PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mal ve Faktör Piyasaları
Advertisements

PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
PAZARLAMA STRATEJİLERİ
Pazarlama karmasında firmanın özellikle ilgilendiği eleman fiyattır
Fiyat nedir? Fiyat; Mal ve hizmetler için talep edilen (alınan) parasal bedel.
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
“PAZARLAMA PLANI” ESASLARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
İŞLETMELERDE PAZARLAMA YÖNETİMİ 1
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
A. Dış Ticaret İşlemleri
Dağıtım Kanalları PAZARLAMA İLKELERİ
Yeni Pazarlama Teknikleri
PAZARLAMA KARMASI ders 12
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
9. Bölüm FİYATLANDIRMA.
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
ÜNİTE 1 FİNANSAL YÖNETİM VE FONKSİYONLARI
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Eksik rekabetçi bir firma
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Fiyat ve Fiyatlandırma
Pazarlama ve Temel Kavramlar
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Bölüm 10 – Hizmetlerin Fiyatlandırılması
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
İŞLETMELER ARASI ANLAŞMA VE BİRLEŞMELERİN TÜRLERİ
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Bölüm 7: Fiyat ve Fiyatlandırma Kararları
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Bölüm 7: Fiyat ve Fiyatlandırma
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
1 İşletmeye Giriş Konu 12: İşletmelerde Pazarlama Yönetimi - II Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Fiyat Karması.
Fiyat ve Fiyatlandırma
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
FİYAT MEKANİZMASI.
Fiyat ve Fiyatlandırma
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
SAĞLIK HİZMETLERİNDE FİYATLANDIRMA
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
STRATEJİK DAVRANIŞ Dr. Hakan BAKKAL
FİNANSAL YÖNETİM.
ÜRÜN ve FİYATLANDIRMA ÜRÜN KAVRAMI ve ÇEŞİTLERİ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİ
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
PAZARLAMA SİSTEMİNE GİRİŞ Büşra YARADILMIŞ
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
HEDEF PAZAR.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
Hizmet Pazarlamasında Fiyat Kavramı
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
Sunum transkripti:

PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6 FİYAT VE FİYAT KARARLARININ YÖNETİMİ

FİYATIN ÖNEMİ Başarı ya da başarısızlığı etkileyen başlıca faktör Karlılığı belirliyor Mal ya da hizmetin değeri konusunda tüketiciye bilgi veriyor Rekabet ve rakipler karşısında etkili bir silah Değişim standardı olarak kullanılması Farklılaşma aracı olarak kullanılması

PAZARLAMA KARMASI İÇİNDE FİYATIN YERİ Fiyat ve ürün bileşeni: Fiyat bir ürünün bedeli olduğundan dolayı ürünler için saptanan fiyat düzeyi, bu ürünü üretmede katlanılan işletme giderlerinin de bir belirleyicisidir. Rakip ürünler karşısında üstünlük ve zayıflıklar Fiyat ve dağıtım bileşeni: Dağıtım kanalının uzunluğu ve aracı kurumların niteliği maliyetleri dolayısıyla ürünün fiyatını etkilemektedir. Fiyat ve pazarlama iletişimi bileşeni: Pazarlama iletişimi çabalarının maliyeti . Yüksek fiyatlı ürün- yüksek kalite Kaliteli ürün- ucuza satıyoruz

PİYASA TÜRLERİ VE FİYATLAMA Tam Rekabet Piyasası Çok sayıda işletmenin bulunması Özdeş ürünlerin üretilip satılması Kaynakların serbest dolaşımı Pazara giriş ve çıkışlarda sınırlama olmaması Ticarette kısıtlama olmaması Alıcı ve satıcıların piyasaya ilişkin bilgilerinin tam olması Bu piyasalarda fiyat arz ve talebe göre otomatik oluşur ve firmaların bu fiyatı değiştirme güçleri yoktur. Piyasada oluşan fiyatı kabul ederler.

PİYASA TÜRLERİ VE FİYATLAMA Tekelci Piyasa Ürünün arzı tek bir firmaya aittir ve pazarda ikame ürünler ya yoktur ya da çok sınırlıdır. Tek olmalarından kaynaklı olarak fiyat belirleyici ya da yapıcı olarak tanınırlar. Tekelleşmenin bir diğer sebebi de o endüstriye girişlerin sınırlı olmasıdır. Piyasa daha az rekabetçi hale geldikçe, firmalar fiyat belirlerken daha fazla güç elde ederler. Talebin fiyat esneklği az oldukça işletmenin piyasa gücü artar ve ürünün fiyatını belirlemede daha özgür olur. Talebin fiyat esnekliği: Bir ürünün fiyatının değişmesi karşısında, bu üründen talep edilen nicelikte ortaya çıkan değişim.

PİYASA TÜRLERİ VE FİYATLAMA Tekelci Rekabet Piyasası Belirli ölçülerde birbirinden farklılaştırılmış ürünler üreten birçok işletmenin rekabet ettiği piyasalardır. Günmüzde en çok rastlanılan piyasa türüdür. Çok sayıda alıcı ve satıcı bulunmaktadır Pazara serbestçe girilebilir Pazar bilgisi tam ya da tama yakındır. Ürünler farklılaştırılarak tekel yaratılmaya çalışılır.

PİYASA TÜRLERİ VE FİYATLAMA Oligopolcü Rekabet Piyasası Çok sayıda alıcıya karşın az sayıda satıcının olduğu piyasalardır. Fiyatlar işletmeler arası etkileşimler ve ürünün farklılaştırılmasına bağlı olarak değişir. Satıcı sayısının azolması bu piyasaya girişin engellenmiş olması anlamına gelir. İşletmelerin her konudaki kararı rakibi yakından ilgilendirir. Gizli anlaşmalara, kartel kurmaya ve fiyat liderliklerine eğilimlidirler.

FİYATLANDIRMA AMAÇLARI Kar sağlama amacı En yüksek karı elde etmeye yarayacak fiyatlandırmayı yapmak Talep ve maliyet fatörlerinin dikkate alınması Rekabete dönük amaçlar Fiyatlar belirlenirken rakipler temel alınır. Rakibin pazara girişini engellemek, pazardan dışarı atmak, mevcut konumu korumak Yaşamını sürdürme (ayakta kalma) amacı Zor dönemlerde (kriz gibi) hayatta kalma aracıdır. Kısa dönemli bir yaklaşımdır. Satış hacmini arttırma amacı (satış maksimizasyonu) Pazar payını arttırmak

FİYATLANDIRMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇIKAR GRUPLARI Aracı kuruluşlar Dağıtıcılar, toptancılar, perakendeciler İki yol: Fiyat kararını aracıya bırakmak – aracıların belli kar marjlarıyla fiyatlama yapmalarına izin vermek Rakipler Mevcut ve potansiyel rakipler Üretim faktörleri sahipleri Hammadde, makine, malzeme, işgücü sağlayanlar Devlet Alt ve üst sınırlar, indirimlere ve kar marjına sınırlandırma İşletmenin diğer bölüm yöneticileri

FİYATLAMADA DİKKATE ALINACAK ETMENLER Maliyetler Rakiplerin maliyetleri Alıcıların maliyetleri Üretim maliyetleri Rakipler Talep (Değişik fiyat düzeylerinde tüketicilerin bir ürüne olan talepleri değişkenlik göstermektedir) Esneklik Dağıtım kanalı Kanalın uzunluğu Ürünün niteliği (dayanıklı-dayanıksız)

FİYATLAMA YÖNTEMLERİ Maliyete dayalı fiyatlandırma Maliyet artı (kar marjı) yöntemi (Basit, çok kullanılıyor, maliyeti belirlemek kolay, adil) Hedef kar yöntemi (Başabaş noktası önemli-ne kar ne de zarar ettiği satış düzeyi) Rekabete dayalı fiyatlandırma Cari fiyatı (piyasa fiyatı) temel alma (ürün fiyatı pazarda görülen ortalama fiyat düzeyinde tutulur) Teklif alarak fiyatlandırma (ihaleler)

FİYATLAMA YÖNTEMLERİ Talebe dayalı fiyatlandırma (Değer temelli fiyatlandırma) Tüketicinin istek ve değer algılarından yola çıkarak fiyatı belirlemek. Yararları: Bir işletmenin ürününü rakiplerinden ayıran özellikleri belirlemeye yardımcı olur Bu değişikliklerin tüketici için gerçekte ne kadar değeri olduğunu anlamayı sağlar Rakip işletmelerin fiyatının ne kadar üzerinde bir fiyatın oluşturulabileceğini ve sürdürülebileceğini anlamaya yarar Tüketici açısından hangi özelliklerin iyileştirilmesiyle değer yaratılacağını saptamaya yardımcı olur Ürünün karşılaştırmalı üstünlüğünü elde edebilmesi için nasıl konumlandıralacağını ve tutundurulacağıyla ilgili önemli veriler sağlar.

FİYATLAMA YÖNTEMLERİ

YENİ ÜRÜN FİYATLANDIRMA STRATEJİLERİ Pazarın Kaymağını Alma: Fiyatı yüksek tutarak karı arttırmayı amaçlar. Ürün yaşam eğrisinin ilk aşamasında Gelir düzeyi yüksek tüketiciler Pazarı Ele Geçirme Stratejisi: Başlangıçta düşük fiyat uygulayarak pazara derinliğine girme ya da yüksek pazar payı elde etme stratejisidir. Satış miktarı fiyata karşı çok duyarlıysa (talebin fiyat esnekliği yüksekse) Yeni ürün, tüketicide yeni izlenimi bırakmazsa Güçlü rekabet oluşursa