PERFORMANS ÖDEVİ Tulum Çalgısı Kontrol : Hasan DURMAZ 2014

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YAYLI ÇALGILAR.
Advertisements

NEY PERDE ŞABLONU İYİLEŞTİRME YÖNTEMİ Hazırlayan ve Sunan:
TÜRKÇENİN GÜCÜ.
SAMSUN MEHTERAN Vurulduğunda arzı ve arşı titreten, yürüdüğünde ölümü bile korkutan, heybetiyle düşmanın yüreğine korku salan ve savaşa bayram havasında.
TELLİ ÇALGILAR.
MÜZİK PERFORMANS ÖDEVİ
TEMEL MÜZİK BİLGİLERİ.
ÂŞIK BAHŞİ 16.yüzyılın başlarında yaşayan bu şair, adını bildiğimiz en eski saz şairidir. Hayatı hakkında hiçbir bilgi yoktur. Yavuz Sultan Selim’in.
RABİA GİZEM KURU - ELVİN YILMAZ-DOĞUKAN AYTEKİN - BURAK YILMAZ-EFE ŞAHİN 4 A SINIFI.
Blokfülütte Tutuş, Üfleme (Dil Vurma)
TÜRK DİLİNİN TARİHİ GELİŞİMİ
TÜRK HALK MÜZİĞİ ÇALGILARI
Çalgı Müziği.
DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ.
Değerli Dostlar, 2008 tatilimi Doğu Anadoluyu gezerek değerlendirmiştim. Bu sunumun konusu Ahlat, Van Gölünün batı kıyısında Bitlis.
TÜRKLERDE SANAT 1- İLK TÜRK DEVLETLERİNDE SANAT
TÜRK HALK MÜZİĞİ.
KLAVYE TEKNİKLERİ SBY Hafta Öğr. Gör. Doygun DEMİROL.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük SSCB’NİN DAĞILMASI
GÖRSEL SANATLAR Mehmet KURTBOĞAN.
SES Müzik ve Fen Mustafa ÇELİK.
DEĞERLERİMİZ Ünite Ürün Dosyası Sunumu Ferhat YILDIRIM.
TEMEL MÜZİK EĞİTİMİ Oğuzhan AKKUZU.
MÜZİK ALETLERİ.
MÜZIK ALETLERI.
Kopuz Enstrümanı.
TÜRKÇENİN KONUŞULDUĞU ÜLKELER
Sosyal Bilgiler Öğretmeni
KONYA ÇİMENTO GÜZEL SANATLAR LİSESİ
MÜZİKTE KULLANDIĞIMIZ SESLER MÜZİKTE KULLANDIĞIMIZ SESLER İNSAN SESLERİ ÇALGI SESLERİ DOĞAL SESLER YAPAY SESLER.
ÜNİTE İLK ÇAĞ DÖNEMİ 2.KONU: UYGARLIKLAR
BATI MÜZİĞİ TARİHİ İLK ÇAĞ UYGARLIKLARI.
Türk Halk Müziği Çalgıları
SES TİTREŞİMDİR Titreşen bir nesnenin başlattığı titreşimler dizisine ses denir. Sesin oluşabilmesi için titreşim hareketi gereklidir. Titreşim bir.
GELENEKSEL TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARI
6. KADEME SINIFLAR ARASI BİLGİ YARIŞMASI 30 AĞUSTOS ORTAOKULU.
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
E ğ itim-Ö ğ retim Yılı II. Dönemi Müzik Dersi Performans Görevi Konu : Telli-Yaylı Türk Halk Çalgıları Hazırlayanlar : 9-L 2. Grup Lihan İlhan.
SU KAPLARI TAŞIMACILIKTA VE EVLERDE.
ÜFLEMELİ ÇALGILAR BATI MÜZİK ÇALGILARI.
Fatma ŞİMŞEK Selenay Melek KARACA
Geleneksel Türk Müziği Tarihi
3. ÜNİTE: İLK TÜRK DEVLETLERİ
-Dövme kimine göre süs kimine göre uğur, şans kimine göre ise yaşamın evrelerinde ki duyguları simgeler. -Dövme insan ruhunun tene yansımasıdır. -Yüzyıllardır.
YOL HAVASI
DEDE KORKUT Maltepe Askerî Lisesi.
SOĞUKÇEŞME SOKAĞI PPS: Cem Yurtsev Fotoğraflar : Cem Yurtsev Müzik: Enstrümantal BU SUNU SANALDUNYA GRUBU İÇİN HAZIRLANMIŞTIR. GRUP ÜYELİĞİ .
HEDEFLER Müzik aletlerinin tanınması Temel müzik öğretimi sırasında bu bilgilerden yararlanılması.
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
HEDEFLER Müzik aletlerinin tanınması Temel müzik öğretimi sırasında bu bilgilerden yararlanılması.
ÇALGI TOPLULUKLARI. Bir kısmı ağızla çalınan, bir kısmı da dövülerek ses çıkaran çalgılardan meydana getirilen en çoğu kırk elli parçadan ibaret müzik.
 Türkiye'nin yanı sıra, Tunus, Fas ve Cezayir de dahil olmak üzere bütün Arap ülkelerinde, İran'da ve Ermenistan'da aynı adla kullanılan iri gövdeli,
HAZIRLAYANLAR:SİMAY,ELİF NAZ,ELİF ZEYNEP,YAĞMUR,YAĞMUR,ŞEVVAL.
 Geleneksel Türk müziği çalgılarını 4 grupta inceleyebiliriz. Vurmalı çalgılar: davul, def, darbuka, zil, kaşık, bendir Üflemeli çalgılar: kaval, zurna,
TÜRK HALK MÜZİĞİ ve TÜRK SANAT MÜZİĞİ
ÜLKEMİZDE GÖRÜLEN MÜZİK TÜRLERİ
NEY Ney; Klasik Türk Mûsikisi’nin ve Tasavvuf Mûsikisi’nin en önemli sazlarındandır. Ney sazının, her ne kadar geçmiş dönemlerdeki farklı uygarlıklarda.
Saz olarak bilinen bağlama uluslararası çalgı sınıflandırma sistemine (Sachs- Horbostel) göre bağlama, “uzun lutlar” (long-luthes) sınıfına girmektedir.
ÇALGILARI TANIYALIM Öğrenme Alanı: B. MÜZİKSEL ALGI VE BİLGİLENME
Bu sunuda çok sesli batı müziği orkestralarında bulunan çalgıları tanıyacağız. Bunlar çalınma şekillerine göre ailelere ayrılırlar.
İlgili Kazanım: B.5. Duyduğu ince ve kalın sesleri ayırt eder
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sarı Gelin türküsü hikayesi Sarı Gelin türküsü, Kuzeydoğu Anadolu Erzurum coğrafyasında ortaya çıkmıştır. Türklerin büyük bir kolunu teşkil eden Kıpçakların.
G ITARıN T ARIHÇESI. Gitar ın kökeninin eskiye dayandığı konusunda bir çok varsayım var. Avrupa’ya geliş öyküsünde İran ve Arap adlarına rastlıyoruz.
TÜRKÇENİN LEHÇELERİ VE YAYILDIĞI COĞRAFYA
Kök Gövdesi Kök gövdesinin şekli ve boyutları çeşit, toprak ve iklim faktörlerine göre büyük farklılık gösterir. Kök gövdesi; baş, boyun, gövde ve kuyruk.
TÜRK DEVLETLERİNDE SANAT ANLAYIŞI. TÜRKLERDE SANAT İLK TÜRK DEVLETKERİNDE SANAT  ORTA ASYA TÜRK SANATININ TEMELİ İLK TÜRK DEVLETLERİNDE GÖRÜLEN ATLI.
Blokfülüt Blok fülütte Tutuş, Üfleme (Dil Vurma)
Sunum transkripti:

PERFORMANS ÖDEVİ Tulum Çalgısı Kontrol : Hasan DURMAZ 2014 Osman Yılmaz 12-B 389 Kontrol : Hasan DURMAZ 2014

TULUM

Tulum Enstrümanının Tarihi Gelişimi M.Ö. III Binden itibaren Altay – Türk kültürü, aynı zamanda Altay – Türk müzik kültürününde belirleyicisidir. Eski çağlardan günümüze ulaşabilen belgelerden Türklerin Orta Asya’daki tuğ takımında yer alan çalgıların şunlar olduğu anlaşılmaktadır: Yuruğ ( Zurna ), Sıbızgı ( Sipsili nefir, boru ), Şahnay ( Hun Borusu ), Burguv ( Boru ), Küvrük ( Kös ), Tümrük ( Davul ) ve Çeng ( Zil ). M.Ö. II. Yüzyılda Türkler, Orta Asya’nın Kuça, Balasagun gibi önemli merkezlerinde yaşarlarken buraya görevli olarak gelen Çin generalinin dönüşünde, Türklerden götürdüğü çalgılarla Çin sarayında bir müzik takımı kurup Türk ezgileri çaldırdığı ve bu çalgıların Hunlara ait olduğu, o çağın tarihçileri tarafından günlük saray kayıtlarına geçirildiği bilinmektedir. Bu sazlardan birinin “Houkya” adında, ileriden boynu dönük, üzerinde perde delikleri bulunan ve sesinin gücü ile bilinen bir boru olduğu yine aynı kayıtlardan öğrenilmektedir.

M. Ö. binden itibaren gelişmiş bir müzik görüyoruz M.Ö. binden itibaren gelişmiş bir müzik görüyoruz. Mezulu çağına ait kaya resimlerinde def gibi vurmalı aletler görüyoruz. Müzik aletleri kalıntısı arasında ve özellikle Sibirya’da bulunan kalıntılarda fülüt’e ve ney’e rastlanıyor. M.Ö. II Bin ve III bin yıllarında Doğu Türkistan’daki kalıntılarda flüt görülmekte. Doğu Türkistan’da yapılan kazılarda, M.Ö. II.yüzyılda ve M.S. II.yüzyıla ait çapraz flüt bulunmuştur. Özbekistan’nın orta bölgesinde bulunmuş, M.Ö.I.yüzyıla ve M.S.I. yüzyıla ait heykelciklerin ellerinde çalgı vardır. Fergana vadisi bölgesinde ise zurna çok sıkça kullanılmıştır. Tambur, dutar, çapraz flüt, bulaban, dobra, topluluklarda en çok kullanılan enstrümanlardır. Kültür tarihimiz daha detaylı incelendiğinde Orta Asya müziğinde nefesli çalgıların ön plana çıktığı görülmektedir. Gerek Altay bölgesinde yapılan kazılar gerekse boyların yerleştiği bölgelerde yapılan kazılarda nefesli çalgıların kalıntılarının çıkması, kaya resimlerinde nefesli çalgıların resmedilmesi Türklerin nefesli çalgıların mucitleri oldukları gerçeğini doğurur.

Tulum asıl ismini deri şeklinden almıştır.

Eski Türklerde; Tulum, ürülmüş ve şişirilmiş tuluk Eski Türklerde; Tulum, ürülmüş ve şişirilmiş tuluk. Kazakça tulıp, Hayvan yavrusunun derisi yüzüldükten sonra içine ot veya hava doldurulmuşu. Eski Uygur Türkçesinde tuluk. Moğolca tulum. Kırgızca tulup, Hakas Türklerinde tulup, Tatarca tursık, Altayca tuluş, Tuva Türklerinde tulup, Kıpçakça tulum, Tulum kelimesi Öztürkçe’dir ve bütün Türk lehçelerinde bu kelime mevcut olup, içi çıkarılmış davar derisi, kırba manalarına geldiği görülür. Kafkas Karaçay-Malkar Türklerinde Gıbıt kopuz: Tulum çalgısı. Azerice tuluğbalabanı: Bir ucuna ses çıkaran düdük, diğer tarafında üflenecek meme takılan hava deposu musiki aleti, tulum. Gagavuz Hıristiyan Türklerinde gayda: tulum çalgısı, Gaydadan çalma, tulum çalmak. Tulum, çok eski Türk icadıdır. İspatı ise tulum çalgılarında görülen çift-düdük şeklinin aynısının, 1933 yılında Macaristan’ın Szolnok vilayetinde Avar Türklerine ait olduğu tespit edilen bir mezarda meydana çıkarılmış olmasıdır. Avarlar’ın bir kolu Trabzon taraflarına indiğini bildiğimiz için bu buluşların değeri büsbütün artıyor, belki o göçlere kadar çıkıyor.

Resim: Azerbaycan Cumhuriyeti’inde Türklere ait mezarlarda yapılan kazılarda çıkan tulum resmi, uzmanlara göre yaklaşık 1340 yıllık olduğu tahmin edilmektedir.

En eski Türk musiki aleti çifte kavaldır En eski Türk musiki aleti çifte kavaldır. Bu kaval Macaristan’da Janoshida kazasında bir Avar mezarından çıkarılmıştır. Kaval turna kemiğinden gayet sanatkârane yapılmıştır. Bu çeşit çifte kavallar şimdi de Kafkaslarda ve bilhassa Volga çevresinde yaşayan halklar arasında kullanılmaktadır. Bu musiki aletinin ana yurdu, büyük ihtimalle, Altay-Ural arası alanlardır. Bu husus üzerinde hassasiyetle duran sayın M. Ragıp Kösemihal Bey Avar gaydası yani tulum çalgısıyla ilgili olarak şu izahatta bulunmuştur. ‘Dolmabahçe Sarayı Müzesinin Avarlar bölmesinde asılı ve Macaristan kazılarında bulunan bir takım izlere göre restore edilerek çizilmiş Avar Gayda ve Düdüklerinin resimlerini gidip görmek herkes için mümkündür. Avarların bir kolunun Trabzon taraflarına indiğini bildiğimiz için bu buluşların değeri büsbütün artıyor belki o göçlere kadar çıkıyor...

Türk müzik aletleri içinde sevilen ve coşku ile dinlenilen tulumda yüzyıllardır bilinen ve Orta Asya bozkırlarından göçlerle Anadolu’ya gelen bir enstrümandır. Bu çalgı Orta Asya müzik tarihinde önemli bir yer tutan ve hem Özvatanı olan Ural-Altay Bölgesi hemde Anadoluda çalınmaya devam edilmektedir. Türklerin götürdüğü diğer bölgelerde çalınmaktadır. Tulum: Çok nadir olsa da Fas, Cezayir, Libya, Suriye, Lübnan, Filistin. Balkanlar, Gürcistan, Irak, Yemen, Sudi Arabistan gibi ülkelerde çalındığı bilinmektedir. Günümüzde en yaygın çalındığı ülkeler ise , Bulgaristan, Türkmenistan, Kırgızistan, Kazakistan, Azerbaycan, Özbakistan, Kısman çalınan ülkeler ise, İran Azerbaycanı, Moğalistan, Gagavuz Özerk Cumhuriyeti (Gökoğuz ), Nahçivan özerk Cumhuriyeti, Tuva Türkleri, Karaçay- Çerkez Cumhuriyetidir. Bu yörelerde çalınan tulum ile yöremizde çalınan tulumun hem yapısında hem de oyun havalarında fazlaca değişiklik bulunmamaktadır.

Teknik Özellikleri Tüyleri temizlenmiş çebiç adı verilen oğlak derisinden delik yerleri bağlanıp, gövde bölümü elde edilir. Ön ayaklardan birine lülük, birine de nav takılarak yapılmaktadır. Geleneksel olarak boynuzdan yapılan navlar günümüzde ahşaptır ve içine yöresine göre zimbon (Trabzon), çimon/çibun (Rize) adı verilen kamıştan yapılan komalı-pentatonik sipsi yerleştirilmektedir. Lülükten dudula adlı ağızlıktan üflenerek şişirilen enstrumanda sıkışan hava nav içinde bulunan zimbona gelir ve burada parmaklar sayesinde istenilen ses elde edilir.

Resim: Tulum derisi ve kılıfı

Tulumda aktif olarak kullanılan beş tam ses vardır ve oktavı yoktur, koma sesi vardır. Son zamanlarda altı sesli tulumlar denenmiş fakat pek başarı sağlanamamıştır. Tulumun ses tonu "si" "la" "sol" karar sesiyle, tınısı güzel olan ses elde edilir. Diğer ses tonlarında tulum istenilen sesi vermez. Tulumun orjinal sesi "si" ve "la" dır. Akort sistemi ise : B - si" "A -la" "G -sol" karar seslerinde akort edilen ve komalı pentatonik bir enstruman olup tek oktavlık ses rengine sahiptir

Tulum derisi – Gövde kısmı Tulumun gövdesi genellikle keçi derisinden yapılır. Keçinin özellikle bir yaşında olmasına dikkat edilir. Çünki bir yaşından küçük olan keçilerin derisi yumuşak (taze) olduğundan çabuk deforme olur. Keçi kesildikten sonra derisi çok dikkatli bir şekilde delinmeden tulum olarak çıkartılır. Suyla karışık ateş külünde 2-3 gün bekletildikten sonra tüylerin dökülmesi sağlanır ve tabaklama işlemi yapıldıktan sonra baş tarafı ve arka kısmı içeri gelecek şekildetersten sıkıca bağlanır. Ön ayaklarının birine dudula bağlanarak şişirilip asılır. Kuruduktan sonra sürekli yumuşak kalması için badem yağı yada gliserin sürülür (yağ ile bakım yapılmadığı süreçte deri kuruyup çatlar ve hava kaçırır bu yüzden tulum özelliğini yitirir) Tulumun cephesinin güzel görünmesi için üzerine değişik renk ve desenlerle kılıf yapılır.

Resim : Tulum derisi

Nav – Ses veren kısım Tulumun en önemli kısımı nav'dır. Nav özellikle şimşir ağacından yapılır. Yaklaşık 40 derece eğri şimşir ağacının içini düzgün bir şekilde oyduktan sonra analıklar dediğimiz delikli 10 mm çapında boruları ve kamıştan özel olarak yapılan çibun dediğimiz sipsi`leri özenle ve düzgün şekilde nav`a yerleştirilir. Burada önemli olan iki adet sipsininde aynı sesi vermesidir. Aralıklarda 6mm delinmiş 5 adet çift sıra delik vardır ve yanyana olan bu deliklerden çıkan seslerin aynı ayarda olması şarttır aksi takdirde ses bozuk çıkar. Sesler ayarlandıktan sonra nav`ı tulumumuzun diğer koluna bağlıyoruz ve tulumumuzu şişiriyoruz. Hava taziğinden doğan güçle sipsilere gelen baskı sesin çıkmasına yol açar ve parmak vuruşları ile ses notalara dönüşür. İyi tulum çalabilmek için müzik bilgisinin yanı sıra iyi bir kulağa ve kuvvetli nefese sahip olmak gerekir.

Resim: Nav çeşitleri

Resim: Kamış ve dillik çeşitleri

Resim: Dillik (Öten) kısmı

Ağızlık – Nefes üfleme kısmı Kamış veya tahıl sapı boğum yerinin bir tarafından diğer tarafın dıştan boğum yerinden içten kesilir. Bu uçta boğum yeri kalacağından kapalıdır, diğer uç açıktır. 16–17 cm boyunda bir boru elde edilmiş olur. Açık uç hafif meyilli olarak düzeltilir. Kapalı kısma doğru borunun bir kısmı çakı ile inceltilerek sesin, hava geçişi ile temini sağlanır. Bu borunun üçte bir kadarı üste kalması şartıyla ikişer santim arayla delikler açılır. Böylece yapılan çimonlar bu şekilde yanyana bağlanıp navın içine yerleştirilir. Çıkan sesler birbiri ile tam manası ile uyumlu olmayabilirler. Ağızlık – Nefes üfleme kısmı Tulumu şişirmek için kullanılan dudula; yuvarlak bir ağacın içi delinerek yapılır ve hava geriye kaçmasın diye iç tarafına naylon`dan bir kapak yapılıp raptiye ile tutturularak havanın geri gelmesi önlenir. Bu işleme sibopta denmektedir.

Resim : Nefes üfleme (Ağızlık) Çeşitleri

Uluslararası Ayder tulum ve doğa festivali her yıl yapılmaktadır.

Tulum halk çalgısı ve yöresel oyun gösterisi

Teşekkür Ederim Tulum Ustası İsmail BAKİ Hocama Körfez Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Mobilya ve Dekorasyon Öğretmeni Teşekkür Ederim