Zeki GÖRGÜ Ame. Reh.ve Den.Başmüh.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
41 adımda ahşap inşaat Yapımcı : Y.Orman Müh. Abdullah Arslan Proje : Y.Mim. Çelik Erengezgin.
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
ALİ YALKIN İLKÖĞRETİM OKULU 2/A SINIFI ÇALIŞMA SAYFASI
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
KİŞİSEL KAMP MALZEMEN Kamp malzemelerini şu ana başlıklar altında düşünebilirsin. Uyku malzemesi Yemek malzemesi Temizlik malzemesi Zorluklara karşı hazır.
ASELSAN- TOKİ YAPRACIK KONUTLARI KOORDİNASYON KURULU
BASİT MAKİNELER.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
1/27 GEOMETRİ (Kare) Aşağıdaki şekillerden hangisi karedir? AB C D.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
TC ÇAVDARHİSAR KAYMAKAMLIĞI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 2011 – 2012 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI OKULLAR HAYAT OLSUN PROJESİ.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Sıvı Ölçüleri Değerlendirme.
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
PNÖMATİK TEMEL SEVİYE TP101 UYGULAMALAR.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 13 Aralık 2012.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
GENÇ MEŞCERELER BAKIM SEFERBERLİĞİ EYLEM PLANININ İLK ALTI AYLIK DÖNEM RAPORU YAYINLANDI
İL KOORDİNASYON KURULU I.NCİ DÖNEM TOPLANTISI
FİİLİMSİLER (EYLEMSİLER)
Süt Pazar Durumu Brüksel, 19 Ocak Pazar Durumu– 19 Ocak AB Üretimleri AB-27 Tedarik/Üretim Gelişmeleri Ocak-Ekim 2011 ile Ocak-Ekim 2010 kıyaslaması.
KONU KESİRLER BASİT KESİR GJFX BİLEŞİK KESİR.
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
DOĞUŞ ÜNİVERSİTESİ VI. LİSELERARASI MATEMATİK YARIŞMASI
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Anadolu Öğretmen Lisesi
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
MURAT ŞEN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ Üçgenler.
Diferansiyel Denklemler
1 DEĞİŞMEYİN !!!
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 22 Ekim AB TOPLAM BÜYÜKBAŞ HAYVAN VARLIĞI CANLI HAYVAN May / June SURVEY CANLI HAYVAN May / June SURVEY.
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
İSMİN HALLERİ.
DÖRTGENSEL BÖLGELERİN
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
RASYONEL SAYILARLA TOPLAMA ve ÇIKARMA İŞLEMLERİ
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
1/22 GEOMETRİ (Dikdörtgen) Aşağıdaki şekillerden hangisi dikdörtgendir? AB C D.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
ECHİNODERMATA Kambriyen – Güncel tümüyle denizel Filum
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
CEBİRSEL İFADELERİ ÇARPANLARINA AYIRMA
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
Sunum transkripti:

Zeki GÖRGÜ Ame. Reh.ve Den.Başmüh. MEŞCERE TİPLERİNİN AYRILMASI ESASLARI (ENVANTER KARNELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ) Zeki GÖRGÜ Ame. Reh.ve Den.Başmüh.

Meşcere: Yaş, ağaç türü kombinasyonu, büyüme ya da kuruluş şekli, bunların hepsi veya bir kısmı ile çevresinden ayrılan orman parçasıdır.

A- Aynı Yaşlı Koru Ormanlarında Meşcere Tiplerinin Ayrılması; Meşcere tipi ayırma esasları; 1- Ağaç türleri ve karışım bakımından, 2- Meşcere gelişme çağları bakımından, 3- Kapalılık bakımından, 4- Hasılat sınıfları bakımından.

Ağaç türleri ve karışım bakımından; 1- Saf meşcereler 2- Karışık meşcereler Meşcere gelişme çağları bakımından; 1-Gençlik ve Sıklık 2- Sırıklık ve Direklik 3- İnce Ağaçlık 4- Orta Ağaçlık 5-Kalın Ağaçlık Gerektiği hallerde bu çağlar birleştirilebilir, çoğaltılabilir.

Kapalılık bakımından; 1- 0 Boşluklu kapalı 2- 1 Gevşek kapalı 3- 2 Orta kapalı 4- 3 Kapalı ve tam kapalı 5- 4 Sıkışık veya girift kapalı 6- 5 Dikine kapalı Amenajman Yönünden; 1- %11-40 kapalılıktaki meşcereler (1) kapalı, 2- %41-70 kapalılıktaki meşcereler (2) kapalı, 3-%71’den fazla kapalılıktaki meşcereler (3) kapalı olarak mütalaa edilir.

B- Değişikyaşlı (Seçme - Devamlı) Koru Ormanlarında Kuruluş Tiplerinin Ayrılması; 1- Yaşlanmış bir seçme ormanı (A) 2- Genç bir seçme ormanı (B) 3- Orta yaşta bir seçme ormanı (C) 4- Aktüel seçme ormanı (D)

Meşcere Tipleri Ayrımında Karşılaşılan Kombinasyolar 1- Bir meşcerede küçük boşluğa rastlamış örnek envanter karnesinin değerlendirilmesi, 2- Bir meşcerede küme halinde değişik ağaç türlerine rastlamış örnek envanter karnesinin değerlendirilmesi, 3- Bir meşcerede yaşlı genarasyondan kalan fertlerin bulunduğu alana rastlamış örnek envanter karnesinin değerlendirilmesi, 4- Bir meşcerede değişik ağaç türlerinin 1-2 adet bulunduğu alana rastlamış örnek envanter karnesinin değerlendirilmesi, 5- Bakı aynı,ancak rakımdan kaynaklı değişik ağaç türlerinin bulunduğu yamaç veya havzalarda meşcere tiplerinin ayrılması, 6- Karışık meşcerelerde ( münferit, küme, grup vs.) tip ayırımı, 7- Tek çağ (b-c-d) yada iki çağlı(bc-cd) tiplerin ayrılması, 8- Seçme ve Devamlı Ormanlarda envanter karnelerine göre kuruluş tiplerinin (bölme ve bölmeciklerin) ayrılması, 9- Bu ve buna benzer değişik kombinasyonlar.

Ana meşcere: Çk, ÇkÇs, ÇkKn vs. olabilir Ana meşcere: Çk, ÇkÇs, ÇkKn vs. olabilir. Ormanımızda, bu tür boşluklar bulunmadığından boşluktaki örnek alan, değerlendirme dışı bırakılmalıdır.

Ormanımızda bu tür boşluklar bulunduğundan boşluktaki örnek alan değerlendirmeye konu edilmelidir.

Ana meşcere; Saf veya karışık olabilir Ana meşcere; Saf veya karışık olabilir. Küçük grup bu türlerden farklı türdür. (Ör. Kv olsun.) Ormanımızda Kv bulunan başka alanlar bulunmadığından, örnek alan meşcereyi temsil etmemektedir. Örnek alan bu nedenle değerlendirme dışı bırakılmalıdır.

Ormanımızda Kv bulunan başka alanlar bulunduğundan meşcereyi temsil etmekte, bu nedenle örnek alan değerlendirmeye konu edilmelidir.

Ana meşcere; Knb, Knbc olabilir Ana meşcere; Knb, Knbc olabilir. Ormanımızda eski generasyondan kalma yaşlı ve azman karakterinde fertler bulunmamaktadır, sadece bir örnek alanda bir iki adet yaşlı fert ölçülmüştür. Genel meşceremizi temsil etmeyeceği için bu örnek alan değerlendirme dışı bırakılmalıdır.

Ormanımızda eski generasyondan kalma yaşlı ve azman karakterinde fertler bulunmaktadır. Sadece bir örnek alanda bir iki adet yaşlı fert ölçülmüştür. Genel meşceremize uygun olduğu için, bu örnek alan değerlendirmeye konu edilmelidir.

Ana meşcerede; Sadece bir örnek alanda değişik türde iki ağaç ölçülmüştür ve bu tür ağaçlar başka hiçbir yerde yoktur. Bu karne de iki ağaç silinebilir veya ana ağaç türüne dahil edilebilir.

Bu meşcere aynı tür ve kapalılıktadır Bu meşcere aynı tür ve kapalılıktadır. Alandaki ilk 4 örnek alanda (c) çağı, diğerlerinde (b) çağı hakimdir. Buna göre genel alan için meşcere rumuzu (bc) veya (c) şeklinde olabilir. Ancak…

Alandaki ilk 4 örnek alanda (c) çağı hakim ve I Alandaki ilk 4 örnek alanda (c) çağı hakim ve I. bölmede, diğer örnek alanlarda ise (b) çağı hakim ve II. bölmede yer almaktadır. Bu durumda I. Böl. Meş. Rumuzu (c), II. Böl. Meş. Rumuzu (b-bc) olmalıdır.

Bölme içerisinde yer alan orman parçası aynı çağda (c) ve kapalılıktadır. Kuzey ve yüksek rakımlarda Çk (3 ör. alan) , güney ve alçak rakımlarda Çz (4 ör. al.) türleri yer almaktadır. Buna göre meşcere tipi rumuzu ne olmalıdır? ÇzÇkc mı, yoksa Çzc ve Çkc mi? Tabiki, her iki ağaç türünü ayrı ayrı değerlendirmeliyiz.

Değişikyaşlı (Dev. Or.) bir ormanda aynı bölmede farklı iki kuruluş tipi olduğu zaman mutlaka ayrı bölmecik olarak ayrılmalıdır. I. bölmecikteki 7 örnek alandan ikinci örnek alan 1000 m2 büyüklüğünde Çkd2 meşceresine isabet etmiştir. Ana meşcerenin kuruluş tipi KnB dir. Buna göre bölmecikte Çk ve Kn türlerine ait servetlerin dağılımı Çk lehine fazla olacaktır. Gerçekte Çk 1000 m2 alana sahip olmasına rağmen, bölmecik servetinde 4,5 ha.lık alana karşılık servet gözükecektir. Çk için ne yapılabilir? Çk alanına orantılı olarak servete katılımı sağlanmalıdır.

Karışık meşcerelerde örnek alanların yeri, meşcere tipi rumuzu ve adet - hacim ilişkisi. Örnek alanlar, sadece bir türe rastlayabilir, diğer tür veya türlerin de servet değerleri için ilave örnek alan, yada ek ölçmeler yapılmalıdır. Meşcere tipi rumuzu ise, hakim tür esas alınarak (adet itibariyle) isimlendirilmelidir, ancak yetişme muhiti koşullarına göre de türler yer değiştirebilir (13 No.Tb.not iliştirmek koşuluyla).

Ana meşcere: Yaşlı, kalın çaplı KnÇkde, kapalılık (3)tür Ana meşcere: Yaşlı, kalın çaplı KnÇkde, kapalılık (3)tür. Örnek alan büyüklüğü ve meşcere tipi rumuzu ne olmalıdır? Kapalılık her ne kadar (3) olsa da gövde sayısı da önemli olup, örnek alan büyüklüğü 600-800 m2 ve rumuzuda (1 veya 2) şeklinde olabilir.

Meşcere Tipleri Arasındaki İlişki: 1 Meşcere Tipleri Arasındaki İlişki: 1.Şekil: Adet olarak b1<b2<b3, hacim b3>b2>b1 şeklinde olmalıdır. 2.Şekil: Adet olarak bc1<bc2<bc3, hacim bc3>bc2>bc1 şeklinde olmalıdır. 3.Şekil: Adet olarak c1<c2<c3, hacim c3>c2>c1 şeklinde olmalıdır.

Meşcere Tipi Rumuzunda Tek veya Çift Çağ Kullanımı; ( b) çağı; 8 - 19,9 cm. çaplardaki fertlerin teşkil ettiği, arada (c) çağında fertlerinde münferit olarak bulunduğu meşcereyi, (bc) çağı; 8 - 35,9 cm. çaplardaki fertlerin teşkil ettiği,ancak (b) çağındaki fertlerin ağırlıkta olduğu meşcereyi, (c) çağı; 20 - 35,9 cm. çaplardaki fertlerin teşkil ettiği, arada (b) çağında fertlerinde münferit olarak bulunduğu meşcereyi, ifade etmek için kullanılmaktadır. Böylece meşcereler daha homojen olarak ifade edilebilmektedir.

Ana meşcere genç Çk veya Kn’dir Ana meşcere genç Çk veya Kn’dir. Meşceremizde münferit yaşlı (kalın çaplı, azman karekterde) fertler bulunmaktadır. I. Bl. Çkd / b,bc; Üstte münferit yaşlı, altta ise ana meşcereyi teşkil eden Çkb, Çkbc meşceresi olan meşcereyi, I. Bl. Knd/b,bc; Üstte münferit yaşlı, altta ise ana meşcereyi teşkil eden Knb, Knbc meşceresi olan meşcereyi, II.Bl. ise Çkb, Çkbc veya Knb, Knbc meşcerelerinden ibarettir. Yaşlı (kalın çaplı, azman karekterde) fertlerin bulunduğu meşcerelerle, bulunmayan meşcereler mutlaka ayrılmalıdır.

D - İyi Bir Meşcere Haritası Yapabilmek İçin Olması Gereken Şartlar; 1- Kaliteli hava fotoğrafı ve yorumu, 2- Uzmanı tarafından hazırlanan taslak meşcere haritası, 3- Çok iyi arazi istikşafı, 4- Yetişmiş taksatör.

BİTTİ SİZLERE, HAYATINIZ BOYUNCA SAĞLIK, MUTLULUK DİLEKLERİMLE, SEVGİ VE SAYGILAR SUNUYORUM. Z.GÖRGÜ