KURAMSAL VE AMPİRİK MAKALELER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilim nedir? Evren ve toplumsal yaşam konusundaki sistemli bilgi bütünüdür Her sistematik bilgi bütünü bilimi mi oluşturur? Bilim, bilimsel yöntemle toplanmış.
Advertisements

Gelişim Psikolojisi temel kavramlar ve ilkeler
Psikolojinin Konuları
Eğitim Psikolojisi ve Öğretmen
SİSTEM YAKLAŞIMI Çağdaş yönetim ve organizasyonlar sistem yaklaşımından esinlenerek tasarlanır. Günümüzde, sistem kavramına yer vermeyen bir yönetim ve.
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
Prof. Dr. Kurtman ERSANLI
PSİKOLOJİYE GİRİŞ Öğr. Gör. Serap GÖKCE
MENEMEN HALK EĞİTİM MERKEZİ
Arş. Gör. Ceyhun OZAN Eğitim Programları ve Öğretim
Psikoloji.
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
I. ÜNİTE PSİKOLOJİ BİLİMİNİ TANIYALIM
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNDE KURAMLAR VE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ψ ÖĞRENME.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNİ OLUŞTURAN BİLİM DALLARI
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
STRUKTURCULAR Psikolojinin bir bilim olarak ortaya çıkışına eşlik eden ve doğa bilimlerinden esinlenen bir yaklaşımdır. 1879’da Alman psikolog WILHELM.
BİLGİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ
Hümanist (İnsancıl) Yaklaşım çağdaş bir psikoloji akımıdır
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
GESTALT PSİKOLOJİSİ.
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
MODERN ÇAĞ’DA PSİKOLOJİ
Psikolojinin Konusu ve Amacı
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
GİRİŞ.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
KİŞİLİK VE KİŞİLİK DÖNEMLERİ
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
MAN-557 Araştırma Yöntemleri
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
FONKSİYONCULAR.
Sağlık Psikolojisi Doç.Dr. Gonca POLAT.
DAVRANIŞÇILAR.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
ANTROPOLOJİ Kelime anlamı olarak antropoloji; “insanla ilgili düzenli bilgi” anlamındadır. Antropoloji, biyolojik yapısıyla insanı ve insan davranışlarını.
1/14 ÜNİTE-1 Psikoloji Bilimini Tanıyalım. 2/14 Psikoloji Nedir? (Etimolojik tanım) Psikoloji kavramı, “psyche” (ruh, nefes, zihin) ve “logos” (bilgi)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
PSİKOLOJİNİN TANIMI VE ALT DALLARI
ÖĞRENME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
PSİKOLOJİNİN TANIMI VE ALT DALLARI
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL
PSİKOLOJiYE GiRiŞ.
ÖĞRENME.
Başşliyoouu... Başlıyor....
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
Sunum transkripti:

KURAMSAL VE AMPİRİK MAKALELER İÇERİKLERİN İNCELENMESİ

Kuramsal Makale İncelemesi-Örnek: Günümüz Psikolojisinin Renkleriyle Çağdaş Psikoloji Portresi Kaynak Gösterimi-Örnek: Er, N. (2004). Günümüz Psikolojisinin Renkleriyle Çağdaş Psikoloji Portresi, Türk Psikoloji Bülteni, 34/35, s. 174-183.

Descartes Psikolojinin amacı sadece “zihni açıklamak” değil, aynı zamanda “bedeni ve mekanik davranışlarını” da açıklamaktır.

Psiko-fizik Zihin ve bedenin etkileşimini araştırmak için: -Zihinsel duyumlarla fiziksel uyarımlar arasındaki ilişkilerin keşfedilmesi gereklidir. Fechner: “Psikolojik ölçümler için onun altında yatan fiziksel olgulara ihtiyaç vardır.”

Psikolojinin ölçülebilirliği: 1800’lü yılların ikinci yarısı: Fiziksel uyaranın verilmesinden organizmanın onu bilinçli olarak yorumlamasına kadar geçen sürecin ölçülebilirliği üzerinde çalışılmış.

-Leipzig Üniversitesinde Psikoloji kürsüsü kurulmuştur. Psiko-fizik araştırmaları, Wundt’un deneysel psikoloji laboratuarını kurmasında etkili olmuştur. Bu gelişme “bilimsel psikoloji” nin ilk adımıdır. -Leipzig Üniversitesinde Psikoloji kürsüsü kurulmuştur. → Bilimsel psikoloji aynı zamanda “yapısalcılık okulu” nun da başlangıcı olmuştur.

Yapısalcılık Wundt/ Tichener Temel amaç: Bilincin temel öğelerini belirlemek; nasıl bir araya geldiklerini açıklamak; yapısını anlamak.

Yapısalcılık adım adım “İşlevselcilik” e doğru ilerlemiştir. → Zihnin ne olduğunu değil, nasıl çalıştığını anlamaya çalışmak daha önemli hale gelmiştir.

Kullanılabilir Psikoloji → Uygulamaya dönük, işleyen, yaşamın günlük sorunlarına ve isteklerine uygulanabilecek bir psikoloji Kullanılabilir Psikoloji Uygulamalı psikologlar, psikolojiyi gerçek dünyaya sokmuştur. →Okullar, fabrikalar, reklamcılık alanı, mahkemeler, çocuk klinikleri, ruh sağlığı merkezleri…

Uygulamalı Psikoloji: Psikoloji biliminin popülerleşmesi Artık psikoloji, eğitime, endüstriye, iş dünyasına, adalete, ruh sağlığı merkezlerine, test uygulamalarına katkıda bulunur hale gelmiştir. → Münsterberg ilk kez iş simülasyonları uygulamıştır.

Uygulamalı psikolojinin yükselişi sürerken, Wundt’çu psikolojiye karşı çıkışlar sonucu iki ekol gelişmiştir. Freud → Psikanaliz Bilinçaltı süreçlerin davranış üzerindeki etkisi Wertheimer → Gestalt Bütün kendisini oluşturan parçaların toplamından fazladır. Gerçek algı duyusal bileşenlerin toplamıyla açıklanamaz.

* Gestalt Terapi’de yer alan ilgi çekici bir olgu: 1-İnsanlar tamamlanmamış yaşantılarını tamamlanmış olanlardan daha fazla hatırlama eğilimindedir. 2-İnsanlar tamamlanmamış işlerini tamamlama konusunda doğal bir eğilime sahiptirler. * Konuyla ilgili görüşler alınabilir. E/Ö psikolojisi ile olası bağlantıları tartışılabilir.

Darwin’in evrim teorisinin psikoloji bilimi üzerindeki etkisi: Doğal seçi süreci: (Darwin’in teorisinin çıkış noktası) Çevreye uyum sağlayamayan türler yok olurlar. Organizma sürekli çevreye/ortama uyum sağlama çabası içindedir. → Türlerin çevreye uyum çabası ile insanın çevreye uyum çabasının karşılaştırılması, “karşılaştırmalı psikoloji” nin doğmasını sağlamıştır.

→ Bu da, davranışçılık akımının doğmasına öncü olmuştur. Karşılaştırmalı psikoloji= İnsan ve hayvanların zihinsel çalışmaları arasındaki benzerlikten yola çıkarak, organizmanın çevreye nasıl uyum sağladığını göstermek için hayvan çalışmalarının yapılması. Gözlenebilir davranışlar üzerine odaklanılmış, nesnel, mekanik yöntemler üzerinde durulmuştur. → Bu da, davranışçılık akımının doğmasına öncü olmuştur.

Uyarıcı ve Tepki arasındaki ilişki sayesinde öğrenme gerçekleşir ve bu sayede davranışlar şekillenir. Geçerli olan tek bilgi nesnel olarak gözlemlenebilen bilgidir. Watson → “Davranışçılık Akımı” Temel inanış: Ruhsal kavramlara, davranışa eşlik eden duygu ve düşüncelere odaklanmak, psikolojinin bir bilim olmasını engeller. Zihinsel süreçler bilimsel çalışmaya uygun değildir.

Yeni Davranışçılık (1930’lardan sonra) Skinner→ Zihinsel süreçleri de kapsayacak şekilde davranışçılığın sınırları esnetilmiştir. Bilişsel Psikolojiye Geçişi kolaylaştıran etmenler: Bandura: Sosyal-Bilişsel Öğrenme Kuramı Rotter: İç/Dış Kontrol Odaklı Sosyal Öğrenme

1960’larda Zihinsel Süreçlere ilgi artmış ve Bilişsel Psikoloji öne çıkmıştır. Bilişsel psikolojide önemli isimler: Miller, Piaget, Neisser. Temel İnanış: Yalnızca davranışları anlamak yetmez; zihnin yapısını, süreçlerini, işleyişini de anlamak gereklidir.

Günümüz Psikolojisi Yalnızca davranışı inceleyen değil, aynı zamanda davranışın altında yatan zihinsel süreçleri de inceleyen bir bilim dalıdır. Biliş-Duygu-Davranış üçlüsünün işlevlerini, işleyişlerini ve karşılıklı etkileşimlerini her düzeyde ele alan bir bilim dalıdır.

Ampirik Makale İncelemesi Ampirik Makaleler, belli aşamalar dahilinde incelenebilir. 1-Araştırmanın Amacı 2-Araştırmanın Yöntemi 3-Araştırma Bulguları 4-Tartışma/ Sonuç 5-Araştırmanın kısıtları / Gelecek çalışmalar için öneriler (Varsa)

1-Araştırmanın Amacı Bu araştırma neyi ortaya koymak niyetiyle yapılmış? (Genellikle “özet” kısmında belirtilir)

2-Araştırmanın Yöntemi Hangi örneklem seçilmiş? Hangi ölçme aracı kullanılmış? Uygulama nasıl yapılmış?

3-Araştırma Bulguları Elde edilen sonuçlar nasıl özetlenebilir? Araştırmanın amacına en çok hizmet eden bulgular nasıl sıralanır? Bulgularda ayrıntılardan söz edilmeyebilir, ancak hangi bulgunun ayrıntı olduğu konusuna hakim olmak için çok sayıda makale okumak gerekir…

4-Tartışma/ Sonuç Araştırmada elde edilen bulgular yazar tarafından nasıl yorumlanmış? Araştırmada elde edilen bulguların mevcut literatürü destekleyen ya da literatürle çelişen yönleri neler? Mevcut kuramlara/literatüre katkıları neler?

5-Araştırmanın kısıtları / Gelecek çalışmalar için öneriler (Varsa) Yazar araştırmayla ilgili herhangi bir kısıt belirtmiş mi? Bu araştırmadan yola çıkarak gelecekte yapılacak çalışmalar için öneriler yapılmış mı?