde Çırpıntı ve dalganın olduğu limanlarda, ağır şamandıra düzeneği ile süspansiyon sağlanır. Marina ve sıkışık limanlarda tonoz düzeneklerinde genellikle şamandıra kullanılmaz.

Tonoz Düzenekleri-V Sıkışık ortamlarda hızlı manevra edebilmek için, tonoz halatının hızla batması istenir. Bu amaçla halata sabitlenen ağırlıklar çok yararlıdır

Kıçtankara Girmesi zor, çıkması kolaydır. Sıkışık liman ve barınaklarda standart yanaşma sistemidir. Tekneye girmesi kolaydır. Tekne içi yaşantısı göz önünde olabilir.

Kıçtankara Güneyde gulet ve tırhandillerin standart yanaşması kıçtankaradır.

Kıçtankara Diğer teknelerle çapariz yaşamamak için zincirlerin paralel olması ve giriş sırasıyla çıkılması uygun olur. Önce demir atan en son alır!

Kıç Koltukları Sığ limanlar için uzun koltuklara ihtiyaç duyulabilir.

Kıç Koltuk Düzenekleri Sahilden alınan uzun koltuk düzeneklerinde yüzer olması sebebiyle polipropilen halatlar tercih edilir. Perlon ve makaraları uygulama kolaylığı sağlar.

Sert Rüzgar Önlemleri Bordadan gelen sert rüzgarda, kıç koltuğu boşlayıp alargaya çıkmak gerekebilir.

Kıçtankara Kıçtankara yanaşmanın başlıca dezavantajı tekne içi yaşantısının sahildekilere açık olmasıdır

Baştankara Yanaşması kolaydır. Düzenek gerektirebilir. Tekne içi yaşantısı sahilden izoledir. Tekneye girmesi, çıkması zor olabilir.

Kıç Demiri Kıçta hazır halde muhafaza edilen, kıç demiri, halatı ve düzeneği kullanım kolaylığı sağlar. Fortres veya Danfort gibi nispeten hafif çapalar elle çekmek için tercih edilirler.

Herkese huzurlu seyirler ve limanlar…