DENİZ LİMANLARI TERMİNOLOJİSİ
İçindekiler: 17.12.2012 1. Deniz Limanı Tanımı 2. Limanların Genel Özellikleri 3. Liman Çeşitleri 4. Limanlarda Kullanılan Araçlar 5. Limanlarda Kullanılan Ekipmanlar 17.12.2012
Gemilerin çeşitli ihtiyaçlarının karşılandığı, bakım ve onarımlarının ve / veya inşaatlarının gerçekleştirildiği, depolama imkanları bulunan, dalga ve akıntı etkisine karşı tabii ve / veya yapay olarak korunmuş kıyı ve su alanlarıdır. 1. LİMAN NEDİR? 17.12.2012
Ayrıca, gemi, tekne vs. gibi deniz araçlarının park yeri, gemilerin kargolarını boşaltıp yüklediği ticaret merkezi, vinç barındıran ve genellikle gümrük de bulunduran mekanlardır. 17.12.2012
2. LİMANLARIN ÖZELLİKLERİ 17.12.2012
Mersin Port Konteynır Limanı 17.12.2012
Liman Yeri Seçimi Liman yeri seçiminde göz önüne alınacak kriterler: Dalga iklimi ve akıntı yönleri Sediment hareketi, taşınım doğrultusu, akarsular Hidrografik ve topografik koşullar, yeterli kara ve deniz alanının varlığı Jeolojik durum Kara ulaşım ağı Liman Yeri Seçimi 17.12.2012
Geri saha (Hinterlant): Limanın hizmet verdiği ve etkilediği kara alanının bütünüdür. Elleçleme (Handling): Limanda yüklerin gemiden karaya indirilmesi, taşınması, depolanması, taşıtlara yüklenmesi, taşıtlardan indirilmesi, karadan gemiye konulması için gereken yük nakil işlemlerinin tümüdür. 17.12.2012
Boyutlandırma Liman giriş ağzı Basen derinliği Manevra dairesi Rıhtım boyu Rıhtım kotu Boyutlandırma 17.12.2012
Bg=L+e Liman Giriş Ağzı Bg : Giriş ağzı genişliği [m] Giriş ağzının genişliği, dalgakıran topuk noktaları arasındaki net açıklık olarak alınmalıdır ve en büyük gemi girişte yan döndüğünde karaya oturmayacak kadar olmalıdır: Bg=L+e Bg : Giriş ağzı genişliği [m] L : En büyük gemi boyu [m] e : Emniyet payı [m] Liman Giriş Ağzı 17.12.2012
Basen derinliği belirlenirken şu parametreler dikkate alınır: Limanı kullanacak en büyük geminin tam yüklü draftı Liman içi kumlanma potansiyeli Liman içi maksimum çalkantı değeri Basen Derinliği 17.12.2012
Manevra dairesinin yarıçapı, L gemi tam boyu (LOA) olmak üzere, genel olarak 3 L ile 1.5 L arasında değişir. Yarıçapı belirleyen en önemli faktör geminin manevra kabiliyeti ve römorkaj imkanıdır. Römorkörle yapılan manevralarda dairenin çapı azalır. Gemi kendi makineleri ile manevra yapıyorsa dairenin çapı daha büyük seçilir. Yerel meteorolojik koşulların manevra alanı üzerine etkisi büyüktür. Bu nedenle, riskli görülen durumlarda nümerik manevra simülasyonu kullanılması gerekebilir. Manevra Dairesi 17.12.2012
Rıhtım boyu: Limana aynı anda yanaşacak gemi sayısına göre belirlenir Rıhtım boyu: Limana aynı anda yanaşacak gemi sayısına göre belirlenir. En genel olarak, tam gemi boyuna bir emniyet mesafesinin eklenmesi suretiyle, n tane geminin yanaşması için gerekli rıhtım boyları hesaplanır. Rıhtım kotu: Limanı kullanacak geminin tonajına göre 0.8 m ila 4.0 m arasında değişir. 17.12.2012
Liman İçi Çalkantı Analizi Gemi ve teknelerin liman içinde maruz kalacakları dalga yüksekliklerinin işletme ve emniyet açısından sınırları bulunmaktadır. Tasarım halinde olan bir liman için bu sınırların hangi açık deniz dalga koşulları altında ulaşılacağının belirlenmesi, limanın sene içinde hizmet veremeyeceği sürenin tayininde büyük rol oynar. Liman içi çalkantı analizi, günümüzde fiziksel ve nümerik modeller yardımı ile gerçekleştirilmektedir. Bu analizin sonuçlarına göre dalgakıran boyları ve yerleşimi gerek duyulduğunda revize edilebilir. Liman İçi Çalkantı Analizi 17.12.2012
3. LİMAN ÇEŞİTLERİ Konteynır limanı Kuru dökme yük limanı Sıvı yük/LNG limanı Askeri liman Yat limanları Balıkçı limanları Çok amaçlı (Karma) limanlar 3. LİMAN ÇEŞİTLERİ 17.12.2012
Konteynır adı verilen, deniz ve kara yük taşımacılığında kullanılan standart boyutlardaki kutulara yerleştirilmiş halde taşınan yüklerin elleçlendiği liman tesisleridir. Konteynır Limanları 17.12.2012
Konteynır Limanları 17.12.2012
Kuru Dökme Yük Limanları Maden cevheri, çimento, kum, tahıl, kömür gibi dökme kuru yüklerin elleçlendiği limanlardır. Kuru Dökme Yük Limanları 17.12.2012
Kuru Dökme Yük Limanları Maden cevheri, çimento, kum, tahıl, kömür gibi dökme kuru yüklerin elleçlendiği limanlardır. Kuru Dökme Yük Limanları 17.12.2012
Donanmaya hizmet eden, askeri gemilerin barınma, onarım ve lojistik ihtiyaçlarını karşılayan özel limanlardır. Askeri Limanlar 17.12.2012
Yat Limanları 17.12.2012
Balıkçı gemilerinin yararlandığı, balık işleme / depolama / satışı, ağ açma / temizleme / depolama yerlerinin bulunduğu, bunların dışında teknelerin bakım ve onarımının da yapılabilmesine imkan veren çekek yerleri ile teçhiz edilmiş limanlardır. Balıkçı Limanları 17.12.2012
Petrol, doğal gaz (LPG), azot (LNG) ve diğer kimyasalların elleçlendiği terminallerdir. Sıvı Yük Terminalleri 17.12.2012
Ro-Ro / Feribot Terminalleri Ro-Ro (Roll on-Roll off) taşımacılığı ve araç taşımacılığı için kullanılan, araçlar için geniş park ve manevra alanları içeren terminallerdir. Ro-Ro / Feribot Terminalleri 17.12.2012
4. LİMANLARDA KULLANILAN ARAÇLAR YTT (Yard Towing Truck) FLT (Fork Lift Truck) RTG (Rubber Tyred Gantry) MHC (Mobile Harbor Crane) SSG (Ship Shore Gantry) 4. LİMANLARDA KULLANILAN ARAÇLAR 17.12.2012
5.LIMANDA KULLANILAN EKIPMANLAR CFS (Container Freight Station) Twist Lock (Pabuç) Stacking Cone (Ambar İçi İstifleme Pabucu) Lashing Bar (Bağlama Demiri) Lift In Bridge Fitting Seal 5.LIMANDA KULLANILAN EKIPMANLAR 17.12.2012
CFS (Container Freight Station) CFS, konteynırın içindeki esyaların elleçlendiği sahalardır. CFS’deki halat konteynırların içindeki yükler boşaltılarak alıcısına teslim edilir veya ihracatın yükü konteynır içine yüklenir. 17.12.2012
Twist Lock (Pabuç) Güverte üstünde bulunan üst üste bağlama ekipmanlarına “twist lock” denir. Konteynırların 4 kösesine takılmaktadır. Manüel, yarı otomatik ve tam otomatik olmak üzere üç çeşittirler. 17.12.2012
Stacking Cone (Ambar İçi İstifleme Pabucu) Kızaklı ambar bulunan gemilerde ambar içine yüklenecek 20‟lik konteynırların oturmasını sağlayan ekipmandır. Bunlar ambar içinde konteynırın hasar görmemesi, sarsılmaması ve gittiği limanda güvenli bir şekilde tahliye edilmesine yardımcı olurlar. 17.12.2012
Lashing Bar (Bağlama Demiri) Ambar üstünde bulunan konteynırın tabanından gemi üzerinde bulunan mapa yerlerine konteynırı sabitleme ekipmanıdır. 17.12.2012
Lift In Konteynırları birbirine bağlamaya yarayan Lashing Barı gergin hale getirmeye yarayan elamandır. 17.12.2012
Bridge Fitting Geminin en üst katlarında yan yana duran konteynırları birbirine sabitlemek için kullanılan ekipmandır. 17.12.2012
Seal Konteynırın daha güvenli ve resmi bir şekilde ihracatçıdan ithalatçıya ulaşmasını sağlayan kilit ve mühürdür. 17.12.2012