İSTATİSTİK VE MATEMATİK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Matematik Öğretmeni RAGIP ŞAHİN
Advertisements

GİRİŞ BÖLÜM:1-2 VERİ ANALİZİ YL.
MERKEZİ YIĞILMA (EĞİLİM) ÖLÇÜLERİ
ORAN-ORANTI.
ORAN VE ORANTI ÖZGE ALTUNTAŞ.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
ÖRÜNTÜLER.
MATEMATİKTEN KORKMUYORUM!
Babamın ayakkabı imalathanesi var
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
Bağıl Değerlendirme Sistemi
Nicel / Nitel Verilerde Konum ve Değişim Ölçüleri
Tanımlayıcı İstatistikler
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
Sıvı Ölçüleri Değerlendirme.
Hafta 03: Verinin Numerik Analizi (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
Soruya geri dön
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
ÇIKARMA İŞLEMİ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ASAL SAYILAR VE ÇARPANLARINA AYIRMA
EBOB EKOK.
GRAFİKLER.
KONU KESİRLER BASİT KESİR GJFX BİLEŞİK KESİR.
MATRİSLER ve DETERMİNANTLAR
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
TBF - Genel Matematik I DERS – 8 : Grafik Çizimi
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
7.SINIF MATEMATİK DERSİ “TABLO VE GRAFİKLER”
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Matematik Bütün Konular Slayt.
1/20 ÖLÇÜLER (Zaman) A B C D Bir saat kaç dakikadır?
TABLO VE GRAFİK.
MURAT ŞEN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ Üçgenler.
TAM SAYILAR.
STANDART SAPMA.
Test : 2 Konu: Çarpanlar ve Katlar
6, 7 ve 8 BASAMAKLI DOĞAL SAYILAR
GRAFİKLER.
 Merkezi eğilim ölçüleri: Ortalama Ortanca Mod  Ortalama: İki veya ikiden fazla sayının toplamının toplanan sayıların adedine bölünmesiyle elde edilen.
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
İSTATİSTİK VE GRAFİKLER Belirli amaçlar için planlı ve sistemli olarak gözlem ve araştırma yoluyla elde edilen bilgilerin sayılarla ifade edilmesine istatistik.
Tuğçe ÖZTOP İlköğretim Matematik Öğretmenliği 2. sınıf
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
2. SINIFLAR BİLGİ YARIŞMASINA HOŞGELDİNİZ
Merkezi Eğilim Ölçüleri
CEBİRSEL İFADELER.
Asal Sayılar ve Çarpanlarına Ayırma
1/22 GEOMETRİ (Dikdörtgen) Aşağıdaki şekillerden hangisi dikdörtgendir? AB C D.
Matematik kümeler vedat çelik mesut kılınç.
Diferansiyel Denklemler
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME.
NEDEN İSTATİSTİK? 1.
Sıklık Tabloları ve Tek Değişkenli Grafikler
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi BÖLÜM 21 Veri Analizi Kavramlarının Gelişimi.
GRAFİK NEDİR?   İstatistik bilim dalında çeşitli yöntemlerle elde edilen sonuçların çizgi ve şekillerle ifade edilmesine grafik denir.
ÜNİTE:VERİ KONU: MERKEZİ EĞİLİM VE YAYILIM ÖLÇÜLERİ
MATEMATİK DERSİ ORAN ORANTI SORU VE ÇÖZÜMLERİ.
Istatistik.
MERKEZİ EĞİLİM(YIĞILMA) ÖLÇÜLERİ
İSTATİSTİĞE GİRİŞ.
Merkeze Yayılma Ölçüleri
STANDART SAPMA.
Sunum transkripti:

İSTATİSTİK VE MATEMATİK

Bazı Temel Kavramlar İstatistik: Verilerin toplanmasını, değerlendirilmesini, yorumlanmasını ve sunulmasını konu alan matematiksel bilim dalıdır. Örneklem: Veri toplamak amacıyla üzerinde araştırma veya deney yapılacak olan gruptur. Grup üzerinde araştırma yaparken anket, görüşme, tarama v.b. Veri toplama araçları kullanılabilir. Anket: Veri toplanacak konu ile ilgili soruların önceden hazırlanıp, yine önceden belirlenmiş kişi veya gruplara soruları yönelterek veri toplamaya anket denir. Tablo ve Grafik: Elde edilen verilerin daha rahat takip edilmesi açısından belli bir düzende yazarak tablo elde edebiliriz. Grafik ise verilerin değişimini, veriler arasındaki karşılaştırmayı takip edebilmek için verilerin görsel olarak ifade edilmesidir.

Örnek: Bir öğrencinin 3 yazılı sonunda aldığı notlar tabloda verilip grafikle gösterilirse: 1. Yazılıdan 72, 2. Yazılıdan 15, 3. Yazılıdan 87 alan bir öğrenci için: 1. Yazılı 2. Yazılı 3. Yazılı NOTLAR 72 15 87 TABLO GRAFİK

Örnek: Bir manavda satılan meyvelerle ilgili tablo ve grafik ele alınırsa: Bir günün sonundaki satışlar: Elma 75 kg, Portakal 62 kg, Muz 19 kg, Mandalina 60 kg ÜRÜN SATILAN MİKTAR Elma 75 Portakal 62 Muz 19 Mandalina 60 TABLO GRAFİK

Tablo ve grafikle ilgili verdiğimiz iki örneğe dikkat edecek olursak: Bir öğrencinin yazılı notları çizgi grafiğiyle, ürün satışı ise sütun grafiği ile belirtildi. Zaten genelde veriler arasındaki değişimi, çizgi grafiğiyle, verilerin miktarını ve veriler arası karşılaştırmayı, sütun grafiğiyle gösteriyoruz.

Merkezi Eğilim ve Yayılma Ölçüleri Açıklık: Bir örneklemden elde edilen veriler ele alındığında bu verilerden elde edilebilecek en büyük fark açıklık olarak isimlendirilir. Açıklık bir merkezi yayılma ölçüsüdür. Örnek: Bir markette 15 günlük satışlar sonucunda A marka diş macunu satışlarının günlük dağılımı aşağıdaki gibidir: 35 30 27 22 27 30 30 36 27 22 30 27 30 27 Bu veri grubunun açıklığı kaçtır?

Aritmetik Ortalama bir merkezi eğilim ölçüsüdür. Aritmetik Ortalama: Bir örneklemden elde edilen veriler ele alındığında bu verilerin toplamının veri sayısına bölünmesiyle elde edilen değer aritmetik ortalama diye isimlendirilir. Aritmetik Ortalama bir merkezi eğilim ölçüsüdür. Örnek: Bir öğrencinin 3 yazılıda aldığı notlar 60, 48, 45 tir. Bu öğrencinin yazılı notlarının aritmetik ortalaması kaçtır?

Örnek: 5 tane sayının aritmetik ortalaması 16 ise toplamları kaçtır? Örnek: Aritmetik ortalaması 12 olan 3 sayıya hangi sayı eklenirse aritmetik ortalama 10 olur? Örnek: 3,5,? İçin aritmetik ortalama 6 oluyor. Buna göre bu veri grubunun açıklığı kaçtır?

ÖRÜNTÜ VE İLİŞKİLER Örüntü: Örüntü kelimesi Türk Dil Kurumu’nca “Olay veya nesnelerin düzenli bir biçimde birbirini takip ederek gelişmesi” şeklinde tanımlanır. Aşağıdaki şekillerin yapısına dikkat edelim. Şekil 2 Şekil 1 Şekil 2 deki daire sayılarını sırasıyla yazarsak: 1 2 4 8 Şeklinde bir dizi meydana getirir. İşte bu şekilde belli bir düzene göre ifade edilen şekil ve sayılar bir örüntü meydana getirir.

Sizce evimizdeki nevresim, perde, masa örtüsü gibi eşyaların süslemesinde örüntüler kullanılıyor mu?

Örnek: 1 3 9 27 ? 243 şeklinde verilen sayı örüntüsünde ? yerine hangi sayı gelmelidir? 1 3 9 27 81 243 x 3 x 3 x 3 x 3 x 3 Örnek: 1 5 10 16 23 ? 40 şeklinde verilen sayı örüntüsünde ? yerine hangi sayı gelmelidir? 1 5 10 16 23 31 40 +4 +5 +6 +7 +8 +9

Örnek: Şeklinde verilen bir örüntüde boşluğa gelmesi gereken şekli çiziniz. +3 +3 +3 +3

Buradaki örüntünün kuralı 3xn’dir. Bir örüntünün oluşumunu anlatmak için o örüntünün kuralını belirlemek gerekir. Örnekle açıklayalım: Örnek: 3 6 9 12 örüntüsünde genel sayı ya da temsilci sayı olarak da isimlendirilen n. sayı kullanılacaktır. (Burada n, sayının bulunduğu dizide kaçıncı terim olduğunu ifade eder.) 3 6 9 12 1. n. terim n. 2. terim 3. n. terim 4. n. terim 3x1=3 3x2=6 3x3=9 3x4=12 Buradaki örüntünün kuralı 3xn’dir. 4 7 10 13 örüntüsünün kuralını bulunuz. Örnek: