Taşıt Hareketine Etki Eden Dirençler Direnç Kuvvetleri: Taşıt hareketine karşı olan kuvvetlerdir Bu kuvvetler karakterlerine göre; bağlı olarak değişebilirler… Taşıtın Hareketine Hızına İvmesine Yol durumuna
Taşıt Hareketine Etki Eden Dirençler Tahrik Toplan Direnç Taşıt Kuvveti Kuvveti Hızlanır Kuvveti Kuvveti Yavaşlar
Taşıt Hareketine Etki Eden Dirençler Çeşitleri: Hava Direnci Yuvarlanma Direnci Yokuş Direnci İvme Direnci (atalet) Toplam Direnç
1. Hava Direnci
1. Hava Direnci
1. Hava Direnci
2. Yuvarlanma Direnci
2. Yuvarlanma Direnci
2. Yuvarlanma Direnci
2. Yuvarlanma Direnci
3. Yokuş Direnci
3. Yokuş Direnci
3. Yokuş Direnci Yokuş direnci yol eğimine ve taşıt ağırlığına bağlıdır, taşıt hızına bağlı değildir.
Bazı yollar için maksimum eğimler. 3. Yokuş Direnci Bazı yollar için maksimum eğimler. Eğim (%) Eğim oranı (1/s) Sinθ Tanθ θ Otoyol £ 6 1:16,7 0,06 3,5 İyi dağ yolu 7 1: 14,3 0,07 4 Ortalama dağ yolu 12 1: 8,3 0,119 0,12 Dik dağ yolu 32 1: 3,1 0,305 0,32 18 Yol dışı 60 1: 1,7 0,514 0,60 31 Yokuş direnci yol eğimine ve taşıt ağırlığına bağlıdır, taşıt hızına bağlı değildir. Türkiye’deki maksimum eğimli yol şartları 1990 yılında Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından yayınlanan bir istatistiğe göre; Otoyollarda: %10 Şehir içi yollarda: %15 Kırsal arazi yollarında: %22 olarak açıklanmıştır.
4. İvme Direnci (atalet)
4. İvme Direnci (atalet)
5. Toplam Direnç 1 Hareketsizlik 2 Yerçekimi 3 Aerodinamik sürüklenme 4 Dahili sürtünme 5 Yuvarlama direnci
5. Toplam Direnç Taşıt sabit hızla düz yolda hareket ederken: Animasyonlu sayfa: Taşıt hareketine karşı etki eden dirençlerin toplamıdır ve iki kısımdan oluşmuştur; hıza bağlı olmayan dirençler ve hıza bağlı olan dirençlertir.
5. Toplam Direnç Taşıt sabit hızla eğimli yolda hareket ederken: Animasyonlu sayfa: Taşıt hareketine karşı etki eden dirençlerin toplamıdır ve iki kısımdan oluşmuştur; hıza bağlı olmayan dirençler ve hıza bağlı olan dirençlertir.
5. Toplam Direnç Taşıt düz yolda ivmeli hareket ederken: Animasyonlu sayfa: Taşıt hareketine karşı etki eden dirençlerin toplamıdır ve iki kısımdan oluşmuştur; hıza bağlı olmayan dirençler ve hıza bağlı olan dirençlertir.
5. Toplam Direnç Taşıt eğimli yolda ivmeli hareket ederken: Animasyonlu sayfa: Taşıt hareketine karşı etki eden dirençlerin toplamıdır ve iki kısımdan oluşmuştur; hıza bağlı olmayan dirençler ve hıza bağlı olan dirençlertir.
5. Toplam Direnç Taşıt sabit hızla düz yolda hareket ederken: Taşıt sabit hızla eğimli yolda hareket ederken: Taşıt düz yolda ivmeli hareket ederken: Taşıt eğimli yolda ivmeli hareket ederken: Animasyonlu sayfa: Taşıt hareketine karşı etki eden dirençlerin toplamıdır ve iki kısımdan oluşmuştur; hıza bağlı olmayan dirençler ve hıza bağlı olan dirençlertir.