İlk hareket ve kontrol sistemleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
COPERT 4 Eğitimi 3. Faaliyet Verileri – Başlangıç Rehberi.
Advertisements

Bölüm 9 GAZ AKIŞKANLI GÜÇ ÇEVRİMLERİ
MOTORLAR-10 HAFTA VURUNTU
HAVA KOMPRESÖRLERİ Doç.Dr.Adnan Parlak.
Elektrikli Hidrolik Sistem
MOTORLAR-5 HAFTA GERÇEK MOTOR ÇEVRİMİ
ISI DEĞİŞTİRİCİLER Prof.Dr.Adnan Parlak Gemi Yard. Mak. © YTÜ_GİDF_Hafta 8.
OLFAKTOMETRE HAZIRLAYANLAR: Prof. Dr. Aysel Atımtay
MOTOR PERFORMANSINA ETKİLERİ
ENERJİ, ENERJİ GEÇİŞİ VE GENEL ENERJİ ANALİZİ
KRANK-BİYEL MEKANİZMALARININ DİNAMİĞİ
YAKITLAR VE YANMA GAZLAR
MOTORLU TAŞITLARDA YAKIT
MOTORLAR-9 HAFTA GENİŞLEME-EGZOZ-VURUNTU
DİZEL MOTORLARINDA YANMA
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
FUTBOLDA KOORDİNASYON ÇALIŞMALARI
ATEŞLEME SİSTEMLERİ VE MOTOR PERFORMANSINA ETKİLERİ
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
EVAPORATÖRLER (Tatlı Su Üreticisi)
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
 Abradable hareketli halindeki çok aşınan bölgelerde kullanılan ve ana metali aşınmalardan korumak için kullanılan kompozit malzemedir.  Hareket halindeki.
SOĞUTMA VE SOĞUTMA SİSTEMLERİ
Diesel Motor Karakteristikleri
TAŞIYICI İHTİVA ETMEYEN PLASTİK KATKI MALZEMELERİ ADDILUB 74.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
DERS-3 İstatistiksel Dağılımlar -II Prof.Dr.Hüseyin BAŞLIGİL
YAKITLAR VE YANMA OKTAN benzin içinde bulunur. Tutuşma sıcaklığı heptandan yüksek setandan düşüktür. (BENZİNLİ MOTORLAR) SETAN motorin içinde bulunur.
VTEC (Variable-valve timing and electronic-lift control) Değişken Zamanlı Subap Kontrol Sistemi Gökhan TAŞTAN Cenk SÖKMEN Hakan AVCU.
MOTORLAR-7 HAFTA İYM YANMA
DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ
YAĞLAMA VE YAĞLAMA SİSTEMLERİ Doç.Dr. Adnan PARLAK
MOTORLAR-6 HAFTA VOLUMETRİK VERİM
YAKITLAR VE YAKIT SİSTEMLERİ
KULA (Kentiçi Ulaşım Aracı)
ME 199 ENGINE COURSE Asist. Prof. Dr. Fuat YILMAZ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Sıralı Gaz Enjeksiyon Sistemiyle Gaz Yakıt Kullanımına Dönüştürülmüş
ECOMOLD 22 Enjeksiyon ve Extrüzyon kalıplamada kalıpta soğutma süresini %60’lara kadar düşürerek toplam çevrim süresini %30 azaltır. Düşen çevrim süresi.
Zaman ,ortam, hız, ısı geçişi
METEOROLOJİ DERSİ RASAT PARKI Prof. Dr. Belgin ÇAKMAK.
MOTORLARIN SOĞUTULMASI Ve YAĞLANMASI
Diesel Yakıtı (Motorin - Gasoil)
MOTORLAR-4.HAFTA UYGULAMA
Uçak Piston Motorları.
Dört stroklu diesel motor
Teknik Eğitim SSH Teknik Müdürlük Hakan Aydoğan Son Bakılan Sayfa 1 İçindekiler 01/05 Egzoz gazı türbini Egzoz borusuna Egzoz gazı türbini kompresöre hareket.
SUBAPAÇILIMININ AYARI İLE PERFORMANSIN DÜZENLENMESİ.
GAZ AKIŞKANLI GÜÇ ÇEVRİMLERİ
ÇEVRE FAKTÖRLERİNİN İŞ YAŞAMINA ETKİSİ 1-İklim 2-Gürültü 3-Mekanik Titreşimler 4-Aydınlatma 5-zararlı Maddeler 1.
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
BÖLÜM 3: GERÇEK MOTOR ÇEVRİMLERİ
BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ.
BÖLÜM-5.2 ISI POMPALARI VE UYGULAMALARI
Bölüm 9 GAZ AKIŞKANLI GÜÇ ÇEVRİMLERİ
MOTOR BİLGİSİ Kemal Nurkan NUR
Lab 5. Simülasyon: OTOMASYON SENARYOSU: PB-1 e basılır.
Diesel Motor Karakteristikleri
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar Motor Yanma Odaları Yakıt Püskürtme Sistemleri
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
3- Yağlama Sistemi.
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
4. Soğutma Sistemi.
YAKITLAR ve YANMA.
Çift mekanik posizyon sensörlü (mechanical position sensor), çift silindirli pnömatik devrenin PLC ile otomasyonu Lab 8. Simülasyon: OTOMASYON SENARYOSU:
Sunum transkripti:

İlk hareket ve kontrol sistemleri Prof.Dr.Adnan PARLAK

Görevi Silindire alınan havanın sıkıştırılarak püskürtülen yakıtın tutuşmasını ve böylece motorun ilk hareketini sağlamaktır. Bu görevin hem ileri ve geri ilk harekette gerçekleşmesini sağlayan sistemlere ise ilk hareket kontrol sistemleri adı verilir.

İlk hareketi etkileyen Faktörler Dış ortam sıcaklığı (Tkomp=T1.n-1) İlk hareket için gerekli minimum devir (n=60-80 d/d), Silindir cidar sıcaklığı (soğutma suyu çıkış sıcaklığı) Yakıtın setan sayısı ve Isıl değeri Sıkıştırma oranı

Sıkıştırma oranının TG üzerine etkisi

Setan sayısının TG üzerine etkisi

İlk hareket yöntemleri El ile (tek silindirli motorlar, Pe<20 HP) Elektrikli Marş motoruyla, Basınçlı hava ile çalışan marş motoru ile Basınçlı yağ ile çalışan bir marş motoruyla Basınçlı hava ile

Elektrikli marş motoruyla ilk hareket

Basınçlı hava ile ilk hareket Basınçlı hava ucuz ve bol miktarda bulunur Yangın riski çok azdır Ağır devirli dizel motorlarında ve jeneratör dizellerinde yaygın olarak kullanılmaktadır. 23-40 bar hava kullanılır 10 bar hava basıncına kadar ilk hareket mümkündür

Basınçlı hava ile ilk hareket ELEMANLAR Kompresörler (çift) Hava tüpleri (20-30 bar) Otomatik kontrol valfi Dağıtıcı valfi İlk hareket valfi Emniyet valfi Nem alıcı Basınç düşürücü ve kontrol devresi

Dört stroklu bir dizel motorunda ilk hareket devresi

Yüksek güçlü dizel motorlarında İlk hareket devresi (MAN B&W)

SULZER RD modeli İlk hareket devresi

İlk hareket havası valfi Manevralardan önce ilk hareket valflerinin yağlanması valfin açık kalmasını önler. Valfin ÜÖN dan ~15 KMA sonra açılıp, Egzoz supabı açılmadan önce kapanması gerekir (15 KMA önce).

Dağıtıcı valfler (Distribütörler)

Yeni Motorlarda İlk hareket sistemleri İLK HAREKET DEVRESİNDE DİSTRİBÜTÖR KALKMIŞTIR.HAVA ORTAK BİR HATTA BEKLEMEKTE VE ECU TRAFINDAN KUMANDA EDİLMEKTEDİR:

Hava Kompresörleri Basma Basınçı Hava sıcaklığı Soğutucu öncesi Soğutucu sonrası 1. Kademe 4 bar 130 0C 35 0C 2.Kademe 26 bar

Hava Kompresörleri Basma Basınçı Hava sıcaklığı Soğutucu öncesi Soğutucu sonrası 1. Kademe 4 bar 110 0C 35 0C 2.Kademe 16 bar 3.Kademe 40 bar 70 0C 25 0C

Kompresör işini en aza indirmek nasıl mümkün olabilir? SORU:Hava kompresörlerinde alçak basınç ve yüksek basınç kademeleri niçin vardır?kademeler arasında ara soğutma yeterli değilse ne olur? HAVA KOMPRESÖRÜ T1,P1 T2,P2 Wtr Kompresör işini en aza indirmek nasıl mümkün olabilir?

CEVAP: Ara kademe basıncı Kompresör işini azaltmanın en kolay yöntemi, sıkıştırma esnasında gazın özgül hacmini olabildiğince küçük tutmaktır. Bu da gazın sıcaklığını düşürerek sağlanabilir, çünkü bir gazın özgül hacmi sıcaklıkla doğru orantılıdır. Ara kademe basıncı Geri kazanılan işin en büyük olması için her iki kademe arasındaki basınç oranlarının eşit olması gerekir.

Kademeli ara soğutmalı kademeli sıkıştırma Sıkıştırılan gazı soğutmakla,özgül hacim azaldığı için sıkıştırma işi azalır!.. Fakat genellikle kompresör gövdesi içinde yeterli soğutma yapmak mümkün olmaz ve başka etkili bir yönteme başvurmak gerekir. Bu yöntemlerden biriside kademeli ara soğutmalı kademeli sıkıştırmadır. Bu yöntemde gaz birkaç kademede sıkıştırılır ve kademelerin arasında ara soğutucu adı verilen bir ısı değiştiriciden geçirilir. Soğutma işlemi sabit basınçta gerçekleşir ve her soğutma işlemi sonunda gazın sıkıştırma öncesi sıcaklığına(T1) getirilmesi sağlanır

Farklı hallerde kompresör sıkıştırma işindeki değişim 1 SABİT SICAKLIKTA Önemli ölçüde ısı geçişi var POLİTROPİK, bir miktar ısı geçişi var İZANTROPİK, ısı geçişi ve soğutma yok v

ARA SOĞUTMA YAPMAKLA SABİT SICAKLIKTA SIKIŞTIRMA İŞLEMİNE YAKLAŞILMAYA ÇALIŞILMAKTADIR. 1 Px Ara Soğutma Kazanılan iş P2 T1 Ara Soğutma Px P1 T v v Ara soğutuculara yeterli su gönderilmez yada düzenli aralıklarla temizlenmezse kompresörün harcayacağı güç artacaktır. Buna check valflerin kaçırması da eklenirse bunun kritik manevralarda motora basınçlı hava temininde zorluklar meydana getireceği açıktır.

ÖRNEK… 1 v k=1.4 olarak izantropik n=1.3 olarak politropik P(kPa) Hava sürekli akışlı, tersinir bir kompresörde 100 kPa(≈1 kg/cm2) basınç ve 300 K (27 0C) sıcaklıktan 2500kPa(25 kg/cm2) basınca sıkıştırılmaktadır. k=1.4 olarak izantropik n=1.3 olarak politropik Sabit sıcaklıkta n=1.3 olmak üzere tersinir, iki kademeli ve ara soğutmalı olması durumları için sıkıştırma işini hesaplayınız. Kazanılan iş 2500 Px Ara Soğutma 100 1 NOT: Verilen basınç ve sıcaklıklar kritik basınç ve sıcaklıkla karşılaştırıldığında (Havanın ana ileşeni Azot için Pcr=3390 kPa ve Tcr=-147 0C) sıcaklık yüksek basınç düşüktür. v

ÇÖZÜM W kazanılan=82.2-67.1=15.1 kW İzantropik kompresör sık.işi : -90.92 kW Politropik kompresör sık. işi : -82.22 kW Sabit sıcaklıkta kompresör sık.işi :-55.43 kW iki kademeli ve ara soğutmalı kompr. Sık.İşi :-67.1245 Burada işlemlerin tersinire yakın olduğu, gerçek çevrimlerde harcanan W kazanılan=82.2-67.1=15.1 kW

Nem Alıcı (Basınçlı hava kurutucusu) Basınçlı Hava girişi Kondanser Evaporatör Su Tahliye musluğu Hava içerisindeki nemin alınması ilk hareket devresinin düzenli çalışması için gereklidir. Buzluk Kompresörü

Hava Tüpleri (Basınçlı hava kurutucusu) Zaman zaman korozyon ve piting (karıncalanma) yönünden kontrolü gerekir. Ayrıca düzenli aralıklarla dreyn edilmelidir.

Hava Tüpleri (Basınçlı hava kurutucusu) Hava tüplerinin kapasitesi: Ağır devirli motorlar için : V = (5.5-8.0).VH (m3) Yüksek devirli motorlar için : V = (12-25).VH (m3) Hava tüpleri düşük karbonlu dövme çelikten yapılır. Max.%0.2 C,max.%0.35 Si,%0.1 Mn, %0.05 Fosfor, ve%99.25 Fe 10 bar basıncına kadar motor çalışabilse de 15 bar altı kritiktir.