Bilgisayar ile Sayısal Çözümleme Yrd. Doç. Dr

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilgisayar Programlama I
Advertisements

Diferansiyel Denklemler
Enerji Sistemlerinde Yöneylem Araştırması EBT Bahar Yarıyılı
ITY529S İTY’DE KARAR VERME
9. ADİ DİFERANSİYEL DENKLEMLERİN SAYISAL ÇÖZÜMLERİ
4.1. Grafik Yöntemleri 4.2. Kapalı Yöntemler 4.3. Açık Yöntemler
8. SAYISAL TÜREV ve İNTEGRAL
2) Sayısal Hesaplamalarda Gerek Duyulabilecek Matlab İşlemleri
7) İNTERPOLASYON İnterpolasyon, eldeki verilerin dağılımından yararlanarak, elde olmayan bir değerin tahmin edilmesi olarak özetlenebilir.
3) Sayısal Hesaplamalardaki Hatalar, Hata Kaynakları
10. OPTİMİZASYON OPTİMİZASYON NEDİR?
Hazirlayan: Yrd. Doç. DR. Emin BORANDAĞ
Dağıtık Simülasyon Sistemlerinde Sanal Global Zaman Hesaplamaları
MIT503 Veri Yapıları ve algoritmalar Algoritmalara giriş
Bölüm 8: EĞRİ UYDURMA Fizikte laboratuarda yapılan deneysel ölçümlerin ne kadar hata payı içerdiğini, veya belli teorik modellere ne kadar uyduğunu bilmek.
YMT 222 SAYISAL ANALİZ (Bölüm 6a)
BPR151 ALGORİTMA VE PROGRAMLAMA - I
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 3: Döngüler
BBY Bilgi Teknolojisi ve Yönetimi
YMT 222 SAYISAL ANALİZ (Bölüm 2b)
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ Güz Yarıyılı.
Optimizasyon Teknikleri
Nesneye Dayalı Programlama
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 5: Fonksiyonlar
DERS 2 MATRİSLERDE İŞLEMLER VE TERS MATRİS YÖNTEMİ
Bölüm 4: Sayısal İntegral
Görsel Programlama Dr. Muhammet Balcılar
AST409 Astronomide Sayısal Çözümleme
ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği
Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Bölüm 3: Sayısal Türev BirinciTürev: Bir f(x) fonksiyonunun [a,b] tanım aralığında bir x noktasındaki türevi, Limit ifadesiyle tanımlanır. Eğer f(x)’in.
Bölüm6:Diferansiyel Denklemler: Başlangıç Değer Problemleri
Celal Bayar Üniversitesi Hasan Ferdi Turgutlu Teknoloji Fakültesi
ELEKTRİK DEVRELERİNE GİRİŞ
FIRAT ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
MATEMATİK ÖĞRENEBİLİR
Diferansiyel Denklemler
YMT 222 SAYISAL ANALİZ (Bölüm 5)
FIZ 172 BİLGİSAYARA GİRİŞ II
Bölüm5 :Kök Bulma Sayısal bilgisayarlar çıkmadan önce, cebirsel denklemlerin köklerini çözmek için çeşitli yollar vardı. Bazı durumlarda, eşitliğinde olduğu.
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
A409 Astronomide Sayısal Çözümleme
YMT 222 SAYISAL ANALİZ (Bölüm 6b)
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
SONLU ELEMANLARA GİRİŞ DERSİ
DİFERANSİYEL DENKLEMLER
Hoş geldiniz!. Dersi Tanıyalım Dersin Amacı Hocanız ve İletişim Ders Konuları Performans değerlendirmeleri Kaynaklar Tavsiyeler.
Şahin BAYZAN Kocaeli Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
BIL MOBiL PROGRAMLAMA TEKNiKLERi
Celal Bayar Üniversitesi Hasan Ferdi Turgutlu Teknoloji Fakültesi
Algoritmalar ve Programlama I Ders 2: Akış Diyagramları
Lineer Denklem Sistemlerinin
SAYISAL ANALİZ Doç. Dr. Cüneyt BAYILMIŞ.
Sayısal Analiz Sayısal Türev
ITY529S İTY’DE KARAR VERME
Sayısal Analiz Sayısal İntegral 3. Hafta
Enerji Sistemlerinde Akıllı Sistem Uygulamaları Akademik Yılı Bahar yarıyılı Doç.Dr. Raşit ATA
Bölüm10 İteratif İyileştirme Copyright © 2007 Pearson Addison-Wesley. All rights reserved.
T.C. ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ – 2 DERSİ ALGORİTMALAR.
ERZURUM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK ve MİMARLIK FAKÜLTESİ İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ GÜZ DÖNEMİ MMF 202 SAYISAL YÖNTEMLER DERSİ DERS BİLGİLENDİRMESİ.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
MÜHENDİSLİK MATEMATİĞİ MAK 2028
5/40 ile çarpılır ve 2nd satır ile toplanır
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
Problem Çözme Yaklaşımları
Problem Çözme ve Algoritmalar
10. HAFTA BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA DERSİ
Sunum transkripti:

Bilgisayar ile Sayısal Çözümleme Yrd. Doç. Dr Bilgisayar ile Sayısal Çözümleme Yrd.Doç.Dr. Serhat YILMAZ Sayısal Çözümlemenin Tanımı Analitik yöntemlere alternatif, basit ama tekrarlı hesaplamalar Bilgisayar, hesap makinesi gibi mikroişlemci tabanlı sayısal sistemlere problem çözdürmeyi amaçlar Karekök S.YILMAZ,KOU,ELO_HAB,2007

Bilgisayarlar veya sayısal hesap makinelerinin hesaplama doğruluğu kullandıkları kelime uzunluğuyla sınırlıdır. Kullandıkları optimizasyon yöntemine göre bu hata en aza indirilmeye çalışılır. Çok tekrarlamalı ve karmaşık problemleri kabul edilebilir (hata payı örneğin 1/10^16 gibi) bir yaklaşıklıkla, çok hızlı ve işlem hatası yapmadan çözebilmesi nedeniyle sayısal yöntemler ileri düzeyde matematik problemlerini bilgisayarda çözmek için tercih edilen yöntemlerdir. S.YILMAZ,KOU,ELO_HAB,2007

Belirli sayıda ve sırada düzenlenmiş işlemler bilgisayar yardımıyla yapılırlar. İstenen duyarlılığa sahip sonuçlar elde edebilmek için kullanılacak yöntemlerin tespiti, geliştirilmesi, en etkin olanların saptanması ve problemin karakteristiğine uygun olanların seçilmesini sağlarlar. Etkin kullanımı 1980'ler nümerik analiz Sayısal çözümleme nümerik çözümleme, mühendislikte sayısal yöntemler computational methods... optimizasyonda sayısal yöntemler approximate computation computational mathematics Gibi adlar altında S.YILMAZ,KOU,ELO_HAB,2007

Örneğin kuantum fiziğinde Scrödinger dalga denklemi. Analitik çözüm tercih edilen çözüm olmakla birlikte bütün problemlerin bu yöntemle çözülemediği bir gerçektir Örneğin kuantum fiziğinde Scrödinger dalga denklemi. 1., 2. 3. dereceden bir polinomun çözümü de analitik olarak yapılabilir ancak polinomun derecesi daha yukarı çıkınca çok özel durumlar dışında analitik çözüm zordur veya yoktur. 3 bilinmeyenli bir denklem takımının, bir matrisin elle çözümü Fakat 100 veya 1000 bilinmeyenli bir denklem takımını hatasız ve çabuk çözmek güçtür S.YILMAZ,KOU,ELO_HAB,2007

Teknolojinin vazgeçemediği ve sıkça kullandığı bir işlem olan fourier dönüşümü belirli fonksiyonlar için elle analitik olarak yapılsa da sayısal veri işlemede sayısal yöntemler gereklidir. Sayısal görüntü işleme, pattern (örüntü), ses tanılama gibi işaret işleme konularında, bilgisayarlı sayısal denetimde, bilgisayar destekli analiz ve tasarım programlarında sayısal çözümleme yöntemleri kullanılırlar. S.YILMAZ,KOU,ELO_HAB,2007

Bütün yöntemlerde izlenecek yol Program Tekrarlama döngüsü Hata Durdurma Kriteri S.YILMAZ,KOU,ELO_HAB,2007

Kapsam 1. Sayısal Çözümlemeye Giriş 2. Sayısal Hesaplamalarda Gerek Duyulabilecek Matlab İşlemleri 3. Sayısal Hesaplamalardaki Hatalar, Hata Kaynakları Denklem Çözümleri Doğrusal Denklem Sistemlerinin Sayısal Çözümleri Doğrusal Olmayan Denklem Sistemlerinin Çözümü İnterpolasyon Sayısal Türev ve İntegral Adi Diferansiyel Denklemlerin Sayısal ÇözümleriKaynaklar S.YILMAZ,KOU,ELO_HAB,2007

Kaynak Kitaplar 1. Neuman,E., Tutorial1,Getting Started with Matlab, S. Illionois Un. at Carbondale 2. Neuman,E., Tutorial2, Programming in Matlab, S. Illionois University at Carbondale 3. Aktaş, Z. , Sayısal Çözümleme, ODTÜ Yayınları,1984 4. Çağal, B., Sayısal Analiz, Birsen Yayınları,1992 5. Uzun,İ., Nümerik Analiz, Beta Yayınları, 1998 6. Tapramaz,R., Sayısal Çözümleme, Literatür Yayınları,2002 7. Scheid, F.,Numerical Analysis, Schaum’s Outlines,1976 8. Yüksel,İ., 2000, Matlab ile Mühendislik Sist. Analizi ve Çözümü,Vipaş Yayınları 9. Chapra, S. ve Canale,R.P., Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendislik için Sayısal Yöntemler, Çeviren: Heperkan,H., Kesgin,U., Literatür Yayınları,2003 10. Kreyszig, E., Advanced Engineering Mathematics, John Wiley & Sons Inc., 1999 S.YILMAZ,KOU,ELO_HAB,2007

11. Gerald Recktenwald, Numerical Methods with MATLAB:Implementations and Applications, 2000, Prentice Hall, ISBN: 0201308606 12.George Lingfield, Numerical Methods using Matlab, 2000, Prentice Hall, ISBN:0130126411 13. Stephen Robert Otto, James P. Denier ,An Introduction to Programming and Numerical Methods in MATLAB, 14. Numerical Analysis with Matlab,http://www.math.siu.edu/matlab/tutorial5.pdf Takip Edilecek Kitap S. YILMAZ, Bilgisayar ile Sayısal Çözümleme, KOÜ Yayınları, Yayın No:162, Ocak 2005-Kocaeli S.YILMAZ,KOU,ELO_HAB,2007

Dersle ilgili bilmeniz gerekenler Bu ders sonuçta Matlab veya herhangi bir programlama dersi değildir. Sadece programlama aracı olarak bu derste Matlab komutları tercih edilmiştir. Matlab sayısal çözümlemede tercih edilen ve sıkça kullanılan bir programlama aracıdır (11,12,13,14) 2. bölümün işlenmesi sırasında sayısal çözümleme yöntemlerini uygulayabilmek için az önce gösterilen akış şemasındaki iterasyonları gerçekleştiren temel döngüleri, matris işlemleri için iç içe oluşturulan döngüleri, hesaplamanın ne zaman durdurulacağını belirlemek için gerekli karşılaştırma komutlarını, iterasyona bir yerden başlayabilmek için başlangıç değerlerinin nasıl atandığını , her bir değişken için aynı işlevi gören alt alta bir sürü satır yazmaktansa başka bir dosyada fonksiyon oluşturup gerektiğinde onu çağırmayı ve buna benzer sadece hesaplama yöntemlerini ilgilendiren birkaç temel programlama kavramını iyi özümsemiş olmanız istenir. Bunun için gerek dersin labaratuar saatlerinde gerekse kendi bilgisayarınızda bu temel komularla program egzersizleri yapmalısınız. S.YILMAZ,KOU,ELO_HAB,2007

Her sayısal çözümleme yöntemi ezberlenmesi gereken yeni bir akış şeması ve yeni bir program değildir. Eğer böyle yapmaya başladığınızı hissediyorsanız bu ders amacına ulaşamamış demektir. Bu şekilde de sınavda başarılı olabilirsiniz ancak ezberlenmesi gereken çok sayıda program vardır ve siz kafanızda kütüphaneler taşımak zorunda kalırsınız ki derste verilmek istenen şey bu değildir. Her sayısal çözümleme yönteminin önce el ile çözümü verilmiştir. Bunda amaç öğrendiğiniz temel bilgilerle bu çözüm adımlarından yola çıkarak onu tarif eden bir akış yönergesi oluşturabilmeniz ve yöntem ne olursa olsun her koşulda bildiğiniz komutları kullanarak bu yönergeyi bilgisayarın diline çevirmenizdir. Derste verilen algoritma ve programlar tek çözüm değildir, sadece yol göstermesi için örnek olarak verilmiştir. Kendiniz farklı ve daha esnek ve daha kısa kodlar her zaman yazabilirsiniz. S.YILMAZ,KOU,ELO_HAB,2007

Dersin işleniş biçimi ; dönem başında dersin işlenişinin nasıl olacağı verilmekle birlikte aşağıdaki açıklama genel hatlarıyla yol gösterici olacaktır; Geçen yıllarda vize ve finalden önce en az birer tane yoklama sınavı yapıldı ve konu bitimlerinde ödevler verildi. Bunların ortalaması vizeye ve finale %30’u aşmayacak şekilde etki etti Öğrencilerin ders sırasında verilen problemleri tahtada açıklayarak veya dönem sonunda derse katkıda bulunacak yeni konularla ilgili sunumlar hazırlayarak derse katılmaları beklenir S.YILMAZ,KOU,ELO_HAB,2007