ŞİDDET NEDİR? Şiddet, güç ve baskı uygulayarak insanların

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
Advertisements

Şİddet Muhammet GÜLER.
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
ŞİDDETİ TANIMA VE ÖNLEMEDE AİLENİN ROLÜ
ZORBACA DAVRANIŞLAR.
Çetin SARIYILDIZ Rehber Öğretmen
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
ŞİDDET VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI
ANNE BABA TUTUMLARI.
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
KONU : ÖĞRENCİLER ARASI ARTAN ŞİDDET EĞİLİMİ
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
HATALI ANNE BABA TUTUMLARI
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
ŞİDDETİ TANIMA VE ÖNLEMEDE ÖĞRETMENİNİN ROLÜ
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
ŞİDDET nedir?.
AKRAN ZORBALIĞI.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
AİLE İÇİ ŞİDDET Ocak 2015.
ŞİDDET NEDİR ? Şiddet, güç ve baskı uygulayarak insanların bedensel veya ruhsal açıdan zarar görmesine neden olan bireysel veya toplu hareketlerin tümüdür.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İdareci-Öğretmen Semineri
AİLE İÇİ ŞİDDET.
AİLE İÇİ ŞİDDET Gizem YILDIZ Psk.Dan.Rhb.Öğrt.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
HOŞGELDİNİZ.
ŞİDDET VE ŞİDDETLE BAŞ ETME
ŞİDDET NEDİR???.
ŞİDDET VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI VELİLERE ÖNERİLER
ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ
PATNOS RAM 1 AİLE EĞİTİM SUNUSU 4. 2PATNOS RAM EĞİTİM BAŞARISINI YÜKSELTMEDE, SAĞLIKLI VE MUTLU İNSANLAR YETİŞTİRMEDE “AİLENİNİN ROLÜ”
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ŞİDDETİ TANIMA VE ÖNLEMEDE ÖĞRETMENİNİN ROLÜ
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
FATMA AŞI Rehber Öğretmen
"Bu proje T.C. Avrupa Birliği Bakanlığı, AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığınca (Ulusal Ajans, yürütülen Erasmus+
SERVET AKAYDIN ORTAOKULU
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
ŞİDDET VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
ŞİDDET VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
ANA BABA VE ERGENLİK.
ŞİDDETİ TANIMA VE ÖNLEMEDE ÖĞRETMENİNİN ROLÜ
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ ADIYAMAN
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
ŞİDDET.
KADINA YÖNELİK ŞİDDET
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Sunum transkripti:

ŞİDDET NEDİR? Şiddet, güç ve baskı uygulayarak insanların bedensel veya ruhsal açıdan zarar görmesine neden olan bireysel veya toplu hareketlerin tümüdür.

ŞİDDET ÇEŞİTLERİ Fiziksel :İtmek, tokat atmak, tekmelemek, tükürmek, yumruklamak, kol kıvırmak, kol-bacak kırmak, saçından sürüklemek, temel ihtiyaçları kısıtlamak, tıbbi tedaviyi engellemek, silahla yaralamak vb. Sözlü :Sürekli eleştirmek, aşağılamak, küfür, tehdit, katılımı engellemek, sorgulamak, bağırmak, lakap takmak, alay etmek, hakaret, küçümsemek vb. Toplumsal İlişkileri Sorgulayıcı: Arkadaşlarıyla görüşmesini, dışarı çıkmasını yasaklamak, takip, aşağılamak, alay etmek, sözünü kesmek, zorla evlendirmek, töre vb.

ŞİDDET ÇEŞİTLERİ Ekonomik: Parasını almak ve geri vermemek, istemediği işte çalıştırmak, çalıştırmamak, işe yollamamak veya zorla çalıştırmak, eline hiç para vermemek vb. Cinsel:İlişkiye zorlamak, tecavüz, başka kişilerle cinsel ilişkiye zorlamak, korkutan ve kıran davranışlar, kadınlığını / erkekliğini aşağılamak, taciz, cinsel organlara zarar vermek, namus ve töre baskısı ve öldürmek vb.

NEDENLERİ Biyolojik nedenler: Erkekliğin doğası Patoloji Uyuşturucu ve alkol kullanımı Kendini kaybetme

NEDENLERİ Öğrenme ile ilgili nedenler: Ailede şiddet görme Şiddet kullanmayı öğrenme Şiddetin bir eğitim aracı olarak kullanımı

NEDENLERİ Toplumsal nedenler: Toplumda şiddetin hoş görülmesi ve paylaşılan bir değer olması Cinsiyet rolleri Yaşam sıkıntıları

NEDENLERİ Kişiler arası etkileşim ile ilgili nedenler: Şiddetin getirdiği kazanç Güç ve Kontrol Sağlama Bağımlı/ Muhtaç olma İletişim ve çatışma çözme becerileri

MAĞDURİYET BELİRTİLERİ Okulda Teneffüslerde genellikle yalnızdır, sınıfta hiç yakın arkadaşı yoktur Takım oyunlarına seçilmez veya en son seçilir Teneffüslerde öğretmene veya diğer yetişkinlere yakın olmak ister Sınıfta konuşma zorluğu çeker, endişeli ve güvensiz bir yüz ifadesine sahiptir Okul başarısı aniden veya yavaş yavaş düşer Canını acıtmaktan korkar Yaşıt grupları içinde kendini göstermekten (fiziksel veya sosyal olarak) kaçınır

MAĞDURİYET BELİRTİLERİ Evde -Eve üstü başı, kitapları ve çantası yırtılmış veya kirlenmiş gelmesi -Belli bir açıklama olmaksızın vücudunda yara, çürük, kesik, tırnak izi olması -Eve arkadaş getirmemesi, arkadaşlarına hiç gitmemesi -Partilere davet edilmemesi, kendi partisine okuldan kimseyi davet etmek istememesi -Okula gitmek istememesi, okul değiştirmek istemesi, sabahları iştahsızlık çekmesi, sürekli karın ağrısı ve baş ağrısı -Okula giderken yolu gereksiz uzatması -Korkulu rüyalar görmesi, uykusunda ağlaması, yatağını ıslatması -Ödev yapma isteğinin azalması -Duygusal değişiklikler, sık ve nedensiz ağlama -Sık sık nedensiz ekstra para istemesi

KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ Mağdur -Ev yaşamından hoşlanır, ailesi ile yakın ilişki içindedir. -Çekingen, içedönük, endişeli, pasif, eli sıkıdır. Başkalarına az ilgi gösterir ve iletişim becerileri zayıftır. -Sosyal olarak duyarsızdır, sosyal becerileri etkili değildir, kolay boyun eğer. -Uyum zorlukları çeker, etkili olamama gibi kaygı sorunları vardır. -Aşağılık duygusu vardır. Kendisini zihinsel yetenek ve çekicilikte yetersiz görür. -Bazı sorunlarla tek başına baş edemeyeceğine inanır ve yaşıtlarından yardım isteyemez. Kendini çaresiz ve etkisiz hisseder. -Zorbalığı hak ettiğini sanır.

KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ Zorba -Evde az zaman geçirir, aile içinde olumlu etkileşimi azdır. -Güvenli, hazırcevap, dalgacı ve alaycıdır. İletişimde başarılıdır. -Başı otorite ile derde düştüğünde kurtulmayı bilir. -Kendi sosyal idealine uygun olan baskın ve güçlü erkeklere uyma gösterir,yaşıtlarınca kabul gören "maço" imajı taşır (erkekler). -Kaygı düzeyi düşüktür. -Güce dayalı benlik algısına sahiptir; kendisini sert, başarılı ve becerikli görür; tatminsizlik duymaz. Kendisini okulda aldığı notlara göre daha akıllı bulur; güvenli, dışa dönük ve rahattır. -Baş etme becerileri yüksektir, bağımsızdır ve kendini güvenle ortaya koyabilir. -Mağdurun cezayı hak ettiğine inanır. -Sosyal yönden cüretkâr olarak tanımlanır

FİZİKSEL ÖZELLİKLER Mağdur -Fiziksel güçleri zayıftır, intikam alamazlar. -Spor yetenekleri yoktur. Bahçe oyunlarına ilgileri ve becerileri yoktur. Bu da özellikle küçük yaşlarda sosyal davranışları ve popülariteleri üzerinde olumsuz etki yaratabilir. -Enerji düzeyleri düşüktür. -Acıya dayanma eşikleri düşüktür, güvensiz oldukları için korkaktırlar. -Zorbalardan yaşça ve bedence küçüktürler. -Fiziksel bozuklukları -gözlük,şişmanlık, aşırı zayıflık vs.- olabilir. -Fiziksel çekicilikleri ortalamanın altındadır.

FİZİKSEL ÖZELLİKLER Zorba - Fiziksel olarak güçlü ve saldırı güvenleri yüksektir. - Koordinasyonları yüksektir, sporda ve bahçe oyunlarında başarılıdırlar. - Enerjik ve aktiftirler. - Acıya dayanma eşikleri yüksektir, gözü pektirler. - Mağdurlardan yaşça ve bedence büyüktürler. - Görünümleri normaldir. - Fiziksel olarak çekicidirler.

AİLE ÖZELLİKLERİ Mağdur - Aşırı koruyucu anne baba tutumları, örneğin aileye bağımlılık görülür. - Aile içinde yakın ilişkiler görülür. - Çocuklar anne babalarının beklentilerini karşılayamayacaklarına inanırlar.

AİLE ÖZELLİKLERİ Zorba - Evdeki denetim ve yönlendirme zayıftır. Eve geliş saatleri denetlenmez. - Anne babaya yönelik olumsuz duygular taşırlar, aile içindeki empati düzeyi, sevgi ve şefkat düşüktür. - Tutarsız kontrol ve disiplin yöntemleri ile büyürler. Örneğin aşırı rahat veya cezalandırıcı-özellikle fiziksel ceza kullanılır. - Saldırganlığa göz yumulur, güçlü ve sert imajı güçlendirilir. - Anne babaların da geçmişte zorba olma ihtimalleri yüksektir. - Anne baba arasında evlilik problemleri ve kaotik ev ortamı vardır.

AİLELER NELER YAPMALI? Çocuğunuzun her şeyin farkında olduğunu bilin: Çocuklar kendilerine şiddet uygulanmasa veya şiddet onların yanında gerçekleşmese bile şiddeti hissederler ve bundan etkilenirler. Çocuğunuzla şiddeti konuşun: Çocuğunuzla konuşmaya karar verdiğinizde onun sizinle bu konuyu konuşmak istemeyebileceğini veya cevaplamakta oldukça zorlanacağınız sorular sorabileceğini baştan kabul edin. Kısaca durumu ve ailenin bu durumdan nasıl etkilendiğini anlatın. Sorularına açık ve doğru cevap verin.Detaylara girmeyin. Sizinle duygularını paylaşması için onu cesaretlendirin, ama konuşmak istemiyorsa zorlamayın.

AİLELER NELER YAPMALI? Onu dinleyin ve duygularını kabul edin: Onu ilgi ve anlayışla dinleyin. Yargılamayın, eleştirmeyin ve duygularını geçiştirmeye çalışmayın.Şiddetin, nedeni ne olursa olsun kesinlikle yanlış bir davranış olduğunu belirtin. Çocuğu aracı olarak kullanmayın: Aile içi tartışmalarda çocuğunuzun sizinle eşiniz arasında arabuluculuk yapmasını yada taraf tutmasını istemeyin.

AİLELER NELER YAPMALI? Güven verin: Çocuğunuza çevresinde yaşanan şiddet hakkında yardım alabileceği kişiler olduğunu ve gerekirse yasal yollara başvurabileceğinizi anlatarak, güven verin. Yardım isteyin: Öğretmen şiddetin etkileri ile baş etmesinde çocuğunuza destek ve anlayış gösterebilir, çocuğunuzu eğer varsa okuldaki Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisine yönlendirebilir. Ayrıca en yakındaki Rehberlik Araştırma Merkezi ve destek verebilecek kuruluşlar hakkında size bilgi verebilir. Öğretmen, durumdan haberdar olursa çocuğunuzun davranışlarıyla ilgili daha doğru bir anlayış geliştirebilir. Çocuğunuza konuyu öğretmeni ile konuştuğunuzu söylemeniz ise, ondaki şiddeti gizli tutmanın yol açabileceği gerginliği azaltabilir.

AİLELER NELER YAPMALI? Korunmayı öğretin: Çocuğunuza çevredeki şiddet tehlikeli boyutlara varacak olursa neler yapması gerektiğini öğretin (saklanmak, polise haber vermek, öğretmenlerinden yardım istemek,komşunun ya da akrabalardan birinin evine kaçmak gibi). Çocuğunuza şiddet kullanmamayı öğretin: Bazı çocuklar şiddet uygulayan ebeveyni tarafından şiddet kullanmaya teşvik edilir. Onlara şiddet kullanmamayı öğretmek önemlidir. Çocuğunuza şiddetin kabul edilemez ve yanlış bir davranış olduğunu anlatın, kız ve erkek çocuklarınız arasında ayırım yapmayarak ona kadın ve erkek rolleriyle ilgili sağlıklı bir bakış açısı kazandırın, kızgınlığınızı ondan çıkartmaya kalkışmazsanız onun da şiddeti doğal bir olaymış gibi görmesinin önüne geçebilirsiniz.

TEŞEKKÜRLER