GELİŞİM DÖNEMLERİNİ BİLMEK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Embriyolojiye Giriş Prof. Dr. Alpaslan GÖKÇİMEN
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bedensel Büyüme & Gelişme
Günay GEÇKİN Fen Bilgisi Öğretmeni
NUTFE DÖLLENME ALAKA. NUTFE DÖLLENME ALAKA İnsan döllenmiş bir yumurtadan oluşmadı mı. Sonra alaka haline dönüştü İnsan döllenmiş bir yumurtadan oluşmadı.
GELİŞİME GİRİŞ.
Nutfe ve Alaka’nın Başlangıcı
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
MAYOZ BÖLÜNME
HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KALITIM
KONU: MİTOZ HÜCRE BÖLÜNMESİ
GELİŞİMİN TEMEL KAVRAMLARI
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME Eğitim Fakültesi Prof.Dr.Mustafa Ergün
PSİKOMOTOR GELİŞİM Yrd.Doç.Dr. Serkan HAZAR.
İNSANLARDA ÜREME , BÜYÜME VE GELİŞME
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
KALITIM.
Eğitimin Psikolojik Temelleri
İNSANLARDA ÜREME BÜYÜME VE GELİŞME.
9 EYLÜL İLKÖĞRETİM OKULU
MUSTAFA ABAK Özel Eğitim Öğretmeni
Hücre bölünmesi.
Gelişime Giriş.
HÜCRE BÖLÜNMESİ ve KALITIM
HÜCRE BÖLÜNMESİ Organizmayı oluşturan hücreler bölünerek sayılarını artırırlar.Her dokudaki hücrelerin bölünme potansiyelleri birbirinden farklıdır.Kemik.
MAYOZ BÖLÜNME.
İnsanda üreme,büyüme,gelişme
6.SINIF FEN ve TEKNOLOJİ TESTİ
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM VE DOĞUM
Prof. Dr. Alpaslan GÖKÇİMEN
FEN ve TEKNOLOJİ / HÜCRE BÖLÜNMESİ
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ GELİŞİM
HÜCRE BÖLÜNMESİ Organizmayı oluşturan hücreler bölünerek sayılarını artırırlar.Her dokudaki hücrelerin bölünme potansiyelleri birbirinden farklıdır.Kemik.
Ünite- 1 HÜCRE BÖLÜNMESİ ve KALITIM
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
İNSANDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME
HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KALITIM
Yaşam Dönemleri ve Gelişim Görevleri Havighurst'un çeşitli yaşam dönemleri için belirlediği gelişim görevleri.
BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM. BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM.
FİZİKSEL GELİŞİM  Fiziksel gelişim bedensel ve psiko-motor (devimsel) gelişim olmak üzere iki başlık altında incelenebilir.  Bedensel gelişim, vücudun.
Fen Ve Teknoloji Üreme Sistemi Göker Kökten 6/A 817 Sağlık Slaytları
Dr. Kerim KARABACAK Eğitim Psikolojisi
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
GENETİK ve ÇEVRESEL TEMELLER
Gelişimin ilkeleri *Gelişim yordanabilir bir sıra izler. Bu sıra evrenseldir. Baştan ayağa-İçten dışa.-İlk gelişen organ kalptir. Genelden özele- Basitten.
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
Prof. Dr. Güler Küçükturan
Prof. Dr. Güler Küçükturan
Ü NITE - 1 HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KALITIM HÜCRE BÖLÜNMESİ Hücre bölünmesi bütün canlılarda görülür. (tek hücreli, çok hücreli, çekirdekli ya da çekirdeksiz)
HAREKET ve FONKSİYON GELİŞİMİ
GELİŞİMİN KRİTİK DÖNEMLERİ ve
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KALITIM
YENİ NESİL SİZİN ESERİNİZ OLACAKTIR.
GELİŞİMİN TEMEL KAVRAMLARI
KALITIM VE KALITSAL HASTALIKLAR
MAYOZ BÖLÜNME.
Kalıtım ve Çevre Yrd. Doç. Dr. Ş. Gonca Zeren
SLAYTI BAŞLAT. EMBRİYO ; Yumurta ve sperm hücrelerinin birleşmesiyle oluşan zigot, çift sarmallı DNA moleküllerini içerir. Bitkiler, hayvanlar, ve bazı.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
DOÇ. DR. MÜDRİYE YILDIZ BIÇAKÇI
GELİŞİM.
MAYOZ BÖLÜNME. MAYOZ BÖLÜNME GAMET HÜCRELERİ ve SOMATİK HÜCRELER Üremek için özelleşmiş hücrelere gamet hücreleri denir.Gamet hücreleri haploit (n)
Sunum transkripti:

GELİŞİM DÖNEMLERİNİ BİLMEK ÖĞRETMENE NE KAZANDIRIR?

Gelişimle İlgili Temel Kavramlar Büyüme: Vücudun sadece boy, kilo ve hacim olarak artmasıdır. Gelişme: Organizmanın döllenmeden başlayarak bedensel, zihinsel, dil, duygusal, sosyal yönden, belli koşulları olan en son aşamasına ulaşıncaya kadar sürekli ilerleme kaydeden değişimidir. Gelişme; olgunlaşma ve öğrenme etkileşimlerinin bir ürünüdür. Olgunlaşma: Vücut organlarının kendilerinden beklenen fonksiyonu yerine getirebilecek düzeye gelmesi için, öğrenme yaşantılarından bağımsız olarak, kalıtımın etkisiyle geçirdiği biyolojik bir değişmedir. Olgunlaşma, fiziksel gelişime büyük ölçüde etki eder.

Öğrenme: Bireyin çevresiyle belli bir düzeydeki etkileşimleri sonucunda meydana gelen nispeten kalıcı izli davranış değişmesidir. Hazırbulunuşluk: Kişinin olgunlaşma ve öğrenme sonucunda belli bir davranışı göstermeye hazır olmasıdır. Bir konunun, bir yaşantının istenen düzeyde öğrenilebilmesi için o konunun gerektirdiği temel ön yaşantılara o konuyu öğrenecek kişinin mutlaka sahip olması gereklidir.

Gelişimin Kritik Dönemleri: Çocuklar,bazı gelişim dönemlerinde ve yaşlarda belli tür öğrenmelere karşı yüksek duyarlılık gösterme eğilimindedirler. Çevre etkilerine karşı daha duyarlıdırlar ve çevrede düzenlenen öğrenme yaşantılarını diğer dönemlerden daha hızlı kazanabilirler. Psikologlar bu döneme kritik gelişim dönemleri adını vermektedirler. Zamanlama çok önemlidir.

‘İnsan Gelişimi’ denilince ne anlıyorsunuz?

Kalıtım mı? GELİŞİM Çevre mi?

Kalıtımcı Görüş Goddard……..Kallikak ailesi

Çevreci Görüş John Locke…..Tabula Rasa Watson ……..9 aylık bebek Albert, tüylü beyaz nesneler

Sonuç

davranışların ortaya çıkmasında önemli bir etken:

ZAMAN

Gebeliğin ilk 3 ayı İlk 5 yaş: KRİTİK DÖNEM

GELİŞİMİN BİYOLOJİK TEMELLERİ

Yumurta + Sperm = Döllenme Zigot (döllenmiş yumurta hücresi): Yarı anne,yarı baba. 23 çift kromozom: Otozom + cinsiyet Erkek= XY Cinsiyeti erkek belirler Dişi= XX

Kromozomlar, gen adı verilen biyokimyasal oluşumlar taşımaktadır Kromozomlar, gen adı verilen biyokimyasal oluşumlar taşımaktadır. Gen= DNA + RNA Baskın ve Çekinik Genotip Fenotip

DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM

Mitoz ya da mitosis, bir hücrenin kendi genomunu eşleyerek iki yavru hücre şeklinde bölünmesidir. Bunun sonucu olarak, organelleri ve diğer hücre elemanları eş olan iki kardeş hücre oluşur.

Vücut hücrelerinde meydana gelir Vücut hücrelerinde meydana gelir. Mitoz bölünmeyle yaralanan ve yaşlanan hücrelerin yerine yeni hücreler meydana getirilir. Organizmanın büyümesi ve yaraların onarılması mitoz bölünme sayesinde olur. Mitoz bölünme başlamadan önce DNA kendini eşler. 1.07 – 3.50 .. Youtube.mitoz bölünme

Yeni bir canlının yaşamı, döllenmiş yumurta ile başlar Yeni bir canlının yaşamı, döllenmiş yumurta ile başlar. Kadın üreme hücresi yumurta ile erkek üreme hücresi spermin birleşmesi olayına döllenme denir. Döllenme anında zigot oluşur ve yeni bir insanın ortaya çıkması için hazırlık başlar. Normal bir zigotta 46 kromozom vardır. Bunlardan 23'ü kadından, 23'ü erkekten gelmekte olup, 22 çifti büyümeyle ilgili, diğer ikisi cinsiyet kromozomudur. Cinsiyet kromozomları kadınlarda (xx), erkeklerde (xy) şeklinde bulunmaktadır. Kromozomlar üzerinde bulunan ve organizmanın genetik yapı taşları olan genler, yeni canlının karakterini belirler.

Döllenmeden doğuma kadar çeşitli evreler geçirilir Döllenmeden doğuma kadar çeşitli evreler geçirilir. İlk olarak hücresel çoğalma, sonra kimyasal farklılaşma, doku ve organ oluşumu ve en son olarak da fonksiyon kazanma ve organizasyon olur. Döllenmeden doğuma kadar anne rahminde geçen bu döneme doğum öncesi dönem, bu dönemdeki gelişmeye doğum öncesi gelişim denir. Gelişim döneminde geçirilen evreler Zigot, Embriyon ve Fetüs dönemleridir.

Zigot (Döllenme ve sonraki iki hafta) Zigot döllenmeden hemen sonra bölünerek çoğalmaya başlar. Zigot küçük hücrelere bölünerek döl yatağı boruları yoluyla döl yatağına doğru ilerler, 12-16 hücre oluştuğunda döl yatağına ulaşır. Morula adı verilen bu hücre kitlesi birkaç gün dolaştıktan sonra uterus duvarına gömülür (implantasyon). Zigot devri döllenme anından başlayarak 2 hafta devam eder. Zigot döl yatağına yerleştikten sonra üç ana kısım oluşur.

Dış Tabaka (Ektoderm): Sinir sistemi, saç, tırnak, dişler, deri bezleri ve hücreleri gelişir. Orta Tabaka (Mezoderm): Kaslar, kemikler, dolaşım sistemi oluşur. İç Tabaka (Endoderm): Sindirim sistemi, ağız ve boğaz oluşur.

Embriyon Devri (Döllenmeden sonraki ilk evre) Sınırı kesin olmamakla birlikte genellikle embriyonik dönem 8 hafta olup bu dönemde döllenmiş yumurta hücresi çabucak bir organizma haline gelecek şekilde farklılaşır, kulaklar, kol ve bacakların çıkacağı yerler belirginleşir. 6.5 haftada parmaklar, dudaklar, burun delikleri ve gözler belirmeye başlar. 7. haftada dil ve 20 adet süt dişinin yeri ve bütün iç organlar oluşur. Embriyon devresinin sonunda organizma bir insan olarak tanınabilir.

Fetüs Devri (üçüncü aydan doğuma kadar olan evre) Sekizinci haftadan, doğuma kadar geçen zamanda organizmaya fetüs adı verilir. Üçüncü ve beşinci aylar arası fetüs süratli bir büyüme gösterir. Gebeliğin 20. haftasında saçlar ve tırnaklar çıkmaya başlar. Ter bezleri gelişmiştir. Fetüs uyarıcılara 8 haftalıkken tepkide bulunabilir. Burun, dudak, yanaklar ve çene bu zamanda uyarıcıya karşı duyarlıdır. 16. haftada dış uyarıcılara duyarlı bölgeler artar ve bütün vücut duyarlı hale gelir. Fetüs dış uyarıcılara tepkide bulunurken kendi kendine hareketler de yapar. 4. aydan sonra anne bebeğin kendi kendine yaptığı hareketlerin farkına varır. Doğum öncesi gelişimin en büyük özelliği büyüme ve bazı organlarda görülen olgunlaşma hızlılığıdır. Fetüs 4 aylıkken nefes alıp verme, 5 aylıkken yürüme, 6 aylık olunca emme hareketleri yapar. 28. haftada erken doğan fetüsün yaşama şansı yüksektir. Doğuma kadar fetüsün bütün organları yaşaması için gerekli görevleri yapabilecek olgunluğa erişir.

Video: Doğumöncesi gelişimin biyolojisi

Doğumöncesi Gelişimi Olumsuz Etkileyebilecek Faktörler

Genetik bozukluklar Çevresel bozukluklar

Çevresel Bozukluklar Beslenme bozuklukları İlaçlar ve kimyasal maddeler Hastalıklar Radyasyon Kan uyuşmazlığı Psikolojik Sıkıntılar

Gelişim İlkeleri

1. Gelişim, kalıtım ve çevre etkileşiminin bir ürünüdür. 2 1. Gelişim, kalıtım ve çevre etkileşiminin bir ürünüdür. 2. Gelişim süreklidir ve belli aşamalardan gerçekleşir. 3. Gelişim nöbetleşe devam eder. 4. Gelişim baştan ayağa , içten dışa doğrudur. 5. Gelişim genelden özele doğrudur. 6. Gelişimde kritik dönemler vardır. 7. Gelişim bir bütündür. 8. Gelişimde bireysel farklar vardır.

GELİŞİM ÖDEVLERİ VE EĞİTİM

Okulöncesi - İlk çocukluk dönemi (3-6 yaş) Yürüme ve konuşma Özbakım becerileri El-göz uyumunu sağlamaya başlama Cinsel farklılıkları öğrenme ve cinsel kimliğini kazanmaya başlama Aile üyelerini ve çevresini örnek alarak ilişki kurmayı öğrenme ve onlara karşı duygularının farkında olmaya başlama Toplumsal rolleri ve kuralları öğrenmeye başlama

İlköğretim-İkinci Çocukluk Dönemi (7-11 yaş) Kendine karşı tutumlar oluşturma: Öğretmen kendini tanıması ve olumlu benlik algısı geliştirmede yardımcı olmalı Yaşıtlarıyla iyi geçinme, iletişimi zenginleştirme Üç temel beceri: Okuma, yazma, aritmetik Rol model aldığı kişilere göre, cinsiyetine uygun rolü geliştirme Vicdan ve değerler sistemi geliştirme Sorumluluk almasına izin verilirse kişisel bağımsızlığını kazanmaya başlama