T.C. PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ KONU Asal Sayılar ve Çarpanlara Ayırma MATEMATİK ÖĞRETİMİ UYGULAMASI Hazırlayan.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

Hazırlayanlar: Berrin Önürme Makbule Özge Özen Esma Erdoğan
BÖLÜNEBİLME KURALLARI
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
FAİZ HESAPLARI ÖMER ASKERDEN PİRİ MEHMET PAŞA ORTAOKULU
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
BÖLÜNEBİLME 1,2 ve 3 ile Bölünebilme 4,5 ve 6 ile Bölünebilme
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU
DOĞAL SAYILAR.
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
EN BÜYÜK ORTAK BÖLEN.
KÜMELER.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Diferansiyel Denklemler
EN KÜÇÜK ORTAK KAT.
1/27 GEOMETRİ (Kare) Aşağıdaki şekillerden hangisi karedir? AB C D.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
Soruya geri dön
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
1/20 PROBLEMLER A B C D Bir fabrikada kadın ve çocuk toplam 122 işçi çalışmaktadır. Bu fabrikada kadın işçilerin sayısı, çocuk işçilerin sayısının 4 katından.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1 ÖMER ASKERDEN EMLAK KREDİ İLKÖĞRETİM OKULU UZMAN MATEMATİK ÖĞRETMENİ AKSARAY ÜNİTE: HARFLİ İFADELER VE DENKLEMLER KONU:HARFLİ İFADELERİ ÇARPANLARA AYIRMA.
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
ASAL SAYILAR VE ÇARPANLARINA AYIRMA
DÜŞÜNELİM Bir marketin açılışında her beşinci müşteriye tavuk kuponu ve her yedinci müşteriye ise dondurma kuponu hediye edilmektedir. Marketin açılışına.
EBOB EKOK.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
1/20 BÖLME İŞLEMİ A B C D : 4 işleminde, bölüm kaçtır?
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
KONU KESİRLER BASİT KESİR GJFX BİLEŞİK KESİR.
MATRİSLER ve DETERMİNANTLAR
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Anadolu Öğretmen Lisesi
DERS 11 KISITLAMALI MAKSİMUM POBLEMLERİ
4 X x X X X
Mukavemet II Strength of Materials II
Matematik Bütün Konular Slayt.
Matematik Dersi üslü sayılar.
1/20 ÖLÇÜLER (Zaman) A B C D Bir saat kaç dakikadır?
SAYILAR.
Toplama-Çıkarma-Çarpma-Bölme
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
ÇARPANLAR VE KATLAR Bölme Kalanlı Bölme Kalansız bölme Bölünebilme
BÖLÜNEBİLME KURALLARI
Test : 2 Konu: Çarpanlar ve Katlar
Sadece 1’e ve kendisine bölünen sayılardır.
6, 7 ve 8 BASAMAKLI DOĞAL SAYILAR
İLKÖĞRETİM MATEMATİK 7.SINIF
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
ÇARPANLAR VE KATLAR.
HAYAT BİLGİSİ SORULARI.
Asal Sayılar ve Çarpanlarına Ayırma
1/22 GEOMETRİ (Dikdörtgen) Aşağıdaki şekillerden hangisi dikdörtgendir? AB C D.
T M SAYI AR Z.
CEBİRSEL İFADELERİ ÇARPANLARINA AYIRMA
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
MATEMATİK Asal Çarpanlara Ayırma OBEB - OKEK.
ASAL SAYILAR Asal Sayı: Çarpanları yalnız kendisi ve 1 olan, 1’den büyük sayılara asal sayılar denir. O halde asal sayılar 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19,
MATEMATİK. ÇİFT SAYILAR ÇİFT SAYI: İki ile kalansız bölünebilen sayılara çift sayılar denir. Diğer bir ifade ile birler basamağı 0,2,4,6,8 olan sayılar.
SBS 6.SINIF EBOB&EKOK Aşağı Yön Tuşları ile ilerleyiniz.
Sunum transkripti:

T.C. PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ KONU Asal Sayılar ve Çarpanlara Ayırma MATEMATİK ÖĞRETİMİ UYGULAMASI Hazırlayan ve Sunan ADNAN KÖROĞLU 03117027 3 – A DANIŞMAN Öğretim Görevlisi Zeki KASAP DENİZLİ 2006

ASAL SAYILAR ve ÇARPANLARA AYIRMA MATEMATİK ASAL SAYILAR ve ÇARPANLARA AYIRMA

İÇİNDEKİLER Hedef 1 : Doğal sayıların; 2, 3, 5 ve 9 ile bölünebilmesini kavrayabilme .4 Hedef 2 : Asal sayıları kavrayabilme ..................................................... 10 Hedef 3 : Doğal sayıları asal çarpanlara ayırabilme ...............................11 Hedef 4 : Doğal sayılarda en büyük ortak bölen (E.B.O.B)’u ve en küçük ortak kat (E.K.O.K)’ı hesaplayabilme .....................................................14 Hedef 5 : E.B.O.B ve E.K.O.K ile ilgili problem çözebilme ...................22 İzleme Testi ........................................................................................ 25 Değerlendirme Testi ................................................................................41 Değerlendirme Testi Cevap Anahtarı ......................................................50 Kaynakça …………………………………………………………………….. 51

Hedef 1 : Doğal Sayıların; 2, 3, 5 ve 9 ile Bölünebilmesini Kavrayabilme Davranışlar : Çift ve Tek sayılar Kümesi Bir Doğal Sayının 2 ile Bölünebilmesi Bir Doğal Sayının 3 ile Bölünebilmesi Bir Doğal Sayının 5 ile Bölünebilmesi Bir Doğal Sayının 9 ile Bölünebilmesi

D1: Çift ve Tek Sayılar Kümesini Yazma NOT:Çift sayıların hepsi 2`ye bölünebilir yani 2`ye bölünemeyen sayılar tek sayılardır.

D2: Bir Sayının Tek veya Çift Sayı Olup Olmadığının Söyleyip Yazma NOT: Sayının birler basamağı çift ise sayı çifttir.Eğer tek ise sayı tektir. Örnek: 3846, 5397, 39, 1438 sayılarından hangileri tek hangileri çift ? CEVAP: 3846 ve 1438 sayılarının birler basamağı 6 ve 8 olduğu için çift sayıdır. 5397 ve 39 sayılarının birler basamağı 7 ve 9 olduğu için tek sayıdır.

D3: Bir doğal sayının 2 ile bölünüp bölünemeyeceğini söyleyip yazma. NOT: ÇİFT SAYILAR 2`YE BÖLÜNÜR NOT: Birler basamağındaki rakamı 0 ve 5 olan doğal sayı 5’e tam olarak bölünür. Örnek: 36 ,70 ,83 ,55 sayılarından hangileri 2`ye hangileri 5`e bölünür?

D5: Doğal sayılar kümesinde 3 ile tam bölünüp bölünemeyeceğini söyleyip yazma NOT: Bir doğal sayının tüm basamaklarındaki rakamlarının sayı değerleri toplamı 3 yada 3’ün bir katı ise, bu doğal sayı 3’e tam olarak bölünür. Örnek: 225 ,111 ,458 ,89 sayılarından hangileri 3`e bölünür?

D6: Doğal sayılar kümesinde 9 ile tam bölünüp bölünemeyeceğini söyleyip yazma NOT: Bir doğal sayının tüm basamaklarındaki rakamlarının sayı değerleri toplamı 9 yada 9’un katı ise, bu doğal sayı 9’a tam olarak bölünür. Örnek: 50 ,333 ,116 ,468 sayılarından hangileri 9`a bölünür?

Hedef 2 : ASAL SAYILARI KAVRAYABİLME DAVRANIŞLAR: D 1 :Asal sayıları tanımlayarak, özelliklerini söyleyip, yazma. Yalnızca bire ve kendisine bölünebilen (1 hariç) sayılara ASAL SAYI denir. ÖRNEK: 1,2,3,5,6,7,8 sayılarından hangileri asaldır?

Hedef 3 : ÇARPANLARA AYIRABİLME

D1: Bir doğal sayının bölenlerinin ve çarpanlarının kümesini yazma Örnek : 18 sayısının bölenlerini bulalım. Çarpan Çarpım Bölünen Bölen Bölüm 2 x 9 = 18 : 6 3 1

D2: Bir Doğal Sayıyı Asal Çarpanlarına Ayırabilme Örnek : 36 sayısını asal çarpanların çarpımı şeklinde yazınız. 36 = 4 x 9 36 = 2 x 2 x 3 x 3 eşitliğini elde ederiz. 36 sayısının asal çarpanları 2 x 2 x 3 x 3 olur. NOT: Asal olmayan bir sayma sayısı asal sayıların çarpımı şeklinde yazılmış ve bu sayı asal çarpanlarına ayrılmış denir.

Hedef 4 : E.B.O.B ve E.K.O.K hesaplayabilme En Büyük Ortak Bölen ve En Küçük Ortak Kat

D1: E.B.O.B.`u hesaplayabilme Örnek : 60 ve 72 sayılarının E.B.O.B’ unu bulalım. 72 2 36 2 18 2 9 3 3 3 1 60 2 30 2 15 3 5 5 1 * Verilen sayılar ayrı ayrı asal çarpanlarına ayrılır. * Bu asal çarpanlardan tabanları ortak olanların en küçük üslüleri ve üsleri eşit olanlardan bir tanesi alınıp çarpılır. Bu çarpım E.B.O.B’ u verir. Buna göre; 60 ile 72’nin E.B.O.B’ u 22 x 3 = 4 x 3 = 12

D2: E.K.O.K.`u hesaplayabilme Örnek : 36 ve 48 sayılarının E.K.O.K.’ unu bulalım. 48 2 24 2 12 2 6 2 3 3 1 36 2 18 2 9 3 3 3 1 36 = 22 x 32 48 = 24 x 3 * Ortak asal çarpanlardan üssü en büyük olan ile ortak olmayan asal çarpanların çarpımı E.K.O.K.’ u verir. { 36, 48 } EKOK = 24 x 32 =16 x 9 = 144

D3: EBOB VE EKOK BULMA Örnek : 24 ve 42 sayılarının E.B.O.B.’ unu ve E.K.O.K`unu bulalım? 24 42 2 12 21 2 6 21 2 3 21 3 1 7 7 1 2 x 3 = 6 ( 24, 42 ) EBOB = 12 * İki veya 2’ den fazla sayının E.K.O.K’ u, bu doğal sayıların asal çarpanlarının çarpımıdır. ( 24, 42 ) EKOK = 23 x 3 x 7 =16 x 9 = 168

D 3 : Verilen iki sayının aralarında asal olup olmadığını işlem yaparak gösterme. İki doğal sayının 1`den başka ortak çarpanı yoksa bu sayılar aralarında asaldır denir.

Örnek : 9 ve 14 sayılarının asal çarpanlarını bulalım. 9 = 3 x 3 ve 9 = 1 x 9 14 = 2 x 7 ve 14 = 1 x 14 * 9 ve 14 doğal sayılarının 1’den başka ortak çarpanı yoktur. 9 ile 14 çarpanı aralarında asaldır.

D4: Aralarında Asal Sayıların E.B.O.B.`unu Bulma Örnek : 25 ile 49 sayılarının E.B.O.B’ unu bulunuz ? * 25 ile 49 sayıları aralarında asaldır. 12 35 2 6 35 2 3 35 3 1 35 5 1 7 7 1 1 ( 12 , 35 )EBOB= 1

D5: Aralarında Asal Sayıların E.K.O.K`unu Bulma Örnek : 16 ve 5 sayılarının E.K.O.K’ unu bulunuz. 16 5 2 8 5 2 4 5 2 2 5 2 1 5 5 1 1 ( 16, 5 )EKOK= 24 x 5 =80 = 16 x 5 =80

Hedef 5 : E.K.O.K. ve E.B.O.B ile İlgili Problemler

D1: E.K.O.K yardımıyla çözülebilecek problemi çözebilme Örnek : Bir sandıktaki elmalar 5 er , 6şar, 7şer sayıldığında her seferinde 4 elma artıyor. Sandıkta kaç elma vardır ? Cevap: Sandıktaki elmaların sayısı; 5, 6 ve 7’nin E.K.O.K.’unun 4 fazlasına eşit olur. 5, 6, 7 aralarında asal sayı olduklarından ( 5, 6, 7 )EKOK = 5 x 6 x 7 = 210 210 + 4 = 214 elma vardır.

D2: E.B.O.B. yardımıyla çözülebilecek problemi çözebilme Örnek : 12m, 18m ve 42m’lik 3 tel eşit uzunlukta en büyük parçalara ayrılmak isteniyor. Her parçanın uzunluğu kaç metredir ? Cevap: İstenilen parçaların her biri 12, 18 ve 42m’nin E.B.O.B.’u olmalıdır. 12 18 42 2 6 9 21 2 3 9 21 3 1 3 7 3 1 7 7 1 (12, 18, 42 )EBOB = 2 x 3 = 6

İZLEME TESTİ

Soru 1 : 369 sayısının 2 ile bölümünden kalan nedir ? C) 2 D) 1 Çözüm : 369 = (2 x 184) + 1 görüldüğü gibi CEVAP: D

Soru 2 : 31a sayısının 5`e kalansız bölünebilmesi için a ne olabilir ? C) 4 D) 8 Çözüm : a = { 0, 5 } olabilir CEVAP: B

Soru 3 : 175 sayısı 3`e bölümünden kalan kaçtır ? C) 2 D) 0 Çözüm : Rakamları toplamı 1 + 7 + 5 = 13 13 = (4 x 3) + 1 Cevap : B

Soru 4 : 37a sayısı 9 a tam olarak bölünebilmesi için birler basamağındaki sayı kaç olmalıdır ? A) 3 B) 7 C) 8 D) 9 Çözüm : 3 + 7 + a = 9 ve 9 un katları olmak zorundadır. a: 8 olur Cevap : C

Soru 5 : 52 x n sayısının bir doğal sayının karesi olması için n en az kaç olmalıdır ? A) 16 B) 15 C) 14 D) 13 Çözüm : 52 = 22 x 13 tür o halde en az 13 olur. Cevap : D

Soru 6 : 60, 72 ve 90 sayısının E.B.O.B.’u kaçtır ? A) 6 B) 4 C) 2 D) 8 60 72 90 2 30 36 45 2 15 18 45 2 15 9 45 3 5 3 15 3 1 1 5 5 1 (60, 72, 90 )EBOB = 2 x 3 = 6 olur. Cevap : A

Soru 7 : 8 ve 13 sayılarının E.B.O.B.’u kaçtır ? A) 32 B) 16 C) 8 D) 1 8 13 2 4 13 2 2 13 2 1 13 13 1 ( 8, 13 )EBOB= 1 Cevap : D

Soru 8 : Bir sınıftaki öğrenciler 3 er, 4 er, 5 er kişilik sıra yapıldığında her seferinde iki öğrenci kalıyor. Sınıfta en az kaç öğrenci vardır ? A) 62 B) 60 C) 68 D) 61 Çözüm : 3 = 3 x 1 4 = 2 x 2 5 = 5 x 1 ( 3; 4; 5)EKOK=22 x 5 x 3 = 60  60 + 2 = 62 Cevap : A

Soru 9 :. 28 ve 42 litrelik iki kap zeytin yağı ile doludur Soru 9 : 28 ve 42 litrelik iki kap zeytin yağı ile doludur. Bu yağları, eşit hacimli en büyük kaplara boşaltmak istiyoruz. Boşaltımın tamamlanması için kaç tane kaba ihtiyaç vardır ? A) 12 B) 14 C) 16 D) 18

Çözüm : 28 2 14 2 7 7 1 42 2 21 3 7 7 1 28 = 2 x 2 x 7 42 = 2 x 3 x 7 { 28, 42 } EBOB = 2 x 7 = 14 o halde kapların her biri 14 litrelik olmalıdır. Cevap : C

Soru 10 : Bir öğretmen sınıfını 6şar, 9 ar ve 12 şer kişilik gruplara ayırdığında, her seferinde 4 öğrenci artıyor. Bu sınıfta kaç öğrenci vardır? A)36 B) 37 C) 40 D) 41

Çözüm : 6 9 12 2 3 9 6 2 3 9 3 3 1 3 1 3 1 (6; 9; 12 )EKOK = 2 x 2 x 3 x 3 = 36 sınıftaki öğrenci sayısı 36 + 4 = 40 kişi CEVAP : C

SORU 11: Dikdörtgen şeklindeki bir bahçenin çevresi 240m dir SORU 11: Dikdörtgen şeklindeki bir bahçenin çevresi 240m dir. Boyu eninin 3 katı olan bu bahçenin etrafına ağaç dikilecektir. Ağaçların arasının mümkün olan en büyük ölçüde olması için, iki ağaç arası kaç m olmalıdır? A) 30 B) 35 C) 40 D) 45

ÇÖZÜM Dikdörtgenin eni x ise boyu 3x olur. 3X X X 3X 240 = 8x  x = 30m (eni) 3x = 90m (boyu) X X 3X

iki ağaç arası en fazla 30 m olur. CEVAP:A ( 30,90 )EBOB = 2 x 3 x 5 = 30 iki ağaç arası en fazla 30 m olur. CEVAP:A

DEĞERLENDİRME TESTİ

1-) Aşağıdakilerden hangisi 2 ile bölünemez ? A) 18 B) 34 C) 45 D) 66 2-) Aşağıdakilerden sayılardan hangisi hem 2 hem de 3 ile tam bölünebilir ? A) 82 B) 99 C) 104 D) 702

3-) 9 ile bölünebilen 3 basamaklı en büyük sayı ile iki basamaklı en büyük sayının farkı kaçtır? A) 1 B) 9 C) 90 D) 900 4-) Aşağıdaki sayılardan hangisi asal sayıdır? A) 14 B) 23 C) 27 D) 70

5-) 23 x 5 x 7 şeklinde asal çarpanlarına ayrılan doğal sayı kaçtır? A) 175 B) 210 C) 280 D) 300 6-) Bir torbadaki cevizler 8er, 9ar ve 10ar sayıldığında her seferinde 6 ceviz artıyor. Bu torbada en az kaç ceviz vardır? A) 366 B) 504 C) 604 D) 326

7-) En küçük asal sayı aşağıdakilerden hangisidir ? A) 0 B) 1 C) 2 D) 3 8-) Aşağıdakilerden hangisi 9 ile tam bölünebilir ? A) 6207 B) 7623 C) 20485 D) 41568

9-). 30, 45, 75 litrelik üç fıçı sirke ile doludur 9-) 30, 45, 75 litrelik üç fıçı sirke ile doludur. Bu sirkeler, aynı hacimdeki daha küçük kaplara boşaltılmak isteniyor. Bu kapların sayısının en az olması için her biri kaç lt sirke almalıdır? A) 25 B) 12 C) 15 D) 18 10-) 24 metre ve 30 metrelik iki top kumaş, en büyük uzunlukta eşit parçalara ayrılacaktır. Parçalardan her biri kaçar metre olmalıdır? A) 2 B) 3 C) 6 D) 8

11-) 18, 20, ve 30 dk’ lık aralarda çalan otomatik üç zil birlikte çaldıktan en az kaç dakika sonra yine birlikte çalarlar ? A) 90 B) 110 C) 120 D) 180 12-) 2a iki basamaklı doğal sayısının asal sayı olabilmesi için, a yerine yazılabilecek rakamların kümesi aşağıdakilerden hangisidir ? A) { 0,1,2 } B) { 1,2,3,5 } C) { 2,4 } D) { 3,9 }

13-) 10m, 12m, ve 20m boyundaki üç renk kurdeleyi en büyük ölçüde eşit parçalara ayırırsak her parça kaç m olur ? A) 2 B) 3 C) 4 D) 5

14-) Bir sınıfta müzik kursuna katılan öğrenciler 4’er ve 5’er sayılınca her seferinde hiç öğrenci artmıyor. Kursa katılan öğrenci sayısı en az kaç kişidir ? A) 11 B) 19 C) 20 D) 25 15-) Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır ? A) 36 = 22 x 32 B) 40 = 23 x 5 C) 54 = 22 x 33 D) 60 = 22 x 3 x 5

CEVAP ANAHTARI 1-) C 6-) A 11-) D 2-) D 7-) B 12-) D 3-) D 8-) C 13-) A 4-) B 9-) C 14-) C 5-) C 10-) C 15-) C

KAYNAKÇA Matematik Ders Kitabı.....Meral Aktaş......Pasifik yayınları İlköğretim Matematik Ders Kitabı 6.........Köksal Altıntaş…………MEB http://www.dolmat.com/6_sinif/6_sinif.htm http://www.odevci.com/odev/25224.6.sinif.matematik.sorulari.html Matematik Öğretimi Ders Kitabı

BENİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER.