MÜHENDİSLİK PROGRAMLARI: GÖZLEMLER-SORULAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BAPGRAFİKLERİBAPGRAFİKLERİ. ZİRAAT FAKÜLTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ.
Advertisements

TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ VE İŞYERİ EĞİTİMİ
Uyumsoft Bilgi Sistemleri ve Teknolojileri A.Ş.
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
Ülkemizdeki Mühendislik Eğitiminde Akreditasyon
TEKNOLOJİNİN BİLİMSEL İLKELERİ
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
Bozok Üniversitesi Kütüphane Binası
CELAL BAYAR ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
TÜSİAD – Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu Ar-Ge’de İşbirlikleri Doç. Dr. Cemil Arıkan Sabancı Üniversitesi Ulusal İnovasyon Girişimi 6 Ocak 2009 İstanbul.
3. Teknoloji Fakültelerinde Mühendislik Eğitimi Çalıştayı
DİKEY GEÇİŞ SINAVI (DGS)
ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği
Prof.Dr. Kırali MÜRTEZAOĞLU Mühendislik Fakültesi Dekanı
1984 YILINDA “ GIDA KALİTE VE SAĞLIK KONTROLU” PROGRAMI ADI ALTINDA EĞİTİM-ÖĞRETİME BAŞLADI YILINDA DÜNYA BANKASI II. ENDÜSTRİYEL EĞİTİM PROJESİ.
MAMAK KIZ TEKNİK VE MESLEK LİSESİ YGS BİLGİLENDİRME VE MOTİVASYON SEMİNERİ FARUK SÜZER PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
GELECEK ODTÜ’DEN BAŞLAR Haziran
. Hülya SUFRACI PSi. Dan ve Reh. Öğr YGS- LYS 2015 Fahrettin Arar Çok Programlı Anadolu Lisesi.
GELECEĞİN ODTÜ’SÜ ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 21 Mayıs
18 Mart Yalova.  22 Mayıs 2008 tarih ve 5765 sayılı kanun ile kurulmuş olan Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Öğretim.
MÜHENDİSLİK MESLEĞİ VE EĞİTİMİNİN SINIRLARI H. ABDULLAH, M. A. YALÇIN, N. SAZAK, M. YILDIZ SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜH. BÖLÜMÜ.
BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü
Ortak Dersler MADDE 7 – Ortak dersler, öğrencilerin okulu bitirinceye kadar almakla yükümlü olduğu derslerdir. Bu dersler, bütün öğrencilere asgarî.
İstanbul Teknik Üniversitesi, teknik öğretimde 239 yılı aşan parlak geçmişi, çağdaş eğitim ortamı, güçlü akademik kadrosuyla Türkiye'de mühendislik,
MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ KATSAYI ENGELİ KALKTI MESLEK LİSELİLER İSTEDİĞİ ÜNİVERSİTEYE GİDEBİLECEK!!!!
D.Ö1 YÜKSEKÖĞRETİME SINAVSIZ GEÇİŞ. D.Ö2 Bilişim Teknolojisi Mezunları Sınavsız Geçiş yapacakları programlar Yükseköğretim Ön lisans Programları Süre.
Hangi Liselere Gidebilirim?
MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ KATSAYI ENGELİ KALKTI
2013 YGS-LYS SINAV SİSTEMİ Testler ve Soru Sayıları Türkçe testi: 40 soru Temel Matematik:40 Soru Sosyal Bilimler:40 Soru Fen Bilimleri:40 Soru TOPLAM:
1 YÜKSEKÖĞRETİME GEÇİŞ SINAVI (YGS) LİSANS YERLEŞTİRME SINAVI (LYS)
2010 yılında kapsamlı olarak değiştirilen üniversiteye giriş sınavları;
YGS-LYS SUNUMU.
BIŞKEK, HAZIRAN FAKÜLTE HAKKINDA BILGILER Fakülte Hakkında Bilgiler Fakülte Dekanı: Prof. Dr. Ulan Brimkulov.
facebook.com/groups/beunmetalurji.
KURULUŞ Karabük Üniversitesinin 2007 yılında kurulmasıyla, Fen Bilimleri Enstitüsü 3 Yüksek Lisans Programı ile eğitime başlamıştır. Kurulduğu günden.
Prof. Dr. İhsan Sabuncuoğlu Abdullah Gül Üniversitesi Gelen Öğrenciler ve Uluslararasılaşma 23 Ekim 2015.
T.C. BAŞBAKANLIK TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Yöntem Araştırmaları Daire Başkanlığı Sınıflamalar ve Standartlar Grubu 5 Şubat FOET 1999 Eğitim ve Öğretim.
CUMHURİYET ANADOLU LİSESİ
Her Noktada Maviokul.com YGS - LYS YGS - LYS Üniversiteye Giriş Sistemi Birikim Eğitim Kurumları 2009.
Her Noktada Gölge Okul… Birikim Dersaneleri YGS - LYS YGS - LYS Üniversiteye Giriş Sistemi Birikim Eğitim Kurumları 2009.
VERGİ DENETİM KURULU BAŞKANLIĞI VERGİ MÜFETTİŞ YARDIMCISI OLUNUR ? NASIL.
EGE ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ GIDA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ 40.YIL Adres Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Gıda Mühendisliği Bölümü Bornova,
ENERJİ SİSTEMLERİ MÜHENDİSLERİNİN GÜNEŞ ENERJİSİ SEKTÖRÜNDEKİ YERİ Yrd.Doç.Dr. F.Görkem Üçtuğ Bahçeşehir Üni. Enerji Sis. Müh. Öğr. Üyesi Enerji Sis. Müh.
Gazi Üniversitesi Gazi Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Endüstriyel Tasarım Mühendisliği Bölümü Tanışma ve Tanıtım Toplantısı
Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS) GÖLCÜK RAM REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA BÖLÜMÜ 2016.
İÇ SINAVI.
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
MİSYONUMUZ VİZYONUMUZ Özgün Değerlerimiz Etkinliklerimiz
TIP MÜHENDİSLİĞİ KARABÜK ÜNİVERSİTESİ.
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
İnşaat Mühendisliği Bölümü
ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
LAKPOS - 28 Kasım İstatistikleri
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
TERCİH.
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
YGS ve LYS.
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
ÜNİVERSİTE SINAV SİSTEMİ
ÜNİVERSİTE SINAV SİSTEMİ
Endüstri mühendisliği.
«Metalurji Teknikerliği» nedir?
Sakarya Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü
Makine Mühendisliği nedir?
İSKENDERUN MESLEK YÜKSEKOKULU
Makine Resim Ve Konstrüksiyon Programı ve amaçları
«Makine Teknikerliği» nedir?
Metalurji Teknikeri nedir?
TIBBi LABORATUVAR TEKNiKLERi PROGRAMI
Sunum transkripti:

MÜHENDİSLİK PROGRAMLARI: GÖZLEMLER-SORULAR Prof. Dr. Selahattin Kuru İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi

İçerik 20. Yüzyılda mühendislik programlarında paradigma değişimi 21. Yüzyıla projeksiyon Sorular ve görüşler

Tarihten bir not 20. yüzyılın ilk çeyreğindeki anlayış değişimi: 1930 yılı MIT açılış konuşması, MIT Rektörü Karl Taylor Compton “Umuyorum ki bundan böyle üniversitemizde temel bilimlere daha çok ağırlık verilir, araştırmanın ruhunu ve sonuçlarını onlar (temel bilimler) belirler. Umuyorum ki tüm dersler dikkatlice gözden geçirilir ve bilimin temel ilkelerinin güçlü bir biçimde öğretilmesi pahasına önemsiz ayrıntılar üzerinde durulmasından vazgeçilir. Ancak, amaçta ve yöntemde böyle bir köklü değişiklik yapıldığı takdirde anlamlı bir gelişme sağlanabilir.”

Sonuçlar Mühendislik eğitiminde “temel bilim devrimi” “Mühendislik Bilimleri”nin doğuşu Formel, nicel ve öğretilebilir bir kavram olmadığı düşüncesiyle Tasarım öğesinin müfredattan çıkarılması

Sonuçlar 20. yüzyılın başına kadar bilimsel gelişim ile sanayinin gelişimi farklı toplumsal katmanlar tarafından ve farklı tarih dilimlerinde yürütüldü. Oysa 20. yüzyılın sonunda bu iki kavram bir bütün haline geldi ve “Bilim-Teknoloji Devrimi” gerçekleşti.

Sonuçlar “Bilim-Teknoloji Devrimi”nin sonuçları: Temel araştırma ve uygulamalı araştırma arasındaki fark belirginliğini kaybetti. Doğrusal inovasyon modeli (temel araştırma sonuçlarının doğrudan sanayi uygulamasına dönüşeceği varsayımı) ortadan kalktı. İcat ile uygulama arasındaki süre kısaldı. İleri düzey araştırmalarda multidisipliner olmak zorunluluğu ortaya çıktı.

21. Yüzyıla Projeksiyon Bilim ile Mühendislik arasındaki ayrım zayıfladı mı? Bilimsel yöntemleri mühendisliğe uygulamaktan söz etmeye devam edecek miyiz? Yoksa temel bilimler ile mühendisliğin tek bir vücutta buluştuğu müfredatlar mı geliştireceğiz?

21. Yüzyıla Projeksiyon 21. yüzyılın “fenci mühendisi”ni nasıl tanımlayacağız? 21. yüzyılın fenci-mühendisini yetiştirmek için müfredatları nasıl şekillendireceğiz?

Örnek 1: Moleküler Mühendislik Polimer Mühendisliği mi, yoksa Makromoleküler Bilimi ve Mühendisliği mi? Moleküler biyoloji Kompleks akışkanlar Polimer kimyası Polimer fiziği Kimya mühendisliği

Örnek 1: Moleküler Mühendislik 3. sınıftan itibaren üç ayrı branş: Kimyasal Moleküler Mühendislik (Kimya Mühendisliği) Makromoleküler Mühendislik (Polimer Bilimi ve Mühendisliği) Biyomakromoleküler Mühendislik (Biyoteknoloji)

Örnek 2: Yarıiletken Mühendisliği Kimya Mühendisliği Fizik (Plazma fiziği) Kimya (Fizikokimya) Elektrik Mühendisliği Makine Mühendisliği Malzeme Mühendisliği

Türkiye ve Dünya 2011 ÖSYM kılavuz bilgilerine göre 61 farklı isimde mühendislik programı: Makine Elektrik-Elektronik İnşaat Kimya

Türkiye ve Dünya Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Balıkçılık Teknolojisi Mühendisliği Cevher Hazırlama Mühendisliği Deri Mühendisliği Geomatik Mühendisliği Raylı Sistemler Mühendisliği

Türkiye ve Dünya MÜDEK tarafından değerlendirme kriteri tanımlanan mühendislik programı sayısı: 20 İsim yakınlıkları nedeniyle bu 20 kriterin kapsadığı program sayısı: 39/61 ABET tarafından değerlendirme kriteri tanımlanan mühendislik programı sayısı: 28 (mimari mühendislik ve ziraat mühendisliği dahil)

Türkiye ve Dünya Makine Mühendisliği programındaki ME kodlu ders adedi: 24 MIT’de aynı isimli programdaki ME kodlu ders adedi: 8

Türkiye ve Dünya Türkiye’de Makine Mühendisliği derecesi veren en yetkin bir üniversitede mezunun uzmanlaşma alan(lar)ı: Makine Mühendisliği MIT’de Makine Mühendisliği uzmanlaşma alanları: Biomedical Engineering (Kimya, Biyoloji, Elektrik) %10 Energy Conversion Engineering (Elektrik) %6 Engineering Management (İşletme, Endüstri) %12 Nano/Micro Engineering (Elektrik, Fizik, Malzeme) %2 Sustainable Development (Çevre, Biyoloji) %6 Precision Engineering (Fizik) Product Development (Endüstri, Malzeme) %15 Control, Instrumentation, and Robotics (Elektrik, Bilgisayar) %23 Mechanics (Makine Mühendisliği) %2

Sorular Kalın duvarlı kompartmanlar mı, iç içe geçmiş odalar mı? Temel mühendislik alanları mı, çekici isimlerle süslenmiş arakesit programlar mı?

Sorular Çok sayıda öğretim üyesiyle kalın duvarlı kompartmanlarda mühendislik eğitimi sürdüren devlet okulları mı? Üç öğretim üyesini bir araya getirdikten sonra arakesit alanlarda mühendislik eğitimi verdiğini iddia eden vakıf okulları mı?

Sorular Kimya Mühendisliğini Gıda Mühendisliğinden, Makine Mühendisliğini Malzeme Mühendisliğinden ayrıştıran yapılar mı? Biyosistem Mühendisliği veya Kimya Mühendisliği ve Uygulamalı Kimya türü programlar mı?

Sorular Fen bilimlerini, bilemediniz, birinci sınıfa hapseden, mühendisliği idolleştiren zihniyet mi? Temel bilimleri uygulama seviyesine indirmeye tenezzül etmek istemeyen anlayış mı?

Sorular Öğrencilere fiks menüler sunan, öğrencilerin hepsinin birden ne yiyeceklerine öğretim üyelerinin karar verdiği yaklaşımlar mı? Arakesitlerin “a la carte” bir anlayışla oluşmasına imkan verecek özgürlükçü denemeler mi?

Görüşler Kimya, elektrik, inşaat, makine gibi konvansiyonel mühendislik eğitimleri sürmelidir. Ancak araştırma üniversiteleri “fenci-mühendisler” yetiştirmek üzere müfredatlarını şekillendirmelidir.

Görüşler Öğretim üyesi sayısı bakımından sorun yaşamayan büyük üniversiteler fiks menü servis sunulan programları yıkmalı, bilgi ve teknoloji çağının gereksinimlerine göre kendilerini farklı biçimlerde şekillendirmiş mühendislerin yetişmesine ortam yaratmalıdır.

Görüşler Bunlar gerçekleşinceye kadar mühendislik öğrencilerinin eğitimleri sırasında, en azından mezuniyet projesi aşamasında diğer mühendislik disiplinlerinden öğrencilerle bir araya gelerek çalışmalarına imkan sağlayacak düzenlemeler yapılmalıdır.

Görüşler Ancak bu şekilde 21. yüzyılda sanayinin talep ettiği araştırmacı mühendisler yetiştirilebilecektir. Birçok mühendislik alanının, temel bilimlerin ve konusuna göre sosyal bilimlerin gerçek bir işbirliği ve eşgüdüm içerisinde bir araya gelmedikleri bir mühendislik eğitimi düşünülemez.

Teşekkürler…