Bilgiyi İşleme Modeli TAHİR BENEK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

HIZLI OKUMA VE NOT TUTMA
Bilişsel Alan Kuramları ve Eğitim Programları S.37-47
BİLİŞSEL SÜREÇLER Özlem CİHANGİR
BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
GELİŞİM ÖĞRENME ÖĞRENMENİN DOĞASI-Sadreddin ARSLAN
Öğrenme İle İlgili Kavramlar ABDÜLKADİR UÇAR
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
YAŞAM ALANI Lewin ve Gestalt Selma Çelik
GESTALT KURAMINDA ÖĞRENME YILMAZ TORUN
Pragnanz Yasaları Cemil YAYLAR
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ Ders 4: BELLEK
Bilişsel Öğrenme Teorileri ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
BİLİŞSEL ÖĞRENME KURAMI
15. BÖLÜM BİLGİYİ İŞLEME KURAMI
Avrupa’da Yaygın Olan Program Modelleri S.57-64
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
Bilişsel Öğrenme Kuramı
KONU: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
BELLEK.
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
SİTEMATİK HALE GETİRMEK GEREKLİ TEKRARI YAPMAK
Gözlem Yoluyla Öğrenme Süreçleri Ali ÇOBAN AKIN
Miller/Gagne/Bruner/Neisser
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
BELLEK VE BELLEK SÜREÇLERİ
Öğrenme Stratejileri. Öğrenme stratejileri Öğrenme stratejleri: bireyin öğrenmesini etkileyen süreçler, öğrenmeyi etkili kılmak için yapılanlar, bilginin.
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler Ferdi Odabaşı
Çoklu Ortam Kuramları Embiya ÇELİK
BİLİŞSEL KURAM.
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı.
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
SINIF YÖNETİMİ.
BİLİŞSEL VE DİL GELİŞİMİ
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
Ψ BELLEK Bölüm 6.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 2 Duyusal, Kısa Süreli ve İşleyen Bellek.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Bilişşsel Yük Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
SINIF YÖNETİMİ VE HAFIZA.
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
Uzun Süreli Bellek I.
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğrenme Psikoljisi Kuramları: Bilgi İşlemleme Yaklaşımı II
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
BELLEK.
Sunum transkripti:

Bilgiyi İşleme Modeli TAHİR BENEK 276-286 Kaynak II; Eğitim Psikolojisi Yazar;B.YEŞİLYAPRAK Hazırlayan; Tahir BENEK 2005-2006 Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ , 1-Önce Soruları Tıklayın Yanıtlamaya Çalışın. 2-Verdiğiniz Yanıtların Şıklarını Kenara Yazın. 3-Sonra Yanıtlarınızı Kontrol Ediniz. 4-Yanlış Yanıtları Muhakeme Ediniz. 5-Gösteriyi İzleyin Tekrar Aynı İşlemi Yapınız.

BİLGİYİ İŞLEME MODELİ Günümüzde kendisinden önceki modellerin eksikliklerini tamamlayarak öğrenmeyi en kapsamlı şekilde açıklayan öğrenme yaklaşımı bilgiyi işleme modelidir. Bu model insan zihninin işleme şeklini,bilgisayarın işleme şekline benzeterek açıklar Buna göre,hem insanlar hem de bilgisayarlar bilgiyi alırlar,depolarlar,geri getirilir ve bu bilgilere dayanarak karar verirler. Bilgiyi işleme modeli şu soruları cevaplar;İnsan zihni bilgiyi nasıl kazanır? Ne için bir kısım bilgiler uzun süre hatırlanırken diğerleri unutulur? Daha fazla bilginin kazanılması ve hatırlanması için ne yapılmalıdır? Bilgi işleme fonksiyonunu yerine getirirken kullandıkları süreç bakımından 3 öğe olarak sınıflandırılabilir. a.Bilgi depoları b.Bilişsel süreçler c. Yürütücü süreçler

Bilgi depoları : Bilgi depoları,bilginin tutulduğu ve bilgiyi işlemenin gerçekleştiği depolardır.Dış çevreden gelen uyarıcılar,bu depolarda bilgi formuna dönüştürülür,anlamlı yapılar halinde işlenir ve daha sonra kullanılmak üzere örgütlü bir yapıda depolanır. 3 ana bellek deposu vardır: 1) Duyusal bellek 2) Kısa süreli bellek 3) Uzun süreli bellek Bilgi duyusal bellekten kısa süreli belleğe aktarıldıktan sonra artık duyusal belleğe geri dönmez. Oysa kısa süreli bellekle uzun süreli bellek arasında sürekli bir bilgi akışı vardır. Bellek:Bilgiyi kodlama,depolama ve geri getirme sürecidir. Algı: Duyusal bilginin yorumlanması yada anlamlandırılması işlemidir.

1]DUYUSAL BELLEK: Duyu organları sürekli olarak çevreden gelen bir uyarıcı bombardımanına maruz kalırlar.Bireyler sürekli olarak çevrelerinden görsel,işitsel,koku,tat ve dokunma olarak karşılaştıkları uyarıcılardan etkilenirler ve onları alırlar. Duyu organları yoluyla alınan uyarıcılar bilişsel işleme sisteminin ilk öğesi olarak duyusal belleğe ulaşır. Duyusal bellek,çevreden alınan bilginin işleme sistemine girmeden önce kısa bir süre tutulduğu bilgi deposudur. Herhangi bir nesneye baktıktan bir süre sonra,kafamızı döndürdüğümüzde o nesneleri çok kısa bir süre görmeye devam ederiz veya parmağımızı bir süre gözümüzün önünde tuttuktan sonra,hızlı çektiğimizde gölgesini bir süre hissederiz.Bunlar,bilgi işlenmeden önce duyusal kayıtta bir süre tutulmasının sonucu olarak meydana gelmektedir.

Duyusal belleğin çevresel uyarıcıları alma kapasitesi sınırsızdır Duyusal belleğin çevresel uyarıcıları alma kapasitesi sınırsızdır. Duyu organlarının ulaşabildiği bütün uyarıları alabilir ve kısa süreli depolayabilir. Duyusal bellekte bilgi dış uyarıcıların tam bir kopyasıdır.Duyu organlarının aldığı şekilde depolar: Görsel bilgi görsel şekilde,işitsel bilgi işitsel şekilde v.b bir süre içinde depolanır. Anlamlı hale getirilmek istenen bilgi işleme sistemi olan kısa süreli belleğe aktarılır.bu aktarma işlevini sağlayan mekanizma dikkat tir. Duyusal belleğe alınan bilgi kısa bir sürede işleme sistemine aktarılmaz ise kaybolur ve tekrar geri getirilemez. Bilginin depolama süresi alındığı duyu organına göre farklılık gösterir. Görsel bilgi yarım saniye ile bir saniye, işitsel bilgi iki saniyeyle dört saniye arasında tutulabilmektedir. Duyusal bellek, bilginin etkin bir biçimde işlenmesi için oldukça önemlidir.Eğer duyusal bellekte kısa süreli bir depolama gerçekleşmemiş olursa cümlenin sonuna gelindiğinde başındaki kelimeler unutulmuş olur.

2]KISA SÜRELİ BELLEK (KSB) : Duyusal kayıttan aktarılan sınırlı miktardaki bilgi kısa süreli depolama görevini üstlenmektedir. Bu olay dikkat ve algı sonucu gerçekleşmektedir. Duyusal belleğin tersine,kısa süreli bellek sınırlı miktarda bilgiyi alma kapasitesine sahiptir. Kısa süreli bellek kapasitesinin 7 birim olarak kabul edilmiştir. Bu bellek kapasitesinin sınırları 7+2 veya 7-2 olarak değişebilmektedir. Bir seferde fazla miktardaki bilginin kısa süreli belleğe gönderilmesi durumunda ancak 7 birimlik bilgi işleme sistemine alınacak ve diğer bilgiler kaybolacaktır. Kısa süreli belleğin kapasitesinin sınırlarını artırmak için iki temel yol kullanılabilir: Gruplandırarak birimleri genişletme : Bilginin daha geniş birimler içinde örgütlenmesi bellek yükünü azalttığı için kısa süreli bellek daha fazla bilgiyi kullanabilmektedir. Örneğin 7 birim olan bir numarayı (4-5-3-1-7-9-2) kısa süreli belleğe almakla, yine 7 birim (327-731-912-115-892-314-721) gruplanmış numarayı almak aynı olmaktadır. İşleme sürecini kısaltma: Duyusal bellekten gelen bir bilginin işleme sistemine girebilmesi için sistemin boş olması gerekir. Yani, daha önce alınan bilginin işlenerek depolanmak üzere uzun süreli belleğe gönderilmiş olması gerekir. Zihnin bir işlemle meşgul olması durumunda sunulan bir başka işlemi bilinçli olarak alması mümkün değildir.

Kısa süreli bellekte bilgiler çoğunlukla görsel ve işitsel olarak depolanır. Kodlama şekli bireyin özelliklerine ve durumuna göre farklılık gösterir. Örneğin: işitme özürlü çocuklar bilgiyi görsel biçimde depolarlar. Ayrıca, küçük çocuklar işitsel kodlamayı yetişkinlerden daha az kullanır. Bilginin kısa süreli bellekte tutulma süresi yaklaşık olarak 15-20 saniyedir. Bu süre içinde bilgi işlenerek uzun süreli belleğe gönderilmezse unutulur ve unutulan bilgi geri getirilemez. Bu süreyi artırmanın yolu zihinsel tekrarlardır. KSB bilgiyi işleme merkezi olarak kabul edilir. KSB de işlenen bilgi USB ye gönderilir. KSB de, bilgi işleme ve depoya gönderme sürecinde iki temel form kullanılır: Birincisi bilgiyi duyusal bellekten aldığı şekliyle aynen işleme ve depolama (ezberleme) ve ikincisi de USB deki ilişkili bilgi ile bütünleştirilerek ilişkili şemaları içerisine depolama (anlamlandırma) Ezberleme yoluyla öğrenmede kullanılan temel bilişsel süreç tekrardır. Ezberlenen bilgi, depolanırken başka bir şema ile bağlantı kurulmadığı için hatırlama zorluğu yaşanır. Bir diğer öğrenme şekli anlamlandırmadır. Anlamlandırma USB deki bilginin, yeni gelen bilgi ile KSB de ilişkilendirme yoluyla yeni bilgiye anlam verilerek gerçekleştirilir. Anlamlı bilgi, ilişkili şemaların çağrışımı yoluyla geri getirilebileceği için, hatırlanması daha kolay olur.

3]UZUN SÜRELİ BELLEK(USB): USB, sürekli bellek deposu olarak kabul edilir. KSB de işlenmiş olan bilgi USB ye gönderilerek depolanır. Bir bilginin öğrenilmiş kabul edilmesi için mutlaka USB de depolanmış olması gerekir. Çünkü USB ye girmeyen bilgiler tepki üretilmiş olsa dahi kısa sürede kaybolur. Örneğin telefon rehberinde bir numaraya bakıldıktan sonra telefon tuşlarına basılarak arama sağlanır. Yani bilgi USB ye gönderilmeden doğrudan tepki üreticisine gönderilerek tepkide bulunulmuş olur. Ancak bu öğrenmenin gerçekleştiğini göstermez. Çünkü daha sonraki bir zaman diliminde aynı numara aranmak istendiğinde numara hatırlanmaz, bilgi kaybolmuştur. USB bir kütüphaneye benzetilebilir. Bir bilgi birimi depolanırken, içinde bulunduğu ana şema ve ilişkili diğer bilgi birimlerle ne kadar iyi bağlantılar kurularak depolanırsa, hatırlama o kadar kolay ve etkili olur. USB kapasitesi sınırsız olarak kabul edilmektedir. Çok miktarda farklı bilgiyi kapsayabilir. Bir bilgi biriminin depolanabilmesi için bazı bilgilerin kaybolması ve yeni gelenlere yer açması gerekmez. Bilgi USB ye bir kez depolandıktan sonra artık kaybolmaz. Sadece geri getirilme zorluğu yaşanabilir.

Kimi kuramcılar USB yi anısal bellek, anlamsal bellek ve işlemsel bellek olarak üçe ayırmaktalar 1]Anısal bellek: Yaşantılarla ilgili bir bölümdür. Belirli bir zaman, yer ve olaylarla ilgilidir. Örneğin yemekte yediklerimiz, özel bir günde giydiğimiz giysi, yaptığımız gezi anısal bellektedir. Yaşamamızda başımızdan geçen tüm olaylar, şakalar, dedikodular anısal bellekte tutulur. Anısal belleği öz yaşamsal bellek olarak ta adlandırmaktadır.Örneğin büyüklerimize evlilik törenlerini sorduğumuzda bize en ince ayrıntısına kadar anlatabileceklerdir.

2]Anlamsal Bellek: USB’nin kurallar, genellemeler, kavramlar, sorun çözme becerileri gibi bilgilerin yer aldığı bölümdür. Görsel ve sözel kodlamanın karmaşık ağlar şeklinde bulunduğu anlamsal bellekte, görsel kodlamalar imgesel biçimde bulunur. İmgeler, olay yada bir objenin bir bilişsel resmidir. Anlamsal bellekte bilgi, önerme ağları ve şemalar şeklinde depolanır. Önerme ağı bilgi birimleri setidir. Başka bir deyişle birbirine bağlı düşünceler, kavramlar, ilişkiler setidir. Örneğin, “Pluto en küçük gezegendir “ tümcesi iki önerme içermektedir. 1- pluto bir gezegendir. 2- pluto gezegenlerin en küçüğüdür. Bilgilerin çoğu bu şekilde depolanır ve birey bir bilgi birimini anımsamak istediğinde, bilgi ilişkili olduğu diğer bilgi birimlerini uyararak, anlamlı bilgi bütün olarak hatırlanır. Önermeler anlam birliğinin küçük göstergeleri olması nedeniyle karmaşık durumlarda yetersizdirler. Bilgiyi daha geniş ölçüde düzenleyen veri yapıları da şema olarak adlandırılır. Şema birbirine bağlı düşünceler, ilişkiler ve işlemler setidir. Başka bir deyişle, şemalar bilgi ağlarını içerir ve karar verme, sorun çözme durumlarında bilgi ağlarını yönlendirir ve kullanırlar.

3]İşlemsel Bellek: Belli bir işlemin nasıl yapıldığına ilişkin bilgilerin saklandığı bellek bölümüdür. İşlemsel bellekte işlemlerin basamaklarının oluşması uzun zaman alır, ancak oluştuktan sonra hatırlanması çok kolaydır. Örneğin yüzmenin öğrenilmesi çok zaman alır ancak öğrenildikten sonra unutulmaz.