TÜKETİCİ DENGESİ VE TALEP

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Advertisements

ULUSLARARASI İKTİSAT DERS-9 SLAYT GÖSTERİSİ
ULUSLARARASI TİCARET TEORİSİ ANALİZLERİ: ARZ VE TALEP MODELLERİ
ARZ VE TALEP II: PİYASALAR VE REFAH
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
TÜKETİCİ TEORİSİ fig.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
Üretim Teknolojisi ve Maliyetler
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
ÇEVRESEL PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNDE EKONOMİK ANALİZLER
ULUSLARARASI İKTİSAT DERS-6 SLAYT GÖSTERİSİ
Tüketici tercihinde 4 ana unsur
1 CHAPTER.
Fayda maksimizasyonu Tercihler
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
6 Hanehalkı Davranışı ve Tüketici Tercihi B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
DEÜ.İİBF-İktisat Bölümü
EKO 205: MİKRO İKTİSAT I DERS 1
Bölüm 14 Bilişim (Bilgi) Teknolojileri Information Technology.
Normatif Analiz Araçları
Talep Analizleri Marjinal Fayda Yaklaşımı Yrd.Doç Dr. Dilek Seymen
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
Üretim Kuramı (Production Theory)
Birinci bölüm Değer Paratoksu ve Fayda kavramları.
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Klasik ve Keynesçi İktisat
Marjinal Fayda ve Tüketici Artığı
3. BÖLÜM Piyasa Talebi ve Talep Esnekliği
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Kayıtsızlık Analizi.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
AKÖREN ALİ RIZA ERCAN MYO
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası Denge By Robert J. Carbaugh 9th Edition Bölüm 3: Uluslarararası Denge.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
HÜKÜMETLERİN FİYAT KONTROLLERİ
TÜKETİCİ TERCİHLERİ (Consumer Preferences)
EŞ ÜRÜN ANALİZİ.
Tüketici Dengesi.
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Tüketici Dengesi.
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
PİYASA DENGESİ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
Refah Ekonomisi 1.  Bir toplumda refah artışı olarak etkinlik üzerinde anlaşılmışsa ve tam rekabet koşulları geçerli ise Pareto Etkinlik kendiliğinden.
 Bölüm 5: Talep Teorisi Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Ordinal Fayda Teorisi Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
İKİNCİ BÖLÜM: TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
BÖLÜM 2 ARZ VE TALEP MODELLERİ
6 Hanehalkı Davranışı ve Tüketici Tercihi B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
Alternatif Makro Modeller: Klasik İktisat
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 11 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
ÜRETİM TEORİSİ Belgin Akçay.
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

TÜKETİCİ DENGESİ VE TALEP

Temel Kavramlar Toplam fayda – marjinal fayda Azalan marjinal fayda ilkesi Doyum noktası Tüketici dengesi Eşmarjinal ilkesi Kullanım – Değişim Değeri Değer paradoksu Bütçe doğrusu Farksızlık eğrisi

Temel kavramlar Marjinal ikame haddi Fiyat-tüketim doğrusu Toplam etki İkame etkisi Gelir etkisi Giffen malı

Kardinal yaklaşım Faydanın ölçülebilir olduğu yaklaşımdır. Kişinin belirli bir dönemde tükettiği bir malın tüm birimlerinden elde ettiği faydaya toplam fayda (total utility, TU) denir. Kişinin belirli bir dönemde tükettiği bir malın her ilave biriminden elde ettiği faydaya marjinal fayda (marjinal utility, MU) denir.

Ahmet beyin günlük gözleme tüketimi Günlük gözleme miktarı Toplam fayda (TU) Marjinal fayda (MU) 1 6 2 10 3 13 4 15 5 16 7 14

Azalan marjinal fayda ilkesi (principle of diminishing marginal utility) Tüketicinin belirli bir maldan belirli bir dönemde kullandığı mal miktarı arttıkça, her ilave birim maldan elde ettiği faydanın veya kısaca marjinal faydanın giderek azalmasına azalan marjinal fayda ilkesi denir.

Doyum noktası Kişinin tükettiği miktar arttıkça giderek azalan marjinal fayda, belirli bir tüketim düzeyinde sıfıra eşit olur. Kişinin tükettiği ilave birim maldan elde ettiği faydanın sıfıra eşit olduğu bu tüketim düzeyine doyum noktası (saturation point) denir.

Tüketici dengesi: eşmarjinal ilkesi N sayıda sepet, z sayıda mal sepeti Gelir düzeyi En yüksek faydayı sağlayan alternatif mal sepeti Tüketici satın alabileceği herhangi bir mal sepetini değil, satın alabileceği en iyi mal sepetini alır.

Tüketicinin, gelirinin tümünü harcayarak satın alabileceği en iyi sepeti aldığı-faydasını maksimize ettiği duruma, tüketici dengesi (consumer equilibrium) denir. Tüketici dengesi analizinin amacı, tüketicinin nasıl davrandığında faydasını maksimize ettiğini-tüketici denge koşulunun ne olduğunu açıklamaktır.

Parasal gelir ve malların fiyatlarının sabit olduğu kabul edilir. Kardinal yaklaşımda ayrıca azalan marjinal fayda ilkesinin de geçerli olduğu varsayılır.

Kardinal yaklaşımda tüketici dengesini tanımlayan koşullar Gelirin tümünün harcanması Her mal için harcanan son liraların tüketiciye sağladığı marjinal faydaların eşit olması

Kardinal yaklaşımda tüketici dengesi Gelirin tümü harcandığında her mal için harcanan son liraların tüketiciye sağladığı marjinal faydaların eşit olması biçiminde ifade edilir. Bu koşula eşmarjinal ilkesi (equal marginal principle) da denir. MUx/Px=MUy/Py

Tablo 7.2 s.153

Tablo 7.3 s.154

Tüketici dengesi ve bireysel talep eğrisi Tablo 7.4 s.155.

Değer paradoksu Adam Smith, 1776, Milletlerin Zenginliği Kullanım değeri (value in use); bir maldan elde edilen toplam fayda Değişim değeri (value in exchange); bir malın diğer malların satın alma gücü

Kullanım değeri (toplam faydası) yüksek olan su gibi bir malın değişim değerinin çok az olmasına karşılık, kullanım değeri (toplam faydası) çok az olan elmas gibi bir malın değişim değerinin çok yüksek olması, değer paradoksu veya elmas-su paradoksu (paradox of value, diamond-water paradox) olarak adlandırılır.

ORDİNAL YAKLAŞIM Fayda sıralanabilir. Bütçe doğrusu ve farksızlık (kayıtsızlık) eğrisi

Bütçe doğrusu Tüketicinin, gelir ve malların fiyatları sabitken, sabit gelirin tümünü harcayarak satın alabileceği mal bileşimini gösteren doğruya bütçe doğrusu (budget line) denir. Bütçe doğrusunun eğimi, piyasanın X malını Y malı ile değiştirme-ikame etme haddini ölçer. X malının fiyatının değişmesi

Farksızlık eğrisi Tüketicinin aynı tatmini-faydayı elde ettiği alternatif X ve Y mal bileşimlerinin geometrik yerine farksızlık eğrisi (indifference curve) denir. Eşfayda eğrisi (isoutility curve) Farksızlık paftası

Özellikleri; Orjinden uzaklaştıkça daha yüksek bir fayda düzeyini temsil ederler. Tüketici farksızlık eğrisi üzerindeki herhangi bir mal bileşiminden bir diğerine geçtiğinde, bir maldan daha az diğerinden daha fazla kullanmak suretiyle aynı fayda düzeyinde kalır. Orjine göre dışbükeydirler. Aynı paftada birbirlerini kesmezler.

Marjinal ikame haddi Tüketicinin aynı farksızlık eğrisi üzerinde bir birim fazla X malı elde etmek için vazgeçmeye razı olduğu Y malı miktarına, X’in Y yerine marjinal ikame haddi (marjinal rate of substition, MRSx,y) denir.

Tüketici dengesi S.163 Tüketici dengesi ve bireysel talep eğrisi s.165

Toplam etki X malından talep edilen miktarda, nispi fiyat yapısında ve reel gelirde meydana gelen değişiklikler nedeniyle ortaya çıkan değişmeye toplam etki (total effect) denir.

İkame etkisi X malından talep edilen miktarda, nispi fiyat yapısında meydana gelen değişiklik nedeniyle ortaya çıkan değişmeye ikame etkisi (substitution effect) denir.

Gelir etkisi X malından talep edilen miktarda, reel gelirde meydana gelen değişiklik nedeniyle ortaya çıkan değişmeye gelir etkisi (income effect) denir. Giffen malı (Giffen Good)