RİZE AİLE DANIŞMA MERKEZİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV İPUÇLARI.
Advertisements

Hayat ertelenemez… Ümit Aydemir.
SBS - AİLELERE ÖNERİLERİMİZ
ŞANLIURFA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BAŞARI VE MUTLULUK Ramazan BERKEBAN Psikolojik Danışman
HAZIRLAYAN VE SUNAN EMRE ŞEN GÖKHAN DERİN
SINAV KAYGISI VE SINAV KAYGISIYLA BAŞ ETME YOLLARI
Okul Başarısında Ailenin Rolü
tüm öğrencilere başarılar dileriz.
YAS 5 Anne ve babamın birbirlerine bağırmalarının beni ne kadar korkuttuğunu öğrendim. YAS 7 Meşrubat içerken gülersem içtiğimin burnumdan geleceğini.
Sınav ve Ders Başarısında
SAĞLIK BAKANLIĞI T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
YGS VE LYS HAKKINDA GENEL
Hayatta,birşeyin eksikliğini hissettiğimiz
KENDİNİ SEV HAZIRLAYAN : ELİF ÖZDEMİR
İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZGÜVEN ÖZGÜVEN SAHİBİ ÇOCUK NASIL YETİŞTİRİLİR?
BAŞARI VE MOTİVASYON.
CÜMLEDE ANLAM.
Ş enel KARAMAN Psikolog. Biz öğretmenler, öğrencilerin kendilerini iyi hissetmelerini sağlamaya; başarılı olmaları için kendi öz kaynaklarını harekete.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
ÇOCUĞUN SINAV KAYGISINI AZALTMAYA YÖNELİK AİLELERE ÖNERİLER
YA KİMSEYE GÜVENEMESEYDİK
Afyon Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü Büyük düşün, küçük adımlarla başla...
H A Y L E Ğ İ T M GÜCÜ Hamdi ÖZDUMAN
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
SINAV KAYGISI.
SEVGİ ZENGİNLİK BAŞARI
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
ÖDEV-BAŞARI Sevgili Öğrenciler;Ödevin eğitim hayatınızda çok önemlidir. Ödevin amaçları şunlardır Derse hazırlıklı gelmek Derste öğrenilen konuları pekiştirmek.
Okulumuzda rehberlik “Her zaman yapabileceğimiz bir şeyler olduğu inancından yolu çıkıyoruz”
Güce Çok Programlı Anadolu Lisesi
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ UYGULAMALARI
BAŞARI VE MOTİVASYON PSİKOLOJİK DANIŞMAN ZEYNEP HATUN ÜNAL.
SINAV KAYGISI İLE BAŞ ETMEDE AİLENİN ROLÜ
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
MEHMET GÖKHAN AY ANADOLU LİSESİ
KAYGI NEDİR. Büyük felaketler büyük insanların yetiştiği okuldur
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
ŞEHİT ALBAY İBRAHİM KARAOĞLANOĞLU ORTAOKULU
SANAT EĞİTİMİ.
AİLE İÇİ İLETİŞİM Öğr. Gör. Onur İŞBULAN.
SBS - AİLELERE ÖNERİLERİMİZ ERHAN BUDAK (Psikolojik Danışman)
Bilal BİLGİN - Gazi Anaokulu- Rehber Öğretmeni
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
ÖĞRENCİ VELİLERİNE ÖNERİLER
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
“Kaygı ve sınav kaygısı nedir?” “Nedeni belirsiz korkuya kaygı denir. Kaygıda korkudan farklı olarak fiziksel açıdan tehdit eden bir uyaran söz konusu.
Kaybetsem de Vazgeçmem
DİĞER TUTUMLAR.
VURUR YÜZE İFADESİ TEOG ZAMANI GELMİŞ BİTANESİ
1)…..saydı tipi düşünmediler Zamanım olsaydı İmkanım olsaydı Param olsaydı Özel dersim olsaydı Daha zeki olsaydım.
FEN VE TEKNOLOJİ Işık.
KUMAR OYNAMAK * Para, mal veya değerli bir eşya karşılığı şansa ve tahmine dayalı olarak oynanan oyunlara kumar denir. Kumarda amaç başkasının parasını,
REHBERLİK ÇALIŞMALARI. 01 NİSAN 2012 Saat: 10:00 YAKLAŞIK ADAY ve SİZ.
İSTANBUL VALİLİĞİ «İSTANBUL’UN ÇOCUK YAZARLARI» PROJESİ
Okula neden devam ediyorsunuz? “Eğitim görmek için.”… Okul bizi hayata hazırlamada laboratuvar görevi görür. Sorunlara uygun çözüm yolları geliştirmemize.
OLUMLU DÜŞÜNCE NEDİR? Hayatın her alanında, bizi her konuda etkileyen aslında bizim olaylara nasıl baktığımızdır. Şunu unutmamak gerekir ki; meydana.
MEHMET AKİF ERSOY ORTAOKULU TEOG İLK 3 ÖĞRENCİSİ –Taha Emir Arslan –Bican Çağrı Göksel – Ramazan Duyar.
SINAVLARDA YAŞANAN KAYGININ AZALTILMASINA YÖNELİK
KAYGILISINIZ Çünkü anne-babasısınız ve çocuğunuzun başarılı olmasını istiyorsunuz.Ne var ki şunu da çok iyi biliyorsunuz ki diğer ailelerde çocukları.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
(Öğrenilmiş Çaresizlik ve Öğrenmeyi Öğrenme)
Sunum transkripti:

RİZE AİLE DANIŞMA MERKEZİ Engelli Aileleri Dayanışma Toplantısı Zeki KARATAŞ/Sosyal Hizmet Uzmanı Zeynep TEKİN/Psikolog 18 Nisan 2006 Bu sunu Mümin SEKMAN’ın “Her Şey Seninle Başlar” adlı kitabından faydalanılarak hazırlanmıştır.

Neden Birlikteyiz? Üzüntülerin paylaşılarak azaldığını, sevgilerin paylaşılarak çoğaldığını düşünüyoruz. Birlikte hareket ederek oluşturacağımız sinerjinin çözüm bulmamızı kolaylaştıracağına inanıyoruz. Çünkü; “Kendi gelişimini sağlamanın tek yolu, başkalarının gelişimlerine yardım etmekten geçer.”

İç engelleri aşmadan dış engeller aşılmaz Fiziksel engelleri aşabilmek için önce zihinsel engelleri aşmak gerekir. İç bariyerlerini aşamayanlar, dış engelleri aşmayı denemez bile, denese de aşamaz. Çünkü kişi kendinde tutuklu kalmıştır.

Dil Psikolojisi Dış dünya ARAZİ, İç dünyamız ise HARİTAdır. Biz hayat arazisinde zihinsel haritalarımızla yol alırız. Eğer iç inançlarımız dış gerçeklere uymuyorsa, düşüncelerimizin son kullanma tarihi geçmiş demektir. Arazi değiştikçe, harita güncelleştirilmelidir.

İhtimallere Yoklama Çekmek Her sabah dünya yeniden kurulur! Her sabah şartlar yeniden oluşur. Her gece kader ihtimalleri yeniden düzenler. Dün olmayan bugün olur hale gelir, bugün olabilen yarın olamayabilir. Her gün ihtimallere “yoklama çekmek” gerekir.

İnanç ve İmkân Genç yaşlarda büyük işler yapabileceğimize inancımız vardır ama imkânımız(para, yetki, iş vs.) yoktur. Zamanla imkânımız artar, çeşitlenir ama bu defa ‘büyük adam’ olabileceğimize dair inançlarımızı kaybetmiş oluruz. Başarı için hem inanç hem imkan gereklidir çünkü ikisi de tek başına yeterli değildir.

Deneyen kaybedebilir, ama denemeyen zaten kaybetmiştir. Kaybeden doğulmaz, kaybeden olunur. İnsanlar kaybetmeyi kafalarını engele vura vura öğrenirler. Kontrol inancı kaybolunca, kadercilik anlayışı başlar. Kişi çevresindeki şartları kontrol edemediğini görünce, kendini bırakır. Böylece şartların onu daha kolay kontrol edebileceği hale gelir.

Milli Çaresizliklerimiz İlkokulda matematiğe çalışır çalışır, geçemeyiz. Sonra ‘hoş geldin öğrenilmiş çaresizlik’. Müfredattaki matematik her yıl değişir ama bizim kafamızdaki matematik değişmez. Matematik ‘milli’ öğrenilmiş çaresizliğimizdir! Toplumumuzda çaresizlik ve atalet genellikle deneye yanıla öğrenilmez; evde anne babadan, okulda öğretmenden, kışlada komutandan, camide din adamlarından, sohbette en yakın arkadaştan öğrenilir.

Doğuştan Çaresizlik… Batılılar deneyip yanılıp çaresizliği öğrenir, bizim toplumumuz çaresizliği doğar doğmaz öğretir ki, deneyip yanılmayalım! Bu kadar iyi kalpli olduğumuz halde, bu kadar çaresizlikler içerisinde yaşamamızın temel nedeni budur! Koca bulmaktan iş aramaya, üniversite sınavını kazanmaktan yabancı dil öğrenmeye hayatımızın pek çok unvan maçına kaybetmeye hazırlanmış şekilde çıkarız. Çünkü daha önce deneyip kaybetmiş birileri olumsuz değerlerini bize aktarırlar.

Sorumluklarımızdan nasıl kaçarız? Hayatımızdaki eksik ve yetersizlikten dolayı başkalarını suçlama eğilimi bir diğer özelliğimiz. Pozitif yerine negatif düşünme eğilimi baskındır. Kişiler bir mum yapmak yerine karanlığa küfretmeyi, çözüme dönük düşünmek yerine sorunu köpürtmeyi tercih ederler.

Kendi İşini Yapmak… Öğrenilmiş çaresizlik toplumlarında insanlar enerjilerini gerçekleşmesi kendi ellerinde olan hedeflere harcamazlar. Kendi işlerini iyi yapmak yerine, başkalarının neyi iyi yapamadığını görür, eleştirirler. İnşaat işçileri iyi evler yapmak yerine memleketi kurtarmaya çalışırlar, politikacılar ülkeyi iyi şekilde yönetmek yerine inşaat işleri yapmaya çalışır!

Sonuç için sabır gereklidir… Diktiğin fidanın kök tutup tutmadığını görmek için her gün yerinden sökersen , hiçbir zaman kök tutmazlar! Kısa zamanda sonuç görmek isteyenler atalete ve öğrenilmiş çaresizliğe en yatkın insanlardır. Üç denemeden sonuç alamayınca, iki ret cevabıyla karşılaşınca, yüzlerine kapanan ikinci kapıda hayallerinden vazgeçerler.

Seçeneklerimiz 1. Sabır Yolu. Tembelliğe düşmeden beklemelisiniz. Şartlar olgunlaşıncaya kadar beklemek sonuç almayı kolaylaştırır. Doğru zamanı, doğru zemini bekle ve tekrar dene! 2. Esneklik Yolu: Hiçbir hedefe tek yoldan gidilmez. Başka yolları denemelisiniz. Bir hedefe giden yol, gökteki yıldızların sayısı kadardır. Bir kapıyı kırk kere çaldığında açmadılarsa, kırk kapıyı daha çal. Esnek ol. Öteki seçenekleri yokla.

Seçeneklerimiz 3.Kararlılık Yolu. Kendinizi ve şartları zorlamalısınız. Kararlılık en olmazı oldurur. 4.Yeni akıl yolu. İnsanın yolu değil aklı tıkalıdır. Kör noktalarını görmek için ya aklını geliştir yada başka insanların fikrini sor. Yeni bir çözüm için gereken yeni bir akıldır. “Zihin paraşüt gibidir, açıldığında iş görür.”

Seçeneklerimiz 5.Kendini geliştirme yolu. Başarısızlık yetersizlikten doğar. Kendini engellerinden büyük hale getir. O kadar değerli hale gel ki, o kapıdan geçmen için seni davet etsinler. 6.Modelleme yolu. O engelleri başkasının nasıl aştığını öğren. En iyileri taklit et. Yapanlar nasıl yapmış?

7. Öğrenilmiş çaresizlik yolu. O hedeften vazgeç 7.Öğrenilmiş çaresizlik yolu. O hedeften vazgeç. Kendini bırak ve bir daha deneme. Müslim Gürses’in “Kul kaderini yaşar, bahtına ne çıkarsa” şarkısını dinle. Bunalıma gir ve hiçbir şey yapma.

Geçmişten ders al, bugün için çalış, gelecek için hayal kur! Geçmişteki başarısızlıklarınıza odaklanarak değil, gelecekteki muhtemel başarılarınıza odaklanarak yaşayın. Dikiz aynasına bakarak ilerlemeye çalışmayın. Gözlerimiz geçmişe takılıp kalmayalım diye ensemizde değil yüzümüzdedir.

İlginize Teşekkür Ederiz Rize Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü