ATATÜRK ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TED KAYSERİ KOLEJİ OKUL ÖNCESİ BÖLÜMÜ “ŞUBAT AYI BÜLTEN”
Advertisements

TED KAYSERİ KOLEJİ OKUL ÖNCESİ BÖLÜMÜ “OCAK AYI BÜLTEN”
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Anasınıfı Veli Sunumu Anasınıfı Dönemi Gelişim Özellikleri Halil KARAKUŞ.
5-6 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
KÖK HÜCRE MUHAMMED KARAKAYA A-9-D.
TED KAYSERİ KOLEJİ OKUL ÖNCESİ BÖLÜMÜ “NİSAN AYI BÜLTEN”
PARÇADA ANLAM.
Köylü ulusun efendisidir.
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
PSİKOMOTOR-BİLİŞSEL AMAÇLAR VE KAZANIMLAR
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
4-6 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEM GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Aylık Çocukların Gelişim Özellikleri
TED KAYSERİ KOLEJİ OKUL ÖNCESİ BÖLÜMÜ “MART AYI BÜLTEN”
Aylık Çocukların Gelişim Özellikleri
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖZ BAKIM BECERİLERİ
YAPI(PLAN).
Gelişime Giriş.
Konu: İ sim(Ad) Varlıkları, kavramları kar ş ılayan sözcüklerdir. İ simlerle, kar ş ıladıkları kavram ve nesneler arasında çok sıkı bir ilgi vardır.
Okula ve Çevreye Uyum: Çocuğun aileden sonra sosyalleşme sürecine devam ettiği yerlerden biri de okul öncesi eğitim kurumlarıdır. Çocuğun okul öncesi.
KASIM AYI BÜLTENİMİZ.
3-4 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİĞİ
7 YAŞ DÖNEMİ ÇOCUKLARI.  Harflerin her birini, tüm sesleri doğru olarak çıkarabilir.  Kendine sorulan sorulara cevaplar verebilir.  Kendisiyle göz.
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Anasınıfı Veli Sunumu Anasınıfı Dönemi Gelişim Özellikleri
OYUN ve OYUNCAK SEÇİMİ.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ZİHİNSEL ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILANABİLECEK MATERYALLER
5 YAŞ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
GELİŞİM DÖNEMLERİ KOZA ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
BÖLÜM 3 MOTOR GELİŞİM VE DESTEKLEYİCİ ÖNERİLER
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÇOCUK GELİŞİMİ VE AİLENİN ROLÜ
Birinci Sınıf Çocuklarının Gelişim Özellikleri Fiziksel Özellikleri En az iki kaynaktan edindiği bilgileri kullanarak yeniden anlam kurmaktır. Fiziksel.
DİL GELİŞİMİ.
TEMEL HAREKETLER DÖNEMİ
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
TOPLUMSAL HAREKETLİLİK
GELİŞİMİN KRİTİK DÖNEMLERİ ve
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE (3-6 YAŞ) BÜYÜME GELİŞME
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMİ ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
0 – 6 YAŞ GRUBUNDAKİ ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ.
OKUL ÖNCESİ DÖNEM GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
DOÇ. DR. MÜDRİYE YILDIZ BIÇAKÇI
TEMEL HAREKETLER DÖNEMİ
GELİŞİM.
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Sunum transkripti:

ATATÜRK ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

TEMEL KAVRAMLAR l. BÜYÜME: Bedenin ya da herhangi bir organın "bir durumdan başka bir duruma geçişinde görülen "değişiklikler dizisi" anlamına gelir (Binbaşıoğlu, 1990, s.28).Örneğin, boyun 50 cm'den 55 cm'ye geçişi bir büyüme belirtisidir. Kalp, ciğer ve diğer iç organların büyümesinde de durum aynıdır. Büyüme, gelişimin her yönüyle ilgilidir. Vücudun SADECE boy, kilo ve hacim olarak artmasıdır. Büyüme vücudun değişik organlarında değişik hızda gerçekleşebilir. ( Senemoğlu, 2007, s.3) Bireyin fiziksel özelliklerindeki değişmedir.

ll. OLGUNLAŞMA: Genetik yapı ve çevre etkileşimi sonucu bireylerde görülen biyolojik değişikliklere olgunlaşma denilir (Selçuk, 1996, s.14). Organizma, fizyolojik olarak bir davranışı, bir iş yapabilecek hale geldiğinde, olgunlaşma gerçekleşmiştir. Olgunlaşmada genetik yapı bireysel özellikler önemlidir. Fakat bazı çevresel koşullarda kısmen etkilidir. Bu konuyu şu şekilde formüle edebiliriz: Olgunlaşma, çevre yaşantılarından ve etkileşiminden bağımsızdır. Olgunlaşma, (kısmen ) bazı çevresel koşullardan etkilenir.

lll. HAZIRBULUNUŞLULUK:   Kişinin olgunlaşma ve öğrenme sonucu belli davranışları yapmaya hazır olmasıdır (Selçuk, 1996, s.14). Hazır bulunuşluluk olgunlaşma ve öğrenme etkileşiminin bir sonucudur. Örneğin: Bisiklet kullanmak için yeterli hazır bulunuşluluk düzeyinde olan bir çocuk; bisiklet kullanmaya isteklidir, bisikleti kullanmak için gerekli kaslar yeterli olgunluktadır, bisikletin nasıl kullanılacağı ile ilgili öğrenmelere sahiptir, genel sağlık durumu bisiklete binmesine uygundur.

IV. KRİTİK DÖNEM (ve ZAMAN) IV. KRİTİK DÖNEM (ve ZAMAN)   Gelişim psikolojisinde dönem kavramı, belirli yaşlarda ayırıcı özellikleri olan aşamaları anlatmak için kullanılır. Belirli zaman dilimleri içinde belli özellikler öne çıkar.   Kritik dönem; organizmanın farklı gelişim dönemlerinde öğrenmeye yada gelişmeye en çok eğilimli, istekli, ve çevredeki uyarıcılara en açık olduğu zaman bölümünü ifade eder.

GELİŞİMLE İLGİLİ TEMEL İLKELER: 1.Gelişim, Kalıtım ve Çevre Etkileşiminin Bir Bütünüdür: 2.Gelişim Süreklidir ve belli aşamalarda gerçekleşir: 3.Gelişim Nöbetleşe Devam Eder 4.Gelişim Baştan Ayağa, İçten Dışa Doğrudur 5.Gelişim, Genelden Özele Doğrudur 6.Gelişimde Kritik Dönemler Vardır 7.Gelişim Bir Bütündür 8.Gelişimde Bireysel Farklar Vardır 9.Gelişimin Hızı Evrelere Göre Değişir 10Yaşamın Değişik Dönemlerinde Farklı Türden Gelişmeler Önem Kazanır

Gelişim ( Gelişme ) Gelişim: organizmanın döllenmeden başlayarak bedensel, zihinsel, dil, duygusal, sosyal yönden, sürekli ilerleme kaydeden değişimidir. Gelişim bir süreçtir; olgunlaşma ve öğrenme olmadan gelişim sağlanamaz. Örneğin: bir çocuk ağaca tırmanması bir gelişmedir. Çocuk kas ve kemik yapısı yeterli olgunluğa ulaşmadan ağaca tırmanamaz. Kas ve kemik yeterli olgunluğa ulaştıktan sonra ağaca tırmanmayı öğrenmemişse ağaca tırmanamaz. Demek ki gelişme, olgunlaşma ve öğrenmeyi kapsayan temel bir kavramdır. ( Senemoğlu, 2007, s.3) Gelişim; öğrenme, yaşantı ve olgunlaşma sonucunda bireyde görülen düzenli ve sürekli değişiklikler olarak tanımlanabilir (Selçuk, 1996, s.13).

36-48 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN PSİKOMOTOR GELİŞİM • Çember etrafında döner. • Yuvarlanmakta olan topa tekme atar. • Atılan topu yakalar. • Yerden zıplayan topu yakalar. • Hareket halindeki büyük bir topu ayağı ile durdurur. • Parmak ucunda yürür. • Ritme uygun dans eder. • Plastik çivi tahtasına çivi takar - söker. • Yuvarlak çizer. • Verilen basit şekilleri makasla keser. • Oyun hamuru gibi yumuşak malzemeleri kullanarak değişik şekiller oluşturur. • Çeşitli malzemelerle baskı yapar. • Sıvıları bir kaptan başka bir kaba boşaltır.

36-48 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN SOSYAL - DUYGUSAL GELİŞİM Kendisi ile ilgili sorulan sorulara uygun cevaplar verir. Grup oyunlarına katılır. Sırasını bekler. “Lütfen!”, “Teşekkür ederim.” gibi nezaket sözcüklerini kullanır. •Duygularını ifade eder.

36-48 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN DİL GELİŞİMİ • Kendi kendine şarkı, şiir, tekerleme söyler. • Yaptığı günlük işlerle ilgili olarak sorulan sorulara cevap verir. • Konuşmalarında sıfatları kullanır. • Konuşmalarında kişi zamirlerini kullanır. • Konuşmalarında yer bildiren ifadeleri kullanır. • Konuşmalarında çoğul eklerini kullanır. • Neden , nasıl, kim gibi sorular sorar. • İki olayı oluş sırasına göre anlatır. • Duygularını sözel olarak ifade eder.

36-48 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN BİLİŞSEL GELİŞİM • “Büyük - küçük, az - çok, açık - kapalı, uzun - kısa” kavramlarını ayırt eder. • 1' den 10'a kadar sayar. • Bire bir eşleştirme yapar. • Üç küple köprü yapar. • 1'den 10'a kadar olan nesneler içinde istenen sayıdaki nesne ya da nesneleri gösterir. • Eksik insan resmine kol ve bacak çizerek tamamlar. • Üç parçalı bul yapı tamamlar. • Renkleri tanır ve eşleştirir. • Resmini gördüğü nesneyi tanımlar. • Diz, dil, boyun, kol, parmak gibi beden parçalarını gösterir. • Cinsiyetini ayırt eder.

36-48 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN ÖZBAKIM BECERİLERİ • Kendi kendine yemek yer. • Düğmesiz ve bağsız giysileri yardımsız giyer. • Giysilerin önünü ve arkasını ayırt eder. • Gereksinim duyduğunda bağımsız olarak tuvalete gider. • Burnunu mendille siler. • Kendine ait eşyaları toplar.

48 - 60 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN PSİKOMOTOR GELİŞİM • Çizgi üzerinde yürür. • Çift ayakla belli bir uzaklığa atlar. • Çift ayakla sıçrar. • Geri geri çift ayak sıçrar. • Tek ayak üzerinde sıçrar. • Tek ayak üzerinde birkaç saniye durur. • Ayak değiştirerek iner ç›kar. • Topu kendisi sıçratıp yakalar. • Bisiklete biner ve bisikletle köşeleri döner. • 20 cm yükseklikten atlar. • Topuk ve ayak ucuyla yürür. • Dokuz blokla kule yapar. • Modele bakarak yuvarlak ve kare şeklini çizer. • Çeşitli şekiller çizer ve boyar. • Boncuk, makarna vb. nesneleri ipe dizer.

48 - 60 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN SOSYAL - DUYGUSAL GELİŞİM • Adını- soyadını ve yaşını bilir. • Toplum içinde kendinden beklenen sosyal davranışları sergiler. • Yetişkinlerin konuşmalarına katılır. • Oyuncaklarını paylaşır. • Grup oyunlarında yetişkinlerin liderliğini kabul eder. • İzin ister. • Bir sorunu olduğu zaman yardım ister. • Övülmekten hoşlanır. • Kendinden küçüklere yardım etmeye karşı isteklidir.

48 - 60 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN DİL GELİŞİMİ Kendisine verilen üç yönergeyi dinler ve yerine getirir. Birleşik cümleler kullanır. Resimdeki saçmalıkları açıklar. Zıt sözcükleri söyler. Konuşmalarında bağlaç kullanır. Konuşmalarında sözcüklerin olumsuz biçimlerini de kullanır.

48 - 60 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN BİLİŞSEL GELİŞİM • İnsan resmini 6 ögeyi içerecek şekilde çizer. • 4 - 8 parçalı bul yapı tamamlar. • 1'den 10'a kadar olan nesneler ile rakamlar arasında ilişki kurar. • Nesneleri ortak özelliklerine göre ( taşıtlar, hayvanlar, büyük / küçük nesneler, ağır / hafif nesneler vb.) sınıflandırır. • 1'den 20'ye kadar ezbere sayar. • 3'lü, 4'lü eşit setleri eşleştirir. • İki yarım daireyi birleştirip tam bir daire yapar. • Baştaki, sondaki ortadaki gibi mekansal konumları ayırt eder. • Bir olayı oluş sırasına göre sıralar. • Model olunduğunda 10 küpten kule yapar. • Nesnelerin neden yapıldığını söyler. • “Neden?” sorusuna cevap verir.

48 - 60 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN BİLİŞSEL GELİŞİM • Dokuları ayırt eder. • 8 rengi isimlendirir. • Renkleri gruplandırır.. • Renkleri tonlarına göre sıralar. • Bazı paraları tanır ve isimlendirir. • Kısa bir süre önce gördüğü resmi hatırlar. • Eksik resimleri modele bakarak tamamlar. • Gösterilen resimle ilgili bir öykü anlatır. • Öyküdeki 5 ana noktayı hatırlar ve tekrarlar. • Neden-sonuç ilişkilerini kurar. • Etkinliklere bağlı olarak günün hangi zamanında olduğunu söyler. • Bir nesnenin diğerine göre ağır ya da hafif olduğunu söyler.

48 - 60 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN ÖZBAKIM BECERİLERİ • Yardımla saçını tarar. • Giysisindeki büyük düğmeleri ilikler, çözer. • Boyuna uygun bir askıya ceketini ya da hırkasını asar. • Ayakkabılarını bağlar ve fiyonk yapar. • Ellerini ve yüzünü yardımsız yıkar. • Dişlerini fırçalar. • Sofra kurallarına uyar. • Yemekle ilgili araç gereçleri uygun kullanır. • Sofra kurmak gibi ev işlerinde yardımcı olur

60 -72 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN PSİKOMOTOR GELİŞİM • Denge tahtasında ileri - geri ve yan yan yürür. • Başlama ve durma komutlar›na uyarak tempolu yürür. • Yardımla sekerek yürür. • Topuk ve ayak ucunda geri geri yürür. • Parmak ucunda koşar. • Yaklaşık 30 cm yükseklikten atlar. • Ritmik olarak seker. • Tek ayak üzerinde 8 -10 sn durur. • Düşmeden 10 kez öne doğru çift ayak s›çrar. • Koşarken yerden bir şey alır. • Kendi başına ip atlar. • Yardımsız bisiklete biner. • Kendi bedeni etrafında döner. • Ayak değiştirerek merdiven iner ve ç›kar. • Ritmik hareketleri yapar.

60 -72 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN PSİKOMOTOR GELİŞİM • Topu yakalayabilmek için ellerinden çok kollar›n› kullan›r. • Orta büyüklükteki topu yerde birden fazla s›çrat›r. • 1 m yukarı atılan topu yakalar. • Kendine doğru zıplatılan topu yakalar. • Topu 3 m uzaktaki hedefe doğru atar. • Kağıt üzerine çizilmi. basit şekilleri keser. • Atma ve tutma davranışlarını gerektiren etkinliklere katılır. • Hamur gibi yumuşak malzemeleri kullanarak 2-3 parçadan oluşan şekiller yapar ve bunlardan bir kompozisyon oluşturur. • Baskı ve yapıştırma işlerini yapar. • Yetişkin gibi kalem tutar. • Model gösterildiğinde kağıdı çapraz şekilde katlar. • Modele bakarak daire,üçgen, kare ve dikdörtgen çizer. • Yatay, dikey, eğri, ve eğik çizgiler çizer ve bunların kombinasyonlarını oluşturur. • İşaret parmağı ile diğer elinin parmaklarını sayar. • İsmini kopya eder. • 1-5 arası rakamları kopya eder. • Eksik insan resmini tamamlar.

60 -72 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN SOSYAL- DUYGUSAL GELİŞİM • Duygularını belli eder. • Başkalarının duygularını anlar. • Araç kullanarak yapı inşa oyunu oynar. • Kurallı oyunların kuralına uyar. • Bir oyunun kuralını başkasına açıklar. • Aldığı sorumluluğu yerine getirir. • Kendine güven duyar. • Yeni ve alışılmamış durumlara uyum sağlar. • Kendine bir amaç belirleyip davranışlarını ona göre yönlendirir. • Arkada. seçiminde kararlılık gösterir. • Belli bir olayı, durumu canlandırır. • Kendini ifade etmede özgün yollar kullan›r. • Kendi cinsiyetine uygun davran›r. • Haklarını korur.

60 -72 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN DİL GELİŞİMİ • Günlük deneyimlerini anlatır. • Birbirini izleyen üç emir tümcesinde, istenileni sırası ile yerine getirir. • Tekil ve çoğul ifadeleri birbirine dönüştürerek kullan›r. • Cümlelerinde özneye uygun fiil kullanır. • Yeni ve bilmediği kelimelerin anlamını sorar. • Bazı sözcüklerin eş ve karşıt anlamlarını bilir. • “Ne zaman, neden, nasıl?” gibi soru sözcüklerini içeren soruları yanıtlar. • “Bana tersini söyle” yönergesine doğru yanıt verir. • Yer bildiren sözcükleri doğru ve yerinde kullanır. • Cümlelerinde “çünkü, daha sonra” gibi bağlaçlar kullanır. • Birleşik cümleler kullanır. • Basit şakalar yapar. • Bazı soyut ifadeleri anlar. • Evinin ve / veya anne-babasının telefon numarasını söyler.

60 -72 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN BİLİŞSEL GELİŞİM • Bedeninin tüm parçalarının isimlerini söyler. • 10 - 25 parçalı yap- bozu tamamlar. • İki üçgeni birleştirerek kare yapar. • Aynı dokudaki 6 - 10 nesneyi eşleştirir. • Aynı dokudaki 6 - 10 nesneyi gruplandırır. • Nesneleri bir özelliğine göre gruplandırır. • 1' den 10'a kadar olan nesne grupları ile rakamlar arasında ilişki kurar. • 1' den 10'a kadar olan nesneleri kullanarak toplama ve çıkartma yapar. • Yarım ve bütün olan nesneleri gösterir. • 1' den 10'a kadar olan rakamları sıralar. • Eşleştirme, ilişki kurma, gruplandırma ve sıralamayı nasıl yaptığını açıklar.

60 -72 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN BİLİŞSEL GELİŞİM • Basit neden sonuç ilişkilerini açıklar. • Kısa bir süre gösterilen bir resimdeki ayrıntıları hatırlar. • Bir olaydan sonra ne olabileceğini tahmin eder. • Nesneler arasındaki benzerlik ve farklılıkları ayırt eder ve söyler. • Nesnelerin kendi içindeki konumunu birinci, ikinci şeklinde isimlendirir. • “En az, en çok, birkaç” gibi miktar bildiren ifadeleri kullan›r. • Haftanın günlerini sırasıyla söyler. • 20'ye kadar ritmik sayar. • “Dün, bugün, yarın” ile ilgili konuşur. • Beş harfi isimlendirir. • Daha önce dinlediği öyküleri anlatır. • Sorulan sorulara kendine özgü cevaplar verir. • Yaşadığı yerin adresini söyler.

60 -72 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN ÖZBAKIM BECERİLERİ • Günlük işlerde sorumluluk alır ve yerine getirir. • Yolda yardımsız yürür. • Kendi kendine giyinir, soyunur. • Giysilerinin düğmelerini çözer ilikler. • Ayakkabılarını bağlar. • Saçlarını tarar. • Yemeğini kendi kendine yer. • Yemek araç gereçlerini yetişkin gibi kullanır. • Bıçak kullanır. • Yemek tabaklarını ya da servis tepsisini taşır. • Dişlerini fırçalar. • Elini yüzünü yıkar kurular. • Tuvalet gereksinimini kendi başına karşılar. • Hava şartlarına uygun giysiler seçer.