YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA RİSK FAKTÖRLERİNİN CİNSİYETE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Nefize Gökmen, Ömer Deniz, Ayşe Yıldız
Advertisements

CİNSİYET FAKTÖRÜNÜN DEPRESYON ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
GEZİ PARKI ARAŞTIRMASI
Amaç: Amaç: Tıp Fakültesi öğrencilerinin üniversiteye giriş başarısının dönem içerisindeki başarısıyla orantılı olup olmadığı her zaman bir soru işareti.
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, 2 Koç Üniversitesi
Barış Sezer, Doç. Dr. Deniz Deryakulu
Multivitamin Use and the Risk of Mortality and Cancer Incidence
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme 1 İDARECİ EĞİTİMİ.
Yasin HACIMUSALAR Ömer Mart İ.Ö.O.Rehber Öğretmeni
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
YIKICI DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Araştırma Projesi Sunumu Danışman
SPORUN OKUL BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
FSM Feyza TOKER Sümeyye DUMAN Maide GÖKER. OKULÖNCESİ EĞİTİM ALAN ve ALMAYAN İLKÖĞRETİM BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİ.
1 Kapsamlı Sağlık Bakımı Prof. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesine Başvuran Tip 2 Diyabet Hastalarının Yaşam Kalitesinin Değerlendirilmesi Grup CANDYmizce Ahmet Faruk ORHAN.
OKULLARDA SUÇ VE ŞİDDETİ ÖNLEME
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
Tutuklu ve Hükümlü Ergenlerde Madde Kullanımı Özellikleri
ERGENLİK: FIRTINALI DÖNEM AMA KİMİN İÇİN? Dr. Gülden AYKANAT İzmir Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Gençlik Danışmanlık ve Sağlık Hizmet Merkezi.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNDE DEPRESYON BELİRTİLERİ TAŞIMA DURUMU
“YETİŞKİNLERİN OYUN OYNAMA ALIŞKANLIKLARI” ARAŞTIRMASI
HAYATIN İÇİNDEN PSİKOTERAPİ MERKEZİ

Sefa BARIŞ U Eşref TİRYAKİ U Taha AKKOL U
TIP ÖĞRENCİLERİNDE DERSLERE KATILIMI ETKİLEYEN FAKTÖRLER İnsan hayatının yegâne bekçisi olan doktorların şüphesiz ki nitelikli bir eğitim almaları hem.
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
Ali MUHÇİ Şube Müdürü 20/03/2015
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
Uygulama I.
Bölüm 1 GİRİŞ. Bölüm 1 GİRİŞ Duygusal ve Davranışsal Bozuklukların Tanımı Normal Dışı Davranışları Belirlemede Öznellik Bazı araştırmacılar (ör.
Araştırmanın Konusu Melikşah Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yaşlı Bireylere Karşı Tutumları ve Onlar ile Birlikte Yaşama Düşünceleri.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
GRUP ADI LAST SEEN.
Bölüm 2 DAVRANIM BOZUKLUĞU
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
ELEKRİK SEKTÖRÜNDE EĞİTİM DÜZEYİ İLE İŞ KAZALARININ İLİŞKİSİ GÜTF HALK SAĞLIĞI ABD EPİDEMİYOLOJİ PROJE ÖDEVİ.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU PROF.DR.AYŞE AVCI GAZİANTEP 21.Mart
GİRİŞ Bağlanma doğumdan itibaren gelişen ve yaşam boyu devamlılık gösteren bir fenomendir. Bowbly bağlanmayı özellikle gerilim yaratan durumlarda bakım.
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
GRUP: VİTAMİNİ KABUĞUNDA
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Yumuşak Doku Yaralanması
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
OP. DR. AYŞEGÜL ÖKSÜZOĞLU 6 Ekim 2016
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
2 Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı AD. , Antalya
ANTİSOSYAL KİŞİLİK BOZUKLUĞUNDA ANNE BABA TUTUMLARI
Uygulama I.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Adölesan Kızlarda Haftalık Demir Folik asit Desteği - Demir Eksikliği Anemisinin Yönetimi İçin Etkin Bir Beslenme Tedbiri Dr Burcu Aykanat Yurtsever Karadeniz.
Arş.Gör.Dr.Kevser Ayar KTÜ Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
Abdullah Alper ERTEM Enver AYDOĞAN
HEMŞ.MELİKE ÇELİK DOÇ.DR.ÖZLEM UĞUR DOÇ.DR.EZGİ KARADAĞ
Araş. Gör. Dr Abdullah Kaan KURT
İDARECİ EĞİTİMİ.
3.Hafta Bağımsız Örneklem t Testi (Independent t Test) Mann Whitney U
Sunum transkripti:

YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA RİSK FAKTÖRLERİNİN CİNSİYETE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA RİSK FAKTÖRLERİNİN CİNSİYETE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI Doç. Dr. Kültegin Ögel 1, Uzm. Psk. Ceyda Yılmazçetin Eke 2, Psk. Dan. Sevil Taner 2 1 Bakırköy Ruh ve sinir Hastalıkları Hastanesi, 2 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği Davranışsal ve/veya duygusal problemleri olan çocuk ve gençlerin ileriki yaşlarda bu problemleri sergileme eğiliminde olduklarına dair bilgiler (Dalsgaard, Mortensen, Frydenberg, & Thomsen, 2002) , sorun davranışlara erken müdahale edilmediğinde kronik ve karmaşık hale dönüşebildiğine işaret etmektedir (Formoso, Gonzales, Aiken,2000). Kaotik aile yapısı, herhangi bir madde denemek veya temel sosyal becerilerden yoksun olmak gibi gelişimi olumsuz etkileyen risk faktörlerinin görülme olasılığının cinsiyete göre faklılaşması (Webster-Stratton, 1996) , her iki grubun farklı koruyucu faktörlerden yararlanabileceklerine işaret edebilir. Bu durumda, cinsiyete uygun müdahaleler geliştirmeye ihtiyaç duyulacaktır. Bu araştırmada belirli yıkıcı davranım bozukluğu belirtileri sergileyen gençlerin taşıdıkları risk faktörlerinin niteliği ve sayısının cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Yöntem: İlk aşamada Yıkıcı Davranım Bozukluğu-öğretmen formu(YDL-ÖF) ile Dikkat Eksikliği Bozukluğu (DEB) , Hiperaktivite Bozukluğu (HB), Karşı olma-Karşıt gelme Bozukluğu (KOKGB) ve Davranım Bozukluğu (DB) olmak üzere dört davranım bozukluğundan herhangi birinin belirtilerini sergilediği tespit edilen 559 öğrenciden 127’sine ulaşılarak çalışma yapılmıştır. 74 soru ile 12 risk faktörü ve 41 soruyla yıkıcı davranış belirtileri değerlendirilmiştir. Bakırköy, Beşiktaş, Kadıköy, Kartal, Küçükçekmece, Maltepe, Pendik, Sarıyer ve Şişli olmak üzere dokuz ilçeden seçilen anketörler öğrencilerle yüz yüze görüşmeler yaparak anketleri doldurulmuştur. Anketlerin doldurulmasını reddeden öğrenci olmamıştır. Tablo: 1 Bulgular: Şiddet içerikli davranışların ve dikkat eksikliği bozukluğu belirtilerinin sergilenme riskinin kızlarla kıyaslandığında erkeklerde 3 kat daha fazla olduğu göstermiştir. Madde kullanım riskinin ise erkeklerde bir kat daha fazla olduğu görülmektedir. Hiperkativite bozukluğunun belirtilerini sergileme riski, istatistiki açıdan anlamlı olmamakla beraber kızlarla karşılaştırıldığında erkeklerde daha fazla olduğu gözlenmiştir. Yıkıcı davranım bozukluklarından herhangi birinin belirtilerini sergileyen öğrenciler arasında birden fazla risk faktörü taşıma oranına bakıldığında; toplam risk sayısı ortalaması sorunlu davranış gösteren çocuklarda 4±2,27 olarak bulunmuştur. Kızlarda bir arada bulunan risk etkenleri sayısının ortalaması 3±2,62 iken, erkeklerde 4±2,07 olduğu görülmüştür. Cinsiyete göre bir arada bulunan risk etkenleri sayısının ortalama puanları arasındaki farkın anlamlı olmadığı ortaya çıkmıştır. Herhangi bir dört yıkıcı davranım bozukluğundan birinin belirtilerini sergileyen öğrencilerin çoğunlukla 3 ila 5 arasında değişik risk faktörlerini bir arada sergileme eğilimde oldukları gözükmektedir. Kızlar ve erkekler arasında toplam risk faktörü sayısının görülme oranlarının arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Tartışma: Bu araştırmada yıkıcı davranım bozukluklarından herhangi birini sergileyen erkeklerin kızlara oranla bazı risk faktörlerini daha fazla sahip olma olasılığı taşıdığı bulunmuştur. Ancak yıkıcı davranım bozukluğu belirtilerini sergileyen erkekler ve kızlar arasında toplam risk faktörü sayısının görülme oranları arasında bir fark olmadığı görülmüştür. İletişim: yeniden@yeniden.org.tr Grafik: 1 Kaynak Dalsgaard S, Mortensen P.B, Frydenberg M., Thomsen P.H., (2002). Conduct problems, gender and adult psychiatric outcome of children with attention-deficit hyperactivity disorder, British Journal Psychiatry, 181:416-21. Formoso D., Gonzales N.A., Aiken L.S., (2000). Family conflict and children's internalizing and externalizing behavior: protective factors. American Journal of Community Psychology, 28(2):175-99 Webster-Stratton C., (1996). Early-onset conduct problems: does gender make a difference. Consult Clinical Psychology, 64(3):540-51.