Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Advertisements

SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA RİSK FAKTÖRLERİNİN CİNSİYETE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA.
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
İlkokul Çocuklarının Özellikleri ve Ailelere Öneriler
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
ÇOCUĞUMA NASIL YARDIMCI OLURUM?.
ÇOCUĞUNUZ BİR HATA YAPTIĞINDA UYGULAMANIZ GEREKEN 8 ŞEY.
ATATÜK İLKÖĞRETİM OKULU
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
ÇOCUĞUN OKUL BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
KAYGI VE TEST EDİLME KAYGISI
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
ANNE- - BABA OLMANIN ALTIN KURALLARI
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
ADAPAZARI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
AİLE İÇİ ŞİDDET.
CEZA NEDİR?.
İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR
Kaygı Nedir? Nedeni belirsiz korkuya kaygı denir. Kaygıda korkudan farklı olarak fiziksel açıdan tehdit eden bir uyaran söz konusu değildir. Kaygı.
ANNE BABALAR EV ÖDEVLERİNE NASIL YARDIMCI OLABİLİRLER?
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
DAVRANIM BOZUKLUKLARI İLE ETKİLİ BAŞA ÇIKMA Davranım Bozukluklarında Sık Görülen Sorunlar İnsan veya hayvanlara zarar verme İnsan veya hayvanlara zarar.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Okulunuzun Fotoğrafını ekleyiniz.
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
OTİZM.
Dikkat Eksikliği HiperAktivite Bozukluğu (DEHB)
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
Hoş Geldiniz Hoş Geldiniz Sunum: Abdurrahman ÇIĞRIK İZMİR.
DİĞER TUTUMLAR.
AYŞE ATIL İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ÇOCUĞUMUN OKUL BAŞARISININ ARTMASI İÇİN NELER YAPMALIYIM?
BAŞARIYA GÖTÜREN AİLE KONURALP LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ AHMET ATİLLA.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
ZOR GENÇLER ile BAŞA ÇIKMA
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN AKADEMİK BAŞARISINDA AİLE VE PEKİŞTİREÇ
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
HAZIRLAYAN: CANAN MAÇAN BALİBEY İLKÖĞRETİM OKULU
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Psikolojik Danışman Serpil KARACA

SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
1 /A Sınıfı Veli Toplantısına HOŞGELDİNİZ Ramazan SERİNOĞLU
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKULUĞU (DEHB) Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

DEHB NEDİR? Çocukluk çağının en sık görülen psikiyatrik bozukluğudur. Dikkati bir noktaya toplayamama,unutkanlık,dikkatin kolayca dağılması,eşyalarını ve oyuncaklarını sık sık kaybetme gibi dikkat eksikliği belirtileri ile birlikte kendi yaşıtlarına nazaran evde ve okulda daha hareketli olma davranışlarıyla kendini gösteren bir rahatsızlıktır. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni Genel anlamda DEBH davranış örüntüleri başlıca 2 belirti kümesi altında toplanır 1. DEHB "Dikkat Eksikliğinin önde geldiği tip". 2. DEHB "Hiperaktivite-Dürtüselliğin önde geldiği tip" . Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Dikkat Eksikliği Belirtileri Detayları ihmal etme,basit hatalar yapma, Bir işe dikkati toplamada ve sürdürmede başarısız olma, Çabuk sıklıma,yapılan işi bitirememe, Yönergeleri takip edememe,buna bağlı olarak bir işi sonlandırmada başarısız olma, Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Dikkat Eksikliği Belirtileri Zihinsel çaba sarfetmeyi ve sürdürmeyi gerektiren işlerde başarısız olma,böyle işlerden kaçınma, İşleri organize etme ve plan yapmada zorluk çekme, Sıklıkla bir şeyleri kaybetme ve unutma, İlgisiz ses ve hareketlerden kolayca etkilenme. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Aşırı Hareketlilik-Hiperaktivite Belirtileri Yerinde duramama, kıpır kıpır olma, Sürekli hareket etme ihtiyacı duyma, huzursuz görünme, Sessiz ve hareketsiz kalamama, Sürekli konuşma, bağırma, Belli bir sırayı takip etme ve kendisine sıranın gelmesini beklemede sıkıntı duyma, Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Aşırı Hareketlilik-Hiperaktivite Belirtileri Oturduğu yerde bile elleri, ayakları hareket ettirme, Sürekli bir şeylerle meşgul olma, Yaşıtlarına oranla daha az uyuma. Kendi dünyasında ve kendi isteklerine bağlı olarak davranma eğilimi gösterme, Sabırsızlık, Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Aşırı Hareketlilik-Hiperaktivite Belirtileri Genellikle davranışın sonucunu düşünmeden davranma, Başkalarının haklarına dikkat etmeme, Başkalarının sözünü kesme, sorunun sorulmasına fırsat vermeden cevabı söyleyiverme, Başkalarını rahatsız edici, saldırgan davranışlar sergileme, Kuralları öğrenmeye ve uymaya karşı direnç gösterme. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni Bu Davranışlar; Aşırı, sürekli ve yaygın olmalıdır. Aynı yaştaki diğer çocuklarla karşılaştırıldığında belirgin olarak daha fazla olmalıdır. En az iki ortamda gözlenmelidir (ev ve okul gibi). Belli ortam, zaman ve duruma özgü olmamalı, yaygın olarak gözlenmelidir. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni Bu Davranışlar; Ayrıca çocukta bu belirtileri açıklayacak başka bir bozukluk ya da rahatsızlık olmamalıdır. Bu tür davranışlar 7 yaştan önce görülmeli ve en az 6 aydır devam ediyor olmalıdır. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni Nedenleri Nedir? Nedenleri tam olarak bilinmemekle birlikte Araştırmalar; Doğum Öncesi: Düşük doğum ağırlığı, Gebelikte X ışınlarına maruz kalma, Gebelikte kullanılan alkol,sigara,kafein üzerinde yoğunlaşmakta Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni Doğum Sonrasında İse Beyinde meydana gelen herhangi bir zedelenme, Yaşanılan kronik bir korku ve/veya duygusal problemler Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni Kan Bağının Etkisi Anne baba da olma durumunda çocuklarında gözleme olasılığı %57 Yakın akrabalarda görülme olasılığı %10 -%35 olarak belirlenmektedir Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni Görülme Sıklığı Nedir? Genel nüfusun % 2 sinde Çocuklarda % 3-5 oranında görülür. Erkeklerde görülme sıklığı kızlardan daha fazladır. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

DEHB'ye Neler Neden Olmaz : Çok fazla TV seyretmek, Beslenme alışkanlıkları ve/veya bozuklukları, Alerjiler, Aşırı ya da az şeker tüketimi, Kalitesiz, yetersiz ev yaşantısı, Olumsuz okul yaşantıları. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

DEHB İle Birlikte Sıklıkla Görülen Bozukluklar : 1- Özgül Öğrenme Güçlüğü : 2- Karşıt Olma ve Karşı Gelme Bozukluğu : 3- Tik Bozuklukları : 4- Duygudurum Bozuklukları: 5- Uyum Bozuklukları : Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni DEHB'nin Tedavisi : DEHB doğru ve erken tanı konduğunda, hızla ve kolaylıkla tedavi edilebilen bir bozukluktur. İlaç tedavisi, Anne-baba eğitimi, Bireysel görüşme, Aile ve grup tedavisi sık kullanılan yöntemlerdir. Bu tedavi biçimlerinden en etkilisi ve gereklisi ilaç kullanımıdır. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni AİLELERE ÖNERİLER 1- Çocuğunuz ile konuşurken göz teması kurun ve sürdürün, 2- Çocuğunuza kısa ve açık ifadeler kullanın, isteğinizin anlaşıldığından emin olun, 3- Yaklaşımlarınızda tutarlı olmaya gayret edin, 4- Her seferinde bir tek görev verin, çoklu ve karışık taleplerden kaçının, Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni AİLELERE ÖNERİLER 5- Bir isteği yerine getirdiğinde çocuğunuzu ödüllendirin, 6- Gerekiyorsa çocuğunuza olumlu bir yaklaşım ile tekrarlarda bulunun, 7- Çocuğunuza ödevlerinde bir yol gösterici olarak yardım sağlayın, çalışmalarını takip edin, 8- Kısa aralıklarla sıkılmadan çalışmasını sağlayın, 9- Sabırlı davranmaya gayret gösterin, Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni AİLELERE ÖNERİLER 10- Unutkanlığını azaltmak için bir not defterinden nasıl yararlanabileceğini öğretin, 11- Kurallarınızı açık ve kesin olarak koyun ve uygulamaya çalışın. 12- Öğretmeni ile müfredat programı ve gerekli görülen ödevler konusunda öğretmeniniz ile işbirliği sağlayın. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni AİLELERE ÖNERİLER 13- Özellikle akademik olmayan alanlarda çocuğunuzun başarılarını vurgulayın ve kutlamak için fırsatlar yaratın. 14- Çocuğunuzu fiziksel enerjisini kullanabileceği bir spor faaliyetine yönlendirin. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni AİLELERE ÖNERİLER 15- Ev ortamını çocuğunuzun enerjisini boşaltabilmesine uygun olarak düzenlemeye çalışın. Örneğin koridoru mümkün olduğunca eşyalardan arındırarak koşabilmesi, oynayabilmesi, basket atabilmesi için imkan tanıyın. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER 1- DEHB olan bir öğrencinizi yakınınıza, sürekli göz ve fiziksel temas kurabileceğiniz bir yere oturtun. Kapı ve pencerelerden uzak tutun. Ancak sınıf oturma düzeni dışına çıkmayın. 2- Olumlu bir model olun, doğru davranışlarını vurgulayarak pekiştirmeye çalışın. Her öğrencinin diğerinden oldukça farklı olabileceğini unutmayın. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER 3- Dikkatini dağıtacak uyarıcılar vermekten kaçının. 4- Yarışmacı ve işbirlikçi bir yaklaşımla öğrenmesi için motive etmeye çalışın. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER 5- DEHB'li çocuklar kolay kolay kontrol altında tutulamazlar. Yerlerini sürekli değiştirerek ya da sürekli DEHB'li çocuklarla ilgilenerek diğer çocukların da dikkatini bu çocuklar üzerine toplamayın. Öğretim programınızda değişiklikler yaparak müfredatı çeşitlendirmeye ve akıcı hale getirmeye, sıkıcı olmasını önlemeye çalışın. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER 6- Aileler ile işbirliği yaparak ortak bir yaklaşım ve çalışma programı hazırlayın, öğrencinin eksikleri konusunda aileleri yönlendirerek ev ödevleri vs. ile çocuğun başarısını artırmaya çalışın. Bu durum, çocuk için de motivasyon sağlayacak ve olumlu bir pekiştireç olacaktır. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER 7- Öğrencinin başarısızlık, disiplinsizlik ve yaramazlık vs. gibi durumları kabullenmesi ve bu durumu kullanmasını engelleyici bir yaklaşım benimsemeye çalışın. 8- Sıklıkla öğrencinizin davranışları konusunda yansıtıcı olun. Destekleyici bir tutum sergileyin. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER 9- Öğrencinin bilgisini ölçtüğünüzden emin olun, davranışlarını ve dikkatini değil. 10- Öğrenciden sınıf içinde fiziksel hareket gerektiren işlerde yardım isteyin. Böylece öğrenci, enerjisini yararlı işlerde kullanmayı öğrenir. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER 11- Ders boyunca öğrenciyi pasif bir öğrenme süreci içinde uyarmak yerine, kendini kontrol etme güçlüğü yaşadığını farkkettiğinizde, öğrenciye hareket etme imkanı tanıyın. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER 12- Bu öğrencilere bazı görevlerde fazladan zaman tanıyın. DEHB'li öğrenciler yavaş çalışmalıdır. Kullanması için verdiğiniz fazladan zamanı ceza olarak algılamasını önleyin. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER 13- DEHB'li çocukların kolaylıkla hayal kırıklığı yaşayabileceğini unutmayın. Stres, baskı ve yorgunluk sonucu kontrollerini daha kolay kaybedebilir ve istenmeyen davranışlar sergileyebilirler. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni KAYNAKLAR 1-Attention Deficit Hyperactivity Disorder-Information For Parents Page. 07/05/2001. http//www.allhealth.com. 2-Attention Deficit Hyperactivity Disorder - Symptoms Page. 07/05/2001. http//www.add.about.com. 3-Attention Deficit Hyperactivity Disorder Page. 07/11/2000. http//www.menthalhealth.com. 4-Attention Deficit Hyperactivity Disorder Page. 08/11/2000. http//www. Lifescape.com 5-Attention Deficit Hyperactivity Disorder Page. 03/05/2001. http//www.family.com. 6-Attention Deficit Hyperactivity Disorder Page. 23/11/2000. http//www. Kidsource.com Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni

Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni KAYNAKLAR 7-Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Sayfası. 30/04/2001. http//www.pedam.com. 8-Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Sayfası. 07/11/2000. http//www.mcturkiye.com. 9-Ekşi, A. (1999) Ben Hasta Değilim: Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarının Psikososyal Yönü, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Ltd.Şti. 10-Goodman,R.F.,Gurian,A.Attention Deficit Hyperactivity Disorder. 14/02/2001. http//www. Aboutourkids.com. 11-Langone,G,K., Glickman,M,D. 2000: Talking With Kids About ADHD, Anxiety and Learning Disorders. Child Study Center, 4,(4),212-218. 12-Öktem, F. (1993) Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu. Türk Psikiyatri Dergisi, 4(2): 113-119. Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni